Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 6748
Har et par-tre spørsmål i forbindelse med politikontroller - håper de som svare *kan* det jeg spør om. (Tar denne tråden istedet for å lage ny) :

-- akkurat _når_ på døgnet er det mest sjangs for kontroll, og på hvilke type veier?? Må Kjøre Europavei/riksvei i midtre deler av Norge..

-- ut ifra spørsmål 1,.... hvilke varslingstjeneste på sms til mobilen er bra og pålitelig m.t.p å varsle om kontroller og stopp?? Er politiets egne O.k, eller bare villedende? (politiet.net/areas)


Spør forbi at jeg har ikke lappen med meg.(Ja, klar over at jeg burde). Bruker den dumt nok ikke ofte som Leg.. Synes innhuking til siden eller å bli stoppa er dritekkelt og vil helst unngå det.
- så spm 3, kjører jeg veldig fint og ikke gjør noe ut av meg i trafikken, er sjangsen ekstremt liten for å bli stoppet..? (pleier å kjøre ellers pent )

Takker for svar!
Sist endret av aeon_illuminate; 7. januar 2013 kl. 21:48.
Jeg må bare spørre, hvis du har lappen, hvorfor i alle dager har du den ikke med deg når du kjører?! Den tar ikke spesielt stor plass, den veier ikke spesielt mye, ser absolutt ingen grunn til å risikere bot når alt du trenger å gjøre er å ha et lite plastkort med deg mens du kjører...
Sist endret av LP88; 7. januar 2013 kl. 23:13.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Har et par-tre spørsmål i forbindelse med politikontroller - håper de som svare *kan* det jeg spør om. (Tar denne tråden istedet for å lage ny) :

-- akkurat _når_ på døgnet er det mest sjangs for kontroll, og på hvilke type veier?? Må Kjøre Europavei/riksvei i midtre deler av Norge..

-- ut ifra spørsmål 1,.... hvilke varslingstjeneste på sms til mobilen er bra og pålitelig m.t.p å varsle om kontroller og stopp?? Er politiets egne O.k, eller bare villedende? (politiet.net/areas)


Spør forbi at jeg har ikke lappen med meg.(Ja, klar over at jeg burde). Bruker den dumt nok ikke ofte som Leg.. Synes innhuking til siden eller å bli stoppa er dritekkelt og vil helst unngå det.
- så spm 3, kjører jeg veldig fint og ikke gjør noe ut av meg i trafikken, er sjangsen ekstremt liten for å bli stoppet..? (pleier å kjøre ellers pent )

Takker for svar!
Vis hele sitatet...
1. Det er helt tilfeldig. De kan være der midt på dagen eller midt på natta.
2. Finnes vel en del varslingstjenester der ute, men jeg vil vel tro at de er avhengige at folk melder det inn?
Politiet dukker opp når du minst venter det.. Husker jeg kjørte om natta over Hemsedalsfjellet for et par år siden, så var det ruskontroll klokka 5 om natta
Sitat av LP88 Vis innlegg
Jeg må bare spørre, hvis du har lappen, hvorfor i alle dager har du den ikke med deg når du kjører?! Den tar ikke spesielt stor plass, den veier ikke spesielt mye, ser absolutt ingen grunn til å risikere bot når alt du trenger å gjøre er å ha et lite plastkort med deg mens du kjører...
Vis hele sitatet...
Gjenglemt. Dumt det.
Skal ikke komme med en moralpreken, men minner deg på de ekstreme konsekvensene hvis du kræsjer eller kjører på'n. Du får NULL støtte fra verken din forsikring eller han du kjører på hvis du ikke har lappen. Kjører du på en person, og han blir lam, kan du bli krevet for kanskje millioner. Så kjør gjerne ulovlig for min del, men vær forsiktig ^^
smurfen sjøl
43 2
Hva skjer med bilen hvis du blir vinket inn og du ikke har lappen?

Blir bilen da "beslaglagt" og du en kollektivpassasjer?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Gjenglemt. Dumt det.
Vis hele sitatet...
Det straffer seg å ikke ha med førerkort når du kjører. Ikke alltid politiet gir bot, men det er en annen sak.

Sitat av Calippus Vis innlegg
Hva skjer med bilen hvis du blir vinket inn og du ikke har lappen?

