Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 13624
Hei!

I morgen skal jeg ta opp en podcast med Ina Roll Spinnangr, leder for Foreningen Tryggere Ruspolitikk. Hun er en av de viktige personene i Norge som kjemper hardt for å få gjennom rusreformen og har dyp kompetanse på tema.

Jeg vil gjerne ta med meg spørsmål fra litt forskjellige steder - så, hva lurer du på angående rusreformen? Eller, hva lurer moren og vennene dine på?

takker for alle spørsmål.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finnes det noen kilder på at en lignende reform i andre land faktisk har ført til positive effekter som f.eks. at overdosedødsfall synker, færre personer blir innlagt på rusbehandling, færre unge begynner å ruse seg?

Hvilken holdning har politiet til denne reformen, og hvorfor? Slik jeg tenker, så skal politiet bare gjøre jobben de har fått tildelt fra staten og lovverket, de skal ikke komme med noen meninger selv. Hvorfor kommer de likevel med meninger? Har politiet i det hele tatt sett effektene av en slik reform i andre land, og hvorfor tror de ikke at det skal fungere i Norge heller?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
+ hvor sannsynlig er det at politiet da vil bremse ned på jakten etter narkotika, og heller bruke ressursene på andre ting? Altså, når politiet likevel ikke får straffet noen, tenker jeg for meg at det er unødvendig å opprettholde et så stort trykk på jobben de gjør per i dag.
"Hva vil skje i praksis dersom en pappa velger å ta seg en joint om kvelden, og blir tatt for dette når denne reformen har tredt i kraft?"

Bilserifikat og barnevern er to nøkkelord som er viktige for.. en venn.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når er avstemning i Stortinget?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når er avstemning i Stortinget?
Vis hele sitatet...
+ og hva skal til for at man endelig møtes for å ta en avstemning? Hva venter vi på? Hvorfor ble det ikke noe av sist? Hva manglet?
Hvordan forventer de at en motvillig etat vil forsøke å pervertere endringene til å i praksis bety noe helt annet enn de skal?

Eksempel: Da sexkjøp ble forbudt var politikernes uttrykte intensjon at de prostituerte skulle beskyttes. Politiet skal ikke bare ikke plage de prostituerte; de skal beskytte de. Det vi derimot ser er at politiet forteller husverten at dersom de ikke kaster den prostituerte på gata vil de selv bli anmeldt for hallikvirksomhet. Det er ganske pervers jus å hevde at man "tjener" penger på at en leietaker selger sex hjemme, for husverten skal liksom få leia si uansett. Også er det ikke helt innafor å spre sensitive opplysninger slik. Og vi har de enda verre tilfellene der de deporterer traffickingofre til et hjemland der hevn og sikker død venter - gjerne uten å etterforske bakmennene overhode fordi det er for dyrt.

Dette er slike juridiske stunts som etterhvert har blitt politijuristenes varemerke, og hatet mot rusmidler står vesentlig sterkere i etaten enn forrakten de har mot prostituerte. Ser Foreningen for Tryggere Ruspolitikk for seg at politiet vil forsøke å utnytte endringene til å gjøre hverdagen til rusbrukere minst like ille som før ved tilsvarende krumspring? I så fall, hvordan?
Sist endret av Myoxocephalus; 1. mars 2021 kl. 16:42.
Vil det jobbes for å få utvalgets forslag om at man skal slette tidligere ilagte straffereaksjoner tilbake på bordet? Lovforslaget slik det ligger nå har tatt akkurat dette ut.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Hvis man skal sammeligne rusdosene man kan ha i besittelse uten å straffes.

I de fleste tilfeller så tilsvarer en lapp LSD like mye som 1-2 gr sopp, det vil si at du kan ha 10-20 brukerdoser med sopp, men kun én dose med LSD?

