Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1012
Hei godt folk der ute!
Har nå opplevd noe av det tristeste som har skjedd meg siden jeg begynte å trykke på datamaskiner, eneste jeg kan finne på som kan måle seg var når jeg i mine første år greide å slette et savegame som var helt i slutten av BaldursGate.

Har opplevd noe jeg ikke trodde var mulig, og siden ikke alle er så glad i å lese milelange innlegg lager jeg to versjoner. Den korte er der nede en plass, bare scroll videre så finner du den. Har du ingenting bedre å gjøre kan du likesågodt lese den lange, den har mer detaljer og unyttig info.

[Lang Versjon]
Dette er da min sørgelige historie, om hvor utrolig fort 420GB kan bli revet fra deg
Fredagen startet som vanlig med at jeg dro hjem fra jobb, og tenkte at denne helgen skulle bli fin. Skulle bare slappe av hjemme og blant annet trykke en del på datamaskinen. Kom hjem og satt meg ned, men begynte å ane litt uro da jeg ikke fikk skrevet ut noe greier. Fikk beskjed om at maskinen ikke fikk kontakt med skriveren, "merkelig" tenkte jeg.. skriveren står koblet til en maskin i nettverket som fungerer som et lite lager og står på 24/7. Her hadde jeg alt av gamle bilder, filer, skoleoppgaver, alt som jeg har skrevet eller funnet verdig å bli tatt vare på iløpet av de siste 4 årene jeg har hatt den maskinen stående. All den dataen er blitt lagret på en WD120gb disk som har fungert prikkfritt fra dag 1. Når jeg kom inn i rommet med maskinen var det stille, alt for stille. Denne gamle sliteren av en Compaq kan kunsten å bråke, men nå virket alt dødt! Slo på lyset og i ekte Baywatch stil sprang jeg bortover stranden (gulvet i mitt tilfelle da) for å redde enda ett individ. Alle lys tilsvarte at maskinen skulle være på, men var ingenting bilde på skjermen og ingen vifter gikk. Etter litt om og men fikk jeg start på maskinen, men morro'a varte ikke så lenge. Nå finner ikke maskinen den HD'n lenger, alt boot'er fint.. HD'n bråker litt, lager litt rare lyder, men finnes ikke livstegn i den ellers. Tror bare det er de siste dødskrampene den hikster frem.

Sorgen tar meg tung, og jeg begynner å drikke for å glemme de gode øyeblikkene jeg og min kjære WD hadde ilag, var mange timer med gamle minner om morro lagret der inne. Etter to 1.5 liter flasker med cola og søking etter trøst i min egen maskin er kvelden blitt såpass gammel at det er leggetid. Sjekker at Utorrent har noe å gjøre for natten, og kryper til sengs.

Det er nå lørdag, alt tyder på at dette skal bli en bra dag! Det å ha mistet en kjær venn dagen før er nå blitt akseptert, jeg ser det positive i det og begynner å tråle nette etter en ny HD for å ha i den maskinen. 120GB var noe av det største du kunne få for 4 år siden, så tenker at jeg må vel holde samme innstillingen nå og bestiller to Samsung SpinPoint 300gb disker fra en av våre norske nettforhandlere. Finner ut at gårdagens sørging har tatt livet av mitt cola supply, og som en ekte Geek må jeg bare hive meg i bilen for å handle mer. Blir gjort litt mer enn å handle, drar innom litt kompiser og sånn. Kan jo ikke ha en helg der jeg er helt usosial. Er hjemme igjen når klokken er blitt rundt 11 på kvelden. Går inn til min datamaskin for og sjekke mine faste forum, og for litt meningsløs trykking rundt på det store internett. Screensaver'n er ikke kommet på enda, men jeg tenker ikke noe over det. Sitter meg på stolen og begynner å bevege på musen, ingen reaksjon. Regner med at nå er vel den jævla musa fri for strøm igjen, og begynner en liten jakt etter batterier, finner de aldri uten og snu opp-ned på hele huset! Etter å ha rotet rundt lenge nokk finner jeg ut at fjernkontrollen til tv'n for ofre sine batterier, jeg vet at jeg skal ha batterier men Gudene må vite hvor! Sitter meg igjen ned på stolen, og snur musen på rygg for å gjøre klar til mitt kirurgiske inngrep med å bytte batterier. Skjønner ingenting i det jeg ser at det røde lys fra den optiske sensoren enda er der. Den skal jo ikke være der når musen er fri for strøm! Snur musen rette veien igjen, å begynner å bevege på den, håpet så inderlig at det bare var øynene mine som spøkte litt med meg når de ikke ville oppfatte bevegelse i musen, kanskje det bare var brillene mine som var blitt for skittene! Nei.. enda ingenting liv i musen, begynner å trykke litt på tastaturet, alt+tab, windowsknappene, trykker på litt hurtigknapper, men ingenting skjer på datamaskinen. Kjenner agressjonene komme, dette er første gang siden jeg bygde opp denne maskinen i mai at den har låst seg. Begynner en lang setning med mange stygge hat ord mot Windows og Microsoft når jeg trykker på reset knappen. Maskinen begynner boot'ingen, og jeg regner med at 2 små minutter nå så er jeg back in action.

