Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1587
Hei!

Nå har jeg hatt min Nokia 6230 i ca. tre månder, og på den tiden har den vært på service TO ganger og jeg har ikke kunne bruke den i en og en halv månde. Jeg fikk heller ikke lånetelefon i tiden den var på service.

Det MÅ finnes lover mot dette. Evt. noen tips om hva jeg kan gjøre.

- DeeZire
Sånn helt objektivt så bør dette vel være en individuell sak så lenge ikke dette skjer med veldig mange. Kanskje du er vant med en telefon som ikke er like sårbar som f.eks. 6230.
Sier ikke at det er tilfelle, men kanskje noe å tenke på.

Du kan vel fortelle litt om hva som var galt, og det med lånetelefon kommer vel an på forsikringa di.

SD
Hvor har du kjøpt telefonen ?
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
ALtså, jeg var inne med telefon til rep. for veldig liten tid siden. og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde rett på lånetelefon med mindre reparasjonen tok over en uke...
Min Nokia 2210 har jeg snart hatt ett år. Den har jeg behandla som dritt (kasta i bakken tusen ganger, samt brukt i regn), og den fungerer like fint ennå. Den kosta 300 kroner med YoungTalk.

Hva er det folk gjør med telefonene sine?
det viktigste er jo at du kan ringe og sende mellinger med mobilen. mobiltelefon er en drit oppfinnesle. regnet sammen at jeg bruker over 5000 i året, abbo, ny mobil og slikt.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
Den er kjøpt på Bonus expert. Jeg oppdaget for 5 min siden at det også var problemer med kameraet mitt. Nei, jeg behandler den ikke som dritt.
Send mail til FBI, eller TV2 hjelper deg.
Husker at ett av de programmene tok opp kvaliteten på Nokia telefoner. Hvor de viste hvor mange av Nokias telefoner som måtte repareres. Og da sa de at de hadde snakket med Nokia og at de lovet å forbedre seg på kvateten.
Så hvis mange nok klager, blir det nok en oppfølgingssak
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av DeeZire
Hei!

Nå har jeg hatt min Nokia 6230 i ca. tre månder, og på den tiden har den vært på service TO ganger og jeg har ikke kunne bruke den i en og en halv månde. Jeg fikk heller ikke lånetelefon i tiden den var på service.

Det MÅ finnes lover mot dette. Evt. noen tips om hva jeg kan gjøre.

- DeeZire
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sikker på hvilke varer det gjelder, men jeg mener at du har rett på en lånevare om reperasjonstiden er mer enn 7 dager. Husker ikke helt, det er en stund siden jeg leste om den nye forbrukerkjøpsloven
Moralen er uansett: Ikke kjøp Nokia.
1 av 3 har feil,og Nokia er ikke rause med garantier.
Etter 3.gangs reparasjon har du rett på nytt produkt.
Står i kjøpsloven, såfremt telefonen ikke er for gammel da, er litt usikker på om det er garantien på telefonen det kommer ann på.

Forresten minn 100. post nå
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Riktig det delusional. Men du har rett på nytt produkt med en gang egentlig, så sant det ikke påfører selger urimelige kostnader...
m.a.o selgeren har ikke RETT på å reparere den mens den er din, men du KAN la han få lov hvis du vil... (tror jeg)

*edit: sjekket opp, og det er riktig, du kan kreve omlevering ved mangel på varen... Eller du kan kreve Retting av mangelen (Mangel= i ditt tilfelle ødelagt kamera)

*edit 2: Altså deziree... Du kan kreve ny... leeees over
Sist endret av Wiggles; 17. august 2004 kl. 22:09.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
Da var det inn på reprasjon IGJEN. Ærgelig.
Hvorfor kjøper du egentlig nokia når topicen er 'nok en søppeltelefon fra nokia'?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
Jeg kjøpte den, den virka i en uke, så brakte det løs.
jeg jobber på elkjøp, og slik vi har det der:

* er telefonen/produktet innen 30 dager går den som en DOA-sak (kunde for pengene igjen eller nytt produkt. visst det er tomt på lager, så for du et tilsvarende produkt).

* er telefonen/produktet over 30 dager går det som en vanlig service sak. alltså. kunde har krav på låne telefon/produkt etter 7 dagers venting på rep.

* er telefonen inne for 3 gang rep og ikke blir bedre så har du krav på ny.

- drm
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Mantus
Moralen er uansett: Ikke kjøp Nokia.
1 av 3 har feil,og Nokia er ikke rause med garantier.
Vis hele sitatet...
Norge er på den annen side det, du har 2 års garanti på produktene i Norge
Nyere telefoner er mer ømfintelig for skader, slik er det abre. Husker den gamle motorolaen, holdt i år!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
En ting er vertfall sikkert, og det er at jeg aldri skal ha nokia mer.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Leste noen i det hele tatt det jeg skrev? Ta en titt på "Forbrukerkjøpsloven" Kapittel 6 §29 da...

/Offtopic: Kjøp deg en t610, koster slikk og ingenting nå, jeg har mistet min i steingulv og ikke behandlet den som en glassrute. ( Har ikke slengt den rundt men en mellomting) og den fungerer like fint enda
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Wiggles
Riktig det delusional. Men du har rett på nytt produkt med en gang egentlig, så sant det ikke påfører selger urimelige kostnader...
m.a.o selgeren har ikke RETT på å reparere den mens den er din, men du KAN la han få lov hvis du vil... (tror jeg)
Vis hele sitatet...
Har du lest NORGES lover?

§ 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp). (1) Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Vis hele sitatet...
Du kan på den annen side kreve reperasjon eller omlevering jf. § 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).

(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

Så sant du oppfyller kravene til reklamasjon på varen. Se §§30,32

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32