Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 8738
Sitat av Detectable Vis innlegg
Hvordan synes du demokratiet burde fungere? At de som bor på bygda bare må ta til takke med hva byfolket bestemmer? (Dette er bare et eksempel)
Vis hele sitatet...
Det ser vi jo allerede, mer avgifter på bil og drivstoff.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Det diskriminerer jo ingen? Poenget er å ha like mange stemmer blant de forskjellige interessegruppene i samfunnet i stedet for at majoriteten skal kunne overkjøre de få.
Jeg skjønner tankegangen, men et rent demokrati der flertallet alltid bestemmer kommer ikke til å fungere. Derfor trenger vi å jevne det ut på et vis.

Hvordan synes du demokratiet burde fungere? At de som bor på bygda bare må ta til takke med hva byfolket bestemmer? (Dette er bare et eksempel)
Vis hele sitatet...
tja en bra begynnelse er jo at i stortingsvalg (som er nasjonalt) er at alle myndige menneskers stemme er verdt like mye. Jeg forstår at enkelte fylker kan trenge høyre bevilgninger per hode enn andre, men det betyr ikke at de skal ha mer og si, hvis ikke har vi et "geografisk aparteid"
Sitat av emptychange Vis innlegg
Demokrati for å lede et land er useless. Se hvordan vi gang etter gang mister rettigheter. Bomringer, kameraer, DLD, vi må til og med måle opp hvert enkelt rom i huset vårt. All vår inntekt, gjeld, alt vi bruker penger skal staten vite om. Bare vent å se, om ikke noe drastisk skjer blir Norge like facistisk som USA (der private tjener penger på å holde mennesker i fengsel så lenge som mulig).

Anarcho-captialism eller diktatur er nok veien å gå. Se hvordan Egypt nå blir ødelagt av demokrati. Ikke tro at Libya blir noe bedre.

X PIC

Jeg utforderer dere til å nevne et land som ble nevneverdig bedre som resultat av demokrati. Finn en stat som under demokrati bygde like mange veier som Hitler, eller en stat som har like bra helsevesen som Cuba.
Vis hele sitatet...
Du kan vel heller forklare hvorfor ingen demokratiske land noen gang har gått til krig mot hverandre. Mindre krig = Bedre livskvalitet for alt og alle i det lange løp.

Sett bort i fra dette, ja det er en HAUG av problemer med dette så kalte demokratiet vi har i dagens verden. Det er langt i fra hva definisjonen på et demokrati, det er nesten skammelig at vi bruker ordet i den vestlige verden i det hele tatt. Men slik er det blitt. Problemet kommer først når man skal se på og vurdere andre styresett i dagens verden, det finnes egentlig ingen mer "folkelige" måter å styre på (Så vidt jeg vet)

Stemmene i Finnmark er mer verdt, ja det har dere rett i, dette har mye med at vi i Norge ønsker å ha mennesker boende på disse gudsforlatte plassene, så vi kan fortsette å hamstre fisk/olje osv, noe som i og for seg virker rimelig smart.
Sist endret av SkyMarshal; 25. desember 2011 kl. 01:39.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Du kan vel heller forklare hvorfor ingen demokratiske land noen gang har gått til krig mot hverandre. Mindre krig = Bedre livskvalitet for alt og alle i det lange løp.
Vis hele sitatet...
USA har såkalt demokrati, og selv om de ikke direkte deltar i noen krig, er de jo veldig glade i «fredsbevarende operasjoner». Et demokratisk land er ikke nødvendigvis noen helgen.
Sitat av Sjokoladestøv Vis innlegg
Vi har aldri stemt over fks. DLD?0
Vis hele sitatet...
Dette er noe som har innvirkning på hver enkelt innbygger i Norge. Da burde også hver enkelt innbygger få lov til å påvirke utfallet.
Sitat av Legende Vis innlegg
USA har såkalt demokrati, og selv om de ikke direkte deltar i noen krig, er de jo veldig glade i «fredsbevarende operasjoner». Et demokratisk land er ikke nødvendigvis noen helgen.
Vis hele sitatet...
Leste du hva jeg skrev?

