Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 8514
Sitat av Deth
Jeg mener tunge misbrukere burde få heroin på resept. Da hadde de sluppet å kjøpe dårlig og dyr heroin som er utblandet med en ukjent mengde annet dritt, og kunne fungert bedre i hverdagen. Kansje bra nok til å få seg en jobb og tjene samfunnet. Da hadde de sluppet å stjele for å få tak i heroinen sin, for den må de ha uansett. Å sikte mot å fjerne all rusmisbruk høres fint ut, men dette er ikke et realistisk mål.

Jeg er enig med Potrick i det med å lage et rusmiddelmonopol. Rusmidler kommer alltid til å være tilgjengelig, så hvorfor kan ikke staten selge det? Det at det er ulovlig fører i seg selv til store problemer. Man vet ikke alltid hva man får, og det er ofte store urenheter i stoff på gata. Dette er ofte skadelig å få i seg, og styrken på stoffet er også ofte ukjent, noe som fører til flere overdoser. Det ville også blitt lettere å gi riktige og troverdige opplysninger om stoffenes faktiske virkninger og ettervirkninger, i stedet for dealerens "dette får deg til å føle deg jævlig bra" og statens "hold deg unna for enhver pris".
Vis hele sitatet...
Totalt 100 % enig.
Det er på tide å gjøre noe hvertfall!
Jeg synes det virker som en bra ting å lage rusmiddelmonopol, MEN hvis det skal være av typen kjøp drugs på vinmonopolet så synes jeg man må ha et kort (ellernoe) som du har fått av legen, som har sjekka at du er psykisk frisk ogsåvidere eller lignende.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av freaker911
Jeg synes det virker som en bra ting å lage rusmiddelmonopol, MEN hvis det skal være av typen kjøp drugs på vinmonopolet så synes jeg man må ha et kort (ellernoe) som du har fått av legen, som har sjekka at du er psykisk frisk ogsåvidere eller lignende.
Vis hele sitatet...
Det burde de vel forsåvidt gjort for lenge siden.
Godt med smør
Tja, rusmiddelmonopol er kanskje en fin tanke.

Men det skjer ikke, den politikeren som faktisk tør å foreslå att hasj skal bli avkriminalisert får VG på døren og mugshot på framsiden i se og hør.

Det er politisk selvmord.


Sad but true.


Det er fine tanker da.
Sitat av estragon
Hvor mange er dem egentelig, tilsammen i Oslo?
Vis hele sitatet...

Du kan jo stikke inn og telle. Tror nok du gir opp før du er ferdig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Poenget fra statens side er jo og få bort narkotika bruk, ved og innføre sprøyterom og rusmiddelmonopol som selger narkotika gjør jo det bedre for narkomane, noe som er mot sin hensikt om staten vil fjerne misbruk av narkotika.
Sitat av Rapsol
Poenget fra statens side er jo og få bort narkotika bruk, ved og innføre sprøyterom og rusmiddelmonopol som selger narkotika gjør jo det bedre for narkomane, noe som er mot sin hensikt om staten vil fjerne misbruk av narkotika.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått. Poenget er ikke å ta bort all narkotika i Norge. Det vil vi aldri klare, og det er bare en drøm. Så statens hensikt er å ta vare på de narkomane, og hjelpe dem. Hvis de får et sprøyterom, så får de bedre behandling. De får sterile sprøyter, de får reinere stoff, og de får generell behandling, og dette hjelper til med å holde andre problemer som inkluderes med narkotikamisbruk nede. Og dette er sannsynligvis en bra ting.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så kan man spørre: Hva mener dere er en narkoman? Og hvordan ser han/hun generellt sett ut? Regner med mange her har ett litt mer realistisk syn på en narkoman enn mannen i gata?
Sitat av knott
Så kan man spørre: Hva mener dere er en narkoman? Og hvordan ser han/hun generellt sett ut? Regner med mange her har ett litt mer realistisk syn på en narkoman enn mannen i gata?
Vis hele sitatet...
Jeg mener en narkoman er en som er avhenig av et eller flere typer dop og ruser seg daglig.
Og som selvfølgelig medfører en rekke andre problemer og ikke bare helsemessige, da de færreste av disse driter penger.
Forslag, Hva med å fokusere på bedring av livskvaliteten til de narkomane. hva med å fjerne dem fra gata og skaffe dem jobber. Hva med å supplere dem med akkurat det de vil ha.