Så skjer det fatale, den finner ikke HD'n!!
Panikken griper meg, og får av sideveggen på maskinen såpass fort at en mekaniker i Ferrari sitt F1 Team hadde vært imponert over hastigheten på skruingen. Sjekker alt av kabler, men alt sitter i. Tar de ut og inn, ser litt på de uten å skjønne hva som er feil, putter de på plass og starter opp maskinen igjen, Maxtor disken lager ingenting lyd, maskinen klarer ikke å finne den nå heller. Kjenner at frustrasjonen kommer snikende innpå meg, og får all kontroll over kroppen min. Enda en HD er død hos meg, denne bare et halvt år gammel! Går til sengs, legger meg likegodt tidlig da det sikkert ikke går noe på TV uansett!

Nå er det søndag, begge maskinene er enda uten fungerende HD, så jeg må sitte på min til nå eneste trofaste maskin å skrive dette innlegget. Denne Laptoppen fra acer har jeg hatt i snart to år, og den fungerer enda. Venter egentlig bare på at den skal låse seg nå, og at HD'n har tatt sitt siste sukk i denne også. Jeg er herved uten MP3, uten alt av bilder som jeg har tatt (som hobbyfotograf blir det en god del), har ingen filmer igjen, ingen spill.. ikke noe! Det værste av alt var at på disse to HD'ene hadde jeg kopi av både MP3'n og bildene mine, da det er de tingene jeg var mest redd for hadde jeg bestandig en backup på den andre maskinen. Har aldri i mitt lange liv hørt om noen som har fått to HD'er ødelagt på en og samme helg uten at brukeren har gjort en fatal feil!

Kan noen si meg oddsen for at dette skal skje? Ser for meg at jeg bare kan begynne å tippe i lotto og håpe på storgevinst, for med alle de hd'ene der ute kan det ikke være store mattematiske tallet som tilsier at jeg skal miste to, på to dager. Greit at WD disken la inn årene, den er tross alt fire år gammel, men den jævla Maxtor disken skal komplett få i retur.. en disk som er kjøpt i mai skal ikke være død enda!


[Kort versjon]
To hardisker hos meg er ødelagt i to forskjellige maskiner, fredag døde min fire år gamle 120gb WesternDigital disk og lørdag døde min Maxtor DiamondMax 300GB SATA disk. Hva er oddsen for dette???

Spørsmål, skal ikke en SATA disk lage litt lyd eller noe sånn når du starter maskinen? Maxtordisken min lager verken lyd eller noen form for vibrasjoner..
Uflaks vil jeg vel kalle det :P
Sitat av Pumpkin
Uflaks vil jeg vel kalle det :P
Vis hele sitatet...
Hehe, enkelt og greit svar, på et laangt spørsmål.. :P
4 år gamle disker kan ryke når som helst. Da levetiden er antatt rundt 3 år. Du sier ingenting om alderen på den andre disken? Har du sjekket at den får strøm?
Så så...det kunne vel vert verre...eller?
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av ch0izz
4 år gamle disker kan ryke når som helst. Da levetiden er antatt rundt 3 år. Du sier ingenting om alderen på den andre disken? Har du sjekket at den får strøm?
Vis hele sitatet...

