Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 891
Jeg har kjøpt meg en sånn søt og sjarmerende Intel X-25M SSD disk som jeg tenkte jeg skulle stappe inn i laptoppen. Tenkte det burde være en smal sak å ta ut den gamle, stappe begge inn i den stasjonære og speilet over innholdet.

Men det viser seg at XP er vesentlig mindre glad i bytte disk enn hva gode gamle W2K var. Jeg får en frekk melding fra Windows om at "Diskkonfigurasjonen er endret.." og at jeg må sjekke manualen. Jeg har ingen XP-install CD så jeg har ikke fått testa en repair-prosess, men jeg er ikke helt overbevist om at det vil hjelpe.

Noen triks og tips til om hvordan man kan be XP til å skjerpe seg litt?
Har aldri hatt problem med dette (selfølgelig på nokre diskar, spesielt dei med defektar). Det eg har brukt er Acronis-et-eller-anna-fancy. Det fønka veldig bra på dei aller fleste diskspeglingar.
Hmm. Har du prøvd å endre 1. prioriterings disk?
Avogtil det der tuller det til for meg med sata.
Men gz uansett med SSD!
Sitat av TipeX Vis innlegg
...
Tenkte det burde være en smal sak å ta ut den gamle, stappe begge inn i den stasjonære og speilet over innholdet.
...
Vis hele sitatet...
Hva brukte du til å speile disken med?
Nub!
TipeX's Avatar
Trådstarter
Jeg har testa både PowerQuest Drive Image og DriveImage XML, men det virker ikke som det er noe galt med selve replikeringen, det er bare Windows som nekter bastant å like den nye disken.

Meldinga WXP gir fra seg etter F8-boot menyen er:
Windows kan ikke starte på grunn va en harddiskkonfigurasjonsfeil. Kan ikke lese fra den valgte oppstartsdisketten. Kan ikke finne oppstartsbanen og disketten. Se Windows-dokumentasjonen om maskinvarekonfigurasjon av disker og i brukerhåndbøkene til maskinvaren for yterlig informasjon.
Vis hele sitatet...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har aldri sett dette med WXP iallefall, og jeg har klonet ca 8000 maskiner med Ghost og XP (og byttet disker underveis).
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
I så tilfelle så kan det jo kanskje være en idè å prøve Norton Ghost kontra speiling av diskene?
Sitat av TipeX Vis innlegg
Jeg har testa både PowerQuest Drive Image og DriveImage XML, men det virker ikke som det er noe galt med selve replikeringen, det er bare Windows som nekter bastant å like den nye disken.

Meldinga WXP gir fra seg etter F8-boot menyen er:
Vis hele sitatet...
Mulig det er noe jeg overser nå. Men du har kopiert fra en tradisjonell HDD til en SSD. Hadde du plass nok på SSD'en til å speile hele den gamle disken?
Nub!
TipeX's Avatar
Trådstarter
Jeg har jo kommet noe lengre Jeg kløna max med å bare speile partisjonen og ikke oppdatere boot.ini slik at Windows leta etter seg selv på feil partisjon(det var 3 partisjoner på den gamle, hvor windows var på nummer to) og kun en partisjon på SSD-disken. Nå får jeg dog varsel om at det er feil på "hal.dll" så jeg får prøve å skaffe meg en XP-cd og kjøre en recovery process eller noe.