Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1448
Dere vet vel alle at det er mange polakker i Norge. For en tid siden var vår kjære statsminister på tv'n og sa hvilken betydning dette har for Norge. Dette er altså folk som arbeider meget bra ettersom den høye lønnen de får. Problemet er bare at de flytter ikke tilbake. I dag er det fri arbeidsinnvandring. Hva det innebærer er jeg ikke 100 % sikker på men det betyr vel at man lett kan flytte til norge hvis man er en polsk ivrig håndverker. For Norge sin del blir ledig arbeidsplasser fyllt opp samtidig som enkelte nordmenn blir erstattet av Polakker. Men det er vel ingen norsk håndverker som kan bli sagt opp, for det er det jo mangel på i dette landet.

Her er det en lav arbeidsledighet og flere ledige arbedisplasser enn opptatte. Dette vil jeg tro kommer av at vi har høy økonomi i Norge som gjør at vi har råd til å ansette mange. Mens i polen har de ikke høy nok økonomi i landet til å kunne ha alle i sysselsatt arbeid. Det hadde med andre ord vært bedre om alle nordmenn hadde flyttet til Polen mens polakkene hadde flyttet til Norge (altså i antall folk). Når det kommer en polakk til norge, vil hans jobb bli tatt av en annen polakk (hvis den første polakken hadde en jobb) og til slutt vil hele familien hans flytte til Norge og fylle ledige arbedisplasser. Etter hvert som flere og flere polakker flytter til Norge vil det være færre arbeidsledige i Polen og flere (prosentvis) sysselsatte i Norge. Det kommer jo heller ikke bare folk fra polen til Norge men det ser ut til å være noe spesielt bra med polakkene. Dette er etter min mening det beste som kan skje for verden/Norge. Hva synes du? Kommer du på noen ulemper? Mener du dette ikke er riktig i det hele tatt?
Hardtarbeide folk mange av de, men også mange slaskete sleipe kriminelle
Det vi må passe opp for her er sosial dumping. Det er dumt på alle måter. Sosial dumping vil si folk som kommer til Norge og gjør norsk arbeid for luselønn. Vi har veldig dårlig regelverk rundt arbeidsinnvandring, og selv om du i første omgang kansje trur at sosialdumping ikke angår deg, så gjør det faktisk det. En arbeidsgiver er jo alltid utetter proffit. Og jo lavere han kan presse lønnen din ned uten at du sier opp, jo mer proffit får han. Derfor vil en arbeidsgiver foretrekke en polakk som jobber for 50kr timen til luseforhold enn en norsk arbeider som krever det mangedobbelte betaling, rundtstykker i kantina og lov til å trimme i pausene.

Sitat av The Wizz
Hardtarbeide folk mange av de, men også mange slaskete sleipe kriminelle
Vis hele sitatet...
Veldig fint du ikke tar alle over en kam.
Etter mitt 2 ukers lange opphold i Polen for to år siden så har jeg full forståelse for at de drar til Norge for å jobbe og/eller flytter hit. Når vi kom fram etter veldig mange timer til de vi skulle sove så ser man veldig forskjell på de rike og de fattige, vi hadde bla. en liten kjøretur igjennom noen byer hvor det er utrolig dårlig standard.