I Nederland og Sveits driver de nå et forsøk hvor staten kjøper inn ren heroin. Deler det ut gratis til de narkomane. I motsetning til hva folk flest tror er ikke Heroinen så farlig i seg selv. Det er livsstilen som bringer med seg den største helserisikoen. Mangel på næringsstoffer, uren dop, mangel på trening. dårlig hygiene osv. Det er alltid en sjanse for overdoseringer men sjansen for dette kan reduseres sterkt ved legebemannede sprøyterom.

I Sveits har arbeidsledigheten blant narkomane gått ned med over 50%
hvis vi kunne oppnådd det samme her, ville de narkomane til slutt kunne klare å betale for sin egen knark i skatt. Vi hadde vært kvitt hele sulamitten i sentrum. Dealere og det krimmilelle miljøet hadde mistet en stor inntektskilde og rekruttering til miljøet vil minimaliseres. Junkiene får et bedre liv. gata blir ren. mindre jobb for onkel politi. Win.

Til slutt vil jeg bare si at jeg ikke på noen som helst måte ville oppfordre til bruk av heroin. jeg bare vill frem med en økonomisk og humanitær måte å håndtere det stadig voksende problemet.
Sitat av Snusius
Forslag, Hva med å fokusere på bedring av livskvaliteten til de narkomane. hva med å fjerne dem fra gata og skaffe dem jobber. Hva med å supplere dem med akkurat det de vil ha.

I Nederland og Sveits driver de nå et forsøk hvor staten kjøper inn ren heroin. Deler det ut gratis til de narkomane. I motsetning til hva folk flest tror er ikke Heroinen så farlig i seg selv. Det er livsstilen som bringer med seg den største helserisikoen. Mangel på næringsstoffer, uren dop, mangel på trening. dårlig hygiene osv. Det er alltid en sjanse for overdoseringer men sjansen for dette kan reduseres sterkt ved legebemannede sprøyterom.

I Sveits har arbeidsledigheten blant narkomane gått ned med over 50%
hvis vi kunne oppnådd det samme her, ville de narkomane til slutt kunne klare å betale for sin egen knark i skatt. Vi hadde vært kvitt hele sulamitten i sentrum. Dealere og det krimmilelle miljøet hadde mistet en stor inntektskilde og rekruttering til miljøet vil minimaliseres. Junkiene får et bedre liv. gata blir ren. mindre jobb for onkel politi. Win.

Til slutt vil jeg bare si at jeg ikke på noen som helst måte ville oppfordre til bruk av heroin. jeg bare vill frem med en økonomisk og humanitær måte å håndtere det stadig voksende problemet.
Vis hele sitatet...
Ikke det at jeg tviler på din argumentasjon, men hadde det vært mulig å få kilder? Kunne gjerne tenke meg å bruke dette argumentet i en evt. diskusjon med andre ikke-nFF brukere, og mange tyr da til "jeg vil se kilder"-argumentet

Høres forøvrig ut som en genial plan fra Nederland og Sveits sin side.
har problemer med å finne nr. av erlik Oslo hvor jeg hentet deler av denne informasjonen fra. Noen andre som kanskje har lest samme artikkel?
Er sjeldent i Oslo, men når jeg først er der trenger jeg ikke gå mange meterne fra Oslo SentralbaneStasjon før jeg ser en stakkar sitte med papp-plakat hvor det står om hvor dårlig han har det..

Oslo er jo norges hovedstad, og synes ikke folk som sitter gatelangs er en fin turistatraksjon.

Og synes personlig ikke at det burde vert lov å sette seg ned i åpen gate og spørre etter penger. Har ikke det spor peiling på rus og narkotika så vil ikke uttale meg om det, men det må da være andre måter å behandle rusavhengige? Har sett mange narkomane selge "Oslo blader" , men er det det eneste alternativet?

I fengsel soner man, og får en ny sjanse.. er det umulig for rusavhengige?
Sitat av LAlex
Er sjeldent i Oslo, men når jeg først er der trenger jeg ikke gå mange meterne fra Oslo SentralbaneStasjon før jeg ser en stakkar sitte med papp-plakat hvor det står om hvor dårlig han har det..

Oslo er jo norges hovedstad, og synes ikke folk som sitter gatelangs er en fin turistatraksjon.

Og synes personlig ikke at det burde vert lov å sette seg ned i åpen gate og spørre etter penger. Har ikke det spor peiling på rus og narkotika så vil ikke uttale meg om det, men det må da være andre måter å behandle rusavhengige? Har sett mange narkomane selge "Oslo blader" , men er det det eneste alternativet?