Skrev det kun i den lange versjonen, glemte det av i den korte. Den ble kjøpt i Mai i år, så den burde jo ikke være død enda. Komplett skal få den i retur på mandagen! Den får strøm, men lager ikke livstegn. Prøvde en annen disk på akkurat samme kontaktene, og den starter så fint. Så er nokk bare disken min som er død.



Sitat av kakebak
Så så...det kunne vel vert verre...eller?
Vis hele sitatet...
Njaa.. skeptisk.. eneste jeg ser som kan bli værre er at laptop'en min også dør ut nå. Noe jeg bare venter på at skal skje med helgens flaks.

Har hatt den drittuka! Mandag ble bilen min påkjørt av en som stakk av mens den sto parkert når jeg jobbet overtid, Onsdag måtte jeg kjøpe nytt kjøleskap og nå har diskene mine død ut. Noen som kan stille med en værre uke??
Sist endret av Rick; 19. november 2006 kl. 17:38.
Etter min erfaring med ødelagte disker, skal disse gi en skummel lyd fra seg i slike tilfeller. Jeg lurer derfor på om du har sjekket om maxtor disken får nok strøm. Kanskje PSU'en tuller med deg.
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av DarkStaar
Etter min erfaring med ødelagte disker, skal disse gi en skummel lyd fra seg i slike tilfeller. Jeg lurer derfor på om du har sjekket om maxtor disken får nok strøm. Kanskje PSU'en tuller med deg.
Vis hele sitatet...
Har bestandig fått noen rare lyder av disker som har dødt ut, men maxtor disken virker som den ikke slår seg på en gang. Skal prøve å ta disken med til en kompis, så kan jeg få sjekket om det er PSU'en eller disken som har funnet ut at den ikke vil fungere. Rart at maskinen starter vist PSU'en skal være gåen, eneste må jo være vist den av en eller annen grunn har funnet ut at den ikke vil gi ut nokk spenning.
En dag fikk jeg ikke bilde på skjermen, selvom maskinen startet og kjørte tilsynenlatende fint. Jeg byttet PSU, og da viste det seg at den forrige plutselig hadde bestemt seg for å slutte å levere strøm til skjermkortet.

Så du får krysse fingrene

Keep us posted!
Det var jo mye lyn og torden i helgen da, kanskje det knertet diskene dine?
Min router fra ngt har ikke vist livstegn siden helgen(var ikke hjemme så kunne ikke dra ut strømmen og telefonlinjen til den)så nå sitter jeg på analogt modem.
Selv om det sto mye forskjellig elektronisk koblet til og påslått den samme tiden som routeren døde lever alle de andre apparatene i beste velgående.
Lynte det mye der du bor?
Sist endret av Henriken; 20. november 2006 kl. 16:09.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Rick's Avatar
Trådstarter
Har helt glemt av å oppdatere denne posten. Var min Hardisk som var død, har sendt den inn til Komplett. Feilen kunne folk kun finne en grunn til, Maxtor..

Lurer på hva komplett sender meg istedenfor, ser at de ikke selger Maxtor disker lenger.
En venn av meg hadde en Maxtor ekstern harddisk på 250GB (mener jeg).
Denne begynte å "kødde" seg etter 1 1/2 - 2 uker. Den slettet automatisk alt som var på den (som var jobb relatert, alt sammen), den skrudde seg av og på hele tiden, og til slutt døden den helt.

Da hans far ringte og spurte hva som kunne være galt, fikk han et veldig enkelt svar:

"Maxtor, ja. Det sier seg selv.. Vi sender den en ny harddisk i løpet av uken."