Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 180263
sån egentlig er jeg litt småimponert over italia akkurat nå de satser faen mye
Sist endret av magnet; 11. mars 2020 kl. 22:20.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det blir derimot en realitet i de kommende ukene. Regner med vi er på 1000 + innen fredag.
Vis hele sitatet...

1000+ på fredag er bombesikkert om samme vekst fortsetter.

Bare se litt fra ellers i Europa:

Frankrike:

01/03: 130 smittede
07/03: 949 smittede

Fra 130 til 949 på 6 dager som er en daglig økning på 39.28%

Italia:

23/02: 150 smittede
10/03: 10 149 smittede

Fra 150 til 10 149 på 16 dager som er en daglig økning på 30.14%

21/02 hadde Italia 20 smittede, 19 dager senere den 11/03 var det 12462 smittede som er en daglig økning på 40.31%



Den 24/02 hadde Spania 4 smittede
I dag 11/03 har Spania 2277 smittede
4 til 2277 på 16 dager er en daglig økning på 48.66%


Tyskland:

24/02: 16 smittede
11/03: 1908 smittede
16 til 1908 på 16 dager er en daglig økning på 34.83%



Når Norge hadde 156 smittede var datoen 07/03 (156 fordi det er nesten samme som landene ovenfor).

I skrivende stund har Norge 624 smittede.

26/02 til 11/03 --> 1 smittet til 624 på 14 dager er en daglig økning på 58.36%
03/03 til 11/03 --> 32 smittede til 624 på 8 dager er en daglig økning på 44.96%
07/03 til 11/03 --> 156 til 624 på 4 dager er en daglig økning på 41.42%
08/03 til 11/03 --> 173 til 624 på 3 dager som er en daglig økning på 53.36%

Jeg har tatt med data fra starten av da landene startet å rapportert daglig og tatt med data fra visse perioder.

Med den daglige økningen vi har I NORGE NÅ(!) vil det kun ta 2 dager å nå 1250 smittede med 41.53% økning av smittede daglig. 624*(1+0.4153)^2 = 1249.9 ≈ 1250.

Fra 624 til 10 000 vil ta 8 dager med en økning på 41.45% daglig --> 624*(1+0.4145)^8 = 10 000


Ser heller ikke ut som det er noen stans for smitten i nærmeste fremtid. Så lenge R0 > 1 så vil covid-19 fortsette og spre seg, dette kan kun endres ved å få R0 < 1, men det er tilnærmet umulig ser det ut til så langt, vertfall uten en vaksine, ikke engang å gi 1/10 av jordas befolkning innskrenkede reiserettigheter har hjulpet.
(780 million people in China are living under travel restrictions due to the coronavirus outbreak https://edition.cnn.com/2020/02/16/a...hnk/index.html )

Nå har jo Italia satt hele landet, altså 60 mill innbyggere under "lockdown", om det hjelper ventes vel bare å se men har mine tvil (too little, too late).
Noe som forsåvidt bare skulle mangle. Tror nok avlyste arrangementer en masse og nedgang i besøkstall hele sesongen er ganske tøft for en del institusjoner som lever av slikt.
Vis hele sitatet...
Ja akkurat der her jeg ingen sterke meninger. Regelverk og loven er som de er og force majeure er jo for å beskytte mot uforutsette ting utenfor kontroll så corona er jo ikke arrangørens feil eller noe de burde ha forutsett ved booking.

Når det gjelder å lette byrden for næringslivet er det jo skjedd noe mtp på skatten, og motregning av tidligere underskott. Men om det er nok gjenstår å se. Enkelte bransjer står i dritt opp til øra nå, og det er vanskelig å se snarlig bedring. Så kan en kanskje si at dette er dynamikken i næringslivet men jeg føler vel at dette er så langt utenfor normalen spesielt i de bransjene som rammes hardest at en kanskje bør se på hvilke andre løsninger som kan benyttes for å unngå ras av konkurser. Ikke bare gjør det mange arbeidsløse, men det får jo brått en selvforsterkende negativ effekt - spiraleffekt nærmest - der konkurser i en eller flere bransjer drar andre selskaper med seg ned fordi de ikke går gjort opp sin gjeld.
Hvagjordo: Du utelukker mørketall. Det er sannsynligvis langt langt flere smittede enn de talla som blir registrerte. Det gjør noe med hele bildet av situasjonen, dødsrate og hvilke konsekvenser dette vil ha for risikogruppen for smitte.

