Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1717
The Nerdrager
Som tittelen sier, leter jeg etter 3 komponenter, som skal være til en billig penge. Ser for meg en quad core AMD prosessor, med ett decent hovedkort som støtter 3x PCI for nettverkskort og raidkontrollere. Er ikke sikker på hvor mye RAM jeg trenger, den skal da bare brukes som filserver som skal kommunsiere med min stasjonære + Razzberry PI B version.
Vil ha det billig, men vil ikke at prisen skal gå utover kvaliteten.

Setter pris på alle tips til hardware jeg kan kjøpe
Sitat av Rediver Vis innlegg
Som tittelen sier, leter jeg etter 3 komponenter, som skal være til en billig penge. Ser for meg en quad core AMD prosessor, med ett decent hovedkort som støtter 3x PCI for nettverkskort og raidkontrollere. Er ikke sikker på hvor mye RAM jeg trenger, den skal da bare brukes som filserver som skal kommunsiere med min stasjonære + Razzberry PI B version.
Vil ha det billig, men vil ikke at prisen skal gå utover kvaliteten.

Setter pris på alle tips til hardware jeg kan kjøpe
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke stort til en filserver.

Legg ut på din facebook vegg om noen har gamle deler som skal kastes.
The Nerdrager
Trådstarter
Vil helst ha nye deler, da den skal vare en god stund
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=33493399

Var innom når jeg så tråden, den må jo funke eksemplarisk til filer?

Skal nok takle streaming også Dog eldgammel da...

Edit: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=30451475

bare bytt kabinett xD Og kast inn disker til den store gullmedaljen! :O
Sist endret av CHillZoNE; 1. mars 2012 kl. 10:43.
Her har du en komplett pc, det eneste du mangler er hdd-plass. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=745435
Ville ikke gått for en så ubrukelig pc som de finn-lenkene som kom. Komplett har flere demosalg for tiden, titt innom
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Til en simpel filserver så trenger man ikke mye kraft.. tror nesten det skulle holdt med en P4 og 512 mb ram

Ubrukelige til mye, men filserver? netverkskort og disker, eksemplarisk!
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Til en simpel filserver så trenger man ikke mye kraft.. tror nesten det skulle holdt med en P4 og 512 mb ram

Ubrukelige til mye, men filserver? netverkskort og disker, eksemplarisk!
Vis hele sitatet...
Sant det, men i forhold til prisen. Du kan få så mye mer!
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Til 1600 kr så er det ikke såååå ille mener nå jeg. men nå driver jeg å går OT, igjen så da gir jeg meg med dette. (den siste jeg linket til, den første var egentlig på fleip)

Tydeligvis flink på dette idag jeg...
The Nerdrager
Trådstarter
Hahah, kan da yte ut med 3-4000 for dette prosjektet Kan tenke meg at jeg burde nevne at denne maskinen skal ved senere anledning brukes til andre prosjekter, så litt kraft er noe jeg trenger. Skal også nevnes at jeg har kabinett og PSU med 650W.
Derfor tittelen sier Hovedkort, CPU og RAM

Men takk for alle svar allikevell!

Edit: Fant frem dette, det er med 2x 3TB harddisker i tilegg. Ville dette være noe som skal holde fremover, og eventuelt oppsett av andre servere eller funksjoner?

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...9-4206F20D52CE
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Filserver ?

Kjøp deg et NAS, dedikert maskinvare er totalt bortkastet.
AtXbYeA: kommer jo litt an på størrelsen på prosjektet da. Jeg har 15 disker i min filserver og føler på ingen måte det er bortkastet...

OP: Jeg gjorde som noen over her sa, fikk komplett PC til 1000,- på Facebook og fylte den med disker.

For det lille ekstra så kjøpte jeg Nexus Prominent 9 kabinett
http://www.boulevard.se/items/17451/6900453_400px.jpg

Også satte jeg inn 3x Norco SS-500 i front
http://www.wegotserved.com/wp-content/uploads/2009/03/ss500141.jpg

ps: orka ikke ta bilde av egen maskin.
Sist endret av norboost; 1. mars 2012 kl. 16:25.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av norboost Vis innlegg
AtXbYeA: kommer jo litt an på størrelsen på prosjektet da. Jeg har 15 disker i min filserver og føler på ingen måte det er bortkastet...

OP: Jeg gjorde som noen over her sa, fikk komplett PC til 1000,- på Facebook og fylte den med disker.

For det lille ekstra så kjøpte jeg Nexus Prominent 9 kabinett


Også satte jeg inn 3x Norco SS-500 i front


ps: orka ikke ta bilde av egen maskin.
Vis hele sitatet...
Klart, men tatt i høyde størrelsen på dagens disker og muligheter for alt fra 2-20 diskbays i et NAS, tja.

Min gamle filserver var et maxitower med 9 disker i forskjellig størrelse, nå klarer jeg meg fint med 4x2TB og jeg har ikke brukt 30% av det på snart ett år.

Dog hvis man er en shitkid som skal samle på 1080p BD-rips, sure.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dog hvis man er en shitkid som skal samle på 1080p BD-rips, sure.
Vis hele sitatet...
That's me.. I hvert fall fram til vi får en akseptabel streamningløsning.

Vet man får 20+ disker i en NAS-løsning, men til hvilken pris? En dugelig PC kan man jo som sagt få til en tusenlapp..

Sorry for avsporing, back on topic
Sist endret av norboost; 1. mars 2012 kl. 16:34.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dog hvis man er en shitkid som skal samle på 1080p BD-rips, sure.
Vis hele sitatet...
HAHAHA!, greit jeg skal rydde -.-
The Nerdrager
Trådstarter
Skal da ha RAID controller i maskinen ved senere anledning, så en NAS er ikke noe jeg vil ha

Edit: Tenkte jeg skulle legge til det jeg sa tidligere og:

Hahah, kan da yte ut med 3-4000 for dette prosjektet Kan tenke meg at jeg burde nevne at denne maskinen skal ved senere anledning brukes til andre prosjekter, så litt kraft er noe jeg trenger. Skal også nevnes at jeg har kabinett og PSU med 650W.
Derfor tittelen sier Hovedkort, CPU og RAM

Så den skal brukes til andre ting ved senere anledning
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Rediver Vis innlegg
Skal da ha RAID controller i maskinen ved senere anledning, så en NAS er ikke noe jeg vil ha

Edit: Tenkte jeg skulle legge til det jeg sa tidligere og:

Hahah, kan da yte ut med 3-4000 for dette prosjektet Kan tenke meg at jeg burde nevne at denne maskinen skal ved senere anledning brukes til andre prosjekter, så litt kraft er noe jeg trenger. Skal også nevnes at jeg har kabinett og PSU med 650W.
Derfor tittelen sier Hovedkort, CPU og RAM

Så den skal brukes til andre ting ved senere anledning
Vis hele sitatet...
Skal du da ha "RAID"-kontroller eller RAID-kontroller ?
Og hva skal du oppnå med denne kontrolleren ?

Skal du bygge med konvenesjonelle konsumerdeler idag har du jo vanligvis 6-12 tilkoblinger for HDDer uansett by default, klarer du å gro ut av det på hjemmebasis burde du vurdere en opprensing.

Til annet bruk kan jeg forstå det, men skal det virkelig være noe multibruk av maskinen ville jeg heller satset kronasjer på skikkelig hardware som støtter en eventuell hypervisor på et senere tidspunkt.