Hvor kommer disse skeive fordelingene i fra?
Sist endret av Chromatics; 1. mars 2021 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil oppmøte til påtvunget helsehjelp etter å bli tatt for besittelse av x innefor grenseverdiene bli journalført?
Frykten er at det blir journalført, og at fastlege dermed kan/vil varsle fylkesmannen på et senere tidspunkt - med fratakelse av førerkort, varsling av barnevern etc. Er dette realistisk?
Sist endret av Bær; 1. mars 2021 kl. 15:43.
Hvordan og hvorfor er hun en av viktigste personene som jobber for rusreformen i Norge? Og hva gjør at hun motiveres av det? Hva skjer hvis hun ikke får det resultatet hun håper på? Og til slutt; hvordan blir hun møtt av andre folk når hun forteller hva hun driver med?
New generation
colakork's Avatar
Kommer jeg til å bli tvingt på avrusning nå, hvis jeg blir tatt for hasj om og om igjen?
Her var det mye bra, og det noteres bare å spørre om mer!
Det jeg egentlig lurer mest på er;

1. på hvilket grunnlag vil politiet avgjøre om ting faktisk blir beslaglagt. Etter mitt skjønn så skulle de få mulighet til å la være å beslaglegge fra de aller tyngste brukerne. (Kan være på viddene her men ingenting er vel klart enda

2. hva med den timen hos ruskonsulent. Hvis man møter opp på den timen, klar i topplokket og sier at du ikke vil slutte? Blir det bot da? De har nemlig lagt frem ønske om et gebyr hvis man ikke møter opp, 2000-2500 er summer som har kommet opp. Jeg velger å kalle en spade for en spade og fortsetter og bruke ordet bot for det er jo i praksis hva det blir

3. sikkert mange andre som har nevnt dette men er nok et veldig viktig spørsmål: Vil politiet fremdeles prioritere rekreasjonelle brukere? Vi er jo ikke helt target group for å si det mildt

Syns for all del det er et steg i riktig retning av: Jeg gjør hva jeg vil med min egen kropp
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det planer om å fortsette arbeidet, med tanke på en mulig legalisering, slik at man reduserer fortjenestegrunnlaget for kriminell omsetning?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva de tenker om Oslos mest belastede område på Grønland-Storgata-Akerselva strekningen hvor det på den ene siden er tunge heroinister som trenger men ikke vil ha hjelp og på den andre siden florerer av ungdom helt ned til 13 års alderen som rekrutteres inn i kriminalitet ved å bære og forflytte og selge stoffer for både de tunge narkomane og for andre bakmenn som serverer de fra 10-15 gram hasj som de får i oppgave å selge i løpet av kvelden.

Jeg vil høre foreningens syn og løsning på dette da rusreformen helt åpenbart vil føre til mer rekruttering og lovløshet blandt disse ungdommene. For å ikke stigmatisere østkanten kan også eksempelvis unge kokaindealere og mdma dealere på vestkanten nevnes. Disse som tror de er bedre enn politiet fordi de er hvite og rike og dealer på fest og raves, hva slags signal rusreformen sender disse når de kan få operere med salg uten straff og bare påstå at de 10 grammene var til eget bruk.

Er det vurdert å være en bedre idé å beholde ordinær straff for en rekke stoffer der man vet at straff forebygger og skremmer ungdom fra å fortsette når de blir tatt, og heller kun kjøre avkriminalisering på heroin der man vet at straff ikke hjelper?
Hvis poenget er at man skal gå fra straff til hjelp for brukere. Hva slags hjelp er det snakk om? Vil det være en dom som tvinger brukeren inn i et kontrollregime, eller en samtale hvor det også opplyses om hjelpetilbud? Det er jo allerede åpenbart at vi ikke klarer å hjelpe noen tusen tunge rusmisbrukere, da det er mye diskusjon rundt hvilke medikamenter LAR har tillatelse til å ta i bruk, og hvor lite de er opptatt av nedtrapping. Hvordan skal vi "hjelpe" alle som blir tatt for en join, sopptur eller ecstasy og kanskje mener de ikke har et problem, eller faktisk ikke har ett stort problem. Skal de som ikke ønsker hjelp bli påtvunget hjelp? Skal all bruk anses som missbruk? Og til hovedspørsmålet her: har helsevesenet nok kapasitet til dette, eller en plan på å utvide kapasiteten? Det må jo Evt utlyses mange nye stillinger som ruskonsulent. Har vi nok folk som er skikket til å være ruskonsulenter?
Hvorfor vil ikke regjeringen legalisere hasj for å gjøre ting enkelt. Hvorfor skal akuratt hasj bare dekriminaliseres i mindre mengder?
Sist endret av Sitronbrussomsm; 1. mars 2021 kl. 19:00.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sitronbrussomsm Vis innlegg
Hvorfor vil ikke regjeringen legalisere hasj for å gjøre ting enkelt. Hvorfor skal akuratt hasj bare dekriminaliseres i mindre mengder?
Vis hele sitatet...
Vet du kontroversielt legalisering er for tiden? Til og med noe så banalt som avkriminalisering blir kritisert som bare det, hva tror du forslag om legalisering vil føre til?