Altså; Norge har ikke 624 smittede i skrivende stund. Antageligvis er det langt flere.

Videre, dersom vi legger til grunn antall registrerte smittede for videre prognoser basert på statistikk, potensielt gi et helt annet bilde i fremtiden. Når myndighetene nå skjerper tiltakene ytterligere, vil det på den andre side ha en viss effekt for nye tilfeller.

Konklusjonen er derfor ar vi vet ikke helt sikkert hvordan dette vil utarte seg den neste tiden. Der viktigaste er uansett at vi er føre var, i solidaritet mot de dette er en reell risiko for alvorlig sykdom og smitte.

Bare i dag har Norge langt flere nye tilfeller enn Kina. Ut fra folketall og utbredelse, trekker jeg konklusjonen at strenge tiltak hjelper mot ytterligere smitte. Så får vi håpe der kommer etterhvert tydelige og strengere krav fra myndighetene som sikrer likhet, samtidig som en unngår svært negative konsekvenser for samfunnet generelt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Hvagjordo: Du utelukker mørketall. Det er sannsynligvis langt langt flere smittede enn de talla som blir registrerte. Det gjør noe med hele bildet av situasjonen, dødsrate og hvilke konsekvenser dette vil ha for risikogruppen for smitte.

Altså; Norge har ikke 624 smittede i skrivende stund. Antageligvis er det langt flere.

Videre, dersom vi legger til grunn antall registrerte smittede for videre prognoser basert på statistikk, potensielt gi et helt annet bilde i fremtiden. Når myndighetene nå skjerper tiltakene ytterligere, vil det på den andre side ha en viss effekt for nye tilfeller.

Konklusjonen er derfor ar vi vet ikke helt sikkert hvordan dette vil utarte seg den neste tiden. Der viktigaste er uansett at vi er føre var, i solidaritet mot de dette er en reell risiko for alvorlig sykdom og smitte.

Bare i dag har Norge langt flere nye tilfeller enn Kina. Ut fra folketall og utbredelse, trekker jeg konklusjonen at strenge tiltak hjelper mot ytterligere smitte. Så får vi håpe der kommer etterhvert tydelige og strengere krav fra myndighetene som sikrer likhet, samtidig som en unngår svært negative konsekvenser for samfunnet generelt.
Vis hele sitatet...
At Norge har mørketall er det ingen tvil om. Men jeg måtte nesten bare bruke de tallene som er oppgitt (lysetall?), vanskelig å bruke tall man ikke har fremfor seg . Det kan vertfall gi et lite bilde av fremtiden OM(!) samme vekst fortsetter.

Blir sikkert hata for å si det men:

jeg stoler ikke på tallene Kina gir ut. At Kina bare hadde 24 nye smittede fra 09/03 til 10/03 tror jeg bare ikke på. Om det er sant så, fucking kudos til dem altså, men tror ikke på det.

Her er forsåvidt en liste med restrictions etc som Italia har innført i landet så langt tilbake som til 22 Februar https://en.wikipedia.org/wiki/2020_c...taly#Reactions

Vi har jo dessverre ikke sett noen forbedring ut av det, men nå skal jeg ikke si at 22 Feb til 11 Mars er lang tid i denne sammenhengen, så mulig (mye mulig) at lenger tid trenges for å kunne se en forbedring.

Men uansett hva, så må jeg si det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg. Håper virkelig på det beste!
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
At Norge har mørketall er det ingen tvil om. Men jeg måtte nesten bare bruke de tallene som er oppgitt (lysetall?), vanskelig å bruke tall man ikke har fremfor seg .
Vis hele sitatet...
Selvsagt, men da må man bruke dem som det de er: dødelighetsprosent av av de som er syke nok til å bli testet og registrert, ikke dødelighetsprosent av alle man regner ut at får smitten.

Når man først snakker om tall, så er det forsåvidt litt rart å bare oppgi antall intensivsenger i landet også. Det er jo ikke sånn at det ikke ligger noen i de sengene allerede. Så absolutt god grunn til å flate ut kurven. Vask hendene, folkens.
Sitat av *pi Vis innlegg
Selvsagt, men da må man bruke dem som det de er: dødelighetsprosent av av de som er syke nok til å bli testet og registrert, ikke dødelighetsprosent av alle man regner ut at får smitten.