Blir bilen da "beslaglagt" og du en kollektivpassasjer?
Vis hele sitatet...
Etter det jeg forstår kan de bare sjekke om du har førerkort, og om du har får du kjøre videre med en bot.
Sist endret av Xernox; 8. januar 2013 kl. 01:02.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det straffer seg å ikke ha med førerkort når du kjører. Ikke alltid politiet gir bot, men det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Ja som sagt er det idioti. Ingen planer om å gjøre det mer. Men ærlig talt, reellt sett - hvor høy er sjansen for å bli stoppet og kontrollert, der du må vise fram vognkort og dokumentasjon? ..Relativt liten, og mulig derfor feks trådstarter her kunne kjøre lenge uten..



Sitat av Xernox Vis innlegg
Etter det jeg forstår kan de bare sjekke om du har førerkort, og om du har får du kjøre videre med en bot.
Vis hele sitatet...
Huh, "tar" ikke politiet bilen?
Sist endret av aeon_illuminate; 8. januar 2013 kl. 01:23.
Hvis du først skal kjøre uten lappen, så kjør på dagtid og bruk hodet. Sjangsen for å bli stoppa utenom i kontroll, som du så klart alltid vet hvor kan oppstå, er nesten helt fraværende. Ikke skill deg ut med kjøringen din og sørg for at bilen ser perfekt ut.

Fungerte for meg, men anbefaler på det sterkeste og la vær med tanke på konsekvensene. Er så utrolig lite som skal, spesielt nå om vinteren.
Merk deg også, at hvis du skulle krasje og i verste fall drepe noen. Vel, velkommen gjeldsslave resten av livet...
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Har også merket at man ofte blir stoppet på natten. "Førerkort og vognkort takk".

Husker første gangen jeg ble stoppet, kjørte en kompis sin splitter nye Audi, og ante ikke at jeg kjørte med parklys.

Jeg ligger bak en politibil på motorveien, plutselig begynner den å blinke med noen rare gule lys, aldri sett slike lys på en politibil. Den svinger inn til siden, jeg tenker at det kan jo ikke være ment til meg, dum som jeg var.

Jeg kjører videre, ett minutt eller to ser jeg blålys og politibilen kommer susende opp på siden av meg. Jeg freaker ut om jeg skulle hatt en kilo knark på dashbordet. Stopper og det kommer en skjeggete kar ut og det første han sier roer meg ned; "Hei, skjønner at du kanskje ikke skjønte at jeg prøvde å stoppe deg, men du kjører med parklys!"

Jeg hadde ikke med førerkort, og visste ikke hva vognkort var, men han var utrolig hjelpsom og tok til takke med bankkort, viste meg hva vognkort var og hvordan jeg skulle bruke lysene på bilen. All in all, flaks tenker jeg. Pluss at jeg er en klodrian når det kommer til bil.

Nå pratet jeg meg bort, men det er du og kan gjøre om du blir stoppet! Ikke at jeg skal oppfordre til ulovlig kjøring, men om du absolutt skal er vel jeg ingen til å stoppe deg. Lån leg av noen som er gamle nok, med lappen og sats på det beste?
@Carmex; skal sies at politiet/UP/Vegvesenet heller måler fart og liknende enn regelrett å stoppe biler og sjekker ut.. Det er vel litt mer ressurskrevende å stoppe. Kanskje ikke så mye mer hvis det er én og én enkeltbil?

