Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 794
Jeg sitter her med en HP Compaq med Vista på. Den arbeider bokstavlig talt i sirup, alt av programmer, explorer som firefox bruker evigheter på å starte, feks fra man trykker på Windowstast + pause/break til systemvinduet er oppe tar det ca 30 sekunder. Og dette er etter at jeg har fjernet det aller meste av saker som kan ta ressurser. Oppgavebahndling tar 20 sekunder.

Tingen er bare at dette er EN av tre helt like maskiner. Den ene står mindre enn fem meter unna og brukes daglig som søke og internettmaskin, til dags dato ingen klager på den. Den fungerer ypperlig med alt det grafiske dilldallet Vista bringer med seg. Den siste har vi ikke giddet å kople opp, for den aldrene maskinen som den skulle bytte ut fungerer forholdsvis greit.

Maskinvaremessig forventer jeg ikke noe særlig ytelse av denne maskinen, men dette er latterlig. og man skal ha tålmodighet for å ikke hive den ut av et vindu. Jeg har selvfølgelig prøvd å putte i en livecd med ubuntu, men den sto i 2 timer og startet aldri opp. Den passerer memtest og jeg har enda til gode å hilse på at programmer avsluttes ved feil eller blåskjerm. Den er bare sirup-treig, ikke noe annet.

tekniske data:

HP Compaq dx2400 Microtower
Intel Celeron 430 1,8GHz
1GB ram
Vista Business 32bit
Skjermkortet er onboard, intel g33/31

Noen som har noen ideer på hvor det svarte hullet i ytelsen kan ligge?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
HDD'en er jo høyst relevant for ytelse på maskinen, siden de er splitt like kan du jo prøve å bytte disk mellom de, følger feilen ?
Regner med at du har skjekket oppgavebehandling for å se etter prosesser som bruker 100% av CPU?
Sist endret av Grix; 5. august 2010 kl. 12:36.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
HDD'en er jo høyst relevant for ytelse på maskinen, siden de er splitt like kan du jo prøve å bytte disk mellom de, følger feilen ?
Vis hele sitatet...
Hmm. Jeg skal se på dette, men siden begge er i bruk kan jeg ikke gjøre dette riktig ennå. Windows sitt eget opplegg for å skjekke ytelse mener dog at harddisken er den kjappeste delen i maskinen.
alle harddisker blir slitne å blir ødelagt med tiden. .
Om pcene er helt identiske å kjøpt ca samtidig så kan det jo være at den ene har fått litt ekstra juling?
eller at hdd'en bare har gitt opp:b
symptomene ligner svært på det som skjedde på en av mine gamle laptops..
Byttet HDD og VIPS! så var den frisk og rask igjenn ;D
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er det mulig at CPU blir for varm, og klokker ned? Kan du laste ned temperatursjekksoftware og undersøke det på dei to maskinene du har?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
sikker på du har samme bios versjon på begge maskinene?
Hadde et lignende problem på en HP bærbar for en stund siden. Da var problemet at harddisken sto i PIO-modus.
Sjekk innstillinger på harddisken i enhetsbehandling.