Når man først snakker om tall, så er det forsåvidt litt rart å bare oppgi antall intensivsenger i landet også. Det er jo ikke sånn at det ikke ligger noen i de sengene allerede. Så absolutt god grunn til å flate ut kurven. Vask hendene, folkens.
Vis hele sitatet...
Jeg regna ikke ut noen dødelighetsprosent, kun smitteprosent per dag
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jeg regna ikke ut noen dødelighetsprosent, kun smitteprosent per dag
Vis hele sitatet...
Det er sant. Men det er litt vesentlig å skille mellom antatt smittetall og registrerte tilfeller, all den tid disse prosentene florerer.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er sant. Men det er litt vesentlig å skille mellom antatt smittetall og registrerte tilfeller, all den tid disse prosentene florerer.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg hadde jo bare muligheten til å regne på registrerte tilfeller og fremtidige tilfeller basert utifra de registrerte.

Men om vi skal tenke på mørketall i tillegg så kan vi nok gange alt med 10 - 100 ser det ut som:

Smitteoverlege om mørketall: Kan være 10 til 100 ganger flere virussmittede
https://finansavisen.no/nyheter/hels...-virussmittede

EDIT: Om dette er mørketall som er reelle så har vi virkelig mange med viruset her i Norge, tenk på utviklingsland da, som Filippinene må vist tester osv bli sendt til utlandet, man kan jo bare drømme om hvor mange sånne land egentlig har av smitte, blir umulig (for meg vertfall) å sitte å regne på
Sist endret av hvagjordo; 12. mars 2020 kl. 00:32.
Hvis det blir for mange syke, har vel ikke staten råd til å betale sykepenger fullt ut. Eller hva tror dere?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvis det blir for mange syke, har vel ikke staten råd til å betale sykepenger fullt ut. Eller hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Aner ikke. Har ikke satt meg inn i sykepenger fra arbeidsgiver eller NAV systemet godt nok.

NAV utbetalte 1,2 milliarder kroner hver dag i 2018
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn...ver-dag-i-2018

Du får sykepenger tilsvarende full lønn, men du har ikke rett til et sykepengegrunnlag som overstiger 6 G (folketrygdens grunnbeløp), som fra 1.5.2019 er på 589.148 kroner. Mange arbeidsgivere som forskutterer sykepengene, gir sykepenger også utover dette. Om det betales sykepenger utover 6 G står normalt i arbeidsavtalen, står det ikke noe tyder det på at arbeidsgiveren ikke utbetaler dette.
Vis hele sitatet...
Median inntekten i Norge er 431 000 etter skatt.
https://www.ssb.no/97014/median-innt...ngstype.kroner


How long does novel coronavirus last in a person?
How long the symptoms last depends on the severity of the case. With more mild cases (meaning that symptoms are similar to the common cold or flu), people tend to get better on their own in 10 to 14 days, Dr. Harry explains.
Vis hele sitatet...

When do you stop being contagious?
Being completely cleared wouldn’t happen any sooner than 14 days, though, since the virus’ incubation period is two weeks.
Vis hele sitatet...
https://www.womenshealthmag.com/heal...onavirus-last/


Om man skal få sykepenger for 2 uker og medianinntekten er 431 000 etter skatt så er den vel ca 535 683‬ før skatt.

535 683‬ / 12 = 44 640 / 2 = 22 320 kr per person. Om 100 000 personer skulle blitt syke samtidig så er det da snakk om 2 232 000 000‬ daglig, så 31 248 000 000 på 2 uker.

Her er det veldig mye synsing altså. Dette var bare noe raskt jeg googlet meg frem til å delte på 12 osv. Sikkert noen her som kan svare mye bedre enn jeg kan.
Det har eskalerert rimelig kjapt de siste døgnene.

Flere skoler i Trøndelag holdes stengt fom i morgen. Antar en hel del andre skoler vil gjøre det samme innen kort tid. Massivt med smitte de siste dagene. Noe som kanskje er greit mtp smitte. Burde vel satse ganske hardt på hindre massesmitre, er det I det hele tatt mulig.

