Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 838
Hei!
Jeg kjøpte meg for litt siden en Ps3 som jeg bruker til å vise film på min LG tv som er Full-HD, ikke HD-Ready eller noe sånn.

Når jeg spiller av en BlueRay film så varierer det hvordan format skjermbilde er. Jeg ser jo for meg at jeg burde ha 16:9 til en hver tid, men enkelte scener i filmen får jeg den svarte stripen både over og nedenfor bilde. Sånn som vist du ser en widescreen film på en god gammel TV. Er det ingen måte å unngå dette på, er filmene faktisk lagd slik?

Ta Batman som eksempel for de som kjenner filmen godt, under bankranet i begynnelsen har jeg hele skjermen. Når bankranet er over er også morroa der over, og skjermen blir mindre. Dette irriterer meg grønn!

Fikk Batman med spilleren så for øyeblikket er det eneste blueray filmen jeg har, så kan ikke sjekke om det er sånn med alle filmer. Noen andre som sliter med dette? Vist noen medfreaker har The Dark Knight, kan ikke dere fyre den i gang å se om dere får akkurat det samme?


Jeg har prøvd alle instillinger jeg finner, men dette problemet blir jeg ikke kvitt. Vil jo gjerne ha bilde på hele skjermen, ikke bare 80% av den!
Dette er som på kino. 2.35:1. Det er helt vanlig.
Sist endret av Isolasjon; 7. april 2010 kl. 19:17.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Isolasjon Vis innlegg
Dette er som på kino. 2.35:1. Det er helt vanlig.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt normalt at formatet bytter underveis.
Du klarer ikke å unngå striper oppe og nede med mindre du har en TV i "CinemaScope-størrelse" dvs. 2.35:1.
Vet at Philips har kommet med en tv som er i et sånt format, men det vil gi deg vertikale striper på hver side ved vanlige tvsendinger, og alt annet som ikke er i cinemascope.

Grunnen til at det er sånn med filmer er vel for at kino følelsen skal være ekstra epic og vanskelig å oppnå hjemme i stua ;p så de kan tjene penger
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan sikkert streche den eller, force den på en måte, husker ikke atm. let litt i menyene, litt plagsomt med eggehue på alle folka da.
Det er meningen på batman The Dark Knight, ikke spør meg hvorfor, men det er meningen at det skal være sånn, så er ikke no feil.
Rick's Avatar
Trådstarter
Fant ut hvorfor det skulle være sånn på akkurat denne filmen. Alle scenene hvor jeg har full skjerm er filmet med ett IMAX kamera, for høyere oppløsning enn til vanlig. Scenene hvor jeg ikke har full skjerm med de irriterende stripene er de som er filmet med vanlig 35mm kamera. Så gjennom bonusmateriale på filmen i natt og fant det ut der.

Er ikke noe problem ellers at filmer ikke dekker hele skjermen.