Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4088
Hei!

Jeg har norsk Microsoft Excel. Jeg merker støtt og stadig at jeg treffer veggen når jeg prøver å gjøre hva som helst i dette programmet. For det første så er jeg mye mer vandt med engelske uttrykk. Dette gjør at googling på hvordan man gjør ditten og datt blir plutselig uhyre mer komplisert.

Det som gjorde at jeg ble irritert nok til å poste på freak.no nå var når jeg forsøkte å sette opp custom formatering på celler og tall. Når jeg sjekker på guider online virker det ikke slike det skal. Og jeg ser umiddelbart at grunnen til dette er at amerikansk formatering mer eller mindre fucker opp alt pga punktom istedenfor kommategn.

GREIT NOK, så jeg finner en britisk guide på YouTube istedenfor.

Man ville tro at kanskje en Europeisk guide hadde fungert bedre? Åneida! Jeg glemte jo selvfølgelig at britene har sine egne tallmareritt som resultat å hate alt fransk, bl.a fornuftige tallsystemer.

Så jeg føler meg litt vel fucked her.


Det er sikkert andre som er mye flinkere enn Excel i meg som har funnet sine måter på å klare å bruke norsk Excel UTEN å måtte slå opp i gamle bibelotekbøker fra nitten pil og bue med norske instrukser.


Kanskje det enkleste bare er å begynne å bruke noe som Google spreadsheets?

Føler meg så sykt irritert over at det som i utgangspunkte skal forenkle og automatisere matte, som i seg selv skal være det mest logiske på denne jordklode, blir så innforh... komplisert av språk og kultur.

Grr
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Okei, så installer engelskversjonlig excel eller språkpakke?
Sitat av m0b Vis innlegg
Okei, så installer engelskversjonlig excel eller språkpakke?
Vis hele sitatet...
Det enkle er ofte det beste.
/thread
Excel har jo også norsk dokumentasjon. Microsoft er generelt ganske gode på dokumentasjon, og her får du det altså på norsk. Tror de dekker alle funksjonene Excel har.

Microsoft dokumentasjon

F.eks. ANTALL.HVIS, en god, gammel slager.

Lenge siden jeg har hatt Office, men mener dette også er lett tilgjengelig i menyvalgene?
Sist endret av Realist1; 16. april 2022 kl. 20:05.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det enkle er ofte det beste.
/thread
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å bytte språk på kun excel, men det har vist seg å ikke være så lett som man kunne ha håpet for. Det blir også et mas og tjad med jobb Excel fremover.

Oh well... Litt forundret over at ingen andre tilsynelatende frustrerer seg over dette
Har selv irritert meg over det samme og løste det ved å bytte til engelsk "formelspråk". Det er ikke tilstrekkelig å bytte språk på selve grensesnittet, du må inn i innstillinger og endre dette spesifikt. Dette finner du lett ved å google. Jeg er litt usikker på hva som skjer med eksisterende regneark som er skrevet i et annet språk (antar at Excel fikser dette for deg, men vet som sagt ikke) så vær litt obs på det.
Takk steili og takk fustercluck!
Dette her er den største fuckupen fra Microsoft noensinne. Og ja, jeg regner med Windows ME og MS-DOS.
Excelguru har jeg brukt innimellom når jeg leser veiledninger på engelsk og må finne korrekte formler på norsk, knotete men ja.. https://www.excelguru.no/oversikt-ov...elsk-og-norsk/