De neste dagene/uka kommer til bli kaotisk.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 12. mars 2020 kl. 02:12.
Usa stopper alle innreiser ifra Europa(unntatt GB) i 30 dager ifra Fredag 13.03.2020
Rekordsvak krone etter Trump-utspill
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/y3MG...-trump-utspill

Jævla kjipt det her, men kan i grunn ikke "blame" han. De har jo sett spredningen i Europa og er nok lurest å prøve å få fatt i smitten de selv har mens de slipper bekymre seg for nye smittebærere.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
De neste dagene/uka kommer til bli kaotisk.
Vis hele sitatet...
Syns det er et dårlig adjektiv, skremmende eller dramatisk er mer passende. De finansielle følgene er potensielt veldig dramatiske, og kan på sikt føre til kaotiske tilstander mange steder helt sikkert. Men de neste dagene/uka blir forhåpentligvis ikke merkbart "kaotisk" for en vanlig borger.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Men om vi skal tenke på mørketall i tillegg så kan vi nok gange alt med 10 - 100 ser det ut som:
Vis hele sitatet...
Ja. Og det gjør på noen måter sykdommen mindre alvorlig, da dødeligheten og prosent alvorlig syke vil være mye lavere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jeg regna ikke ut noen dødelighetsprosent, kun smitteprosent per dag
Vis hele sitatet...
Nei, du rekna ut tilfeldige tall. Du har ikkje grunnlag for å rekne ut smitteprosenten. For det første aner du ingenting om kor mange som er smitta, men har små symptom i dag. Det er avgjerande for smitterate, ettersom dei truleg vil fortsettje å gå på jobb og på butikken.

For det andre har det skjedd radikale endringer i samfunnet sidan måndag. Måndag gjekk alle på jobb. I løpet av uka har svært mange tatt i bruk heimekontor, og normal aktivitet i samfunnet er redusert. Det vil dra i motsett retning av det over.

Smittemodeller er meir komplekse enn å multiplisere eit par tre tal saman. Det er det gode grunner til. Dei tala du har presentert er strengt tatt ikkje spesielt interessante til noko som helst.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dette gjaldt feks refusjon av billetter til konserter etc som blir avlyst. Arrangøren claimer jo bare force majeure eller hva det nå kalles og er fri for ansvar i slike situasjoner.
Vis hele sitatet...
Dei er ikkje fri for ansvar. Dei må betale tilbake det du har betalt for det dei ikkje leverer. Men dei er ikkje ansvarlege for følgekostnader. Sett at ein konsert du har bestilt fly og hotell for å besøke vert avlyst, så vil du ha krav på konsertbilletten tilbake - men ikkje dekning av hotell og fly som du ikkje fekk nytta.
Sist endret av vidarlo; 12. mars 2020 kl. 07:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, du rekna ut tilfeldige tall. Du har ikkje grunnlag for å rekne ut smitteprosenten. For det første aner du ingenting om kor mange som er smitta, men har små symptom i dag. Det er avgjerande for smitterate, ettersom dei truleg vil fortsettje å gå på jobb og på butikken.

For det andre har det skjedd radikale endringer i samfunnet sidan måndag. Måndag gjekk alle på jobb. I løpet av uka har svært mange tatt i bruk heimekontor, og normal aktivitet i samfunnet er redusert. Det vil dra i motsett retning av det over.

Smittemodeller er meir komplekse enn å multiplisere eit par tre tal saman. Det er det gode grunner til. Dei tala du har presentert er strengt tatt ikkje spesielt interessante til noko som helst.
Vis hele sitatet...
Okay, hvordan skal man regne det ut da? Hvis man ikke kan bruke smitteprosenten som har vert fra start til idag, man kan ikke bruke andre land i Europa som en pekepinn, man kan ikke eksponentiell vekst til å regne det ut?

Altså, spør fordi jeg lurer, hadde hvert interessant å kunne få en liten oversikt over POTENSIELL fremtidig situasjon i de nærmeste 1-3 ukene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Okay, hvordan skal man regne det ut da? Hvis man ikke kan bruke smitteprosenten som har vert fra start til idag, man kan ikke bruke andre land i Europa som en pekepinn, man kan ikke eksponentiell vekst til å regne det ut?

Altså, spør fordi jeg lurer, hadde hvert interessant å kunne få en liten oversikt over POTENSIELL fremtidig situasjon i de nærmeste 1-3 ukene.
Vis hele sitatet...
For det første. Veksten vil vere eksponensiell. Eksponenten er R0. Om vi antar 2, vil kvar smitta smitte to nye. Altså kvadratisk vekst. Men. Den vekstfaktoren kjem i ekstrem grad an på tiltaka. Du smitter ingen nye når du drikk kaffi ved kjøkkenbordet ditt, for å sei det slik. Difor er ein lineær modell, slik du såg på, nokså garantert feil. Kva eksponenten er veit vi relativt lite om, utover at den er større enn ein. Den vil endre seg over tid.

