Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 792
Dette er muligens oppsettet til min fremtidige kjellerserver, og jeg er rimelig sikker på at alt passer sammen (jeg har kabinett og harddisker). Tanken er filserver og virtualisering av alle de tingene jeg måtte drømme om.

http://www.dustinhome.no/Favorites.a...dd7e366ba38bd7

Er det noe jeg har glemt her, eller noe som ikke passer sammen, eller finnes det bedre alternativ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ser relativt greit ut, men husk på dersom du skal kjøre bare metal hypervisor ville jeg sjekket om nettverkskortet etc er støttet i HCL for den hypervisoren du vil kjøre.

Dog vil jeg alltid anbefale NAS som fildump, spesielt Qnap ettersom mange av disse er supportert som iSCSI-targets fra ESX og de er utrolig lette å bygge ut i fart ettersom plassbehovet viser seg.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg tenkte å kjøre ESXi, og nettverket er av god intel, så det ser ut til å gå greit. Nå må jeg bare prøve å finne ut et rykte om at en nyere BIOS til hovedkortet muligens har et problem med LSI kontrollere (Intel SASUC8I er egentlig bare en rebrandet LSI SAS3081E-R), og jeg vil gjerne at det skal virke...

Augh, serverhardware er kakken vanskeligere å forholde seg til enn det for de vanlige dødelige...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg tenkte å kjøre ESXi, og nettverket er av god intel, så det ser ut til å gå greit. Nå må jeg bare prøve å finne ut et rykte om at en nyere BIOS til hovedkortet muligens har et problem med LSI kontrollere (Intel SASUC8I er egentlig bare en rebrandet LSI SAS3081E-R), og jeg vil gjerne at det skal virke...

Augh, serverhardware er kakken vanskeligere å forholde seg til enn det for de vanlige dødelige...
Vis hele sitatet...
Jepp, iallefall når du er i low-low-end som du er her, hvis man forholder seg til ISS-servere så er det vanligvis ingenting å tenke på sålenge OSet er i supportlisten til serveren.
Panisk depressiv
God plan, men jeg ville byttet ut CPU-en. Bromolov er basert på Sandy Bridge, mens Carlow er basert på Ivy Bridge, i tillegg har ikke E3-1220 HyperThreading.

E3-12XX: Bromolov/Sandy Bridge (32nm)
E3-12XX v2: Carlow/Ivy Bridge-H2 (22nm)

Her er en sammenligning mellom E3-1220 og E3-1275 v2:
http://www.cpu-world.com/Compare/195...3-1275_v2.html

Sammenligningen har ikke fått med seg forskjellen i antall tråder.

Du har også en low-end CPU for socket 2011, i7-3820, basert på Sandy Bridge-E. I praksis er forskjellen 4 minnekanaler istedet for 2, noe som ikke har gitt særlig uttelling på benchmarks.

Jeg ville finansiert CPU-oppgraderingen ved å droppe RAID-kortet og kjørt software-RAID. Selv om versjon 1.0 og oppover av mdadm støtter superblokker fra DDF og Intel Matrix, har du langt flere muligheter for recovery med SW-RAID.

Den ekstra ytelsen du får med CPU-oppgraderingen vil mer enn kompensere for mangelen på fake-/HW-RAID.

Jeg har ikke sett nærmere på hovedkortet, men har ikke Asus et eget PIKE-kort for RAID? Jeg mener også at serverkortene til Asus har en IPMI-opsjon, det kan også være kjekt å ha.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Sitat av Kevorkian Vis innlegg
Jeg ville finansiert CPU-oppgraderingen ved å droppe RAID-kortet og kjørt software-RAID.
Vis hele sitatet...
Om ikke jeg har misforstått så støtter ikke ESXi software RAID.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av John B Vis innlegg
Om ikke jeg har misforstått så støtter ikke ESXi software RAID.
Vis hele sitatet...
Software RAID er umulig på ESX \ ESXi ja.
Panisk depressiv
Da ville jeg byttet ut ESXi med KVM eller Xen. Noe jeg egentlig ville gjort uansett.

Jeg bruker ikke VMware og kan ikke argumentere for det valget basert på ytelse eller andre egenskaper, men jeg foretrekker åpne løsninger fremfor proprietære. Det jeg vet, er at med KVM har du full kontroll med grub/grub2, qemu, lvm, mdadm og cgroups. Hvis du absolutt vil ha en type-1 hypervisor og litt enklere administrasjon, kan du satse på Xen.