Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1334
Halla
Jeg bare lurer på om det er sånn med alle som sliter med angst, selv har jeg slitt med det i snart 2 år. Hvertfall, jeg bekymrer meg for ting og har nesten angst for alt, fortid og fremtid. Men føler konstant løs eller/og vondt i magen og når angsten blir verre så får jeg bare mer vondt. Er dette noe jeg bare må leve med eller har noen tips til ting som hjelper for det ødelegger veldig mye å ha det sånn. Har ikke tatt noe dop på over 1 år. Og med en gang jeg tar meg 2-3 enheter kjenner jeg ingenting i magen. Har dysleksi og er veldig dårlig til å skrive btw
Sitat av LuckyWasTaken Vis innlegg
Halla
Jeg bare lurer på om det er sånn med alle som sliter med angst, selv har jeg slitt med det i snart 2 år. Hvertfall, jeg bekymrer meg for ting og har nesten angst for alt, fortid og fremtid. Men føler konstant løs eller/og vondt i magen og når angsten blir verre så får jeg bare mer vondt. Er dette noe jeg bare må leve med eller har noen tips til ting som hjelper for det ødelegger veldig mye å ha det sånn. Har ikke tatt noe dop på over 1 år. Og med en gang jeg tar meg 2-3 enheter kjenner jeg ingenting i magen. Har dysleksi og er veldig dårlig til å skrive btw
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva det kommer av, men jeg har en svigerinne som har angst, og hun blir dårlig i magen/løs mage når hun opplever angsten.

Noradrenalin er visst en nøkkelord her, men usikker på alle detaljene rundt: Angst --> Kroppen produserer noradrenalin --> Kroppen kvitter seg med spist mat fordi den går i "fight or flight" modus.

Edit, fant noe semirelaterende via googlesøk: https://utforsksinnet.no/kronisk-angst-og-noradrenalin/

Noradrenalin og forandringer i binyrene

Noe vi må huske er at noradrenalin ikke bare produseres i hjernen. Utenfor hjernen produserer noradrenalin i binyrene. Hva betyr dette? Det betyr at kronisk angst gir en overproduksjon av hormonet, noe som kan føre til følgende:

Fordøyelsesproblemer
Sist endret av Superspurv; 4. april 2022 kl. 19:32.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg vet ikke hva det kommer av, men jeg har en svigerinne som har angst, og hun blir dårlig i magen/løs mage når hun opplever angsten.

Noradrenalin er visst en nøkkelord her, men usikker på alle detaljene rundt: Angst --> Kroppen produserer noradrenalin --> Kroppen kvitter seg med spist mat fordi den går i "fight or flight" modus.

Edit, fant noe semirelaterende via googlesøk: https://utforsksinnet.no/kronisk-angst-og-noradrenalin/

Noradrenalin og forandringer i binyrene

Noe vi må huske er at noradrenalin ikke bare produseres i hjernen. Utenfor hjernen produserer noradrenalin i binyrene. Hva betyr dette? Det betyr at kronisk angst gir en overproduksjon av hormonet, noe som kan føre til følgende:

Fordøyelsesproblemer
Vis hele sitatet...
Tusen takk for at du sendte dette
Dette er helt normalt. Faktisk har fordøyelsen sitt eget nervesystem som er tett integrert med sentralnervesystemet. Så ubalanse i ett system kan påvirke det andre.
Magen kalles jo for "den andre hjernen", og vagusnerven forbinder mage og hjerne. Brorparten av serotonin produseres i tarmen, immunsystemet ligger hovedsakelig i tarmen - altså er forbindelsen her noe som ikke bør eller skal underkommuniseres
Jeg får noe av det samme vær eneste dag bare at jeg kaster opp når angsten kommer.står og brekker meg & kaster opp i 30 til 45min vær gang før jeg skal ut i butikken eller andre ting pga den angsten og stresset det medfører.