Det ser du godt i tala for i dag; 629 smitta - 227 av dei i går. Omlag 1/3 siste døgn! Det er rimelig langt frå lineært.

Samtidig: no har mange fått heimekontor, og folk har tatt innover seg risikoen i mykje større grad enn for ei veke sidan. Det modifiserer oppførselen til folk. Å gjette på korleis det påverkar smitterata er vanskeleg, utover at det truleg vil ha ein relativt stor effekt. Kina ser ut til å ha fått kontroll over infeksjonsrata.

Men vi vil ikkje sjå at vi har fått kontroll før det har gått ei stund, på grunn av inkubasjonstida.

Det er ein grunn til at FHI ikkje prøver å vere spesielt konkrete med tal, og det er at det er jævla vanskelig, fordi det er kaotisk situasjon med lite kunnskap, og der små endringer kan få veldig store utslag. Prøv å rekn med eksponent på 1.2 versus 2.5 f.eks.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Siden man nå går inn i en ny fase så må det i mye større grad legges til rette for at alle som har noen av symptomene kan få testet seg. Jeg har selv litt feber nå, men oppfyller ikke kriteriene for å bli testet, da jeg ikke kan si om jeg har vært i nærheten av noen med coronasmitte, og jeg har heller ikke vært i noen av risikolandene. Holder meg uansett hjemme inntil videre.
Vis hele sitatet...
Man kan ikke teste alle som mener de har dette viruset eller som er selv-diagnostisert corona-syk, i tillegg til hypokondere rundt omkring. Det har dessverre ikke helsevesenet ressurser til og det er allerede mangel på test-kit.

Helsesektoren er sprengt allerede og man må fokusere på de som allerede er alvorlig syk uavhengig av dette viruset.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første. Veksten vil vere eksponensiell. Eksponenten er R0. Om vi antar 2, vil kvar smitta smitte to nye. Altså kvadratisk vekst. Men. Den vekstfaktoren kjem i ekstrem grad an på tiltaka. Du smitter ingen nye når du drikk kaffi ved kjøkkenbordet ditt, for å sei det slik. Difor er ein lineær modell, slik du såg på, nokså garantert feil. Kva eksponenten er veit vi relativt lite om, utover at den er større enn ein. Den vil endre seg over tid.

Det ser du godt i tala for i dag; 629 smitta - 227 av dei i går. Omlag 1/3 siste døgn! Det er rimelig langt frå lineært.

Samtidig: no har mange fått heimekontor, og folk har tatt innover seg risikoen i mykje større grad enn for ei veke sidan. Det modifiserer oppførselen til folk. Å gjette på korleis det påverkar smitterata er vanskeleg, utover at det truleg vil ha ein relativt stor effekt. Kina ser ut til å ha fått kontroll over infeksjonsrata.

Men vi vil ikkje sjå at vi har fått kontroll før det har gått ei stund, på grunn av inkubasjonstida.

Det er ein grunn til at FHI ikkje prøver å vere spesielt konkrete med tal, og det er at det er jævla vanskelig, fordi det er kaotisk situasjon med lite kunnskap, og der små endringer kan få veldig store utslag. Prøv å rekn med eksponent på 1.2 versus 2.5 f.eks.
Vis hele sitatet...
Jo skjønner. Så er i grunn egentlig for mange variable til å kunne regne ut noe som faktisk kan være reelt? Med min matematikkunnskap vertfall. Må egentlig bare vente nå å se hvordan det vil utvikle seg.

Ja, her er screenshot av VG's linjediagram over kumulativ vekst siden dag 1. Som du sier, den er langt fra lineær:



Så i bunn å grunn blir det egentlig for det meste gjetting siden man har for mange ukjente?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jo skjønner. Så er i grunn egentlig for mange variable til å kunne regne ut noe som faktisk kan være reelt? Med min matematikkunnskap vertfall. Må egentlig bare vente nå å se hvordan det vil utvikle seg.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje matematikken som er spesielt vanskeleg; den er trygt innanfor VGS-pensum. Det er det å vite kva dei ulike tala er som er problematisk, fordi dei endrar seg kjapt, og til ein viss grad påverkar seg sjølv. Fleire sjuke i samfunnet vil føre til meir drastiske tiltak - og færre smitta...
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Så i bunn å grunn blir det egentlig for det meste gjetting siden man har for mange ukjente?
Vis hele sitatet...
Bingo!
Når man driver å regner på dette så må man vel ta høyde for at en stor andel av de smittede kommer hjem fra utlandet og er satt direkte i karantene slik at veldig mange av de ikke har hatt mulighet til å smitte andre.