Ingen demokratiske land, kriger mot hverandre
Sist endret av SkyMarshal; 25. desember 2011 kl. 02:15.
Men det har jo ikke noe særlig med at vi er demokratiske. Det går mer på at det er ingen økonomisk gevinst i å gå til krig med et annet vestlig demokratisk land. Det er mye lettere å krige i fattige land da krig krever støtte blant folket, og det får du ikke ved å gå til krig mot et land der folk kan i stor grad relatere med hvordan innbyggerene lever.
Sist endret av Detectable; 25. desember 2011 kl. 02:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Ingen demokratiske land, kriger mot hverandre
Vis hele sitatet...
Men er det eit veldig interessant poeng?

Er ikkje ein betre målestokk tal fattige i landet? Reporters without borders sine rapporteringer om trykkefridom? Snittlevealder? Demokratiske land vinn på dei fleste av dei punkta, og det har meir for seg enn i mine auge konstruerte argument som du kjem med.

Som motargument mot ditt kan ein jo komme med at ingen totalitære regimer har nokon sinne brukt atomvåpen i krig... I motsetning til demokratiske stater. Ikkje at det argumentet er verdt ein døyt som forsvar for totalitære regimer.
Sist endret av vidarlo; 25. desember 2011 kl. 03:02.
Er dere virkelig seriøse? Jeg har aldri sett mer ubrukelig argumentasjon.

Det har ikke noe med at vi er demokratiske? Forstår du virkelig hva du snakker om? Jeg skal ikke skrive en stil om emnet, men demokratiske land fungerer som et samfunn, på tvers av landegrensene, noe mange andre land (Nord-Korea, en haug av afrikanske land osv) åpenlyst ikke gjør.

Og; konstruert argument, flott ord, kanskje du skal slå det opp i ordboken, før du bruker det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Er dere virkelig seriøse? Jeg har aldri sett mer ubrukelig argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Du får forklare kvifor det er viktig da, istadenfor å ty til usakleg kritikk.

Kvifor er det at ingen demokratiske land har gått til krig mot kvarandre vektigare argument enn at ingen totalitære regimer har brukt atomvåpen i krigssituasjoner?

Eg har overhodet ikkje uttrykt ueinigheit i at demokratiet er ei betre styreform, som i snitt fører til større velstand. Men det vil ikkje sei at argumentet ditt er gyldig eller interessant.
Eneste du argumenterer med her er synsing. At vi har masse land som fungerer så godt sammen som de gjør i vesten er veldig sammensatt, og demokrati kan ikke alene forklare hvorfor.

Husk at vi ser verden med norske øyne. Vi er vant med tanken om å være en samlet gruppe fra en nasjon når vi er innenfor en grense. Disse grensene har blitt slåss om i årtusener før vi har landet på de forskjellige nasjonene vi har her i Europa.
I andre deler av verden har de ikke denne samme nasjonale følelse. Folk tilhører forskjellige folkegrupper i stedet for å kalle seg seg en innbygger av et land. Dette fører jo åpenbart til mye krøll når du skal dele inn området i kunstige grenser og si at dere på denne siden tilhører dette landet, og dere på den andre tilhører oss, når folket selv ser på seg selv som nomader som lever begge steder.

Det er med dette i bakhånd naivt og tro at demokrati alene skal løse alle problemer.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Eneste du argumenterer med her er synsing. At vi har masse land som fungerer så godt sammen som de gjør i vesten er veldig sammensatt, og demokrati kan ikke alene forklare hvorfor.

Husk at vi ser verden med norske øyne. Vi er vant med tanken om å være en samlet gruppe fra en nasjon når vi er innenfor en grense. Disse grensene har blitt slåss om i årtusener før vi har landet på de forskjellige nasjonene vi har her i Europa.
I andre deler av verden har de ikke denne samme nasjonale følelse. Folk tilhører forskjellige folkegrupper i stedet for å kalle seg seg en innbygger av et land. Dette fører jo åpenbart til mye krøll når du skal dele inn området i kunstige grenser og si at dere på denne siden tilhører dette landet, og dere på den andre tilhører oss, når folket selv ser på seg selv som nomader som lever begge steder.

Det er med dette i bakhånd naivt og tro at demokrati alene skal løse alle problemer.
Vis hele sitatet...
Igjen kommer du med latterlige bastante påstander på hva jeg sier, også kommer du med noe mer tullball på slutten. Dere får fortsette diskusjonen deres uten meg, for dette blir rett og slett for dumt.