I fengsel soner man, og får en ny sjanse.. er det umulig for rusavhengige?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal en narkoman fengsles, og hvordan mener du dette forbedrer den det gjelder? En narkoman har ett helseproblem og diagnosen skal stilles deretter. For eksempel så kaster vi ikke folk med kreft i fengsel i håp om at dem skal bli friske.

Du mener narkomane skal settes i fengsel å få påført seg en dom, noe som er innledende til at narkomane igjen setter seg på gata når de slepper ut, pga mangel på jobb. Tro det eller ei, de har lyst til å jobbe de også.

Narkomane burde behandles på en ordentlig måte slik at de ikke behøver å tigge. En løsning jeg mener kan fungere er heroin på resept (i likhet med sveits) eller tilstrekkelig behandling, noe som vi ikke har idag.
Måten vi behandler narkomane mener jeg ikke er akseptabel.
Sist endret av Skyggen; 8. september 2008 kl. 00:29.
Sitat av Skyggen
Hvorfor skal en narkoman fengsles, og hvordan mener du dette forbedrer den det gjelder? En narkoman har ett helseproblem og diagnosen skal stilles deretter. For eksempel så kaster vi ikke folk med kreft i fengsel i håp om at dem skal bli friske.

Du mener narkomane skal settes i fengsel å få påført seg en dom, noe som er innledende til at narkomane igjen setter seg på gata når de slepper ut, pga mangel på jobb. Tro det eller ei, de har lyst til å jobbe de også.

Narkomane burde behandles på en ordentlig måte slik at de ikke behøver å tigge. En løsning jeg mener kan fungere er heroin på resept (i likhet med sveits) eller tilstrekkelig behandling, noe som vi ikke har idag.
Måten vi behandler narkomane mener jeg ikke er akseptabel.
Vis hele sitatet...

Der misforstod du meg !

Om du oppfatta det slik så var det ikke meningen. Jeg tok det som et eksempel på hvordan man kan gjøre noe dumt, men så starte på nytt igjen.

Var ikke dermedsagt at jeg mente fengsel. tenker da på rehabelitering ol. Bruke mer penger og ressurser på det, og da gi dem en sjanse. Ikke bure dem inne

Men heroin på resept? Da vil det jo bare fortsette og anntall narkomane vil øke fint. Slipper kanskje tigging. Men er det ingen måte å behandle istedenfor?

[EDIT] Som snusius sier, er ingen dårlig idê
Sist endret av LAlex; 9. september 2008 kl. 14:56.
LAlex: Heroin på "resept" som du sier har vært brukt i Nederland i flere tiår, med veldig bra resultat.

Rekrutteringen av nye heroinmisbrukere forsvinner da markedet forsvinner når staten selv gir heroin til de som faktisk er misbrukere. Da har plutselig dealerne ingen å selge Heroinen sin til, som igjen fører til at de finner andre inntektskilder. Det fører også til at rekrutteringen av nye misbrukere forsvinner da potensielle "kandidater" ikke har noen plass å gå for å få tak i heroin.
Tok meg litt tid og leste om det. Skjønner hva dere mener nå :P
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har en kjmpe ide. Vi har jo finnmark, der kan alle narkomane, alkoholikere, syke og alle andre som ikke er som "alle andre" bo og ikke være "til sjenanse for publikum"
Sitat av KTS Vis innlegg
Jeg har en kjmpe ide. Vi har jo finnmark, der kan alle narkomane, alkoholikere, syke og alle andre som ikke er som "alle andre" bo og ikke være "til sjenanse for publikum"
Vis hele sitatet...
Joiner du de, da? Jeg blir flau over kyniske skitunger som deg og håper du slipper å være "til sjenanse for publikum".
Sitat av yzzyx Vis innlegg
Joiner du de, da? Jeg blir flau over kyniske skitunger som deg og håper du slipper å være "til sjenanse for publikum".
Vis hele sitatet...
Jeg aner et snev av sarkasme i KTS sitt innlegg.
Sitat av froskenfredrik Vis innlegg
De har selv valgt å bli narkomane! Ingen (vel, kanskje noen svært få feilmedisinerte) narkomane har blitt tvunget til å skyte heroin! Ingen har tvunget dem til å sniffe cola! De har ene og alene seg selv å skylde.
Vis hele sitatet...
Tror de færreste narkomane du sikter til 'har valgt det selv', som du påstår. Jeg snakker ut av egen erfaring etter over 20 år med observering av min herionmisbrukende mor. Helt fra mamma gikk på barneskolen, var hun den typiske guttejenta som ikke fant tilhørlighet med resten av skoleelevene. Hun ble relativt hardt mobbet av de andre barna, (tante, søsteren til mamma, har fortalt noen historier som er relativt grotesk) og ting ble dessverre værre når hun begynte på ungdomsskolen. Der ble hun enda hardere mobbet, og det å komme fra en alkohollikerfamilie med relativt trange kår fra før, uten alkoholen i tillegg, hjalp ikke på klesmessig etc. (Regner med de fleste vet hvor mye så simpelt som ett antrekk kan pirkes på av andre barn.)

