Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1690
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Her er tildels en nyhetspost og en diskusjonspost.

For de av oss som har holdt på med linux i noen år har det alltid vært mye problemer med spill på linux, enten må de ha vært ported på noe fantastisk vis, eller supportert av utgiver (slik som id software gjør med sine spill).

Det har eksistert mange workarounds oppigjennom tidene og det meste baserer seg på Wine.

Personlig har jeg alltid brukt en applikasjon som tidligere het WineX og nå heter Cedega (i tillegg til en addon som het Point2Play for enklere installasjon av spill).

Nå er det dog kommet en applikasjon som visstnok skal fungere veldig fint out of the box både på Debian\Ubuntu m.m

Får jeg gleden av å presentere PlayOnLinux


Hva er deres erfaringer med windows applikasjoner\spill i Linux?
Har dere noen tips ?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Passer meg glimrende. Brant akkurat ut en Fedora 8 DVD som jeg tenkte å prøve meg på på denne laptopen. Skal teste PlayOnLinux i samma slengen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nethack funker native, eh?
Hvis det funker er det jo rett og slett genialt!

LINUX FTW!

Feedback ticks?? Pliiiiis
Sist endret av Blå Gummitenner; 14. mars 2008 kl. 12:27.
hvor legger programet seg etter det har blitt instalert? jeg finner det ikke...
er det noen som har fått BF2 til å funke på linux btw?
PlayonLinux funka fett som bare det, men var litt roting her og. Steam funker nå, omsider. Driver å oppdaterer cs og dod nå. Spørs bare hvordan de kjører da.
Min erfaring med applikasjoner under linux er at det ikke er noe problem å kjøre windows apps og også spill fungerer om en har et godt grafikkort fra et firma som gir ut linux grafikkdrivere. Har installert CS:CZ før uten problemer, men det gikk veldig hakkete, antakeligvis pga. mitt integrerte grafikkort

Jeg prøvde Cedega for ikke lenge siden på fedora 8 og fikk installert steam og CS:CZ igjen, men når jeg prøvde å gjøre noe på steam så bare frøs cedega. Kontaktet cedega ang. dette og de sa at grafikkortet mitt ikke var støttet. Prøvde wine senere og kom lengre, men fikk fortsatt ikke spilt via steam.

Mitt tips er å ikke bruke penger på cedega ettersom det ser ut som wine fungerer like godt eller bedre gratis. Virker som cedega bare gjør det mer brukervennlig og gjør det enklere å holde oversikten over spillene en har m.m som egentlig er litt unyttig (hvertfall for meg) ettersom jeg bryr meg om funksjonaliteten på produktet.
Sist endret av exceed; 17. mars 2008 kl. 20:13.
Hver gang jeg endrer språket i playonlinux går den bare tilbake til standard. (og ja, jeg har restartet programmet)

Noen som har lignende problem?
Sist endret av Arath.inc; 19. mars 2008 kl. 14:21.
Fikk ikke edited andre posten. Det jeg skulle si var at det bare var jeg som var et rotehue, var i skriptet der det sto på fransk.
Konklusjonen er at det funker fjell og skog og vidde?

Ingen problemer?

Mulig det kommer en ny pingvin i flokken ^^
Har ikke prøvd det selv, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at selv om det tilsynelatende fungerer fint, så vil du støte på problemer med enkelte applikasjoner allikevel.

I bunn og grunn, om du er gamer, så er ikke linux det beste alternativet for deg uansett. Desverre, men sant.

Selv mener jeg linux er verdt å droppe gamingen for
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det noen som har lyst til å lage en guide? Hadde hvert digg om jeg fikk til å kjøre age of empires fra CD. Går dette an i det hele tatt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Wine Fungerer så som så av og til da. Prøvde å emulere winamp i dag og det funka så vidt men bare hang og klikka og til slutt så ble det til et helt svart vindu som det ikke gikk ann å lukke på vanlig vis :S stable? nei.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Hvorfor i himmelens navn skal du emulere winamp ?

XMMS fungerer ypperlig og ser _HELT_ lik ut.