Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1101
Diskuterte dette med en kamerat i går, og greier ikke å legge det fra meg:
Hvordan regner man ut verdien av si en koffert med en t-skjorte og en suvenir ut om den forsvinner, og meldes tapt til reiseforsikringen? Min kamerat påstod at man får betalt ut nok til å kjøpe tilsvarende nytt, men hva vil det si? Vil man kunne få en ny koffert om kofferten er 10 år gammel? Det virker jo urimelig sett fra forsikringens side. Eller hva med suveniren? Den vil jo ha affeksjonsverdi som ikke erstattes, men også være svært vanskelig (og kanskje dyrt?) å erstatte slik at man kan kjøpe en ny - er det nypris det taes høyde for da?

Finner ingenting om dette i reiseforsikringsvilkårene jeg har lest, og heller ingen artikler om akkurat dette. Så skikkelig nysgjerrig. Er dette allmennkunnskap jeg har gått glipp av?
Eneste erfaring jeg har er via en kamerat hvor flyselskapet mistet insjekket bagasje, da ble det gitt erstatning fra flyselskap basert på innsjekket kilo. (Som ikke dekket reell verdi.)
Antar at det er anderledes om du får en koffert stjålet fra f.eks et hotellrom når du er på ferie og du da trenger klær der og da.
Når bagasjen min ble forsinket sa de at jeg hadde opp til 5 000 til å kjøpe ting jeg trengte i mellomtiden. Så lenge det jeg kjøpte tilsvarte noe i baggen og var under beløpet var det helt greit. De sjekket ikke opp i ettertid heller. Da var bagasjen bare forsinket 12 timer eller noe, hvis den forsvinner helt er jeg ganske sikker du får beløpet som trengs for å kjøpe tilsvarende varer.

Affeksjonsverdi er nettopp det, og ikke pengeverdi, så det tror jeg ikke noen forsikringsselskap gir 5 flate øre for.
Står helt sikkert i avtalen du har med forsikringsselskapet ditt hva som utbetales under hvilke omstendigheter.
Det vil være aldersfradrag på eldre ting.
Det vil være begrensninger på hvor mye som dekkes under kontakter, verdisaker (smykker o.l).
Forsikringstaker har det endelige ansvaret for å dokumentere innhold i koffert.
Du får i utgangspunktet erstattet hva gjenstanden kostet når den var ny