Jeg har møtt veldig mange polakker i Norge, de har jobbet for en jeg kjenner veldig godt, de trives og tjener akkurat det samme som nordmenn gjør, jeg ser ikke noe negativt med at de kommer for å jobbe, så lenge de ikke driver med kriminelle handlinger (som en del av de gjør, beklageligvis).
Det er vel greit at de kommer og jobber her så lenge de oppfører seg.
Men det blir å gå litt langt hvis håndverkerfirma begynner å ansette polakker i stede for nordmenn.
Problemene begynner vel først når de ikke vil reise herfra igjen... Med den eldrebølgen vi har på gang her i landet er en ny bølge med polakker som skal fylle opp eldreomsorgen om en 20-30 år det siste vi trenger!
Jeg skjønner ikke hvordan sosial dumping er mulig. Kommer ikke de høye lønnene i Norge av at det generelt sett er mye penger her. Håndverker lønn er vel det ansatte i stand til å holde lønnen oppe. I BNP foreksempel. Hva er minstelønnen i Norge forresten? for det er vel en minstelønn...
Sitat av gud_er_død
Jeg skjønner ikke hvordan sosial dumping er mulig. Kommer ikke de høye lønnene i Norge av at det generelt sett er mye penger her. Håndverker lønn er vel det ansatte i stand til å holde lønnen oppe. I BNP foreksempel. Hva er minstelønnen i Norge forresten? for det er vel en minstelønn...
Vis hele sitatet...
Det er ingen lovbestemt minstelønn i Norge, men det eksisterer mange avtaler mellom forskjellige arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner som kan fungere på samme måte som minstelønn.
det er dumt. da får vi norske mindre jobber, mens lovbrudd fra somaliere og muslimer stiger.
Sitat av djengo
det er dumt. da får vi norske mindre jobber, mens lovbrudd fra somaliere og muslimer stiger.
Vis hele sitatet...
Vi "norske" får nok jobber som det er, og tror ikke du skal bekymre det nevneverdig over arbeidsinnvandring fra Somalia og muslimske land.
Sitat av steinarlima
Vi "norske" får nok jobber som det er, og tror ikke du skal bekymre det nevneverdig over arbeidsinnvandring fra Somalia og muslimske land.
Vis hele sitatet...
de overnevnte folka kommer jo inn for å "jobbe" ikkesant... sammen med reale invandrere som virkelig vil jobbe.
Jeg synes arbeidsinvandring er helt greit, bare de jobber for tariff.
Minstelønn er noe dritt da det fjerner makten fra arbeidstakerene og fagforeningene.
På jobben vår sier vi at om du begynner på verkstedet hos oss UTEN å organisere deg, så blir du fryst ut!
▼ ... over en uke senere ... ▼
synes det blir kjipt vis det blir for mange av dem, og arbeidsledigheta får opp.. min mening.
Som sentralbanksjefen sa i et intervju for en ukes tid siden:

- hadde det ikke vært for at det pr. i dag er såpass mange utenlandske arbeidstagere i Norge, som flytter mye av de store investeringene ut av landet økonomisk, ville renta i dag vært mye høyere.

Noe å tenke på...
Men kriminalitet er et problem.
Sitat av Carrier Return
Men kriminalitet er et problem.
Vis hele sitatet...
Så altså eneste muligheten til å få invandrere til å tilpasse seg Norge er ved å danne strengere straffer og et bedre politi som kan hanskes med den nye Øst Europeiske kriminaliteten? Det faktum at det er flere securitas folk enn politifolk er heller ikke bra.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nok en gang har "piraten" Maddox noe å si.
Sitat av robhol
Nok en gang har "piraten" Maddox noe å si.
Vis hele sitatet...
Quick! Theres an american! Lets take his job! Lol
Sitat av Propaganda
Det vi må passe opp for her er sosial dumping. Det er dumt på alle måter. Sosial dumping vil si folk som kommer til Norge og gjør norsk arbeid for luselønn. Vi har veldig dårlig regelverk rundt arbeidsinnvandring, og selv om du i første omgang kansje trur at sosialdumping ikke angår deg, så gjør det faktisk det. En arbeidsgiver er jo alltid utetter proffit. Og jo lavere han kan presse lønnen din ned uten at du sier opp, jo mer proffit får han. Derfor vil en arbeidsgiver foretrekke en polakk som jobber for 50kr timen til luseforhold enn en norsk arbeider som krever det mangedobbelte betaling, rundtstykker i kantina og lov til å trimme i pausene.

Opprinnelig skrevet av The Wizz Hardtarbeide folk mange av de, men også mange slaskete sleipe kriminelle
Vis hele sitatet...
Veldig fint du ikke tar alle over en kam.
Vis hele sitatet...
Hardtarbeide folk mange av de
han tar ikke alle over en kam
De etterlater seg vertfall tompaller til bålet på en pen pilse-fredag
Sitat av Dj_Evelen
Hardtarbeide folk mange av de
han tar ikke alle over en kam
Vis hele sitatet...
Nei det er jo nettopp det han skriver.
Arbeidsinnvandring er i mine øyne ikke så bra, de som reiser fra Polen til Norge er jo ofte de med kompetanse, og da vil Polen forbli et fattig land, og aldri klare og bygge seg opp. Kriminaliteten vil vel også stige siden det ikke er andre måter å skaffe seg penger på, og flere av de som kommer til Norge vil vere krimminelle.
arbeidsinnvandring er jo forsåvidt greit nok, men det hadde vært bedre om de var med å bygge eget samfunn, men jeg innser at det blir relativt vanskelig.