Og det er ikke bare hasj som blir avkriminalisert i mindre mengder, alt annet også.
Er det etisk riktig å vektlegge uttalelsene til embetsmenn som vil måtte bytte stilling, eller miste den grunnet reformen? Jeg synes mye av uttalelsene jeg leser i media er direkte feil fremstilt og ofte stikk i strid med fakta og statistikker.
I kontekst av at rusreformen skal hjelpe de tyngste rusmisbrukerene, men samtidig passe på at ungdom ikke havner utpå; Hvordan skal politiet vurdere om brukeren trenger hjelp eller bør straffes?

Ex1: Heroinknekk i parken. Trenger ikke bot.

Ex2: To ungdommer røyker hasj på en lekeplass en kveld. Kan en bot ha preventiv effekt?

Ex3: To «Exit-menn» (ref. NRK-serie) blir busta med å snorte kokain i en leilighet på Bygdøy. Bør vel bøtlegges? Eller er det tenkelig at disse mennene har det like ille som personen i Ex1?

Sett at alle er innenfor lovlige grenser for oppbevaring narkotika; Skal alle møtes på samme måte?
Sist endret av reklame; 1. mars 2021 kl. 19:26.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Får dere nok støtte fra alle de som er enig i Norge? Eller sitter for mange på sidelinjen?

Mitt spørsmål.
Hvorfor skal en bruker få et gebyr på 2400 kr, hvis det skal avkriminaliseres uten bøter?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det planer om å fortsette arbeidet, med tanke på en mulig legalisering, slik at man reduserer fortjenestegrunnlaget for kriminell omsetning?
Vis hele sitatet...
Vent et par år så kanskje vi vet mer.
Hva tenker hun om rolleblandingen mellom politiets virksomhet og NNPFs propaganda og lobby-virksomhet?

Er dette mer til skade enn gagn?
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Jeg har ikke følgt med helt på rusformen men jeg støtter det ute av det jeg har hørt.. men jeg har et spørsmål? Dersom de foreslår avkriminalisering og om det blir så at det blir avkriminalisert vil knarken du har på deg bli beslaglagt om du blir tatt med den mengden som blir avkriminalisert?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Makkoman Vis innlegg
Jeg har ikke følgt med helt på rusformen men jeg støtter det ute av det jeg har hørt.. men jeg har et spørsmål? Dersom de foreslår avkriminalisering og om det blir så at det blir avkriminalisert vil knarken du har på deg bli beslaglagt om du blir tatt med den mengden som blir avkriminalisert?
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig blir det beslaglagt. Avkriminalisering betyr ikke legalisering!
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Hvis man skal sammeligne rusdosene man kan ha i besittelse uten å straffes.

I de fleste tilfeller så tilsvarer en lapp LSD like mye som 1-2 gr sopp, det vil si at du kan ha 10-20 brukerdoser med sopp, men kun én dose med LSD?

Hvor kommer disse skeive fordelingene i fra?
Vis hele sitatet...
Understreker denne. Jeg syntes det er helt absurd at LSD har kun en lapp som grense. 3 lapper som var foreslått til å begynne med var ynkelig nok, men en jævla lapp? Hvem er det som kjøper en syrelapp om gangen? (utenom spontane omstendigheter)
En lapp kan vel like gjerne være 5x5mm som f.eks. 5cmx5cm med uviss styrke.
Kunne tenkt meg å vite hva hun synes om vitneplikten som følger med rusreformen, har ikke sett mye snakk om det aspektet ved den.
Sitat av ulldott Vis innlegg
Kunne tenkt meg å vite hva hun synes om vitneplikten som følger med rusreformen, har ikke sett mye snakk om det aspektet ved den.
Vis hele sitatet...
KP til deg for den Ulldott!

Måtte inn og lese meg opp på dette her nå fordi inlegget ditt er første gang jeg hører om det du belyser.
Må si at jeg også er interessert i mer utdypende informasjon om hvordan dette skal foregå i praksis.

