Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1100
Hei!
Har akkurat formatert HD'n maskin min, og skal begynne ferskt igjen i morgen med ny installering av Windows. Så begynte jeg nå å tenke (viste jo at det egentlig bare blir problemer av sånn )

Skal jeg velge Vista, som er ny og spennende (sikkert full av bugs)
Eller skal jeg holde meg til gode gamle XP som har gjort jobben sin lenge, selv om det også har sine baksider.

Er det kommen en såpass stabil utgave av Vista at det er værdt å prøve det, eller er det enda alt for tidlig? Har hørt at Vista krever mye maskinvare, men det burde ikke bli et problem for meg. Mange programmer som kræsjer i Vista? Bruker hovedsakelig kun maskinen til litt spilling, mye photoshop (dette må virke) og til musikk/filmer.

Hva mener dere Freak'er som har vært borti begge operativsystemene, skal jeg holde meg til XP eller skal jeg gjøre noe nytt og prøve Vista?

XP blir Home Edition da jeg faktisk har serial til det, Vista blir hvilken enn versjon dere mener er stabil nokk til å eventuelt brukes.


Begynner ikke installasjonen for i morgen, så blir spennende og se hva folket mener frem til klokken 6 i morgen ettermiddag. Skal også forhøre meg rundt i de lokale kretser om hva de syns om Vista.
Er dataen først formatert og tom, slik det virker som den er, så kan du jo like greit hive inn Vista, da, og sjekke det ut. -Da finner du fort ut om du irriterer deg over masse ting, og om tinga dine fungerer som de skal, eller ikke.

-Liker du Vista, så beholder du det, ellers pælmer du inn XP igjen; er ikke værre enn som så.
Kan være lurt å laste ned og installere denne først:
http://www.microsoft.com/windowsvist...r/default.mspx
Den går gjennom alle drivere dine og ser på din pc om den er god nok.
Godt tips til alle som vil teste Vista.
Installer både XP og Vista som multiboot. Det aller meste fungerer veldig bra i Vista, men hvis du skulle støte på problemer har du alltid XP for sikkerhets skyld.

Edit: Vistaen som skal installeres er Ultimate. Det er akkurat som Windows XP Pro. Den med flest funksjoner.
NFFs husbedreviter
Jeg hadde akkuratt samme problemstilling som deg i forrige uke, men jeg valgte Vista Ultimate, og jeg er faktisk kjempe fornøyd, Det er noen små bugger, men når man merker de, så bare holder man seg unna de..
Jeg anbefaler Windows Vista Ultimate for deg jeg..
Vel.. Hvis du har en ubergod pc, så velger du selvsagt Vista.. Men hvis den er litt gammal, 512mb ram osv.. Så bør du nok velge XP.. Vista krever nemlig endel mer fra pcen, enn XP.

Jeg selv vet ikke om jeg orker å oppgradere til Vista når det faktisk kommer i hyllene. Fordi da må jeg kjøpe så mye datautstyr (sikkert verdt alle penga) at det blir så dyrt..

Hvis du ikke vil ha bugs, velg XP.. Men det er din pc, så du får bestemme
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vel sitter selv her å undrer fært på jeg skal skaffe meg Windows Vista, noen som har noe mer som kan være iriterende? og hvilke fordeler har man av å installere det? Bortsett fra DirectX 10.
Grubler fælt på samme sak her selv.. Men blir nok vista tenker jeg ja! Takk til deg som la inn den testen.. den var til stor hjelp.. Men noen som vet prisen ? Jeg leste 2600 for ultimate utgaven.. Synes da det var vel dyrt...?
Sitat av Tmontana
Grubler fælt på samme sak her selv.. Men blir nok vista tenker jeg ja! Takk til deg som la inn den testen.. den var til stor hjelp.. Men noen som vet prisen ? Jeg leste 2600 for ultimate utgaven.. Synes da det var vel dyrt...?
Vis hele sitatet...
Dyrt? Ultimate har funksjonene fra både Enterprise og Home Premium, og er slettes ikke tiltenkt hjemmemarkedet. Microsoft har for en gangs skyld laget en halvfornuftig segregering, og dessverre har folk missa hele poenget.
Hvis jeg hadde valget mellom XP eller Vista ville jeg kanskje vurdert Vista for å prøve en stund, men det koster jo endel vurder å gå over til linux hvis du vil ha gratis OS (Hvis du begynner å bli lei Windows)

Så en post på slashdot om at Debian har fått windows installer, da blir det jo mye enklere for windows trofaste å konvertere

http://goodbye-microsoft.com/

edit:

Er dette den nasjonale skriveleif dagen? :-(

edit2:

Det er riktig link, men den er død i dag
Sist endret av flexd; 29. januar 2007 kl. 09:03.
Kan ikke bidra med stort her, men har lest en test på nettet, de som har testet er vel ikke akkurat kjempe begeistret, og mener det er noen bugger, og kommer til slutt med et; "Etter 6 år er dette alt?".
Du får google deg til noen tester!
Tja, det gjelder ikke alle chouse. Jeg har testet vista i en drøy uke (eller deromkring) og jeg er også svært fornøyd. Jeg har det på laptopen min, som har helt greie specs. (den var forøvrig merked med "vista capable" når den ble levert)

Jeg opplever ikke noe spesielt dårligere ytelse (skal sies at denne pcen ikke brukes til de tyngste oppgavene i utgangspunktet) og alt i alt er vista mye bedre enn xp for mitt bruk. (det aller beste er den forbedrede hybernate funksjonen)

Til trådstarter: prøv ut vista selv du og se hva du synes!