Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7524
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
De fleste brukerproblemer i hjemmet med nettverk kan ofte løses med noen enkle triks og tips.

Mange feil med at man stadig opplever å "ramle ut" av nettet kan ganske enkelt skyldes enten en fysiske feil eller en driver\firmwareissue.

Typiske feil ved hypping "utramling" fra det trådløse kan inkludere :

- En firmware på din trådløse router som har issue med ditt trådløse nettverkskort Oppgrader firmware.

- En driver på ditt trådløse nettverkskort har issues med det trådløse akesspunktets firmware
Oppgrader driverne på nettverkskortet.

- Aksesspunktet og kortet kommuniserer på en kanal som mottar mye støy fra omgivelsene
Bytt kanal som aksesspunktet sender på.

- Aksesspunktet og\eller maskinen er plassert på en plass hvor det er mye elektrisk støy
Flytt datamaskin\aksesspunkt.

- Ukompatible protokoller mellom kort\punkt (f.eks SuperG er aktivert etc)
Skru av all ekstrafunksjonalitet.

- Høy last på aksesspunktet ved bruk av torrents (mange aksesspunkt klarer ikke hundrevis av multiple aktive connections
Skru ned "active connections" i ditt torrentprogram.

- Høy last p.g.a mange brukere
Kontroller hvem som er koblet til, skru på kryptering og gjerne Mac-autentisering.

Problemene kan også være en kombinasjon av de øvre.

Dersom du er tilkoblet på den fysiske siden (med kabel) er problemene ofte enklere og kan inkludere :

- Kabel er defekt\knekt
Bytt kabel.

- Drivere på nettverkskortet kan ha problemer
Oppdater drivere.

- Firmware på router kan ha issues
Oppgrader firmware.


Dersom man mistenker problemer med routeren er det ofte lurte å bruke eliminasjonsmetoden, mao koble routeren ut og koble PC direkte i modemet for å se om problemet vedvarer (hvis dette er en opsjon).

Problemer kan jo selvfølgelig også ligge på ISP (internettleverandørens) side, dette kan du teste ved å stoppe all trafikk i f.eks 3-5 timer og koble PC'en rett i modemet og dra opp kommandolinjen (CMD) , her skriver du inn "ping www.sol.no -t" og lar denne stå, når du kommer tilbake trykker du ctrl+c og ser hvor mange tapte pakker du har.
Dersom du har mer enn 1% tap kan du regne med at problemet enten skyldes ISP eller modem.
Gode tips.

- Kabel er defekt\knekt
Bytt kabel.
Vis hele sitatet...
Min favoritt!
Godt Jobba AtXbYeA!

jeg kommer til å printe ut denne lista, og henge den på veggen over modemet som en sjekkliste! √
Har ikke fått bruk for den enda, men er sikker på at jeg kommer til å få det.. KP til deg for flott guide!
Som et tips:

Har du Speedtouch 585, og nettet ditt detter ut mange ganger om dagen, OPPDATER!

Har fikset 2 stk sånne nå, programvaren er så utdatert. Før datt jeg ut 7 gangr om dagen, nå har den kjørt stabilt i 31 timer.
- Aksesspunktet og\eller maskinen er plassert på en plass hvor det er mye elektrisk støy
Flytt datamaskin\aksesspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg har litt elektrisk stuff på rommet mitt. Har det noe å si for nettet? Bruker trådløst. Vi snakker platespiller, forsterker, båndopptaker, cdspiller, elpiano, to gitarforsterkere, høytalere, mikser, tv og en gammel Sega.