Bare for å klargjøre det verste du skrev; Husk at vi ser verden med norske øyne. Hvem er VI? Hvordan kan du påstå at JEG, som du, ikke klarer å se verden fra et større perspektiv enn den lille norske boblen "vi" lever i. (Ta det retorisk, jeg er ferdig her)
Sist endret av SkyMarshal; 25. desember 2011 kl. 03:17.
Ifølge statens egen nyhetskanal er Norge verst i Norden på demokrati Dessuten, hvordan definerer man "demokrati"? Det finnes et stort antall styresett som havner under denne betegnelsen. I tillegg så er rettssikkerheten i Norge en vits så jeg hadde ikke sett meg blind på denne rapporten fra The Economist Group.
Demokrati er to ulver og en sau som stemmer over hva de skal ha til middag.

Demokrati er to papirløse innvandrere og en blondine i slottsparken som stemmer over hva de skal gjøre.

Er dette en styreform vi vil strebe etter? Jeg vil heller ha et ufascistisk diktatur enn et fascistisk demokrati.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Demokrati er to ulver og en sau som stemmer over hva de skal ha til middag.

Demokrati er to papirløse innvandrere og en blondine i slottsparken som stemmer over hva de skal gjøre.

Er dette en styreform vi vil strebe etter? Jeg vil heller ha et ufascistisk diktatur enn et fascistisk demokrati.
Vis hele sitatet...

Nettopp det jeg prøvde å si i en post over her. At demokratiets store svakhet er at det kan være utrolig diskrimerende ovenfor minoritetene. Derfor så kreves det klare rammer og lover for hva som er etisk riktig. Tror utjevningsmandatet handler om at mindretallet i nord ikke skal bli den "sauen".

Men jeg vil heller ha et demokrati som Norges enn et "ufascistisk diktatur", som jeg mener er en utopi.
Jeg tror Norge er det eneste «demokratiet» i verden hvor regjeringspartiet kontrollerer de to største TV-kanalene i landet samt et utall aviser.
Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
Jeg tror Norge er det eneste «demokratiet» i verden hvor regjeringspartiet kontrollerer de to største TV-kanalene i landet samt et utall aviser.
Vis hele sitatet...
Det er feil, Arbeiderpartiet eier ingen tv-kanaler og den eneste avisen de eier er vel kanskje partiavisa, hvis de har en slik.
Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
Jeg tror Norge er det eneste «demokratiet» i verden hvor regjeringspartiet kontrollerer de to største TV-kanalene i landet samt et utall aviser.
Vis hele sitatet...
Mediebildet i Norge er betraktelig mer demokratisk enn feks USA og Italia og andre vestlige land. Når det gjelder APs påvirkning på hva som sendes på NRK er den minimal. A-presse-avisene er heller ikke lengre rene arbeiderpartiaviser som de var for femti år siden, og høyresida har sine aviser i Schibsted-gruppen (som er større enn A-pressen)

Skal man kritisere noe må man kritisere kapitalismen som tillater store og viktige medieinteresser samlet på få hender. Å legge skylda på Arbeiderpartiet er en avsporing av nyttige idioter for kapitalmakten.
Det har egentlig ingenting med Arbeiderpartiet å gjøre, poenget er at politiske partier eier aviser og TV-kanaler, noe jeg mener er problematisk. Så vidt meg bekjent eier verken Høyre eller FrP noen aviser.

Forøvrig er jeg helt enig i at det er ille at våre medier havner på stadig færre hender, og noe vi også ser i Storbritania.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Mediebildet i Norge er betraktelig mer demokratisk enn feks USA og Italia og andre vestlige land. Når det gjelder APs påvirkning på hva som sendes på NRK er den minimal. A-presse-avisene er heller ikke lengre rene arbeiderpartiaviser som de var for femti år siden, og høyresida har sine aviser i Schibsted-gruppen (som er større enn A-pressen)

Skal man kritisere noe må man kritisere kapitalismen som tillater store og viktige medieinteresser samlet på få hender. Å legge skylda på Arbeiderpartiet er en avsporing av nyttige idioter for kapitalmakten.
Vis hele sitatet...
I USA er media partisk, men begge sider er i alle fall representert. Det er ikke tilfellet i Norge. Vi har noe som ligger langt ute på venstresiden (DB) og endel helt i sentrum (TV2, AP). Disse er langtifra like voldsomme på vinkling som de er i USA (se. Fox VS CNN), men det ikke fins MSM som vinkler høyrefløyen til høyre og utover i Norge.