Så jeg vil tippe at vi kanskje ser en liten nedgang før det tar seg opp igjen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er ikkje matematikken som er spesielt vanskeleg; den er trygt innanfor VGS-pensum. Det er det å vite kva dei ulike tala er som er problematisk, fordi dei endrar seg kjapt, og til ein viss grad påverkar seg sjølv. Fleire sjuke i samfunnet vil føre til meir drastiske tiltak - og færre smitta...
Vis hele sitatet...
Alt henger sammen, alt påvirker hverandre, dominoeffekt hele greia ja. Der verdien til de variable endres støtt og stadig. Flere syke > staten tar større grep > mindre syke > noe annet > noe annet.

Takk for svar forresten
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Man kan ikke teste alle som mener de har dette viruset eller som er selv-diagnostisert corona-syk, i tillegg til hypokondere rundt omkring. Det har dessverre ikke helsevesenet ressurser til og det er allerede mangel på test-kit.

Helsesektoren er sprengt allerede og man må fokusere på de som allerede er alvorlig syk uavhengig av dette viruset.
Vis hele sitatet...
Jeg mener fremdeles at det hadde vært et effektivt tiltak for å forhindre videre smitte blant befolkningen, men jeg ser at dette nok er umulig ja blant annet på grunn av mangel på prøveutstyr.

Her er en link som forklarer litt mer om hvorfor ikke flere blir testet:
https://forskning.no/ntb-sykdommer-v...avirus/1653476.

Spørsmålet er hvor lenge man skal holde seg hjemme for å ikke risikere å smitte andre, hvis man mistenker at man har corona.

"Forskerne har også undersøkt hvor lenge pasientene var smittsomme, og fortsatt kunne spre virus.

De som døde av koronaviruset var syke i 18 og en halv dag i snitt før de mistet livet. De var smittsomme fram til de døde.

For de som ble friske, tok det rundt 20 dager i snitt fra sykdommen begynte til de ble skrevet ut av sykehuset.

Men det var et stort sprik i hvor lang tid det tok. Den korteste smittetiden for en pasient var åtte dager, mens den lengste var hele 37 dager."
https://forskning.no/sykdommer/kines...iruset/1652238
Sist endret av Thuggie; 12. mars 2020 kl. 11:01.
Professor
Trådstarter
Blir en bjelleformet kurve, der toppen nåes når mange nok er smittet og det begynner å bli resistens mot viruset, evt. får vi en brå stopp ved en eventuell massevaksinering. Myndighetens jobb er å sikre for at vi ikke når toppen for fort, men at smittespredningen jevnes ut (får en jevn topp på kurven) slik at helsevesenet ikke knekker sammen.

____________
/ \
/ \
slik: / \

Det er egentlig det beste scenario en kan håpe på.


Virus er søppelpsykedelika, gir deg intenting, bare triste greier.
Sist endret av Hans Høyhet; 12. mars 2020 kl. 11:29.
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Jo skjønner. Så er i grunn egentlig for mange variable til å kunne regne ut noe som faktisk kan være reelt? Med min matematikkunnskap vertfall. Må egentlig bare vente nå å se hvordan det vil utvikle seg.

Ja, her er screenshot av VG's linjediagram over kumulativ vekst siden dag 1. Som du sier, den er langt fra lineær:



Så i bunn å grunn blir det egentlig for det meste gjetting siden man har for mange ukjente?
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at du bruker totalt antall smittede for å regne ut hvordan det utvikler seg. De som allerede er inkludert i dette tallet er stort sett tatt ut av regnskapet.

Det er de som ikke er gjort rede for som er smittespredere og de har vi ikke tall på. Disse kan fortsette å spre smitte og vi får stor økning i antallet eller de kan allerede være fanget opp og vi får bråstopp i smittespredningen.

Det store problemet ute i verden nå er at folk blir friskmeldt for tidlig for å spre optimisme. Flere tilfeller der folk som er friskmeldt har blitt syke igjen tilskrives at de ikke var frisk allikevel. Norge har vært blandt de strengeste i verden på friskmelding fra starten.

