Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2229
Jeg har i en lengre periode hatt en del depressive perioder og har nå bestemt meg for å oppsøke en psykolog i nærmere fremtid. Det er ikke slik at jeg har like sterke depressive episoder 24/7, men noen ganger kan det være veldig overveldende.

Jeg har røyket en spliff noen ganger i uken i en måned eller to nå og føler dette hjelper på humøret veldig bra og jeg har ikke særlig lyst å slutte med dette. Jeg lurer på om jeg skal være ærlig med en eventuell psykolog om cannabisbruken eller la det ligge.

Hvilke konsekvenser kan det ha for meg om jeg inrømmer bruk til psykologen? Spesielt angående førerkort o.l da jeg har lyst å ta dette om ikke så altfor lenge.

Takker for svar.
Psykologer har taushetsplikt, men har hørt at om du innrømmer det så kan det komme tilbake til deg ang. førerkort/medisin på sykehus etc. Er ikke helt sikker tho.
Jeg fortalte det til min psykolog, og dette er et senter som spesialiserer seg på rusproblemer. Det står i journalen min "Rushistorikk: Ingen". Er der for øvrig på grunn av kompleks PTD fra barndommen. Så det har intet med cannabis eller annen rus å gjøre. Det var bare der det var lettest å komme inn, og best med tanke på at alkoholikerfaren min er opphavet diagnosen min. Det er for både for rusbrukere og familien deres. Hvordan det er andre steder vet jeg ikke. Men jeg har ikke hørt om noen som har fått noe stress ved å fortelle dette. Det er godt mulig du vil få et lite rynk på nesa og andre alternativer til å få det bedre i hverdagen, dog. Som sagt, jeg vet ikke. Men tviler meget sterkt på at noe mer enn at det vil føres i journalen vil ikke skje.
psykologer har meldeplikt til politi så hvis de mener du ruser deg for mye til å kjøre bil mister du lappen eller retten til å ta den.

http://www.psykologtidsskriftet.no/i..._id=160201&a=2
Sist endret av Splendid; 4. april 2013 kl. 12:37. Grunn: link
Jeg ville nevnt det for psykolog, etter slik jeg tenker så er dette en faktor som spiller inn på psyken din,
Noe som en psykolog burde vite siden han/hun skal behandle deg. Igjen, bare synsing.

Ellers så tror jeg yela har rett, vil ikke tro du får noe forelegg. Men kan hende du blir kontaktet angående lappen.
Hvis du har rus problemer hender det at psykologen vil henvise deg for å få orden på dette først før h*n hjelper deg med andre problemer , men hvis det kun er snakk om at du røyker cannabis i helgene nå og da vil dette neppe være aktuelt.
Sist endret av h3kr0; 4. april 2013 kl. 12:58.
Petruz's Avatar
Trådstarter
Så i bunn og grunn kommer dette veldig an på psykologen også?
Har ikke noe særlig lyst å slutte som sagt, men nå er jeg ikke den typen som røyker hver eneste dag heller.
Har virkelig ikke lyst å utsette det å få lappen på grunn av litt røyking.

Men jeg takker for svarene som har kommet så langt.
I psykiatrien er det veldig individuelt hvem som blir fratatt lappen pga rus. Om man er innlagt flere ganger pga alkoholisme er det kanskje 50/50% sjanse om noen sender bekymringsmelding til politiet. Har aldri hørt om noen som har mistet lappen pga et par spliffs.

Edit: Såfremt du ikke kjører mens du nyter dem :P
Sist endret av Bessiekgb; 4. april 2013 kl. 14:16.