Blir nettet svakere av det? Nettet går ofte sakte her, og for broren min, og rommet mitt er mellom routeren og pcen hans.
Sist endret av hopalong; 12. juli 2007 kl. 12:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En annen vanlig grunn til slike problemer er dårlig router.
en veldig betydningsfull guide. Veldig bra guidet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Finnes det noe prgram som kan vise hvem som er tilkoblet routeren, og fjerne de man ikke ønsker?
Sitat av Bratsj
Finnes det noe prgram som kan vise hvem som er tilkoblet routeren, og fjerne de man ikke ønsker?
Vis hele sitatet...
vist du går innpå router så står det på DHCP, hvem som har fått IP. Er det flere enn pc'er/xbox'er/printer'er osv, da har du en snylter.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
- Aksesspunktet og\eller maskinen er plassert på en plass hvor det er mye elektrisk støy
Flytt datamaskin\aksesspunkt.
Vis hele sitatet...
n00b sier: Kan hustelefon og modem rett ved router defineres som for mye elektrisk støy?
Sist endret av sumoivar; 9. november 2008 kl. 08:04.
Sitat av sumoivar Vis innlegg
n00b sier: Kan hustelefon og modem rett ved router defineres som for mye elektrisk støy?
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg ikke hatt problemer med det, men hvis du har en telefon fra 1800tallet med ti kilo tung trafo kan den støye litt..
Sitat av excubated Vis innlegg
Personlig har jeg ikke hatt problemer med det, men hvis du har en telefon fra 1800tallet med ti kilo tung trafo kan den støye litt..
Vis hele sitatet...

en trådløs telefon sender idag somregel på 2,4 ghz spekteret.
dette fordi det ikke er lisensbelagt.
Derfor vil det påvirke å være en støy kilde vist det står å sender 1m unna AP/router din.
er ikke sikkert det støyer nok til at det jammer ut routeren men alt som sender i nærheten av din frekvens genererer støy iform av at de sender på samme spekteret. se på det som at du sitter på kaffe å skal prate med noen på andre siden av kafeen og fyren ved nabo bordte fant ut dette også var en fin ide.
er ikke sikkert dere lar dere forstyrre nok til at dere ikke får med dere hva andre personen sier. men det er en støykilde fordet.
En annen årsak til ustabilitet på linje når det gjelder ADSL kan være at splitteren/modemet er koblet i paralell med andre telefoner i huset.

Splitteren skal ALLTID stå rett på inntaket og eventuelle telefonapparater skal kobles til gjennom phone utgangen på splitteren.

Har man hatt montør ute hos seg ved linjeoppkobling skal dette stortsett være riktig satt opp, men jeg har vært borti mange tilfeller av ustabilitet som har oppstått grunnet feilkobling av splitter.

Symptomer på denne feilen vil være at modemet mister sync. Da spesiellt når telefonen ringer / er i bruk om man har delt aksess.
Sist endret av stigma; 9. november 2008 kl. 18:22.
Ok, jeg antar posten min ble slettet pga "jeg ikke søkte". Sannheten er at jeg ikke gjorde det, men også at jeg ikke har blitt noe klokere etter og ha lest dette. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg f.eks "Oppgrader driverne på nettverkskortet." eller "Oppgrader firmware.". Sorry for dette, men jeg er ikke noe særlig god med pc. Kan noen plz forklare litt nærmere, hvor og hvordan? Evig takk til den som fixxxit!
Sitat av KGB Vis innlegg
Ok, jeg antar posten min ble slettet pga "jeg ikke søkte". Sannheten er at jeg ikke gjorde det, men også at jeg ikke har blitt noe klokere etter og ha lest dette. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg f.eks "Oppgrader driverne på nettverkskortet." eller "Oppgrader firmware.". Sorry for dette, men jeg er ikke noe særlig god med pc. Kan noen plz forklare litt nærmere, hvor og hvordan? Evig takk til den som fixxxit!
Vis hele sitatet...
Jeg har full forståelse for at det er vanskelig, og hardwareprodusentene gjør ikke akkurat sitt beste for å forenkle deg heller.

Generelt sett trenger man ikke oppdatere drivere til de forskjellige delene i en PC, med mindre noe ikke fungerer. De fleste drivere, inkludert nettverkskortdrivere, finnes på hjemmesiden til produsenten av hovedkortet, men det er ofte vanskelig å finne fram, spesielt hvis man ikke vet hva man leter etter. Vet du ikke hvilket hovedkort du har laster du ned SIW som gir info om det aller meste inni PCen din.
Sist endret av DonTomaso; 13. november 2008 kl. 02:02.
Hei, ser ingen grunn til å starte en ny tråd ettersom denne er like god

Det har seg slik at broren min ofte "mister" internett innimellom - helt tilfeldig. Det kan skje alt fra 4-5 ganger i timen til 1-2 ganger om dagen, og det varer bare et par sekunder, men nok til å ødelegge kraftig om han spiller på nettet.
Han bruker kabel.
Det morsomme er at vi sitter på samme nettverk, begge bruker kabel, koblet til samme ruter o.l., samme innstillinger, likevel så skjer dette ikke dette med meg mer enn 1-2 ganger i uka.

