Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1828
Usikker på om denne passer inn i forumet, men prøver:

Ser på barnevogn, digger svingbare hjul etter å ha prøvd i butikk. Har hørt at bakdelen er at det kan være problematisk på vinterstid. Leste videre at det skal være mulig å låse hjulene, men av tester jeg har lest fremkommer det at det skal være tungvint/lite brukervennlig å slå hjulene i lås. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Finnes det ingen vogner med svingbare hjul der alt er topp?
Det kommer selvsagt an på hvordan denne låsen er utformet.

Vi hadde svingbare hjul foran og det var enkelt å vippe bremsen opp og ned med foten, men hjulene må stå i riktig posisjon osv.
Men svingbare hjul er noe dritt og er egentlig kun praktisk om du går mye på steder med lite plass til å manøvrere, men selv da er det noe tungvindt siden du trenger litt plass til å få rettet opp hjulene etter en sving.
Den eneste forskjellen er jo at du slipper å vippe opp vognen når du skal svinge på en femøring.
Det er litt forskjellig. Easywalker Sky er konge på allslags terreng, etter min mening. Stor bag, liten sammenlagt. Mountain buggy tror jeg er like bra på kjøring, men den vipper litt lettere bakover og er lengre sammenlagt. Begge har litt for lite rett ryggstilling som sportsvogn, ikke alle unger liker å ligge for mye bakover. Baby jogger City elite er god på seterygg, fantastisk kalesje, dritlett å legge sammen og veldig lav vekt. En drøm å kjøre på asfalt, men der har du problemet du nevner med at hjulet er for riklete i ulendt terreng.

Som bagvogn mener jeg easywalkeren har "alt".

Sitat av Rosander Vis innlegg
Men svingbare hjul er noe dritt og er egentlig kun praktisk om du går mye på steder med lite plass til å manøvrere, men selv da er det noe tungvindt siden du trenger litt plass til å få rettet opp hjulene etter en sving.
Vis hele sitatet...
I beg to differ. Det er en vanesak at du må trille litt annerledes opp og ned trapper f eks, men etter å ha kjørt en god trehjuling føles firhjuling med stive hjul håpløst ufleksibelt synes jeg.
Sist endret av *pi; 17. august 2020 kl. 14:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er litt forskjellig. Easywalker Sky er konge på allslags terreng, etter min mening. Stor bag, liten sammenlagt. Mountain buggy tror jeg er like bra på kjøring, men den vipper litt lettere bakover og er lengre sammenlagt. Begge har litt for lite rett ryggstilling som sportsvogn, ikke alle unger liker å ligge for mye bakover. Baby jogger City elite er god på seterygg, fantastisk kalesje, dritlett å legge sammen og veldig lav vekt. En drøm å kjøre på asfalt, men der har du problemet du nevner med at hjulet er for riklete i ulendt terreng.

Som bagvogn mener jeg easywalkeren har "alt".


I beg to differ. Det er en vanesak at du må trille litt annerledes opp og ned trapper f eks, men etter å ha kjørt en god trehjuling føles firhjuling med stive hjul håpløst ufleksibelt synes jeg.
Vis hele sitatet...
3 hjul vs 4 hjul er jo en stor forskjell uansett.
Jeg skulle kanskje presisert at jeg snakket om 4 hjul med to svingbare foran.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er litt forskjellig. Easywalker Sky er konge på allslags terreng, etter min mening. Stor bag, liten sammenlagt. Mountain buggy tror jeg er like bra på kjøring, men den vipper litt lettere bakover og er lengre sammenlagt. Begge har litt for lite rett ryggstilling som sportsvogn, ikke alle unger liker å ligge for mye bakover. Baby jogger City elite er god på seterygg, fantastisk kalesje, dritlett å legge sammen og veldig lav vekt. En drøm å kjøre på asfalt, men der har du problemet du nevner med at hjulet er for riklete i ulendt terreng.

Som bagvogn mener jeg easywalkeren har "alt".


I beg to differ. Det er en vanesak at du må trille litt annerledes opp og ned trapper f eks, men etter å ha kjørt en god trehjuling føles firhjuling med stive hjul håpløst ufleksibelt synes jeg.
Vis hele sitatet...
Har du brukt easywalkeren på vinterføre selv da? Er det denne: https://www.barnashus.no/easywalker-...cean-blue.html
Sitat av mainmike Vis innlegg
Har du brukt easywalkeren på vinterføre selv da? Er det denne: https://www.barnashus.no/easywalker-...cean-blue.html
Vis hele sitatet...
Nei, den har små tøysehjul, det funker nok ikke. Denne mente jeg: https://www.mimmis.no/easywalker-sky

Utgått tydeligvis. Du får den kanskje brukt.