Gjelder å ha god stand på bilen og trafikkoppførsel som sagt, så man ikke skiller seg ut.
Men er det ingen her som har litt bedre peil i hvilke perioder av dagen og uka politiet har minst kontroller?
Skjønner ikke hvordan du har hjerte til det. Jeg har ikke lappen enda, men har bil. Og en venninne lånte den og parkerte i oppkjørselen min. Fordi det er trangt der og huseiers datter (som pleier å parkere der pga huseier er dårlig til bens) spurte om jeg kunne flytte bilen fordi de skulle ut. Jeg rygget ned bakken og kjørte 20 meter og hjertet slo og slo fordi jeg gjorde noe som var "ulovlig" selv om det bare var 20 meter og ingen trafikk. Jeg har forøvrig bare oppkjøring igjen så jeg kan kjøre, men er likevell ekkelt å bryte loven, enn om så lite :P
Sitat av missjones Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan du har hjerte til det. Jeg har ikke lappen enda, men har bil. Og en venninne lånte den og parkerte i oppkjørselen min. Fordi det er trangt der og huseiers datter (som pleier å parkere der pga huseier er dårlig til bens) spurte om jeg kunne flytte bilen fordi de skulle ut. Jeg rygget ned bakken og kjørte 20 meter og hjertet slo og slo fordi jeg gjorde noe som var "ulovlig" selv om det bare var 20 meter og ingen trafikk. Jeg har forøvrig bare oppkjøring igjen så jeg kan kjøre, men er likevell ekkelt å bryte loven, enn om så lite :P
Vis hele sitatet...
Hjerte? Øhhh, seriøst, du har _ikke_ lappen, riktignok ennå, MEN bil har du, og du er veldig livredd for å kjøre den utpå den lille veien utafor oppkjørselen der du bor...
Du gjorde noe som var "ulovlig" og hjertet banket hardt sier du..., er du også en sånn liten regelfanatiker?
Altså, jeg vet jeg kan høres litt rå ut her, men jeg må si ifra når jeg leser noe av det mest moraliserende innlegget i hele tråden, som gir inntrykk av nærmest luksusproblemer.

Hvis dét å kjøre egen bil 20m utafor egen oppkjørsel er skremmende, selv uten førerkortet fikset, da må jeg nok si det sånn at du ikke har hatt en særlig vanskelig eller komplisert eller evt risikofylt tilværelse.

Også er du på et forum forhåndsopprettet for litt grumsete ting.
Sitat av missjones Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan du har hjerte til det. Jeg har ikke lappen enda, men har bil. Og en venninne lånte den og parkerte i oppkjørselen min. Fordi det er trangt der og huseiers datter (som pleier å parkere der pga huseier er dårlig til bens) spurte om jeg kunne flytte bilen fordi de skulle ut. Jeg rygget ned bakken og kjørte 20 meter og hjertet slo og slo fordi jeg gjorde noe som var "ulovlig" selv om det bare var 20 meter og ingen trafikk. Jeg har forøvrig bare oppkjøring igjen så jeg kan kjøre, men er likevell ekkelt å bryte loven, enn om så lite :P
Vis hele sitatet...
fyfaen du er en pyse ! jeg kjørte siden jeg var 14 år.. ikke no jækla hjertedonk da
Jeg skjønner ikke helt hva folk mener med at det er mer politi som vil stoppe deg om natta når jeg leser her, regner med at hva vi har som definisjon av "natta" blir litt forskjellig da jeg tenker mer 03:00-5:00 som den nattersdelen som er trygg for politi, er aldri noen ute da ^^ rundt midnatt og fram til ~01:00 så er de jo litt mer hyppige.

Har kjørt litt så som så og har ikke blitt tatt av noe politi, selv om jeg sikkert har hatt litt flaks siden jeg har kjørt forbi politi som rigget opp til fartskontroll når jeg lå i litt småhøy fart.
Sitat av KjetilDenBarske Vis innlegg
fyfaen du er en pyse ! jeg kjørte siden jeg var 14 år.. ikke no jækla hjertedonk da
Vis hele sitatet...
Ro ned nå lillegutt.

Vi ordentlige folk holder oss til regler vi skjønner du.
Selv har jeg ALDRI vært over fartsgrensa, ALLTID brukt blinklys og ALLTID holdt meg til alle trafikkregler.

Jeg er selv ikke noe "fan" av å bryte loven / regler, og får selv da litt "dårlig" følelse i kroppen.

Så at du har kjørt bil siden du var 14 sier bare mer negativt om deg enn om hu som ikke vil bryte loven.
Skjønner ikke hvordan du har hjerte til det. Jeg har ikke lappen enda, men har bil. Og en venninne lånte den og parkerte i oppkjørselen min. Fordi det er trangt der og huseiers datter (som pleier å parkere der pga huseier er dårlig til bens) spurte om jeg kunne flytte bilen fordi de skulle ut. Jeg rygget ned bakken og kjørte 20 meter og hjertet slo og slo fordi jeg gjorde noe som var "ulovlig" selv om det bare var 20 meter og ingen trafikk. Jeg har forøvrig bare oppkjøring igjen så jeg kan kjøre, men er likevell ekkelt å bryte loven, enn om så lite :P
Vis hele sitatet...
Voldsomt så moraliserende vi var i dag da.