Vi har enda smittespredning fra turister til og fra Italia som påvirker smittegraden. Snakket med et turfølge fra Italia søndag og da var det ikke snakk om å avlyse. Problemet deres var at hotellene de skulle til hadde nektet å ta i mot dem og ikke at det var noe problem å feriere bare fordi hjemlandet hadde untakstilstand.
Ble nettopp oppringt av en lærer. Nå blir landets skoler og barnehager stengt. Myndighetene iverksatte ikke tiltak på statlig plan, så nå trer de lokale myndighetene inn. Om det har en betydelig effekt gjenstår å se.
Begynner å bli en kostbar affære for å holde liv i noen 80-åringer.
Sitat av Thuggie Vis innlegg
Spørsmålet er hvor lenge man skal holde seg hjemme for å ikke risikere å smitte andre, hvis man mistenker at man har corona.
Vis hele sitatet...
Spørs kanskje litt hvor sterk mistanken er? Har du symptomer som
tilsier at det kan være corona, eller er du frisk men har vært i kontakt
med mistenkte smittetilfeller eller oppholdt deg steder hvor smitte
er mistenkt å forekomme?

Kjenner flere som har ligget hjemme med antatt vanlig influensa
i det siste, de har fått råd fra fastlege om å holde seg hjemme til
de er frisk, og ellers følge retningslinjene for allment smittevern -
dvs. god hygiene, samt unngå nærkontakt med andre.
Sitat av Dough Vis innlegg
Begynner å bli en kostbar affære for å holde liv i noen 80-åringer.
Vis hele sitatet...
Er du morsom eller? Om det så bare hadde vært 80-åringer som ville dø, er det fortsatt 80-åringer som har vært med å bygge landet og betalt skatt i 60 år.
Sitat av Gobity Vis innlegg
Er du morsom eller? Om det så bare hadde vært 80-åringer som ville dø, er det fortsatt 80-åringer som har vært med å bygge landet og betalt skatt i 60 år.
Vis hele sitatet...
Nei dette er på ingen måte morsomt lenger. Du er klar over at Italia ikke lenger hjelper de over 60 og at det kommer nok til å måtte bli en tilsvarende selektering her også.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei dette er på ingen måte morsomt lenger. Du er klar over at Italia ikke lenger hjelper de over 60 og at det kommer nok til å måtte bli en tilsvarende selektering her også.
Vis hele sitatet...
Det er lov å håpe på at norsk helsepersonell slipper å ta slike valg.
Men det fordrer selvsagt at både offentlige og personlige tiltak for
å begrense spredning faktisk blir gjennomført og fungerer.

Jeg velger å være forsiktig optimist.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er lov å håpe på at norsk helsepersonell slipper å ta slike valg.
Men det fordrer selvsagt at både offentlige og personlige tiltak for
å begrense spredning faktisk blir gjennomført og fungerer.

Jeg velger å være forsiktig optimist.
Vis hele sitatet...
Det er bare å være optimist.

Det er jeg og mtp at Erna nå etter å ha drevet litt umiddelbar brannslukking raskt vil se hva dette hysteriet koster samfunnet og ta grep deretter for å få hjula i gang igjen om så noen må bli liggende hjemme 1-2 uker med influensalignende symptomer.
Sist endret av Dough; 12. mars 2020 kl. 12:31.
Sitat av Dough Vis innlegg
Begynner å bli en kostbar affære for å holde liv i noen 80-åringer.
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Viruset kan også få fatale følger for folk med kronisk sykdom også (f.eks astma, diabetes etc, overvekt) men det er uansett irrelevant. Det handler ikke bare om hvilken skade viruset kan gjøre mot enkeltindivider men om hvordan hele systemet vi lever i er lagt opp og hva som skjer når viruset gjennomtrer det. Kina, som produserer mye av livsviktig medisin verden over, har nesten fullstendig shutdown. Folk som er i akutt behov av livsviktig legehjelp/operasjon (hjerteinfarkt, kreft f.eks) kan risikere å dø på grunn av et overbelastet helsevesen.

Michael Osterholm forklarer det bedre i dette intervjuet.

Carona real time counter viser at Norge ligger på 12. plass i verden antall smittede pr innbygger.

Japan når myndighetene ber folk holde seg i karantene; Okok ikke skyt
Norske folk i karantene; Jeg skal på trening!!

