Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2772
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Enda en listetråd, i know, men dette er noe jeg syns kan være skikkelig innteresant (skrivefeil? hey, jeg er dysletiker =p) å finne ut av.

Så, ja, har du noen eksotiske maskiner i maskinparken din? Med eksotisk mener jeg noe som ikke alle andre har, kanskje noe som er svindyrt, custom-made eller rett og slett sjeldent. Noen som sitter på et par SUN maskiner kanskje? SGI? Alt annet en x86 er foråsåvidt eksotisk nok, men dropp Amiga 500 og lignende er du snill :-). Hvile OS kjører maskinene? Fungerer de? Pics?
Jeg sitter på en Laptop fra 83 tror jeg. Tung som et helvette. Batteriet varer ca.......så lenge. 6" skjerm eller noe (blå/hvit). Innebygget håndtak har den også.

Tror det er dos og Win3.10 på den eller noe.

Kanskje ikke så eksotisk men...
har en IBM 5155 liggende.
Såkalt slepbar fra 1984.

Innebygd skjerm (orange/svart)
8088 CPU fra intel (4,77mhz)
640k ram max (256k i den jeg har liggende)
ikke batteri

så på en side om den med bilder:
http://www.digibarn.com/collections/...transportable/
og en til:
http://oldcomputers.net/ibm5155.html
Tias: kan sikkert fikse bilder hvis jeg får lånt meg digicam en dag...

Har også en fire-fem IBM 386'er, en 486, en 286, og en P100 hvis jeg ikke husker feil.
Men dem er jo enda mindre eksotiske enn laptopen.

I tillegg til dette har jeg en P4 2,4 GHz med 512 Mb RDRam (XP maskinen), og en AMD Athlon 1,2 GHz med 256 Mb ram (Gentoo maskinen).

...bare for å nevne hele samlingen, liksom
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Fete maskiner! 4 disker i raid 0+1 var jo skikkelig heavy på den tiden, ikke for å nevne at det er SCSI. IBM'en var jo også stilig.

Noen som har noen andre arkitekturer?
Jeg vet faren til dama har en av disse liggende: (Apple LC II)
http://www.everymac.com/systems/appl...mac_lc_ii.html

Rimelig søte maskiner for å være så gamle.
Har faktisk en gammel svart-hvitt skjerm Apple II (tror det er noen bokstaver bak to-tallet, kan sjekke det + specs når jeg skal hjemmom på fredag).

edit: Etter å ha sett litt bilder på nettet, tror jeg kanskje det var en Mac Plus isteden.
http://www.apple-history.com/frames/...ery&model=plus
Stemmer ganske bra med bildet der, bortsett fra at jeg ikke har den lille grå boksen ved siden av.
Sist endret av rune420; 30. mars 2004 kl. 01:32.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har en Tiki 100 og en Amstrad med hele 3 farger (husker ikke hvilket nummer) liggende i kjelleren hjemme hos min mor, men jeg vet ikke om det teller helt som en del av maskinparken

I serverrommet ute i gangen står det 2 slike: http://www.fanaweb.no/lsf/cb2.jpg
- men dem tilhører husverten
"Ol' School" med ISA bus hehe
Hadde en compaq 8086 med fpu, cga farger og 20 mb harddisk. Solgte den til lillebror, men den funker fremdeles 99%. Kjørte ms dos 2.4 på den.

Og jeg har en IBM Intellistation fra '97, dual p2 xeon 400mhz, masse scsi dill, rfid tyverisikring og ett intergraph 3d kort med nypris på 30000,-

edit: Intellistation maskina er nesten helt lik denne
Sist endret av docoma; 30. mars 2004 kl. 04:09.
Har noe gamle basic maskiner og commadore 64 på lofte tror jeg..
bakkus: Jeg har også noe dos-meny-system-greier på laptopen. Merkelige greier. Aldri sett noe lignende hverken før eller senere.

SharQ: La nå folk få liste litt...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Mye spennende, keep em comming. Legg gjerne ved bilde hvis dere føler for det.

SharQ har et poeng her da, en del av dette er rimelig standard. Noen som har noe skikkelig spennende som ikke nødvendigvis trenger være 20år gammelt og x86 arkitektur?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Slettet en del poster her nå. Vanlige x86-maskiner er ikke eksotisk. Ikke 386er heller, hvis ikke Paven pleide å bruke den. Her skal vi ha sjeldne greier!
Beklager rune420... Har en G3 stående her og en gammel pc liggende på loftet... den på loftet er ikke Mac...
Skal vi se da...

1. En Tiki fra tidlig 80 tallet med innebygd kassett spiller og brune taster.
2. Jeg vet ikke om Vic20 gjelder, men har nå en av dem også.
3. To Sinclairs: ZX81 (3.5MHz og 1k ram) og ZX Spectrum (3.5MHz og 16k ram) med myke "kalkulator" taster.
4. Sun Ultra Sparc 10 (400MHz 512Mb Ram, Raid10 med 4 seagate 18GB SCSI)
5. SunRay 100 (Vet ikke specs på denne)

Tikien, Vic20 og Sinclairene står på loftet, mens Ultra 10 er en server for SunRayen (SunRay er en terminal med smartkort leser som autoriserer brukeren). Ultraen er også NIS og DNS server for mitt lille *nix nettverk.
Opprinnelig postet av rune420
En Mac med Windows? Går det an da?
Vis hele sitatet...
WindowsPPC( den som er tilpasset IBM PPC ) kjører på Mac, men det krever litt kunskap om booting. Dessuten er det vel få som setter Niva seter i en Diablo.

But then again... Lotto milliardærer er ikke som andre millionærer eller noe slikt.
Opprinnelig postet av Orgazmus
Jeg vet faren til dama har en av disse liggende: (Apple LC II)
http://www.everymac.com/systems/appl...mac_lc_ii.html

Rimelig søte maskiner for å være så gamle.
Vis hele sitatet...
Har en sånn liggende jeg å på jobben, med skjerm. Fant den på dynga, men den funker!
Har en Olivetti liggende. Kosta 40 000 ny for 20 års tid siden. Aner ikke noe om specs. Vet bare at den kjørte Accolade Formel 1 veldig bra. Også vet jeg at den kjørte et merkelig system, var ikke DOS. Den er død nå, så jeg får ikke sjekka. Det er iallefall datamaskinen som har virka mest eksotisk for meg i mitt livsløp.
Jeg skriver dette fra eos.idi.ntnu.no

Sun maskin på ntnu med 4 sparc prossesorer, 4 GB minne. Er koblet til via en sunray tynn klient.
Jeg har en Laser 3000 fra 1983...
Fatter kjøpte den til meg og brodern...
Den har ikke discdrive eller tapedrive eller noensomhelst drive!!!
Måtte skrive inn koden i basic før man kunne gjøre noesomhelst med den..Lol...

Tror rotta til bror spiste opp ledningen til powersupplyen, men...
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg har

Macintosh Plus
Backpac 40
m/ Mus:
http://www.freakforum.nu/galleri/sho...t=1&thecat=500

Jeg tror den er ganske sjelden.. ikke Macintosh Plus.. men akkurat den Backpac modellen. Ekke sikker.

Og en Macintosh LC.
Med skjerm, tastatur og Mic til å feste på skjermen. Ikke veldig eksotisk.. Men verdt å nevne.

Hadde også en nyere IBM XT (med harddisk!). Men den ble kasta.
Trrrror det fremdeles står en Amstrad CPC 464 på loftet hos folka, med kassettspiller og greier, og jeg skal vel greie å grave opp noen spill til den også... husker spesielt Electro Freddy!

Dessuten har jeg en A500 i boden, men de går det vel ca 209 av på dusinet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Greit, la oss glemme gamle ting (hvis de ikke er helt sinnsyke) og heller fokusere på nyere godbiter.

Sun Ultra Sparc og SunRay 100 høres jo koselige ut, 0750, har du pics av maskinene i bruk?

Ingen som sitter på en Amiga av nyere dato? Har lenge gått å siklet over en AmigaONE, det må da være rimelig eksotisk, så alle erfaringer settes pris på.
Har en Commandore 64 med orignale spillbøker ol. Har også en Amiga, eneste eksotiske vi har.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Nå har denne tråden vært gjennom 3 storoppryddinger. Siste advarsel, vraknerder! Hold dere litt på topic!