Kan det å bytte til statisk IP hjelpe oss?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Eg slit med det samme som Vepr.

Eg dett ut frå internett på de løgnaste tider og varigheten på bruddet varierer stort, fra par sekunder til 15-30 min.
Eg bruker kabel og fikk beskjed om at det var routeren min som var feilen, men seinast i går kobla eg meg direkte på modemet og problemet vedvarte.

Eg har ringt til support men dei finn ikkje ut noko som helst.
Skal prøve guiden når eg kjem heim, men hadde vore intressant å få svar på spørmsålet over.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei.

Siden vi har fått en egen liten tråd for dette tenkte jeg at jeg bare kunne slenge ut et lite spørsmål ang.
Internettet mitt slutter rett og slett å virke med en gang jeg prøver å laste ned noe fra limewire. Netter funker helt fint med torrents. Jeg har flere torrenter igang samtidig på en 5-600kb/s, da funker det helt fint. Men hvis jeg prøver å laste ned en liten film i limewire så klikker nettverket og jeg er nødt til å restarte ruteren for at det skal virke. : o

Hvis det er interessant så bruker jeg "netgear" til å koble meg opp med og jeg har en belkin router... Takker for all hjelp.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vi har i lengre tid hatt problemer med nettet. Det som skjer er at hvert 20 minutt, forsvinner nettet i 5-10 minutter, selv om det står at det er full signalstyrke. Nettet blir heller ikke ordentlig koblet ut(?), for MSN/IRC pleier å funke, selv om Firefox/Safari/IE ikke vil vise siden. Ofte er det også bare noen faner som hevder at Internet er i frakoblet modus.

Dette skjer på alle pcene i huset. For å få det på igjen, må man bare vente og laste siden mange ganger, mens på Macen kommer det opp "Network Diagnostics", og etter man har trykket seg igjennom den, står det alltid "Your Internet seems to be working correctly" eller noe i den duren, og siden funker som fint igjen. Slik går det, om og om igjen, og det er ekstremt plagsomt.
Vet ikke hva som forårsaker dette, men det kan vel ikke være for stor belastning på nettet(?), ettersom det skjer uavhengig av hvor mange pcer vi har på.

Nå vet jeg absolutt INGENTING om pc og internett, så hvis noen har peiling på hvordan man kan fikse dette, hadde jeg satt pris på om noen kunne skrive ting på et forståelig språk - altså helt basic, steg for steg "dummies" forklaring

Håper virkelig noen kan hjelpe!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Denne tråden henger godt sammen med denne : http://freak.no/forum/showthread.php?t=165681
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ang dårlig signal / elektrisk støy, så kan det kanskje være greit å gi ett tips om å installere Netsumbler / Vistumbler for å sjekke signalstyrken realtime.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
får ikke til å koble til internett via trådløst.
Det er mulig å spore nettet, men ikke koble til. Noen ganger ser man heller ikke nettet.
har prøvd med forskjellige PC'er så det er ikke nettverkskortet.

flere som har problemer??
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Sitat av kvarburg Vis innlegg
får ikke til å koble til internett via trådløst.
Det er mulig å spore nettet, men ikke koble til. Noen ganger ser man heller ikke nettet.
har prøvd med forskjellige PC'er så det er ikke nettverkskortet.

flere som har problemer??
Vis hele sitatet...
Bytt kanal på det trådløse nettet, sjekk om du har problemer via kabel, ring ISP og be om nytt modem.

I den rekkefølgen.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Bytt kanal på det trådløse nettet, sjekk om du har problemer via kabel, ring ISP og be om nytt modem.

I den rekkefølgen.
Vis hele sitatet...
takk skal du ha Det fungerte! Bytta kanal og vips hadde vi trådløstnett igjen.
Har funnet ut at jeg må få bytta router ...
nettet slutter å virke 2 ganger om dagen og det går ikke :P
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Har funnet ut at jeg må få bytta router ...
nettet slutter å virke 2 ganger om dagen og det går ikke :P
Vis hele sitatet...
Dette skjer gjerne etter et par år, og ISP-ene regner med det. Ikke noe uvanlig, bare noe de ikke higer etter å opplyse deg så veldig nøye om (: