Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3546
Jeg er blitt gjort kjent med at jeg jeg har en tilstand som står oppført på listen over sjeldne medisinske tilstander (SMT-listen). Tilstanden innbefattes av A-listen. Dette gjør at jeg kvalifiserer til å få dekket «nødvendig tannbehandling» av Helfo. Er det noen som har erfaring med dette?

Det jeg i hovedsak lurer på er hva som faller inn under «nødvendig tannbehandling», og om det er noen forskjell på om jeg drar til offentlig tannlege (drevet av fylkeskommunen) eller privat, så fremt de har direkte oppgjør med Helfo?

Sånn for ordens skyld: jeg har dokumentasjon, legeerklæring, som bekrefter at jeg har tilstanden.
Gå til en privat tannlege, ta med journal fra tidligere tannlege, evt dokumentasjon. Du får svar på alt du lurer på der. De fikser HELFO biten så du slipper å betale full pris/forskudd.
I praksis all tannbehandling. All.
Jeg har ruskonsulent, og jeg får dekket nesten ALL tannbehandling!

Vanlig tann sjekk dekket dem!

Trekning av Visdomstann!

Dette har jeg fått dekket helt gratis hittil!

Noen fordeler med å være rusmisbruker
Jeg har fått dette tidligere.
Da var årsaken psyk. medisinering da de ofte påvirker slimhinner.

Dette er fylkeskommunalt tilbud og tilbudet kan variere deretter.
Når jeg fikk dette så var det hos Fylkeskommens tannlege.

For eks. Viken
Er det slik at tannlegen sender alle regninger via helfo? Eller bare de der pasienten ber om det? Eller hur?

Sist jeg var på kontroll så betalte jeg som vanlig, og plutselig noen uker etter så var beløpet tilbake på konto. Dobbeltsjekket dette opp mot helfo og det er dekket fra dem.
Sitat av sprett Vis innlegg
Er det slik at tannlegen sender alle regninger via helfo? Eller bare de der pasienten ber om det? Eller hur?

Sist jeg var på kontroll så betalte jeg som vanlig, og plutselig noen uker etter så var beløpet tilbake på konto. Dobbeltsjekket dette opp mot helfo og det er dekket fra dem.
Vis hele sitatet...

De fleste/alle tannleger har direkte oppgjør aka du betaler selv kun mellomværet mellom refusjonen (det staten dekker for gitt behandling) og tannlegens pris. Dette vil typisk være noen hundre kroner for en fylling, og kanskje en tusenkroning for å rotfylle en jeksel . Ingen søking, ingen papirer eller jazz. For SMT-a er det høyeste dekningsgrad mulig, for alle typer behandling. ALT.

Gjelder for alle tannleger, privat og offentlig. Dog vil nok egenandel være marginalt høyere hos privat tannlege (pga generellt høyere priser)
Sist endret av anonanon; 26. januar 2022 kl. 12:06. Grunn: supplerer
Ja, det høres veldig logisk ut det.

Det jeg synes er litt rart er at jeg fikk full refusjon på en vanlig årlig kontroll, uten at tannlege har opplyst meg om at jeg kvalifiserer for gratis behandling.

Om jeg skulle ha noe på SMT listen vet jeg ikke, orker ikke Google alle diagnosene.
Du må selv betale for bedøvelse, så om du vil spare noen kroner kan du jo droppe det.