I 10. klasse hadde mamma vært ett offer for hardmobbing i 10 år og begynte å prøve lim, hasj osv. På en av de siste avrusningene hennes fortalte hun at limet og hasjen og de andre stoffene fikk hun til å fokusere på andre ting enn skolen og hennes familiesituasjon ellers, med alkoholliker/pillemisbruker av en far en og alkoholliker til mor. Det endte med at mamma rømte hjemmefra og fant seg ett lugubert mannfolk som hun kunne ruse seg sammen med. Derfra var ikke veien lang til plata. Som ungdom så jeg mamma ved fler anledninger ligge på gresset ved gamleplata å sette en sprøyte, en annen gang hvor hun henger inn i en bil å prøver å selge seg for å tjene til sitt daglige skudd.

Så det jeg har sett av mamma (samt veldig mange andre narkomane) så synes jeg ikke du kan si at dette virkelig er selvvalgt? Det er jeg relativt uenig i. For å underbygge min påstand litt, så har jeg tilbrakt en del timer med ukjente narkomane jeg har kjøpt kaffe, pølser, kakao etc til en kald vinternatt. De fleste jeg har møtt på er faktisk utslitte mennesker som vil være rusfri. Men de har ingen venner og familie som har tiltro til dem lenger, så de har ikke råd til avrusning alene. Så de fortsetter å sette skuddene for å rett og slett overleve disse kalde vinternettene. En jeg møtte på hadde havna på gata etter voldsomt skilsmisseoppgjør hvor han mistet huset, bilen og deretter jobben. Han var begynt å skyte heroin nylig for å overleve vinteren som var da jeg prata med han.

Så i mine øyne er narkomane mennesker som bare har havna litt utenfor samfunnets rammer, og de blir jo faen ikke plukket opp igjen heller. Men igjen, kanskje man må ha hatt et heroinmisbrukende nært familiemedlem for å faktisk ha litt medfølelse for dem? 8-10 nordmenn behandler strengt tatt søppelposene sine bedre enn de stakkars menneskene rundt omkring i sentrum.
Vel... nå gidder jeg som vanelig ikke å lese hele tråden da den er flere sider lang men jeg slenger nå inn mitt ståsted ang. emnet likevel.

Noen total løsning finnes det ikke på et slikt problem da det selv i et perfekt samfunn alltid vil være de som har noe de "trenger" å glemme eller rømme fra og rus er den letteste måten å gjøre dette på om de ikke tar livet av seg.

Fra mitt ståsted ville den beste løsningen være å slutte å rettsforfølge disse brukerne av harde stoffer og heller fokusere mer på de som distrubuterer disse stoffene, det vil si så og si alle ressursene.
Dette betyr ikke at brukerne skal få slenge rundt på offentlig gate grise ruset på heroin og kokain men at de vil bli behandlet på lik linje med de som er full på offentlig gate som det heter seg og bli sendt hjem eller vist bort.

Men dette er ikke den forandringen som vil ha mest effekt da det i sammenheng med dette vil være nødvendig å fjerne hele det støtte apparatet som idag gir dem muligheten til å melde seg ut av samfunnet og simpelthen komme tilbake når det passer dem og få utdelt penger, sted og bo osv. slik at motivasjonen for å komme seg på egne ben (som faktisk er det eneste som fungerer) er sterk nok til å kunne vinne over trangen for "et hit".

De har gjort noe lignende i nederland hvor de nærmest bare ignorerer harde rus missbrukere slik at leve vilkårene deres blir... vel, ulevelige og dette samt legalisering av soft drugs som marijuana og tidligere sopp har vist et kraftig nedrykk i antallet brukere av harde stoffer.

Nå dette virker kanskje umenneskelig og barbarisk men faktum er at disse menneskene vil ikke komme seg ut av en slik situasjon med mindre de har alvorlige hardtslående grunner for å gjøre det og med dagens system er det egentlig ingenting som motiverer dem til å slutte da "systemet" alltid fanger dem opp om de faller.