Ettersom vi i Norge har pressestøtte, har statsmakten kapitalmakt over media (Chomsky's propagandamodell...). Partiene som støtter pressestøtten vil derfor etter all logikk få fordelaktig dekning i media.
Sist endret av Stratops; 25. desember 2011 kl. 21:07.
Hva mener dere er de viktigste politiske tingene vi har i Norge?

Jeg mener det er ytringsfrihet og pressefrihet. Uten dem ville staten kunne gjort som de ville. De hadde ikke trengt å arrangere valg engang.

Journalistene passer på politikerne, og hyler i kor om noe er kritikkverdig. Fint, så vet vi hva de driver med.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Hva mener dere er de viktigste politiske tingene vi har i Norge?

Jeg mener det er ytringsfrihet og pressefrihet. Uten dem ville staten kunne gjort som de ville. De hadde ikke trengt å arrangere valg engang.

Journalistene passer på politikerne, og hyler i kor om noe er kritikkverdig. Fint, så vet vi hva de driver med.
Vis hele sitatet...
Dette er to av grunnstenene til et fungerende moderne demokrati. Det finnes ingen stater som kan ansees som et demokrati, som ikke har det. (JA VI KAN DØMME hva ytringsfrihet er, og hvordan den modererte ytringsfriheten i Norge fungerer, men det er relativt kjedelig)
Sitat av Stratops Vis innlegg
I USA er media partisk, men begge sider er i alle fall representert. Det er ikke tilfellet i Norge. Vi har noe som ligger langt ute på venstresiden (DB) og endel helt i sentrum (TV2, AP). Disse er langtifra like voldsomme på vinkling som de er i USA (se. Fox VS CNN), men det ikke fins MSM som vinkler høyrefløyen til høyre og utover i Norge.

Ettersom vi i Norge har pressestøtte, har statsmakten kapitalmakt over media (Chomsky's propagandamodell...). Partiene som støtter pressestøtten vil derfor etter all logikk få fordelaktig dekning i media.
Vis hele sitatet...
Det spørs hva man mener med "representert". Det er korrekt at man ikke har aviser/tvkanaler som ukritisk hyller politikken til høyre/FrP men disse partiene slipper da til i alle media på lik linje med venstresida. Dagsrevyen har femminutters innslag hvor kona til Tybring-Gjedde får si sin mening om truslene mot mannen sin, fullstendig uten motspørsmål. Klassekampen trykker kronikker og meninger fra partier til høyre for FrP og det samme skjer i a-presseaviser. Fjordman og document.no kommer til tale rett som det er. Hvis høyresida synes det er ødeleggende for ytringsfriheten at de ikke slipper til skjønner jeg ikke hva de snakker om. Det er mulig høyresiden ønsker seg aviser som er mindre kritiske til hva de holder på med og det kan jeg jo skjønne at de mener.

Pressestøtten er kinkig. På de ene siden kan man teoretisk velge hvilke aviser som overlever og ikke men på den andre siden hadde vi ikke hatt meningsmangfoldet på avissiden uten støtten. Jeg vet ikke hva jeg mener. Jeg synes det er en fordel at man har flere aviser enn VG og Aftenposten men vet at mange aviser overlever kun pga pressestøtten.
Sist endret av DonTomaso; 25. desember 2011 kl. 23:28.
Jeg trodde AP og Stoltenberg talte for mer åpenhet og et mer tolerant samfunn, etter 22 juli..', for eksempel.

Det jeg lurer nå per dags dato er hvor det er blitt av ""det åpne samfunnet""??

Ikke kom og si at her i Norge har den åpneste samfunnsstrukturen <ever>, vær så snill.

Og; ta begge disse der undersøkelsene med en liten klype salt. Norge er et land med lite sosiale og økonomiske problemer. Da er det lettere for myndighetene å være rettferdige og mer demokratiske enn eksempelvis si Frankrike og Storbritannia, som begge ikke er spesielt udemokratiske - men har pga mange utfordringer(interne og ytre) scoret dårligere enn Norge.

