Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1010
Den går rett og slett drittregt. Tar lett 5 min å logge av en bruker, og 2-3 å få logget på. Musen har begynt å hakke, slik at hvis jeg drar den rett bortover får den av og til små rykk. Samme med høyttalerne, de spiller ikke musikk eller lyder straight out, men som om det var et sinnsykt hakk i plata. Dette gjelder for så vidt også når jeg har på hodetelefoner, så det er vel ikke noe med høyttalerne. MSN, WinAmp, Office, det meste går sinnsykt tregt. Det har vært sånn de siste 48 timene. Pc-en (En HP Pavilion dv5000) er ikke mer enn et halvt år gammel, men den pleier å kjøre sammenhengende, ofte uten restart og slikt på noen dager. (Bruker den både hjemme og på skolen)

Hva har skjedd med makinen og hvordan kan jeg fikse den igjen? Håper på svar
Takk
Vanskelig å sette en diagnose på pcen din. Du forteller om problemene, men du sier ikke noe om hva du har gjort med den i det siste. Lastet ned noen tvilsomme filer? Ikke gjort noenting?

Uansett ville jeg fulgt denne lille skjekklista.

1. Reboot.
2. Kjør spyware scans. (Ad-Aware osv)
3. Avinstaller unødvendige programmer.
4. Rydd opp i autostart lista di.
5. Bytt minnebrikker (RAM). Kanskje feilen ligger her?
6. Reboot.

Om det ikke hjelper, ta sikkerhetskopi av filene dine. Deretter installerer du operativsystem på nytt. Om det FORTSATT går tregt så har du et hardware-problem. Da ville jeg først og fremst satt fokus på harddisk og cpu.
Du kan starte med å slette programmer du ikke bruker, defragmenter hdd og kjøre anti-virus og spy-ware remover. Se om det blir bedre etter du har gjort dette...

edit: så ikke posten til ochryl!
Sist endret av Damio; 8. juni 2007 kl. 17:30.
Hvis du ikke har noe kritisk på den, kan du vel formatere HDD'en din.
Formatering er i mange tilfeller unødvendig, og siste utvei for å fikse et problem.
Sitat av Damio
Formatering er i mange tilfeller unødvendig, og siste utvei for å fikse et problem.
Vis hele sitatet...
Veldig sant det du sier. MEN.
Formatering er ofte det mest effektive om du vil ha pcen så god som mulig.
Formatering er også den mest feigeste måten..Formatering er bare siste utvei!!
Sist endret av madano; 8. juni 2007 kl. 19:04.
Feigeste måten?
Hva har feighet og tøffhet med saken å gjøre om du skal ordne en datamaskin? Skjønner ikke helt poenget ditt.

Men ja, spørs litt hva slags filer du vil ta vare på. Jeg bruker en ekstern HD at all times til musikk, filmer og annet knask jeg ikke vil miste. Dermed kan man bruke en times tid på en reinstallasjon så er pcen mye kjappere enn den noensinne ville blitt om man hadde brukt 5 timer på diverse antivirus/spyware søk som sikkert Damio og Madano liker best. =)
finnes maange andre måter å fikse en pc i de fleste tilfellene, men da må man ta seg litt tid til å fikse det
Sist endret av madano; 8. juni 2007 kl. 19:16.
Med mindre det er hardware som det er noe galt med så er den tidskrevende måten din garantert mye mindre effektiv enn en enkel formatering.
Høres ut som noe suger cpu/minne egentlig
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Feilene du beskriver høres ut som mangel på f.eks skjermkortdrivere, har du prøvd å oppgradere?

kan også være mye drit i viften som gjør av CPU overoppheter.
Maskinen min blir jævlig varm ja. Men ejg sitter emd den i fanget mesteparten av tiden, og adapteren under ei pute, så jeg tenkte at det var derfor. Fordi ejg blokkerer viften. Kan dette være skyld i det? Evt. hvordan kan ejg fikse det? PCen min inneholder masse skolefiler, samt videoer, sanger, osv. jeg IKKE vil miste. PCen fungerer fint utenom at musen (skjermen) og lyden har hakket, og at den er litt treg. Men som sagt, kun de siste to dagene.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sett den på et normalt bord å se om samme skjer. Isåfall er det varmeproblemer, dersom problemet vedvarer anbefaler jeg deg service (kan være dårlige vifter pga feil bruk fra din side).
Hei igjen.

Har ikke gjort noe mer med den, men alt fungerer fint nå, unntatt lyden. Den hakker som faen, og høres helt jævlig ut. Den kan lett bruke 20 sekunder på å hakke seg gjennom et sekund av en sang. Vet noen hva som kan ha skjedd? Dette skjer selvom jeg hører gjennom hodetelefoner, og uansett om det er på winamp, youtube eller hva.
Sitat av Dably II
Den går rett og slett drittregt. Tar lett 5 min å logge av en bruker, og 2-3 å få logget på. Musen har begynt å hakke, slik at hvis jeg drar den rett bortover får den av og til små rykk. Samme med høyttalerne, de spiller ikke musikk eller lyder straight out, men som om det var et sinnsykt hakk i plata. Dette gjelder for så vidt også når jeg har på hodetelefoner, så det er vel ikke noe med høyttalerne. MSN, WinAmp, Office, det meste går sinnsykt tregt. Det har vært sånn de siste 48 timene. Pc-en (En HP Pavilion dv5000) er ikke mer enn et halvt år gammel, men den pleier å kjøre sammenhengende, ofte uten restart og slikt på noen dager. (Bruker den både hjemme og på skolen)

Hva har skjedd med makinen og hvordan kan jeg fikse den igjen? Håper på svar
Takk
Vis hele sitatet...
HAH...
Min data bruker opptil minimum 10min på å skru seg på. Jeg har null virus spyware osv