Synes forøvrig Norge har gjort bra tiltak de siste dagene.
Samboeren min vaske på universitet imorra, som nå er stengt. Men alle renholderene skal møte på jobb fikk ho beskjed om. Det er rundt100stk som jobber som renholdere der. Er det her litt rart?
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Samboeren min vaske på universitet imorra, som nå er stengt. Men alle renholderene skal møte på jobb fikk ho beskjed om. Det er rundt100stk som jobber som renholdere der. Er det her litt rart?
Vis hele sitatet...
Det som ville vært rart i disse tider er vel å ikke vaske...
Sa helseministeren nettopp at man ikke skal gå på jobb, eller gjaldt det kun spesifikke yrker?
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Sa helseministeren nettopp at man ikke skal gå på jobb, eller gjaldt det kun spesifikke yrker?
Vis hele sitatet...
Hvis vi tenker på det samme så kom det vel en uheldig formulering i forbindelse med reise til jobb.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Sa helseministeren nettopp at man ikke skal gå på jobb, eller gjaldt det kun spesifikke yrker?
Vis hele sitatet...
Her er samtlige barn i karantene i hjemmet, så det med jobb begrenser seg litt selv.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Spørs kanskje litt hvor sterk mistanken er? Har du symptomer som
tilsier at det kan være corona, eller er du frisk men har vært i kontakt
med mistenkte smittetilfeller eller oppholdt deg steder hvor smitte
er mistenkt å forekomme?
Vis hele sitatet...
Feber, tørrhoste, «press i brystet» - litt tyngre å puste, så vil nok si at det er ganske stor sannsynlighet for min del. Jeg har vært i kontakt med folk fra risikoland, hvorav 1 ble testet for corona, men denne testen var negativ.
Or... Are they? >_>
Traps are gay's Avatar
Helt kaos i Trondheim, måtte dra til skolen for å hente bøkene mine og ble informert av lærere at det blir nett undervisning.

Fikk høre av noen andre at noen skoler blir stengt fram til påske, faen for noe styr med eksamen og prøver...
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er bare å være optimist.

Det er jeg og mtp at Erna nå etter å ha drevet litt umiddelbar brannslukking raskt vil se hva dette hysteriet koster samfunnet og ta grep deretter for å få hjula i gang igjen om så noen må bli liggende hjemme 1-2 uker med influensalignende symptomer.
Vis hele sitatet...
Vil vel kanskje vare lenger enn 2 uker. FHI spår nå full epidemi
fra mai og ut sommeren og kanskje til høsten - ifølge VG:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ene-blir-store

En kompis fortalte nettopp at han hadde stått 2 timer i kø på en
liten matbutikk i Bergen sentrum fordi folk har fått panikk og
begynt å hamstre. Ikke særlig smart gjort av folk akkurat nå.
Sist endret av PVestlandia; 12. mars 2020 kl. 16:21.
La de nå bare få hamstre, disse usolidariske dårene. Matforsyningene til butikkene vil ikke stoppe opp. Gi det noen dager så kan vi normale mennesker gå på butikken igjen til fylte hyller og uten å måtte stå to timer i kassakø.
Sist endret av bruisepristine; 12. mars 2020 kl. 16:34.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
La de nå bare hamstre disse dårene, matforsyningene til butikkene vil ikke stoppe opp. Gi det noen dager så kan vi normale mennesker gå på butikken igjen til fylte hyller og uten å måtte stå to timer i kassakø.
Vis hele sitatet...
Bare litt kjedelig for meg som må spise sånn ferdigoppskjært papploff i helga siden alle brødene med noe som likner næring- og/eller smaksverdi er hamstret.
Sitat av *pi Vis innlegg
Bare litt kjedelig for meg som må spise sånn ferdigoppskjært papploff i helga siden alle brødene med noe som likner næring- og/eller smaksverdi er hamstret.
Vis hele sitatet...
Alltid greit å ha litt mel i bakhånd 😊
Sitat av *pi Vis innlegg
Bare litt kjedelig for meg som må spise sånn ferdigoppskjært papploff i helga siden alle brødene med noe som likner næring- og/eller smaksverdi er hamstret.
Vis hele sitatet...
hold ut *pi, du får unne deg noe ekstra godt når hyllene er fylt igjen
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Alltid greit å ha litt mel i bakhånd 😊
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så grepet av panikk at jeg har begynt å bake brød, nei. Da må dere gripe inn.
Sitat av Traps are gay Vis innlegg
Helt kaos i Trondheim(
Vis hele sitatet...
Ja, som fan. Fikk ikke kjøpt dasspapir engang. Alle hyllene var tømte. Ro ned’a folkens