Videre kan man jo argumentere med at disse individene fort vil ta til tyveri og ran for å vedlikeholde forbruket sitt men dette er for det første håndterbart da store ressurs sug og økonomiske synkehull vil ha blitt frigort fra rus omsorgen og lignende foretak som kan tas i bruk til å få bukt med dette, samt at noen år i fengsel nok vil ha mye større sjanse for å gjøre disse individene "rene" enn frivillig opphold på rus klinikk vil.

Det vil videre være nødvendig å starte egne arbeidsplasser for "rehabiliterte" rus missbrukere slik at de kan komme seg i arbeid da de fleste arbeidsplasser ikke tar inn de med rulleblad eller de som ser ut som.. vel...
Disse arbeidsplassene igjen vil måtte være enkle men produktive slik at de ikke bare blir et nytt problem.


Det er 1001 ting som må gjøres for å få bukt med harde rus missbrukere og få et fungerende system men jeg mener dette er stedet å starte da forholdene disse rusmisbrukerne vil måtte "jobbe" under uten et "sikkerhets nett" likt det de har idag vil være den mest avskrekkende effekten du kan oppnå overfor nye "medlemmer" og dette vil kunne skremme mange vekk fra en slik livsstil før de er for dypt inne i det.

Det er kaldt, det er følelsesløst men det ville fungert.
Sitat av wolty Vis innlegg
Noen total løsning finnes det ikke på et slikt problem da det selv i et perfekt samfunn alltid vil være de som har noe de "trenger" å glemme eller rømme fra og rus er den letteste måten å gjøre dette på om de ikke tar livet av seg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det faktisk kan finnes en totalløsning på dette problemet, vi har bare ikke funnet ut av det enda. Men en ting er sikkert, ting fungerer ikke optimalt slik det er idag!

Fra mitt ståsted ville den beste løsningen være å slutte å rettsforfølge disse brukerne av harde stoffer og heller fokusere mer på de som distrubuterer disse stoffene, det vil si så og si alle ressursene.
Dette betyr ikke at brukerne skal få slenge rundt på offentlig gate grise ruset på heroin og kokain men at de vil bli behandlet på lik linje med de som er full på offentlig gate som det heter seg og bli sendt hjem eller vist bort.
Vis hele sitatet...
Først skal man ikke rettsforfølge hardere brukere, men så skal man rettsforfølge dem hvis de er påvirket på gata, på lik linje som 'drunkenbolter'? Mange av heroinmisbrukerne har faktisk ikke noe hjem å gå til. De bor på gata, så å sende de hjem eller vise dem bort er bare teit. Da blir de å gå til ett nytt sted, for å så bli vist bort derfra.

Men dette er ikke den forandringen som vil ha mest effekt da det i sammenheng med dette vil være nødvendig å fjerne hele det støtte apparatet som idag gir dem muligheten til å melde seg ut av samfunnet og simpelthen komme tilbake når det passer dem og få utdelt penger, sted og bo osv. slik at motivasjonen for å komme seg på egne ben (som faktisk er det eneste som fungerer) er sterk nok til å kunne vinne over trangen for "et hit".
Vis hele sitatet...
Say what? Det lille stakkarslige støtteapparatet som er idag, som omtrent får hjulpet en liten håndfull av de som trenger det, så vil du avskaffe det? Vi trenger å gjøre rusinstansene bedre. Hadde vært gøy om kapitaliststaten Norge som har relativt høyt BNP (brutto nasjonal produkt) i forhold til mange andre land klarte å være så barmhjertige og laget masse gratis frivillige avrusningsinstanser med både halvveishus og ettervern til de som er på kjøret og som ikke får avrusning av familie eller venner som ikke lenger har tiltro til dem..

De har gjort noe lignende i nederland hvor de nærmest bare ignorerer harde rus missbrukere slik at leve vilkårene deres blir... vel, ulevelige og dette samt legalisering av soft drugs som marijuana og tidligere sopp har vist et kraftig nedrykk i antallet brukere av harde stoffer.
Vis hele sitatet...
Ignorerer harde rusmisbrukere? Heroin på resept er vel ikke akkurat å ignorere? De gir hjelp til de som trenger det. En heroinmisbruker i mine øyne trenger faktisk dosen sin like mye som sukkersyke trenger insulinen sin.