Kopiert fra Rusreform.no;

"Politiet vil fortsatt ha anledning til å bruke en rekke virkemidler til å avdekke lovbruddene, blant annet kroppsvisitasjon utenpå klærne og i lommer, visitasjon av personlige gjenstander som kjøretøy og veske eller sekk, krav om at man gjennomfører en enkel test for ruspåvirkning («tegn og symptomer») og adgang til å kalle en person inn som vitne i en sak mot en selger. I sistnevnte tilfelle får brukeren etter rusreformen vitneplikt, siden kjøp av mindre mengder til eget bruk ikke lenger er straffbart. I dag kan man nekte å vitne mot noen man har kjøpt av, siden dette kan føre til at man selv kan bli straffet."

Jeg ser for meg at dette kan føre til endel veldig ubehagelige situasjoner for mange brukere om de blir pliktige til å vitne mot dealerne sine i retten.
Uavhengig av om de angir eller kommer med opplysninger som fører til domfellelse, så vil jo dette ofte medføre en større belastning på brukeren enn hva et forelegg ville gjort.

Og tror virkelig politi og påtalemyndighet at folk kommer til å angi dealerne sine i større grad når de blir tvunget til å vitne i en rettsal?
De fleste som kjøper narkotika er vel ganske inneforstått med konsekvensene angiveri og tysting kan medføre.

Og jeg tenker ikke nødvendigvis på knuste knær eller en kule i panna, det skjer heldigvis skjeldent her i landet.
Men bare det å bli kjent som tyster i miljøet og miste nettverket sitt er nok til at de fleste holder kjeft om hvem som solgte.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Noen må jo spørre hvor stor er en lapp

A4? Takk kult

Neida, svaret er oppgitt
Sist endret av meaculpaUIO; 2. mars 2021 kl. 04:35.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil politiet ha hjemmel til å endevende huset mitt om naboen ringer de for å reformere meg, om jeg sitter i hagen og røyker en J?
Sånn i tilfelle jeg har en kilo til, og kanskje en pistol eller noe knark, eller har sperra noen inne i kjelleren i vill narkorus?
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vil politiet ha hjemmel til å endevende huset mitt om naboen ringer de for å reformere meg, om jeg sitter i hagen og røyker en J?
Sånn i tilfelle jeg har en kilo til, og kanskje en pistol eller noe knark, eller har sperra noen inne i kjelleren i vill narkorus?
Vis hele sitatet...
Såklart, politiet vil fortsatt ha som oppgave å avdekke narkotikabruk og besittelse. Om det blir straff eller ikke kommer an på mengder de finner.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Såklart, politiet vil fortsatt ha som oppgave å avdekke narkotikabruk og besittelse. Om det blir straff eller ikke kommer an på mengder de finner.
Vis hele sitatet...
Jo, men det er et betimelig punkt å diskutere. Er det alltid rimelig å forvente andre alvorlige forbrytelser når man ser bruk? Åpenbart ikke; det er ikke mer enn femti prosents sjanse for at du dealer bare fordi du bruker. Mer enn hvis du velger tilfeldige folk på gata, men ikke i seg selv nok til å gi skjellig grunn til mistanke etter noen rimelig definisjon. Likevel har de kunnet ta seg ganske store friheter, om enn med en med juridisk forankring som ikke akkurat er smidd i stål. Dette er nok et eksempel på et regime som burde innskrenkes. Jeg tror ikke det skjer, men jeg gleder meg til å høre hvordan de skal fortsette å rettferdiggjøre frihetene de tar seg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan forventer de at en motvillig etat vil forsøke å pervertere endringene til å i praksis bety noe helt annet enn de skal?

Eksempel: Da sexkjøp ble forbudt var politikernes uttrykte intensjon at de prostituerte skulle beskyttes. Politiet skal ikke bare ikke plage de prostituerte; de skal beskytte de. Det vi derimot ser er at politiet forteller husverten at dersom de ikke kaster den prostituerte på gata vil de selv bli anmeldt for hallikvirksomhet. Det er ganske pervers jus å hevde at man "tjener" penger på at en leietaker selger sex hjemme, for husverten skal liksom få leia si uansett. Også er det ikke helt innafor å spre sensitive opplysninger slik. Og vi har de enda verre tilfellene der de deporterer traffickingofre til et hjemland der hevn og sikker død venter - gjerne uten å etterforske bakmennene overhode fordi det er for dyrt.

