Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3055
Jeg ble kalt inn på teppe på jobb her forleden. Bakgrunnen var fordi jeg har vært mye borte pga sykdom, og fikk beskjed om at "vi" ikke kunne ha de slik lenger. De la det fram på en måte som gjorde at jeg følte jeg fikk valget mellom å si opp, eller å bli sagt opp. Jeg er fullstendig klar over at de ikke har lov til å si opp folk pga sykdom, da alt er dokumentert fra lege, men jeg trivdes uansett ikke så veldig godt i jobben og følte at nå kunne jeg hvertfall si opp uten å ha dårlig samvittighet.

Det jeg lurer på her er hvordan jeg bør gå frem nå i forhold til å søke på ny jobb. Hvis jeg sier ifra på evt jobbintervju at jeg allerede har sagt opp den jobben jeg har pdd, så vil jeg tro de gjerne vil ha referanser derfra. Har snakket med nåværende sjef og hun sier at hun vil gi positive tilbakemeldinger, men være ærlig hvis de spør om fravær. Men så leser jeg i arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver ikke har lov til å innhente helseopplysninger.

§ 9-3. Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse
(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte.


Kan man tolke det dithen at de ikke har lov til å spør den forrige arbeidsgiveren om fravær? Har også, både hørt og lest, at referanser ikke har lov til å si noe negativt om deg. Stemmer dette? Har aldri sett noen sikre kilder på det.

Det enkleste er jo å bare droppe å bruke nåværende arbeidsgiver som referanse, og heller si at jeg ikke har sagt opp men har to ukers oppsigelsestid. Men jeg har lite lyst til å lyve på intervju...

Ble en lengre post en planlagt dette her, men nå har dere forhåpentligvis litt større grunnlag for å svare på spørsmålet God natt!
Sist endret av TroNnY; 31. mai 2011 kl. 23:58.
Det blir jo litt dumt å si at "nei, kan ikke si om han var her eller ikke". Jeg forstår det slik at din tidligere arbeidsgiver har lov til å si at du var fraværende, men ikke hvorfor. Du kan jo selv si dette til intervjuer. Og hva er vits med referanse om de ikke har lov å si noe negativt? De skal jo liksom gi en pekepinne på hvordan du faktisk er. Om du gjorde en udugelig jobb og referansen MÅ si at du gjorde en bra jobb så mister jo alt mening.
De har lov til det, hvis du ser på teksten * nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen*
Er du ikke på jobb kan du ikke utføre oppgavene som er knyttet til stillingen. Men som mo3 sier har hverken de eller din nåværende arbeidsgiver rett på å vite om grunnlaget til fraværet sålenge du ikke selv ønsker å fortelle om det.
1. Du har dokumentert sykefravær fra fastlege, dette er et grunnlag arbeidsgiver ikke har lov til å gi deg pes for!
På hvilket grunnlag har da arbeidsgiver tenkt å gi deg sparken for?

2. Selv om du ikke trivdes i jobben så skjønner jeg ikke hvorfor i all verden du sa opp?!
Hva om du ikke får deg noe jobb med en gang? Du har nå 8 ukers karantene på dagpenger i fra NAV, men hvis du blir sagt opp slipper du å gå 2 mnd blakk/uten lønn.

3. Hvem du oppgir som referanser er helt opp til deg selv, hvis du har hatt konflikter med tidligere arbeidsgiver så for guds skyld, ikke oppgi den arbeidsgiveren som referanse.

4. Referansen du oppgir har lov til å si hva han vil om deg, husk også at du må spørre den du oppgir som referanse om tilatelse til dette.

5. Reis tilbake til arbeidsgiveren din for å annulere oppsigelsen din, be han gi deg fyken for hva han mener er sitt grunnlag.
De har vell gjerne også lov å si deg opp pga mye fravær fra jobben, selv om det skyldes sykemld.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
De har vell gjerne også lov å si deg opp pga mye fravær fra jobben, selv om det skyldes sykemld.
Vis hele sitatet...
Oppsigelsesvernet i Norge er rimelig sterkt. Sykdom og fravær på grunn av denne er sjelden saklig grunn til oppsigelse.
Arbeidsmiljøloven § 15-8 første ledd sier;
”Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.”


"Hyppig eller langvarig sykefravær ligger utenfor arbeidsgivers og arbeidstakers forutsetninger når arbeidsavtalen inngås. Partenes forventinger er tvert imot at arbeidstaker skal møte på arbeidet og stå til disposisjon for arbeidsgiveren. Hyppig eller langvarig sykefravær vil kunne betraktes som brudd på arbeidsavtalen, som kan medføre at arbeidstaker blir sagt opp fra arbeidsforholdet."


Anbefaler å lese denne artikkelen:
http://www.jusstorget.no/article.asp...y=3&ArtKey=424
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Arbeidsmiljøloven § 15-8 første ledd sier;
”Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.”


"Hyppig eller langvarig sykefravær ligger utenfor arbeidsgivers og arbeidstakers forutsetninger når arbeidsavtalen inngås. Partenes forventinger er tvert imot at arbeidstaker skal møte på arbeidet og stå til disposisjon for arbeidsgiveren. Hyppig eller langvarig sykefravær vil kunne betraktes som brudd på arbeidsavtalen, som kan medføre at arbeidstaker blir sagt opp fra arbeidsforholdet."


Anbefaler å lese denne artikkelen:
http://www.jusstorget.no/article.asp...y=3&ArtKey=424
Vis hele sitatet...
(mine uthevelser)

Er noe ganske annet enn:

Sitat av Blackkoz
De har vell gjerne også lov å si deg opp pga mye fravær fra jobben, selv om det skyldes sykemld.
Vis hele sitatet...
TS sier ingenting om varihet av perioden han har vært borte, men det skal i utgangspunktet ganske mye til for at arbeidsgiver "blir kvitt deg" på bakgrunn av sykdom. Spesielt ikke om en har en oppegående fagforening.

Når fagforeningen begynner å gå gjennom oppfølgingen en slik arbeidstaker har fått over tid er det som regel ikke noe problem å påpeke at arbeidsgiver ikke har gjort nok for å tilrettelegge for arbeidstakeren. Spesielt ikke en arbeidsgiver som kommer med et så vagt og tynt forsøk på å bli kvitt en arbeidstaker som TS gir uttrykk for her.

Da vil man ofte kunne kreve at arbeidsgiver legger til rette for at arbeidstaker skal kunne komme fullgodt tilbake til jobb og/eller forhandle bedre vilkår i forbindelse med oppsigelse. Bestride oppsigelsen finner man stort sett alltid grunn til, og oppsigelsesvernet i Norge er som sagt rimelig sterkt.

Det dummeste man gjør er uansett å si opp som TS har gjort her. Da har man kastet hånden sin og har ingen forhandlingskort igjen, uansett om man egentlig ville beholdt jobben, elller ønsket bedre vilkår i forbindelse med oppsigelse.
Sist endret av Cikey; 1. juni 2011 kl. 01:15.