Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4180
Jeg har lyst til å dyrke litt sopp, siden jeg syns det var så gøy med fleinsopp da jeg prøvde det i høst.

Jeg sliter med cobweb og har hørt noe om at man kan bruke hydrogenperoksid eller noe sånt. Bare spraye det direkte på og den blir borte. Noen som kan bekrefte?

Jeg har også grønn mugg. hva gjør jeg her? kaster den?

Til slutt lurer jeg på om denne spriten jeg har fått av en venn egner seg til å desinfesere på min lille mykologi-lab. Det er hånddesinfeksjon, etanolbasert, 85 % med glyserol. kjenner til dette med prosenten og at 70% kan egne seg bedre siden det ikke fordamper så fort. jeg sikter mere til glyserol osv. Kan jeg helle dette over på en sprayflaske å bruke til å desinfisere overflater, glass, tubs osv? hvis nei, hvorfor ikke?

Håper virkelig noen har noen tips og triks til dette muggproblemet mitt.
Kanskje jeg har det litt for fuktig?
Kast alt av søppel og deep cleaning av kåken, særlig rommet hvor shrooming pågår. Vurder å invester i et dyrketelt som du kan kontrollere luften til. Det er aktive sporer i lufta. Luftfilter?
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Kast alt av søppel og deep cleaning av kåken, særlig rommet hvor shrooming pågår. Vurder å invester i et dyrketelt som du kan kontrollere luften til. Det er aktive sporer i lufta. Luftfilter?
Vis hele sitatet...
Okay, har man hele labben i teltet eller bare det man blomstrer,eller hva det heter på sopp'isk?

Går det an å ha en vifte i et rom som lager et overtrykk gjennom et filter? hvordan kan jeg lage noe bedre enn en SAB, syns det ser ganske luksus ut med de hepafilterene. kan man lage noe sånt billig og bra? Noen som har peiling på hva slags filter og vifte jeg kan bruke?
Hei!
Det du behøver å gjøre er å praktisere steril teknikk. Det skal mye til for å redde en batch med cobweb, den sprer seg utfattelig raskt.
Med å gjennomføre de viktige stegene hele veien uten å sluntre unna på noe når det gjelder steril teknikk vil du raskt oppdage at du kommer lengre. Desinfiser alt, alltid.

Hold deg til SAB. Det debatteres innad i miljøet hva som er best. Men før du har oppnådd resultater lar du være å bruke penger på å lage en flowhood.

Det er litt lettere å hjelpe deg spesifikt dersom du beskriver prosessen du gjennomgår. Hvilket næring bruker du, hvordan desinfiserer du utstyr, hvordan holder du utstyret rent?

Bruk 70% alkohol, det er anbefalingen.
Sitat av Arbeidende kapital Vis innlegg
Hei!
Det du behøver å gjøre er å praktisere steril teknikk. Det skal mye til for å redde en batch med cobweb, den sprer seg utfattelig raskt.
Med å gjennomføre de viktige stegene hele veien uten å sluntre unna på noe når det gjelder steril teknikk vil du raskt oppdage at du kommer lengre. Desinfiser alt, alltid.

Hold deg til SAB. Det debatteres innad i miljøet hva som er best. Men før du har oppnådd resultater lar du være å bruke penger på å lage en flowhood.

Det er litt lettere å hjelpe deg spesifikt dersom du beskriver prosessen du gjennomgår. Hvilket næring bruker du, hvordan desinfiserer du utstyr, hvordan holder du utstyret rent?

Bruk 70% alkohol, det er anbefalingen.
Vis hele sitatet...


Dette gjør jeg:
- koker mais/popcorn
- Sterilisere korn i glass 15 psi 1,5 time
- Lage cvg. c:10L v:2,5L g:2,5dl springvann:4L. 1:2 ratio korn/cvg
- Fyller flere matbokser opp med et tynt lag på toppen ikke-bestående
av korn
- Setter på lokket
- Når overflaten er dekket tar jeg av lokket og setter boksen i en boks
med 8 (3-2-3-2) filtrerte hull
- Høste
- Tørke
- Spise


Jeg har fått resultat av typen middels til små sopp, som brått har blitt avbrutt av små flekker med grønn mugg under første flush.
Dette var i en boks som var større enn en matboks, pluss at det var et veldig tynt lag med mix.
De fleste, hvis ikke alle matboksene jeg har gående nå er dekket flekkvis av cobweb.
Matboksene er fylt med et tykt lag "mix", å satt lokk på. Dette lokket har ikke tettningslist så det er ikke 100% tett.
Hvis jeg ser sidene på den filtrerte boksen er tørre spruter jeg vann.