Nå dette virker kanskje umenneskelig og barbarisk men faktum er at disse menneskene vil ikke komme seg ut av en slik situasjon med mindre de har alvorlige hardtslående grunner for å gjøre det og med dagens system er det egentlig ingenting som motiverer dem til å slutte da "systemet" alltid fanger dem opp om de faller.
Vis hele sitatet...
Hvilket land lever du i? Hvilket system fanger opp de rusmisbrukende her i Norge? Og det at du sier narkomane ikke vil komme seg ut av det med mindre de har 'alvorlig hardtslående grunner'?! Kjenner du en narkoman, siden du påstår dette? For meg så virker det som du ikke har mer kjennskap til narkomane enn å ha sett de på gata. Les innlegget jeg skrev rett før deg, så skjønner du hva jeg mener. Moren min mistet alle 4 barn (meg inkludert) til barnevernet under misbruket hennes, og det fikk hun ikke rusfri. Og vil påstå at det vil være noe slik du kategoriserer som 'alvorlig hardtslående grunner'?

Videre kan man jo argumentere med at disse individene fort vil ta til tyveri og ran for å vedlikeholde forbruket sitt men dette er for det første håndterbart da store ressurs sug og økonomiske synkehull vil ha blitt frigort fra rus omsorgen og lignende foretak som kan tas i bruk til å få bukt med dette, samt at noen år i fengsel nok vil ha mye større sjanse for å gjøre disse individene "rene" enn frivillig opphold på rus klinikk vil.
Vis hele sitatet...
Argumenterer du for at narkomane stjeler for å få skuddet sitt? Shitkids stjeler for moro skyld, for ikke å nevne 14-årige jenter som stjeler sminke for over 2000 kr HVER? (Dama mi busta alle 3, så ja, jeg mener det seriøst.) Og du mener de narkomane er så mye mer kriminell? Hadde du ikke hatt noe valg for å overleve du heller, vedder jeg rumpa mi på at du og ville stjelt litt. Og det med fengsel. Hva godt skal fengsel gagne disse stakkars utslitte sjelene? Dessuten er det meg bekjent at fengsel er den instansen folk ruser seg mest på. Hva? Heroin. Hvorfor? Lett å få inn, raskt ute av kroppen. Så nei, fengsel i mine øyne vil virkelig gjøre vondt værre.

Det vil videre være nødvendig å starte egne arbeidsplasser for "rehabiliterte" rus missbrukere slik at de kan komme seg i arbeid da de fleste arbeidsplasser ikke tar inn de med rulleblad eller de som ser ut som.. vel...
Disse arbeidsplassene igjen vil måtte være enkle men produktive slik at de ikke bare blir et nytt problem.
Vis hele sitatet...
Enkle men produktive jobber? Tror du narkomane har en hjerneskade eller er generell dum? Igjen føler jeg du båssetter narkomane som sin egen rase eller folkeslag. Skal man lage egne arbeidsplasser for homofile også da kanskje? Eller mørkhudete? Eller folk med kreft? Jeg kan fortsette, men regner med du skjønner hvor jeg vil hen. Derimot, få skikkelige anstalter med ett fungerende halvveishus og etterbehandling. I halvveishus bor flere fra avrusningen sammen i ett kollektiv, hvor de må lage middag, hente posten, betale regninger etc. Dette er ett viktig ledd under behandlingen, og dessverre er oppfølgingen i halvveishus så dårlig på landsbasis at det er faktisk der de fleste sprekker.

Det er 1001 ting som må gjøres for å få bukt med harde rus missbrukere og få et fungerende system men jeg mener dette er stedet å starte da forholdene disse rusmisbrukerne vil måtte "jobbe" under uten et "sikkerhets nett" likt det de har idag vil være den mest avskrekkende effekten du kan oppnå overfor nye "medlemmer" og dette vil kunne skremme mange vekk fra en slik livsstil før de er for dypt inne i det.
Vis hele sitatet...
Ja, det er mange ting som må gjøres for å få ordentlig tak i rusproblematikken i Norge, men jeg føler din metode ikke er helt tingen. Rusmisbrukerne har uheldigvis ikke det sikkerhetsnettet du er så keen på å avskaffe. Hadde de hatt det, tror jeg ting kunne vært mye bedre per dags dato.

Det er kaldt, det er følelsesløst men det ville fungert.
Vis hele sitatet...
Du er kald og følelsesløs, syns jeg. Iallefall etter å ha lest denne posten 3 ganger...
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg aner et snev av sarkasme i KTS sitt innlegg.
Vis hele sitatet...
Jeg også.
Føler at eneste måten å utrykke med mot slike umeneslike utalelser om andre mennesker...
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Først skal man ikke rettsforfølge hardere brukere, men så skal man rettsforfølge dem hvis de er påvirket på gata, på lik linje som 'drunkenbolter'? Mange av heroinmisbrukerne har faktisk ikke noe hjem å gå til. De bor på gata, så å sende de hjem eller vise dem bort er bare teit. Da blir de å gå til ett nytt sted, for å så bli vist bort derfra.
Vis hele sitatet...
For det første så er det å bli vist bort og rettsforfulgt 2 ganske forskjellige ting.
Og jeg vet ikke hvordan du tenker det skal fungere om alkoholikere og tunge rusmissbrukere skulle fått lov til å rave rundt på åpen gate og hyle og skrike som de ville og lage faen for alle andre, da mener ihvertfall jeg at det er bedre om de går å gjemmer seg i en krok et sted å stikke sprøyta si vekk fra oss andre.