Dette er slike juridiske stunts som etterhvert har blitt politijuristenes varemerke, og hatet mot rusmidler står vesentlig sterkere i etaten enn forrakten de har mot prostituerte. Ser Foreningen for Tryggere Ruspolitikk for seg at politiet vil forsøke å utnytte endringene til å gjøre hverdagen til rusbrukere minst like ille som før ved tilsvarende krumspring? I så fall, hvordan?
Vis hele sitatet...
Dette er meget betimelige spørsmål. Hvem tar ansvar for å oppdra politiet til å håndheve lovverket etter dets intensjon?

Akkurat for de prostituerte så vil avkriminalisering gi politiet et våpen mindre å trakassere dem med, så det er jo bra. Egen rusbruk er en viktig grunn til at prostituerte ikke anmelder vold og overgrep.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
det er ikke mer enn femti prosents sjanse for at du dealer bare fordi du bruker. Mer enn hvis du velger tilfeldige folk på gata
Vis hele sitatet...
Hva tilsier at det er større sannsynlighet for at en bruker av narkotika driver med dealing kontra en tilfeldig person på gaten?
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Hva tilsier at det er større sannsynlighet for at en bruker av narkotika driver med dealing kontra en tilfeldig person på gaten?
Vis hele sitatet...
At brukere selger for å ha penger til eget bruk kan være en av grunnene..
Til info: podcasten ble utsatt en uke, men jeg har notert ned spørsmål
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Norsk narkotikapolitiforening er "flinke" til å stikke hodet frem og tilkjennegi sine synspunkter. Selve eksistensen til foreningen er i seg selv synes jeg er meget problematisk (politiet skal håndheve loven, ikke skape den), særlig da jeg føler de får sette premisset for hva Politiet™ mener om narkotikapolitikk.

Så til spørsmålet mitt (litt på kanten av temaet her, men la gå): Jeg vil tro at det i majoriteten av miljøer i politiet kan være stigmatiserende og vanskelig å være for rusreformen/ha mer liberale holdninger til rekreasjonellt bruk av narkotika. Vet man egentlig hva den jevne politimann mener om denne reformen og hvilke holdninger de har til rekreasjonell bruk av narkotika? Har det blitt foretatt (anonyme) undersøkelser om dette i politiet? I så fall, har man sett noen endring i nyere tid?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Norsk narkotikapolitiforening er "flinke" til å stikke hodet frem og tilkjennegi sine synspunkter. Selve eksistensen til foreningen er i seg selv synes jeg er meget problematisk (politiet skal håndheve loven, ikke skape den), særlig da jeg føler de får sette premisset for hva Politiet™ mener om narkotikapolitikk.

Så til spørsmålet mitt (litt på kanten av temaet her, men la gå): Jeg vil tro at det i majoriteten av miljøer i politiet kan være stigmatiserende og vanskelig å være for rusreformen/ha mer liberale holdninger til rekreasjonellt bruk av narkotika. Vet man egentlig hva den jevne politimann mener om denne reformen og hvilke holdninger de har til rekreasjonell bruk av narkotika? Har det blitt foretatt (anonyme) undersøkelser om dette i politiet? I så fall, har man sett noen endring i nyere tid?
Vis hele sitatet...
https://nattogdag.no/2020/02/ketamin/
Sto en del interessant I den artikkelen der i allefall.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Hva tilsier at det er større sannsynlighet for at en bruker av narkotika driver med dealing kontra en tilfeldig person på gaten?
Vis hele sitatet...
Er ikke det ganske opplagt? De fleste mennesker har ingen befatning med narkotika, hverken som brukere eller dealere. En tilfeldig valgt person på gata er derfor antakelig hverken bruker eller dealer. Det er ikke veldig uvanlig at noen som dealer også bruker selv. Fra disse to temmelig ukontroversielle påstandene følger det at det er større sannsynlighet for at en som beviselig bruker stoff også distribuerer det, enn at en helt tilfeldig person er dealer.
Det er nettopp akkurat dette som gir meg pause når det kommer til vitneplikten. Den gjør at politiet har akkurat samme mulighet til å beslaglegge ting som PC og telefon, og jeg tror at de fortsatt kommer til å gå etter brukere, gjerne sexarbeidere (som du nevner) og innvandrere, for å avdekke selgere. Det er jo når man tar en som bruker ganske stor sannsynlighet for at noen har solgt de rusmidlene.