Sitat av Wyllia Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva folk mener med at det er mer politi som vil stoppe deg om natta når jeg leser her, regner med at hva vi har som definisjon av "natta" blir litt forskjellig da jeg tenker mer 03:00-5:00 som den nattersdelen som er trygg for politi, er aldri noen ute da ^^ rundt midnatt og fram til ~01:00 så er de jo litt mer hyppige.

Har kjørt litt så som så og har ikke blitt tatt av noe politi, selv om jeg sikkert har hatt litt flaks siden jeg har kjørt forbi politi som rigget opp til fartskontroll når jeg lå i litt småhøy fart.
Vis hele sitatet...
Og kjøre om natta = mindre trafikk = mer mistenksomt.
Jeg vil også påstå at det er mye mer risikofylt og kjøre om natta.
Da er snuten på leit etter folk som kjører i fylla, pirater og folk som ikke har noen grunn til og kjøre på nattestid.
Ofte også en del alko tester på nattestid, ihvertfall i helgene.

Sitat av KjetilDenBarske Vis innlegg
fyfaen du er en pyse ! jeg kjørte siden jeg var 14 år.. ikke no jækla hjertedonk da
Vis hele sitatet...
Tøffing du altså!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ro ned nå lillegutt.

Vi ordentlige folk holder oss til regler vi skjønner du.
Selv har jeg ALDRI vært over fartsgrensa, ALLTID brukt blinklys og ALLTID holdt meg til alle trafikkregler.

Jeg er selv ikke noe "fan" av å bryte loven / regler, og får selv da litt "dårlig" følelse i kroppen.

Så at du har kjørt bil siden du var 14 sier bare mer negativt om deg enn om hu som ikke vil bryte loven.
Vis hele sitatet...
Da kan du ikke ha kjørt særlig lenge, har du aldri oppdaget at du plutselig lå i 60 i en 50-sone? Blinkelys er nærmest en refleks for meg, men det har hendt at jeg har glemt det (enten fordi det ikke var åpenbart at man skulle det, eller at jeg drakk brus akkurat når jeg kom til et kryss jeg ikke forutså eller noe), og ellers prøver man jo og holde seg til reglene så godt man kan, selv om jeg har brutt vikeplikten med et uhell et par ganger (dårlig sikt, vei som "ser ut som" forkjørsvei men ikke er det og slikt).

Forøvrig er jeg enig med deg.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Da kan du ikke ha kjørt særlig lenge, har du aldri oppdaget at du plutselig lå i 60 i en 50-sone? Blinkelys er nærmest en refleks for meg, men det har hendt at jeg har glemt det (enten fordi det ikke var åpenbart at man skulle det, eller at jeg drakk brus akkurat når jeg kom til et kryss jeg ikke forutså eller noe), og ellers prøver man jo og holde seg til reglene så godt man kan, selv om jeg har brutt vikeplikten med et uhell et par ganger (dårlig sikt, vei som "ser ut som" forkjørsvei men ikke er det og slikt).

Forøvrig er jeg enig med deg.
Vis hele sitatet...
Har kjørt bil veldig veldig lenge, men nei. Har aldri ligget i 60 i 50 sone eller lignende Følger alltid med på hva fartsgrensa er og hvis jeg ser det blir 50 sone så slakker jeg ned så jeg har 50 når jeg passerer skiltet
Homemade Retard
zeicko's Avatar
fikk prøve en kompis sin bil i sverige når jeg var 16 midt i ødemarka på natta. det kom en bil imot som snudde bak oss og på med blålys. fikk nesten hjertefeil, men den føk forbi og forsvant.(luck) så jeg stoppa og lot kompisen med lappen kjøre :P
Stoppes du uten lappen kan du ha griseflaks og slippe bot + utsettelse, men du får ikke kjøre videre. Hvis du ikke har med deg noen som kan kjøre må du enten ringe, sette igjen bilen eller politiet får den tauet inn.

Pga overtid osv er det generelt mindre politi ute på natta, men du vet aldri hvilke tilfeldigheter som spiller inn. Jeg fikk en sivilbil med blålys etter meg i tretida på et øde strekke en gang, selv om jeg kjørte pent som bare det. Etter en kjapp sjekk av førerkort viste det seg at de var på jakt etter en annen, lignende bil...

Som flere er inne på, den virkelig kjipe konsekvensen er om noe skulle skje. Selv små skader blir dyre når du må betale hele greia selv...