Jeg syns det går veldig fint til glassene skal over i coir, her vet jeg egentlig ikke hvor nøye jeg skal være med desinfisering og sterilisering

trenger også forslag til coco coir.
Sist endret av NyskjerrigBare; 8. januar 2022 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1,5t for kort, øk til 2-2,5t
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
1,5t for kort, øk til 2-2,5t
Vis hele sitatet...
ok, hvor lenge skal jeg hydrere/koke kornet først? (popcorn)

Har du forslag til andre korn som kan være billigere eller lettere å få i større kvanta eller lignende tips setter jeg pris på det.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøp 25kg hel havre på felleskjøpet til spawn. Hva inokulerer du popkornen din med? Og brukes du dyrkeposer eller glass?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjøp 25kg hel havre på felleskjøpet til spawn. Hva inokulerer du popkornen din med? Og brukes du dyrkeposer eller glass?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker agar og glass på ca 1,5 L

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjøp 25kg hel havre på felleskjøpet til spawn. Hva inokulerer du popkornen din med? Og brukes du dyrkeposer eller glass?
Vis hele sitatet...
denne?
https://www.felleskjopet.no/kjaeledy...B&gclsrc=aw.ds
Sist endret av NyskjerrigBare; 8. januar 2022 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NyskjerrigBare Vis innlegg
Jeg bruker agar og glass på ca 1,5 L



denne?
https://www.felleskjopet.no/kjaeledy...B&gclsrc=aw.ds
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat den posen jeg har brukt men burde funke like godt den.

Ok, du gjør agar arbeidet i en SAB? Har du flere overføringer T0-T3 typ før du overfører til spawn?

Høres ut som du gjør mye rett. Men all kontaminering er 95% av gangene pga kontaminert spawn. Selv om man ikke ser det så lett på spawnet. Bruk havre neste gang. Følg Bod’s easy AF oat’s TEK på shroomery og pass på å lufttørk havren lenge nok og utspredd nok etter hydrering. Nybegynnerfeil er ofte for fuktig grains. Trykkok også 2timer. Burde holde hvis du bruker slike glass. Evt 2,5t for å være sikker. Åssen ventilasjon har du i lokket?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke akkurat den posen jeg har brukt men burde funke like godt den.

Ok, du gjør agar arbeidet i en SAB? Har du flere overføringer T0-T3 typ før du overfører til spawn?

Høres ut som du gjør mye rett. Men all kontaminering er 95% av gangene pga kontaminert spawn. Selv om man ikke ser det så lett på spawnet. Bruk havre neste gang. Følg Bod’s easy AF oat’s TEK på shroomery og pass på å lufttørk havren lenge nok og utspredd nok etter hydrering. Nybegynnerfeil er ofte for fuktig grains. Trykkok også 2timer. Burde holde hvis du bruker slike glass. Evt 2,5t for å være sikker. Åssen ventilasjon har du i lokket?
Vis hele sitatet...
Har du link til grain?

Ja, jeg bruker SAB
Jeg innser at jeg har slurvet med agar, har ikke hatt helt rene plater, har ikke sterilisert grain godt nok, og jeg har ikke latt det tørke nok.

Hva foreslår du som tørketid etter hydrering av kornet på et normalt baderom. ca 23 grader og fuktig luft+-?

hvordan skal jeg hydrere havre?

lokket på glassene er den papirtapen fra apoteket, som står sammen med plaster.
jeg kan bytte ut med biter av ansiktsmasker? andre forslag?

Jeg bruker også samme tape, 1 lag, til boksene jeg bruker til coir-grain-mix.

Er denne tapen et godt nok filter, eventuelt flere lag?
Tapen er god nok, den bruker jeg selv. Prøv å les om Liquid Culture, da får du inokulert glassene uten å åpne det for omgivelsene. Sterilitet og renhet hele veien er alfa omega, uten det kommer du ikke langt.

Jeg tørker kornet rask med rent håndkle eller papir. Du skal kunne legge papiret på uten at det blir vått.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NyskjerrigBare Vis innlegg
Har du link til grain?

Ja, jeg bruker SAB
Jeg innser at jeg har slurvet med agar, har ikke hatt helt rene plater, har ikke sterilisert grain godt nok, og jeg har ikke latt det tørke nok.