Dersom man da ikke utleverer hvem man har kjøpt av, vil det etter det jeg forstår fortsatt være mulighet for å bli straffet.
Sist endret av ulldott; 3. mars 2021 kl. 18:02.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er ikke det ganske opplagt? De fleste mennesker har ingen befatning med narkotika, hverken som brukere eller dealere. En tilfeldig valgt person på gata er derfor antakelig hverken bruker eller dealer. Det er ikke veldig uvanlig at noen som dealer også bruker selv. Fra disse to temmelig ukontroversielle påstandene følger det at det er større sannsynlighet for at en som beviselig bruker stoff også distribuerer det, enn at en helt tilfeldig person er dealer.
Vis hele sitatet...
Ser nå at jeg leste feil på hvordan du hadde formulert deg, trodde du la ned påstand om at det er 50% større sjanse for at en som bruker stoff også selger, kontra en tilfeldig person på gaten.
Det er forøvrig ikke uvanlig at de som selger ikke bruker selv, dette for å unngå å bli tatt i noe så teit som en kontroll f.eks. Andelen som kun bruker cannabis kontra de som bruker og selger er uansett utrolig stor, så det er snakk om små forskjeller når det kommer til forskjellen på en som bruker og en tilfeldig person i gaten.

Det er nok også meget avgjørende hvor gammel denne personen i gaten er, snakker vi >25år er nok sjansen noe stor for at personen har prøvd stoff uten å ha solgt noe før.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Norsk narkotikapolitiforening er "flinke" til å stikke hodet frem og tilkjennegi sine synspunkter. Selve eksistensen til foreningen er i seg selv synes jeg er meget problematisk (politiet skal håndheve loven, ikke skape den), særlig da jeg føler de får sette premisset for hva Politiet™ mener om narkotikapolitikk.

Så til spørsmålet mitt (litt på kanten av temaet her, men la gå): Jeg vil tro at det i majoriteten av miljøer i politiet kan være stigmatiserende og vanskelig å være for rusreformen/ha mer liberale holdninger til rekreasjonellt bruk av narkotika. Vet man egentlig hva den jevne politimann mener om denne reformen og hvilke holdninger de har til rekreasjonell bruk av narkotika? Har det blitt foretatt (anonyme) undersøkelser om dette i politiet? I så fall, har man sett noen endring i nyere tid?
Vis hele sitatet...
Interessant artikkel som omhandler dette temaet: https://universitas.no/sak/66631/pro...re-rusreforme/
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Update: Jeg har fått med en politimann som er for rusreformen i morgen. Han er også for legalisering. Dette blir spennende!

Noen spørsmål jeg bør stille til onkel politi angående rusreformen? Tips gjerne
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Update: Jeg har fått med en politimann som er for rusreformen i morgen. Han er også for legalisering. Dette blir spennende!

Noen spørsmål jeg bør stille til onkel politi angående rusreformen? Tips gjerne
Vis hele sitatet...
Ja, angående det å miste lappen pga «kronisk påvirket» myten..
det er uhyrlig usosialt gjort mot medisinske brukere og occasional users...

https://www.google.com/amp/s/norml.o...-review/%3Famp
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Hei - nå er episoden ute på YouTube, og alle andre podcast apper (bare søke på hennings verden).

Jeg fikk spurt om noen av spørsmålene her, men ikke alle. Denne episoden gir uansett en veldig god og reflektert samtale om hvorfor Rusreformen trengs i Norge. Det var også herlig å få en politimanns som er positiv til reformen på podcasten.

Hør den gjerne og si meg hva dere tenker
Anonym bruker
"Forelsket Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig bra podcast! Det er jo selvsagt underordnet for liv og helse ift førerkort og barnevern, men ser at spørsmålene om det er flere over her. Hvordan dette vil fungere i praksis etter en evt reform er interessant.

Jeg er forresten selv medlem, og har verv, i et av vippepartiene som omtales, og har nå landet på ja, etter å ha vært mot og tja lenge.
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Så bra Anonym Bruker. Håper podcasten hjalp deg med å få saklig informasjon!

Del gjerne videre med folk i partiet ditt (som kan påvirke)