Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2380
Skal gå til innkjøp av Platespiller.
Det eg lurer på er vilken eg skal gå for av disse to:

Denne:
http://www.bigdipper.no/info.php?rec...y=0&niceprice=

Eller denne:
http://www.bigdipper.no/info.php?rec...y=0&niceprice=


Begge har samme pris, så er veldig i tvil.
Tja... det selges et par Technics 1210 er på forumet just nu...
"Technics" skal visstnok være et annerkjent merke av DJ's, så det burde være bra greier...
Har personlig ingen erfaring med noen av disse platespillerne, har selv en Pro-Ject RPM5 og er ekstremt fornøyd, men det sier nok ikke så mye om RPM1.

Derimot så vet jeg at begge disse spillerne har fått ros som lavbudsjettsspillere. Tror det er meget begrenset hvor mye du kan feile her, men som ved kjøp av alle typer HiFi-komponenter må jeg bare si - stikk og hør på dem! Deretter måler du det opp mot det estetiske, for hvordan den ser ut har jo definitivt noe å si

Jeg vet ikke hvordan det står til med lytterommet til Bigdipper nå om dagen, sist jeg var der hadde de tatt ut alt og begynt fra scratch igjen, men det bør være muligheter for å ta en lytt der. Der er det gode muligheter for å låne de platene du vil fra butikken til lytt også Meget bra service! Ellers kan du få hørt på Pro-Ject'en hos Soundgarden og Rega hos Stereofil.

Hvis det er aktuelt vil jeg anbefale deg å ta en titt på bruktmarkedet. Jeg er også glad i nye ting fra butikk, men det er utrolig mye å hente på å kjøpe brukt. Du kan fort få en brukt P3 til prisen av en P1. Kikk på http://www.hifisentralen.no og http://www.avforum.no/avtorget/

Ellers, husk å sett av penger til et OK RIAA-trinn! Det er helt ekstremt viktig for at du skal bli fornøyd. Jeg har personlig testet en hel del RIAA trinn i billigklassen, det vil i praksis si alle NAD sine, alle Pro-Ject sine og Cambridge sine. Disse ble alle testet på Ortofon 2M black pickup og på AT95E pickup, en populær dyr pickup og en populær billig pickup, altså. Og her ble valget ekstremt enkelt, Cambridge var helt overlegent. Dette var av de aller billigste de eneste trinnene som ikke låt for tynt i nedre mellomtone og bassregisteret. Prishoppet opp til tube-boxene til Pro-Ject var heller ikke verdt det! Så, Cambridge 540P (800 spenn!) har min definitive anbefaling om du holder deg til MM-pickup, ellers kikk på storebroren 640P til 1400 spenn hvilket jeg bruker til min RPM5 og er ekstremt fornøyd med.

Lykke til!
Jeg hadde til nylig en Goldring GR1. Det tror jeg er nesten akkurat samme spilleren som Rega P1. De ser like ut og koster like mye samt at Rega produserer Goldring. Platespilleren er veldig fin og "hifi" og har fått masse skryt i hifi-magasiner.

Personlig ville jeg nok ha valgt en Technics SL12xx, men det er fordi jeg er litt mer interessert i å ha mulighetene for å DJ'e med den enn å bare høre på musikk. Plus at SL1200/1210 er bygd som tanks og tåler mye.
Skall35's Avatar
Trådstarter
Forsterkern min har Phono ingang så slepper vell og kjøpe RIAA da.

Heller endel mot Rega 1 nå :P
men er fortsatt usikker.
teste dem blir vanskelig, dårlig med butikker som selger slikt her.
Jeg har en rega P1 med ortofon 2m red pickup og er i alle fall strålende fornøyd!
Sist endret av ulldott; 3. april 2009 kl. 12:24.
Skall35's Avatar
Trådstarter
Følger det med støv lokk på den?
Og er den enkel og grei og bruke?

Syns egentli den ser litt bedere ut en Pro-jecten.
Den kommer med støvlokk ja. Den er enkel å sette opp, kommer med en liten guide for kalibrering av motvekt og ferdig satt opp med pickup og stift, så den er relativt plug and play. Synes selv også den ser veldig bra ut, stilren og fin spiller, men som Teddy sier kan det lønne seg å sjekke bruktmarkedet.
Sist endret av ulldott; 3. april 2009 kl. 12:28.
Skall35's Avatar
Trådstarter
Ok, lurer på om det ikkje blir en slik en da.
Men er pickupen som står i grei? har ikkje tenkt til og bytte den med det første vertfall.
Ja, det er en helt okei en, ganske billig sak. Funker helt fint : )
Skall35's Avatar
Trådstarter
Da blir det en RP1. Lest flere og som synes den er et veldig godt kjøp!