"Score høyt" du.. Pfft Jugl! Hvordan VET de som har tatt undersøkelsen sjølve landet fra innsiden?
Fremdeles skeptisk jeg..
Sist endret av aeon_illuminate; 26. desember 2011 kl. 00:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
"Score høyt" du.. Pfft Jugl! Hvordan VET de som har tatt undersøkelsen sjølve landet fra innsiden?
Fremdeles skeptisk jeg..
Vis hele sitatet...
Kan du ikkje komme med konkret kritikk av det, istadenfor å konkludere med at du er ueinig?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du ikkje komme med konkret kritikk av det, istadenfor å konkludere med at du er ueinig?
Vis hele sitatet...
Det er liten tvil om at Norge er et bra land å bo i. Sterkt på massevis av fronter og har mye å vise fram til de alle 'andre'.

Men;

*har EIU tatt høyde for at Norge er et egalitært samfunn fra børjan av (før sosialdemokratiets inntog) med lite eller ingen etnisk forskjell og politisk undertrykkelse?
>> Homogent samfunn gir "rent" demokrati i samfunn og politikk, lettere innpass..
>> Historisk(nyere tid) sett har det vært få ordentlige kriser og rene folkeopprør i Norge.
>> ANdre store og små europeiske land sliter sterkt med økonomi og en misfornøyd befolkning.

*den sosialdemokratiske forbudspolitikken(àla Browns-Labour i UK..)
-forby boksing, forby alkohol, forby private intiativ, forby stripping, reguleringer(det tok en stun å få godkjent Red Bull i Norge) + +, jeg kunne godt ha fortsatt hvis jeg ikke måttet gå til sengs snart

Ja, "sosialdemokratiske forbudsp..", jeg er faktisk rimelig nær dem i politisk syn..

Så m.a.o; Norge er et svært godt demokratisert land, med den organisasjonen bak har nok ikke tatt høyde for at per 2011/12 er mange liknende land i krise - pluss at mange land er altfor komplekse samfunnsmessig til at de kan ha et likeså demokratisert samfunn som NOrge, .
Jeg tror nok ikke Finland, Danmark og ikkeminst Sverige er egentlig dårligere enn Norge.
Men ja, okæi, undersøkelsen sier så, så ja undersøkelsen er allmektig her..
Sist endret av aeon_illuminate; 26. desember 2011 kl. 00:37.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2011/12/22/n...riks/19533465/

Norge er altså verdens mest demokratiske land. Selv var jeg mest interessert i hvor USA lå hen, som er på 19. plass, rett bak England.

Ettersom jeg - spesielt i det siste pga SOPA og det nye lovforslaget - irriterer meg over USA's fremgangsmåter og arroganse utenrikspolitisk, ble jeg først sint over at de i det hele tatt ligger blant topp 20 demokratisk. For meg er USA godt på vei til å bli en politistat. Men jeg har ikke kompetansen til å presist bedømme noe i denne sammenheng. Likevel, det er alltid interessant å høre meninger om saken.

Noen som gjør seg tanker rundt "kåringen"?

Link til Wiki-listen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Democra...#2011_rankings
Vis hele sitatet...
"10.00 poeng i sivile rettigheter. "innvandrerrettigheter og slikt er sikkert best i verden..
Sist endret av alanapoli; 28. desember 2011 kl. 18:04.
Jeg må si jeg er overrasket over at Nederland var rangert på 10. plass? Ville tro de var like demokratiske som de skandinaviske landene for øvrig. Noe som fikk meg til å trekke litt på smilebåndet var at USA ble grisebanket av Uruguay i rangeringen
Som sagt tidligere, så er det ikke noe problem å la flere av landets avgjørelser bli tatt av folket. Med god beskrivelse av sakene og mulige konsekvenser og scenarioer, får vi mer enn tilstrekkelig informasjon å basere stemmene på. I tillegg til offentlige kilder bør det være helt åpent for private aktører og ildsjeler å holde appeller som kan stemmes opp.

Stoler vi ikke på at folk handler i sin egeninteresse, så kan vi like gjerne slutte å tro på at det finnes noe godt i mennesket. Manglende forståelse er ikke noe godt argument. Det kan løses raskt, og i alle tilfeller motiveres kvikt, når stridsspøsmålet står om hundretusener av Mine skattepenger.

Den og de som legger ut informasjonen må være habile og, selvfølgelig, gjenstand for grundig granskning.
Sist endret av SleekMinister; 30. desember 2011 kl. 18:05. Grunn: Komma