Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 748
Vet ikke helt om dette er riktig underforum å slenge opp denne tråden på, men siden vi ikke har et eget forum for bøker så slenger jeg den ut her..

Jeg lurte på om noen hadde noen tips om bøker skrevet av forfattere som f.eks. bruker mye psykedelia, eller bøker som er forståelig til en mye høyere grad om man har opplevd "turing". Eksempler: Fear and Loathing in Las Vegas, The Rum Diaries, Alice in Wonderland.
Er ikke Alice in Wonderland en barnebok?
nilsern's Avatar
Trådstarter
Jo, men det spekuleres i om Lewis Carroll drev med diverse psykedelia, etter som mange fraser og beskrivelser kan "kobles" til opplevelser/åpenbaringer ved tripping.
I og med at Alice in Wonderland blei skrevet i 1865 så tviler jeg på det. Det du tenker på er en av verdens første sanger som blei spillt på amerikansk radio som innholdt tema om rus. Jefferson Airplane - White Rabbit. Kjempe låt fra et kjempe band
Naked Lunch, og ellers alt av William S. Burroughs.

Anbefaler også boka The Road of Excess: A History of Writers on Drugs.
Sitat av nilsern
Jo, men det spekuleres i om Lewis Carroll drev med diverse psykedelia, etter som mange fraser og beskrivelser kan "kobles" til opplevelser/åpenbaringer ved tripping.
Vis hele sitatet...
Er ikke det typisk "drogere" da? Å se rusrelaterte elementer overalt.
Alice in wonderland kan jeg love deg er laget av en 1800 talls sopp knasker:P
"Grunnbolten"-av han svenske fyren? Den handler litt om makka og sånn.
nilsern's Avatar
Trådstarter
Jeg er rimlig overbevist selv om at Lewis Carroll har fora no psilocybin. Vet at han var en fan av opiater. Noen beskrivelser som jeg desverre ikke husker akkurat nå er FOR "soppete" til å kunne dette inn i hue til en A4 person, med mindre Carroll er "intelligent beyond reason".