Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1716
Ok!

Trenger litt hjelp med noen valg jeg skal ta, og trenger litt "mot og for" agrumenter for å kunne bestemme meg.

Jeg skal nå ta generell studiekompetanse. jeg har kommet inn på en av disse skolene: Hellerud, Sofienberg , Etterstad, Holtet. Men vet ikke hvilken jeg ska velge.

Kravet for å komme på JUSS er veldig høyt. folk sier at privat skoler er mye flinkere til å lære bort og fokuserer på det vi for i eksamen. Det som suge at det koster litt.

Jeg har et fagbrev fra før av som Baker. Vet ikke om det betyr så mye når jeg søker meg inn på JUSS.

Men da folkens! hva sier dere? om man er gira og skal stå på 100% for dette. Hva er minus og pluss med offentlig og privat.
Når det gjelder privatskoler har de ett falskt rykte på seg, jeg har selv gått på privatskole. Jada, fikk gode karaktere. Men jeg betalte for dem. De gir gode karakterer som ikke alltid er like fortjent pga sitt eget rykte og inntjening. Du finner INGEN som har gått privatskole og har en 2 er på vitnemålet
Trådstarter
8 0
Må du ikke ta eksamen i alle fag som privatist når du går på privatskole? (sonas, bjørknes osv...)
Jeg gikk privatskole som har statlig støtte. Da har du eksamen som alle andre vgs
Trådstarter
8 0
åja! hvilken skole var det. Vurderer selv å gå på akademiet. Jeg vil unggå å havne med Vg3 elever som er drittlei skole og umotiverte, da kan det fort smitte over. Har vært en av de som ikke har vært så skole flink, men nå har jeg tatt meg sammen, da er det viktig for meg at jeg tar et bra valg. + det er jo sjipt å måtte ta året på nytt fordi jeg ikke for gode nok karakterer til å komme inn på JUSS.
Bare gå vanlig almenn og ha gode studievaner, så mekker du juss lett. Er du motivert, har du gjort 80% av jobben allerede.
Trådstarter
8 0
Sitat av Znusken Vis innlegg
Bare gå vanlig almenn og ha gode studievaner, så mekker du juss lett. Er du motivert, har du gjort 80% av jobben allerede.
Vis hele sitatet...
Takker! ja har 2 uker på å bestemme meg . Er veldig veldig veldig motivert! Når jeg vanligvis bestemmer meg for noe så pleier jeg alltid å fullføre det. Men liker å vær sikker.
Juss når du har brister i elementære skriveferdigheter?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Juss når du har brister i elementære skriveferdigheter?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner masse jurister som skriver helt forferdelig. Dine skriveferdigheter sier ingenting om dine evner som jurist.
Trådstarter
8 0
Sitat av Znusken Vis innlegg
hvemm bryr seg om og skrive rikti på ett forum uanset?
Vis hele sitatet...
haha , ja ikke sant. kommer fra stavangår eg egentlig ska bjunna å skriva på stavanger dialktå mi så flere folk har någe å klaga på.
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg kjenner masse jurister som skriver helt forferdelig. Dine skriveferdigheter sier ingenting om dine evner som jurist.
Vis hele sitatet...
Det er vel et minimuskrav å beherske grunnleggende skriveferdighter hvis man sikter seg inn på juss. Ikke bare blir det useriøst i et eventuelt rettssystem, men også for sin egen del under studieperioden med skrivekompetanse på barneskolenivå.
Sitat av SupermanYo Vis innlegg
åja! hvilken skole var det. Vurderer selv å gå på akademiet. Jeg vil unggå å havne med Vg3 elever som er drittlei skole og umotiverte, da kan det fort smitte over. Har vært en av de som ikke har vært så skole flink, men nå har jeg tatt meg sammen, da er det viktig for meg at jeg tar et bra valg. + det er jo sjipt å måtte ta året på nytt fordi jeg ikke for gode nok karakterer til å komme inn på JUSS.
Vis hele sitatet...

Ingen ønske om å opplyse om dette da det ikke er mange av dem i mitt område.
Trådstarter
8 0
Sitat av Odonkor Vis innlegg
Det er vel et minimuskrav å beherske grunnleggende skriveferdighter hvis man sikter seg inn på juss. Ikke bare blir det useriøst i et eventuelt rettssystem, men også for sin egen del under studieperioden med skrivekompetanse på barneskolenivå.
Vis hele sitatet...
jeg har dysleksi, og jeg har snakked med flere lærere og juss studenter som har dysleksi og topp karakterer. Så jeg tror ikke det blir noe problem, bare en utfordring.
Sitat av SupermanYo Vis innlegg
Jeg har et fagbrev fra før av som Baker. Vet ikke om det betyr så mye når jeg søker meg inn på JUSS.
Vis hele sitatet...
Det betyr ingenting. Det som derimot betyr noe, er karakterene dine i de fagene du har hatt som er en del av den generelle studiekompetansegraden. Disse bør inkludere:
  • Engelsk
  • Matematikk
  • Samfunnsfag
Pass altså på at disse karakterene duger (ta opp igjen fagene nå dersom de ikke gjør det), og se forøvrig Utdanning.no sin karakterkalkulator for å holde orden på snittet ditt. Lykke til med studiene!
Sitat av SupermanYo Vis innlegg
jeg har dysleksi, og jeg har snakked med flere lærere og juss studenter som har dysleksi og topp karakterer. Så jeg tror ikke det blir noe problem, bare en utfordring.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner flere som har studert juss og har dysleksi. Det går, men du må forberede deg på sjukt mye arbeid. Det blir lagt mye vekt på språk og på språklig presisjon. Hvis du ikke klarer å skrive godt til tross for dysleksien din vil det gå dårlig.
kjedelig streiting
Jeg gikk på Sonans som privatist, og kan bekrefte at det er bra lærere der. Du må dog være forberedt på å gjøre mye selv, og ha god disiplin. Hva med å gå på offentlig VGS først, så ser du heller om du trenger å ta opp noen fag etterpå?
Trådstarter
8 0
Egentlig var spørsmålet mitt om jeg skulle ta privat skole eller offentlig skole. Det at jeg har dysleksi for være mitt problem. Folk kommer alltid til å finne noe galt me folk. hvis jeg skulle ha gitt opp så lett så hadde jeg ikke vel heller ikke kommer så langt her i livet.

Så jeg drite egentlig hva DU tror at jeg klarere eller ikke klarer. Jeg vet jeg kan.

Men! over til det som egentlig var spørsmålet!

jeg har ikke bodd i oslo så lenge så jeg vet jo ikke hvor bra disse offentlige skolene jeg har kommet inn på er.
Hellerud, Sofienberg , Etterstad, Holtet. Noen som vet noe om disse skolene.