Sitat av sh1bby Vis innlegg
Say what? Det lille stakkarslige støtteapparatet som er idag, som omtrent får hjulpet en liten håndfull av de som trenger det, så vil du avskaffe det? Vi trenger å gjøre rusinstansene bedre. Hadde vært gøy om kapitaliststaten Norge som har relativt høyt BNP (brutto nasjonal produkt) i forhold til mange andre land klarte å være så barmhjertige og laget masse gratis frivillige avrusningsinstanser med både halvveishus og ettervern til de som er på kjøret og som ikke får avrusning av familie eller venner som ikke lenger har tiltro til dem..
Vis hele sitatet...
Organisasjoner som gir dem gratis mat og klær, sosialen som gir dem penger til mer mat og livsopphold, hus som leies ut spessielt for narkomane, avrusings klinikker som gir det gratis opphold med kost og losji, metadon utdeling osv.
Bare fordi at støtteapparatet de har tilgang til ikke fungerer betyr ikke at det er lite eller billig i drift.
Disse "hardcore" narkomane burde måtte levere regelmessige urinprøver som viser at de ikke har brukt stoff før de fikk rett til noe av dette, og blitt fratatt disse rettighetene umiddelbart om de sprakk.
Det ville vært en orntlig motivator for å slutte.

Sitat av sh1bby Vis innlegg
Ignorerer harde rusmisbrukere? Heroin på resept er vel ikke akkurat å ignorere? De gir hjelp til de som trenger det. En heroinmisbruker i mine øyne trenger faktisk dosen sin like mye som sukkersyke trenger insulinen sin.
Vis hele sitatet...
Denne praksisen ble først innført ved et eksperiment imellom 1998-2001, før dette ble harde stoff missbrukere generelt ignorert i Nederland og antallet harde brukere hadde allerede begynt å synke drastisk lenge før denne utdelingen begynte og det ble ikke videre redusert av at de delte ut heroin da det bare var dødstall som følge av bruk som sank av dette.

Sitat av sh1bby Vis innlegg
Hvilket land lever du i? Hvilket system fanger opp de rusmisbrukende her i Norge? Og det at du sier narkomane ikke vil komme seg ut av det med mindre de har 'alvorlig hardtslående grunner'?! Kjenner du en narkoman, siden du påstår dette? For meg så virker det som du ikke har mer kjennskap til narkomane enn å ha sett de på gata. Les innlegget jeg skrev rett før deg, så skjønner du hva jeg mener. Moren min mistet alle 4 barn (meg inkludert) til barnevernet under misbruket hennes, og det fikk hun ikke rusfri. Og vil påstå at det vil være noe slik du kategoriserer som 'alvorlig hardtslående grunner'?
Vis hele sitatet...
Dessverre så har jeg hatt nærmere kontakt med narkomane enn jeg liker å innrømme da jeg som en regel ikke dømmer før jeg har fakta på bordet og jeg drar det faktisk så langt at jeg generaliserer når det gjelder denne gruppen da de er forbausende like alle som en, selvfølgelig finnes det sikker unntak men da også unntaket som bekrefter regelen.
Og når det gjelder din mor så er dette da absolutt ikke slike grunner som ville motivert henne til å slutte i det hele tatt men da heller grunner som gir henne mer å rømme fra og mer "behov" for rus.

