Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 808
Hei!
Har siden jeg kjøpte min forige maskin hatt et problem, hver gang jeg belaster maskinen med f.eks et spill får jeg blåskjerm eller at alt bare låser seg.

Har to rambrikker på 1 gig hver. Har jeg begge brikkene i låser alt seg vist jeg begynner å la maskinen gjøre nytte for seg, men vist jeg kun bruker 1 brikke (uansett hvordan av dem) så fungerer alt som bare det! Er det hovedkorte mitt som har tatt kvelden, eller er det en av rambrikkene som er allergisk mot selskap?

Er 4 ram slotter på hovedkorte mitt, 1 og 3 er grønn, mens 2 og 4 er lilla. Jeg har prøvd brikkene bare i 1 og 3 når begge har vært i maskinen. Også prøvd å bytte ut hvilken av dem som er i slot 1. Kan jeg ha brikkene i slot 1 og 2 vist de virker da, eller blir det feil?

Kan ikke så mye om Hardware, så håper dere skjønner nokk av mitt innlegg til å komme med et godt svar
Rambrikkene må være av dualtypen hvis du skal kjøre de i likt fargede rambrønner. Hvis ikke setter du de i ulikt fargede rambrønner.
Jepp dual ram, hvist ikke står det sikkert noe i BIOS (press DEL on startup).
Kan hende du kan velge det også.
Hvordan type ram har du?
Rick's Avatar
Trådstarter
Jeg har ram av denne typen.
Kan noen fortelle meg om dette er sånn Dual Ram eller ikke?
Dual-ram vil vel si at det er 2 like ram brikker? Og øverst der står det Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB _Kit w/two matched Value Select 1024MB_ Så jeg vil tro at du har Dual-ram. Så etter det som blir sagt her skal du kjøre de i lik fargede rambrønner
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av goillum
Dual-ram vil vel si at det er 2 like ram brikker? Og øverst der står det Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB _Kit w/two matched Value Select 1024MB_ Så jeg vil tro at du har Dual-ram. Så etter det som blir sagt her skal du kjøre de i lik fargede rambrønner
Vis hele sitatet...
Det jeg også trodde, men når de står i brønner med samme farge stopper maskinen med en gang jeg starter noe morro. Kan det skade å prøve de i forskjellige rambrønner?

Så hva tror folke, ram eller hovedkort jeg må returnere til Komplett?
Du har ikke for pinglete strømforsyning da? Fettern min hadde et lignende problem og det sendte hans strømforsyning til helvette Men så har han jo Intel også da..
Uansett har ikke jeg no særlig peiling på hardware, men nå har dere en ny mulighet å tenke på :P
Problem, officer?
thomasf's Avatar
hvordan er du sikker på at det har noe med minnebrikkene og gjøre? sjekk temperaturer.
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av Proxick
hvordan er du sikker på at det har noe med minnebrikkene og gjøre? sjekk temperaturer.
Vis hele sitatet...
Har sjekket temperaturene rett etter maskinen har låst seg, og enda ikke sett en CPU temperatur på over 50 grader. Og siden problemet kun kommer når jeg har begge minnebrikkene i, så tror jeg enten at hovedkorte eller ram'en har noe defekt med seg..


Edit: Har 500w strømforsyning, og siden jeg ikke har SLI oppsett ser jeg ikke for meg at strømmangel kan være skylden i mine problemer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
kjør Memtest en gang for kvar brikke.
Altså: Ta ut brikke #1. Kjør memtest, og sjå om den finn feil. La memtest kjøre i ca. 10 timer pr GB RAM.
Så tar du ut brikke #2 og setter i brikke #1, og kjører memtest igjen.

http://www.memtest86.com/

Det er urlen til memtest.
Rick's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
kjør Memtest en gang for kvar brikke.
Altså: Ta ut brikke #1. Kjør memtest, og sjå om den finn feil. La memtest kjøre i ca. 10 timer pr GB RAM.
Så tar du ut brikke #2 og setter i brikke #1, og kjører memtest igjen.

http://www.memtest86.com/

Det er urlen til memtest.
Vis hele sitatet...
Har tidligere prøvd å kjøre memtest i nesten 48 timer med begge brikkene i, da uten noen feil. Skal prøve med en og en brikke, setter på den første når jeg tar kveld i natt.
Sitat av meitemark
Rambrikkene må være av dualtypen hvis du skal kjøre de i likt fargede rambrønner. Hvis ikke setter du de i ulikt fargede rambrønner.
Vis hele sitatet...
Jeg har 2 rambrikker på 1ghz hver.
http://psdata.no/ps.asp?it=105857&mlevel=140103
På hovedkortet, som er Asus A8N-SLi Premium.

Det er 2 sett med minnelsotter, med 2 slotter i kvart sett.
Den ene er svart og den andre er blå på begga parene. Hvor skal jeg stte minnekortene?
Rick's Avatar
Trådstarter
Da har jeg prøvd begge brikkene hver for seg med Memtest86, begge brikkene i over 15 timer uten noen som helst feil.

Skal ringe komplett i morgen, å høre om de har noen forslag til hva som er feil med maskin min..