Ja, jeg har kjørt gjennom både snø og gjørme og på steinete skogsstier med Sky'en Tror ikke jeg har låst hjulet mer enn et par ganger. Den er lett nok til at jeg kare kan bære den over en en hindring også, om det sier stopp. Og en trehjuling trenger du kun godt føre til ett hjul for å komme mellom steiner o.l. og så løfter du bare opp bak.

Greia med trehjuling med sving er at du ikke kan ha all vekt framme uten å stabilisere med bakjulene. Da vrir hjulet seg og du velter. Så hvis du skal løfte opp bak og kun kjøre på forhjulet så må bakhjulene være nedi (men uten vekt på). I trapper f eks. Vanesak, det der. Folk som er vant med furhjuling med faste hjul synes trehjulinger er vinglete, jeg synes det er håpløst å ikke kunne kjøre med en hånd, og å måtte bruke kroppsvekt på styret for å svinge.

Jeg tror Mountain Buggy er det nærmeste du kommer kjøremessig, men du kan ikke laste den med fire handleposer på styret.

Uansett antall, gå for store hjul og ikke en stor fast kurv under hvis du skal kjøre i snø.

Sitat av Rosander Vis innlegg
3 hjul vs 4 hjul er jo en stor forskjell uansett.
Jeg skulle kanskje presisert at jeg snakket om 4 hjul med to svingbare foran.
Vis hele sitatet...
Ja, to svingbare forhjul har jeg ikke prøvd. Er det sånne små fjollehjul blir det uansett ikke bra.
Sist endret av *pi; 17. august 2020 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi var veldig fornøyd med britax smile 2. Litt små hjul foran men de låste enn lett med foten. Var veldig god snøen. Samme gjelder også bugaboo donkey 2. Vi har begge og vi ble veldig fornøyd.
Hadde Emaljunga sin med svingbare hjul foran. Ikke optimal for grus men suveren på butikker/kjøpesentre/trange bygater. Bor du på bøgda kjøper du store faste hjul, bor du i byen eller skal mye på kjøpesenter/butikk så velg svingbar. Jeg ville valgt samme på igjen etter 2 barn med sving. Hadde da i tilleg til Emmaljunga en Nordic Cab kombinert pulk/sykkelvogn/trillevogn som tok grusturene i marka.
Sist endret av Streit; 17. august 2020 kl. 15:53.
Sitat av Streit Vis innlegg
Bor du på bøgda kjøper du store faste hjul, bor du i byen eller skal mye på kjøpesenter/butikk så velg svingbar.
Vis hele sitatet...
Neineinei. Naboen hadde en sånn stor Brio, jeg og ungen min grusa dem over innmarksbeite på vinteren i skywalkeren. Barneskienn!
Hilsen bøgda.
Sitat av *pi Vis innlegg
Neineinei. Naboen hadde en sånn stor Brio, jeg og ungen min grusa dem over innmarksbeite på vinteren i skywalkeren. Barneskienn!
Hilsen bøgda.
Vis hele sitatet...
Trodde man knøt opp ungene i sånn bæregreie når man dro de med i skiløypa, jeg? Du veit, slik:
(Historisk korrekt gjengivelse av progressive unge menn fra 1206.)
Vi har emmaljunga nxt90. Digger den vogna! Svingbare og låsbare hjul. Ikke noe problem uansett føre eller terreng. Kjøpte ei emmaljunga med "vanlige" låste hjul til barnehagevogn nå og må si den var helt jævlig og gå tur med da vi prøvde den etter og ha blitt litt bortskjemt med de svingbare hjula og hvor smooth alt er og trille med den.
Eneste minuset er vel at vogna er kanskje litt stor om man bor i en liten leilighet.
Dama jobber i barnehage og har prøvd masse forskjellige vogner og var fast bestemt på at det var en med svingbare hjul det skulle gåes til innkjøp av her i hus iallefall.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Trodde man knøt opp ungene i sånn bæregreie når man dro de med i skiløypa, jeg? Du veit, slik:
(Historisk korrekt gjengivelse av progressive unge menn fra 1206.)
Vis hele sitatet...
Du har rett, ploging med barnevogn er litt klønete.

Men fire hjul er uansett for pyser som bare kjører rett fram. Skal du jage småfe i utmarka så må du ha sving!