Sitat av sh1bby Vis innlegg
Argumenterer du for at narkomane stjeler for å få skuddet sitt? Shitkids stjeler for moro skyld, for ikke å nevne 14-årige jenter som stjeler sminke for over 2000 kr HVER? (Dama mi busta alle 3, så ja, jeg mener det seriøst.) Og du mener de narkomane er så mye mer kriminell? Hadde du ikke hatt noe valg for å overleve du heller, vedder jeg rumpa mi på at du og ville stjelt litt. Og det med fengsel. Hva godt skal fengsel gagne disse stakkars utslitte sjelene? Dessuten er det meg bekjent at fengsel er den instansen folk ruser seg mest på. Hva? Heroin. Hvorfor? Lett å få inn, raskt ute av kroppen. Så nei, fengsel i mine øyne vil virkelig gjøre vondt værre.
Vis hele sitatet...
"Hard narkomane" individer stjeler og raner og gjør stortsett alt de kan for å anskaffe penger, men det som er litt interessant er at de ofte gjør dette for å kjøpe mat etter å ha brukt pengene de har sugd ut av nav på å kjøpe hero eller koka.
Og ja, om jeg hadde måtte stjele for å kunne spise så hadde jeg gjort det, men hadde det vært fordi jeg stappet med selv full av hero hadde jeg ikke forventet å bli behandlet noe annerledes enn det jeg beskriver her.
Rus missbruk i fengsel kan ganske enkelt løses ved at ved mistanke om bruk blir man testet, om bruk er bevist blir man puttet på isolat over lengre tid for å få det ut av systemet og få en orntlig grunn for å ikke bruke i fengsel.

Sitat av sh1bby Vis innlegg
Enkle men produktive jobber? Tror du narkomane har en hjerneskade eller er generell dum? Igjen føler jeg du båssetter narkomane som sin egen rase eller folkeslag. Skal man lage egne arbeidsplasser for homofile også da kanskje? Eller mørkhudete? Eller folk med kreft? Jeg kan fortsette, men regner med du skjønner hvor jeg vil hen. Derimot, få skikkelige anstalter med ett fungerende halvveishus og etterbehandling. I halvveishus bor flere fra avrusningen sammen i ett kollektiv, hvor de må lage middag, hente posten, betale regninger etc. Dette er ett viktig ledd under behandlingen, og dessverre er oppfølgingen i halvveishus så dårlig på landsbasis at det er faktisk der de fleste sprekker.
Vis hele sitatet...
Ja, av de jeg har møtt som bruker stoffer som heroin, amfetamin, kokain og lignende så er de fleste faktisk veldig dumme og mange av dem er nærmest eller også løsemiddel skadet.
Av de få jeg har møtt som har kommet seg ut av rusen så er disse også alvorlig reduserte individer med en grusomt treg tanke prosess og en komplett mangel på fantasi og initiativ.
Selvfølgelig finnes det unntak men disse bekrefter igjen bare normen.
Jeg "båssetter" ikke narkomane som et eget folkeslag men heller reduserte mennesker som jeg ikke ville ha gitt muligheten til ha andres liv og sikkerhet i sine hender, det blir mye det samme som at du ikke lar en psykisk utviklingshemmet operere tungt maskineri, du putter dem på en samlebånd jobb hvor de kan være produktive til tross for sitt handikapp.
Halvveishus vil være relevant om de kan vise til rene prøver og faktisk klarer å holde seg unna å bruke men om de sprekker burde de bli kastet på ræv og nakke ut slik at de ikke begynte å bruke disse stedene som en gratis tilgang til kost og losji under sine "rus eskapader".


Sitat av sh1bby Vis innlegg
Du er kald og følelsesløs, syns jeg. Iallefall etter å ha lest denne posten 3 ganger...
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke være uenig med deg der.

Tok litt tid før jeg gadd å svare på denne tråden men jeg så fort at dette blir en lengre diskusjon så jeg lot vente litt på meg.
Sitat av wolty Vis innlegg
Rus missbruk i fengsel kan ganske enkelt løses ved at ved mistanke om bruk blir man testet, om bruk er bevist blir man puttet på isolat over lengre tid for å få det ut av systemet og få en orntlig grunn for å ikke bruke i fengsel.
Vis hele sitatet...

Nå har jeg lite peiling på heroin og avrusning. Hvor lang tid tar det å bli rusfri/få det ut av systemet? Og hvor lang tid tar det før det er direkte helsefarlig å sitte på isolat? Ligge på isolat med abstindenser helt alene, da går du nok ut mer syk enn det du var når du gikk inn.
Sist endret av Loppe; 22. juli 2010 kl. 09:07.
Dette blir jeg sikkert lynsjet for men jeg er for legalisering av marihuana og faktisk heroin, men heroin kun på resept fra lege, på lik grad med metadon..

Dette fordi nå er de som røyker hasj like kriminelle som de som bruker heroin. Så jterskelen for å gå over til heroin er liten siden det ikke er noen større straffer. Og hadde dette vært legalisert hadde vi mistet den graden vi har av rekrutering til dopet, mistet mye kriminalitet rundt dette området.

Har ikke tid til å skrive ferdig men dere kan jo begynne å diskutere dette, så hiver jeg meg på senere