Hva foreslår du som tørketid etter hydrering av kornet på et normalt baderom. ca 23 grader og fuktig luft+-?

hvordan skal jeg hydrere havre?

lokket på glassene er den papirtapen fra apoteket, som står sammen med plaster.
jeg kan bytte ut med biter av ansiktsmasker? andre forslag?

Jeg bruker også samme tape, 1 lag, til boksene jeg bruker til coir-grain-mix.

Er denne tapen et godt nok filter, eventuelt flere lag?
Vis hele sitatet...
Finner ikke link, men den funker helt sikkert like bra den du fant der.

Du må ha rene agarplater før du inokulerer med dem, det er et must. Hvis du sliter med at platene dine kontamineres så må du lese deg mer opp på hvordan du skal bruke en SAB skikkelig. Bruk kun shroomery.org til kilde. For hvis platene dine kontamineres, da betyr det at det er for mye kontaminering i lufta inni SAB mens du arbeider. Da hjelper det heller ikke med ei rein plate hvis slik kontaminert luft slipper inn når du åpner grainglasset ditt og slipper oppi en bit.

Samme gjelder hvis du skal lage en liquid culture. Det hjelper ikke hvis ikke sterilteknikken din med en SAB er god nok. Da ender du bare med å lage en kontaminert LC som du gjerne ikke ser er kontaminert (i motsetning til agar plate). Og så lager du en masse kontaminert grainspawn, som du kanskje heller ikke ser at er kontaminert, før mugg dukker opp når alt er blitt fruktet.

Plaster tape skal visst virke, men trur ikke det er anbefalt, er for store porer gjennom tapen under mikroskop. Men vet det virker for mange. Jeg har kun brukt SDF (ebay) på mine glass. Eller dyrket i dyrkepose. Kan godt hende munnbind funker, har ikke prøvd.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Munnbind fungerer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvis jeg bruker små glass, som f.eks Dolmio glass (de med pastasaus), kan jeg da sterilisere de kortere enn 2 timer siden det er mndre korn?
Problemet mitt er at jeg har en liten trykkoker og vannet kommer for høyt opp på glasset, og det blir derfor bare en "grøt" av kornet i bunn.
derfor er 1,5 timer med 15 psi perfekt for meg og trykkokeren min. funker det når glassene er så små? rommer 0,5 liter eller mindre.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NyskjerrigBare Vis innlegg
hvis jeg bruker små glass, som f.eks Dolmio glass (de med pastasaus), kan jeg da sterilisere de kortere enn 2 timer siden det er mndre korn?
Problemet mitt er at jeg har en liten trykkoker og vannet kommer for høyt opp på glasset, og det blir derfor bare en "grøt" av kornet i bunn.
derfor er 1,5 timer med 15 psi perfekt for meg og trykkokeren min. funker det når glassene er så små? rommer 0,5 liter eller mindre.
Vis hele sitatet...
Ja, 1,5t holder nok på små glass. Hvorfor blir det grøt selv om vannet går litt opp på glassene? Får du vann oppi glassene på noen måte?
Hei!
Hvordan hydrerer du kornene dine?
jeg får ikke noe vann oppi glasset. kornet er havre, og blir hydrert i en kjele. koker i 30-45 min og lar det hvile til det er ganske tørt på utsiden.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, 1,5t holder nok på små glass. Hvorfor blir det grøt selv om vannet går litt opp på glassene? Får du vann oppi glassene på noen måte?
Vis hele sitatet...
herlig, tenkte å la de bare stå en uke og se om det gror mugg på de. hvus de ser fine ut etter en uke introduserer jeg myselium
Sist endret av NyskjerrigBare; 20. januar 2022 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.emballasjebutikken.no/butikk/glass-mlokk

Masse fine glass til agar, grain og tørke weed.
Anbefaler 35ml glassene til selve agar arbeidet, 390ml til lagring av agar i kjøleskap og 720ml til rug,popcorn,havre w/e

Shroomery har threads som besvarer alle spørsmålene dine og fremtide spørsmål, spesielt de fra bodhvista og RogerRabbit. De er direkte step to step så en autistisk person kan forstå. Har og en autistisk venn som klarte fint å drive på med fra å bare lese derfra.

Bodhvista har og en youtube kanal me step to step som er lukket så du trenger url for å se de, som igjen finnes på shroomery.


