Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4975
Jeg har tenkt litt på tanken med å kjøpe en matvogn eller såkalt food truck til ca Max 100 000 kr, betale den ut med en gang uten noen lån eller lignende.


Men hva tror dere selger best i en food truck som ikke er for avansert mat?

Som kan gi god fortjeneste, tenker at dette er noe jeg kan gjøre deltid og ikke noe press på meg da jeg har en jobb til vanlig og ikke noe problem og start en slik bedrift med tanke på økonomisk risiko så er den lav,ettersom det går fort å tjene inn vogna, og ingen månedlig regning med tanke på lån der jeg betaler ut alt med en gang.

Jeg ser for meg at jeg kan reise på forskjellige arrangement i helgene , og noen ganger finne en fast plass å stå i helgene på kvelden når folk skal ut på byen og lei kebab som nattmat... hvilke varer/konsept kan man tjene raske penger på uten å bruke for mye kostnader og i forbindelse med matlaging?

Tar imot alle tips for jeg har ingen erfaring med matlaging men lærer fort og har eventuelt en kokke som jeg kan betale for å assistere meg i starten.

Skal man ha litt forskjellig på menyen kanskje? Som er enkle å raske å lage, fremfor å sette alt på en matvare?
Har tenkt på følgende å ha konseptet laget med kjærlighet og ikke noe å måtte være avhengig av en kjede eller lignende,og tenkt kjapt på disse matrettene hittil:
Taco wraps med vegetar alternativ
Baguetter
Vafler
Sandwich
Panini

Håper på kule og geniale forslag,og går jeg for et av forslagene og jeg tjener gode penger så skal personen som foreslo matretten eller ga meg gode råd, få en fin gave i cash hehe
falafel i vaffel!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ting med mye brød og filler, på generell basis. Kaffe.
pizza eller barbeque
Bakt potet er ofte en vinner
Søk på epic grilled cheese wheel på YouTube..
Noe meksikansk kanskje? Skikkelig taco. Ikke norsk fredagstaco.
Alt annet enn kebab, burger, pizza så bør du nok være i boks.
Det er lurt å lage noe som ikke naboene rundt deg selger. Vær unik, skill deg ut. Det må også være noe som nordmenn/turister liker å spise.
Støtter opp for skikkelig taco, Carne asada eller El pastor er alltid en vinner og ganske rimelig/lett å lage i større kvanta.
Eneste skikkelige tacoen jeg har funnet så langt i Oslo er hos taco republicana som nå er stengt (var iallefall mørkt å lukket siste gangene jeg har trødd forbi).

Dem tar også klekklig betalt for en stk taco i små mais lefser, men dem er fylt ganske greit.
Som kokk vil jeg anbefale deg å i allefall finne deg ett kjøkken å jobbe litt gratis på i en periode først for å se hva matlaging egentlig handler om, i foodtruck blir det prepping, prepping og mere prepping frem til servering og da blir det om du er heldig og lykkes ett helvetes rotterace..

Og skal du endatil basere deg på fulle kunder... lykke til, de folka er assholes!
en god suppe med noe brødmat ved siden av.
det enkle er ofte det beste
Det må være mat på farten. Slik du beskriver tenker jeg noe man spiser når det er litt lenge til middag, kanskje gjerne på tur hjem fra et sted. Da må det gå fort å servere! I tillegg gjelder det å ha Max fortjeneste PR salg. Det koster å leie plass på messer og markeder og du skal betale for råvarer samt skatte av salget så fortjeneste er alfa omega. Ikke ta ut noe særlig lønn i starten, bygg buffer tilfelle ovnen ryker, dekkene må byttes, understellet ruster etc. Kjøp deg klær med logo for å se proff ut, sørg også for dekor med samme logo på vogna, da får folk tillit og du selger bedre.

Bakt potet er smart og har nok god fortjeneste, bare å ha tilgjengelig det vanligste tilbehøret. Selg f.eks med Valgfritt smør, Og siden X kr for hvert tilbehør (ost, rømme, bacon, mais osv).
Ulike varianter pommes frites også, selg f.eks vanlig, med ost og dressing, med jalapeños og ost osvosv.

Vær hyggelig og serviceminded. Sørg for mulighet til å betale med kort go vipps, «ingen» har kontanter lenger.

Edit: sjekk at alt er ok med vogna før du kjøper, det har blitt kjempestrengt med Mattilsynet osv med tanke på at kjøling av råvarer er tilstrekkelig kaldt, ovner og plater tilstrekkelig varme og tusen andre ting. Trygg mat er et fag.
Sist endret av sjuken; 11. juni 2020 kl. 19:43. Grunn: Glemte noe
Av erfaring, så er Mattilsynet rimelig behjelpelige og positive til et slikt prosjekt, men jeg ville forsikret meg om at kommunen (grønn etat) går med på det. Det var det som veltet mitt prosjekt, men det skal sies at det er noen år siden og kanskje det har blitt lempet litt på reglene.
Hvis du ikke har noen erfaring fra kjøkken burde du nok skaffe det først.. Det er en tøff bransje hvor profittmarginer på over 2% blir ansett som god fortjeneste. Du bør ha stålkontroll på hygiene og matsikkerhet før du starter, ellers vil mattilsynet rive deg et nytt økonomisk rasshøl med pålegg og bøter som du MÅ fikse, ellers får du en plakat på vogna som skremmer vekk alle kunder.

Burger, taco, pasta og pizza har potensielt god fortjeneste, men med veldig hard konkurranse på alle kanter, så må du tilby et bedre produkt enn det konkurrentene dine allerede gjør for å få kunder. Klarer du å lage en bedre oppskrifter enn noen som har drevet og levet av å lage mat i 30år..? i såfall, kjør på!
Fritert kylling, friterte (hjemmelagde) våruller, scampi, forskjellige varianter av pommes frites, burgere.. listen er lang.

Alle disse tingene kan forberedes å lages kjapt i frityren ved servering.
Hadde jeg sett en som sto å solgte noe slikt hadde jeg garantert stoppet å testet det ut.