Sikker du har en trykk koker som utgir 15 psi og ikke 12psi? Og for å nevne så har Amazon Presto trykk kokere på 10,12,15 og 21 liter til samme pris ink toll avgift for en 12psi 6.5liter trykk koker som selges i Norge.



Du må og ha i bakhode at 99% av tilfelle av "cobweb" kontaminering er ikke cobweb. Og at hver gang du åpner noe som har kontaminert seg så sprer de sporene i luften uansett, så gjør det beste på å la vær å åpne de inne, å spesielt ikke la de ble synlig kontaminert for da kan du like så godt hive glasset om du vil dyrke fremover.


Siden jeg ikke gidder å bruke freak noe serligt så vil jeg bare nevne vis du ser noen gule flekker på et inokulert glass, så er dette metabolitert elle mycellium piss og er 99,999% av tilfellene tegn på en kontaminering, vis du og begynner å få sopp til å gro inni glasset så er det kontaminert og soppen sitt forsøk på å holde genene i livet.

Flowhood er kjekt å ha. Vis du kommer videre til du skal virkelig gro soppen, så kan du bare hive monotubbet rett i fruiting da koloniseringen er unødig og utgir minimal effekt. Kjøp Coco Coir egnet til replier da de ikke inneholler Trichoderma eller noe lignende, selvom Trichoderma dør ved ca 60c så er det ikke vits å ta noen kanskjer. "damion5050" bucket tek er å anbefales, sånne insulerte bøtter finnes på biltema(https://www.biltema.no/bilpleie/bilv...tte-2000042355)
Sist endret av Cloor; 20. januar 2022 kl. 23:10.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Cloor Vis innlegg
https://www.emballasjebutikken.no/butikk/glass-mlokk

Masse fine glass til agar, grain og tørke weed.
Anbefaler 35ml glassene til selve agar arbeidet, 390ml til lagring av agar i kjøleskap og 720ml til rug,popcorn,havre w/e

Shroomery har threads som besvarer alle spørsmålene dine og fremtide spørsmål, spesielt de fra bodhvista og RogerRabbit. De er direkte step to step så en autistisk person kan forstå. Har og en autistisk venn som klarte fint å drive på med fra å bare lese derfra.

Bodhvista har og en youtube kanal me step to step som er lukket så du trenger url for å se de, som igjen finnes på shroomery.


Sikker du har en trykk koker som utgir 15 psi og ikke 12psi? Og for å nevne så har Amazon Presto trykk kokere på 10,12,15 og 21 liter til samme pris ink toll avgift for en 12psi 6.5liter trykk koker som selges i Norge.



Du må og ha i bakhode at 99% av tilfelle av "cobweb" kontaminering er ikke cobweb. Og at hver gang du åpner noe som har kontaminert seg så sprer de sporene i luften uansett, så gjør det beste på å la vær å åpne de inne, å spesielt ikke la de ble synlig kontaminert for da kan du like så godt hive glasset om du vil dyrke fremover.


Siden jeg ikke gidder å bruke freak noe serligt så vil jeg bare nevne vis du ser noen gule flekker på et inokulert glass, så er dette metabolitert elle mycellium piss og er 99,999% av tilfellene tegn på en kontaminering, vis du og begynner å få sopp til å gro inni glasset så er det kontaminert og soppen sitt forsøk på å holde genene i livet.

Flowhood er kjekt å ha. Vis du kommer videre til du skal virkelig gro soppen, så kan du bare hive monotubbet rett i fruiting da koloniseringen er unødig og utgir minimal effekt. Kjøp Coco Coir egnet til replier da de ikke inneholler Trichoderma eller noe lignende, selvom Trichoderma dør ved ca 60c så er det ikke vits å ta noen kanskjer. "damion5050" bucket tek er å anbefales, sånne insulerte bøtter finnes på biltema(https://www.biltema.no/bilpleie/bilv...tte-2000042355)
Vis hele sitatet...
anbefaler å ikke kjøpe coco coir fra biltema, jula, clas ohlsson selv om de sier den ikke inneholder trich, det gjør de. Fikk trich av totalt 5 blokker men ikke etter at jeg byttet til coco coir fra en dyrebutikk
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde vært fint med en egen tråd om coir i Norden, veldig mye er betegnet på planter, tilsatt enten næring eller Trichoderma, det ønsker man ikke når man dyrker sopp
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det er noe du har tenkt å fortsette med så kjøp en skikkelig trykkoker som kan bygges om til sterilisering.
Ellers kan du prøve uncle bens tek! Da slipper du styret med trykkoker osv!