Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 890
Hey. Har planer om å bygge en pc til musikkproduksjon, da min gamle PC ikke holder lenger. Blir en del latency når jeg spiller inn osv. Jeg har heller ikke det største budsjettet, så jeg lurte på om noen har peil om det vil holde med en

AMD Athlon II X4 620
Quad Core, 2.6Ghz, AM3, 2MB CPU med
Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 ram.

Det er en ganske billig prosessor, men det holder kansje lenge fordet? Jeg vet at det finnes mye raskere komponenter, men har ikke helt konsept om hvor mye ableton live og andre musikkprodprogrammer egentlig trenger. Jeg tenker også å holde på med litt bilderedigering.

Så hva tror dere? Det vil fortsatt være en rask og kraftig maskin, selv om jeg ikke bruker så alt for mye penger?
Mac -> Reason

Hvis du har råd?

Mange musikkprodusenter bruker Reason
Sist endret av Rain Man; 10. juli 2010 kl. 13:42.
For en rimelig maskin med mye ytelse er det en god prosessor å gå for. Athlon X4-serien er overlegne når det gjelder flerkjerneytelse for en billig penge. Derimot, dersom du har råd til det, får du mye mer faktisk ytelse i f.eks. en Phenom II X4 - de har raskere systembuss, mer cache, og er jevnt over raskere klokket. Men de koster mer.

Jeg kjenner ikke til de programmene spesifikt, men jeg vil tro den prosessoren er mer enn tilstrekkelig. Husk at mange jobber med slikt arbeid f.eks. på MacBook Pro-maskiner, som frem til en måned siden var basert på tokjernede Core2Duo-prosessorer. Laptopprosessorer yter også vanligvis dårligere pr. klokkesyklus enn desktopprosessorer, da de må fokusere mer på størrelse, varmeutvikling og strømforbruk enn ren ytelse. Dette er rene antagelser, men jeg vil tro en 2.6GHz Athlon II X4 banker en 2.26GHz Core2Duo P8400 langt ned i støvlene til den slags arbeid - så lenge programmene kan utnytte flere tråder, i alle fall.
Skal funke helt fint med mindre du har en masse musikk-komponenter som du bruker til musikkprodusksjonen (?)
Men om du bare bruker en synth, mic å kanskje et komponent til så vil jeg tro det skal gå smertefritt uten delays å andre irriterende shitt..

Rainman: Reason kan du også få kjøpt / lasta ned til pc. Mange musikkprodusenter som bruker reason som ikke vil ha noe med mac og gjøre også.
Beklager for offtopic men jeg lurer på en ting

Når jeg kobler til mikrofonen til pcen via jack - minijack micen er en shure - proloque
Så får jeg bare mono lyd, lyden blir bare på ene kanalen. Hvordan gjør jeg det om til at jeg det blir stereo ?
De fleste mic-innganger på PC-er er vel bare mono? Stereomikrofoner er en relativ nyvinning i PC-verdenen.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
De fleste mic-innganger på PC-er er vel bare mono? Stereomikrofoner er en relativ nyvinning i PC-verdenen.
Vis hele sitatet...
Mikrofonen er en JACK, og ikke for pc alltså.

Men når jeg tar opp lyd så blir bare ene kanalen brukt
Det han sier er at inngangen på pcen bare er i mono som regel...

Standard lydkort på pc er ikke beregnet for musikkproduksjon.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Mikrofonen er en JACK, og ikke for pc alltså.

Men når jeg tar opp lyd så blir bare ene kanalen brukt
Vis hele sitatet...
Det spiller da vel ingen rolle om mikrofonen har stereojackplugg dersom du bruker en jack-minijack-overgang og minijacken på PCen er - som de aller, aller, aller fleste er - mono? Lyden fra begge kanalene fra mic'en vil samles i én kanal, som PCen som oftest vil mappe til enten høyre eller venstre.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Det spiller da vel ingen rolle om mikrofonen har stereojackplugg dersom du bruker en jack-minijack-overgang og minijacken på PCen er - som de aller, aller, aller fleste er - mono? Lyden fra begge kanalene fra mic'en vil samles i én kanal, som PCen som oftest vil mappe til enten høyre eller venstre.
Vis hele sitatet...


Når jeg kobler til headsettet mitt som også er vanelig 3.5 mm minijack plugg og der så blir lyden tatt opp i både høyre og venstre. ! Eneste måten jeg har kunne fiksa det var kopiere over til begge sider. så det blir mono på begge sider

Jeg er fult klar over at den tupen mikrofon erm ono

shure porlogue 16L
Dersom det ikke er en stereomikrofon, så vil den bare ta opp en kanal, og hvis den kobles til linjeinngang på pc, vil bare en av de to kanalene bli brukt, og du får bare signal på den ene. Da må du kopiere over på den andre for å få lyd både til høgre og venstre.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Når jeg kobler til headsettet mitt som også er vanelig 3.5 mm minijack plugg og der så blir lyden tatt opp i både høyre og venstre. ! Eneste måten jeg har kunne fiksa det var kopiere over til begge sider. så det blir mono på begge sider
Vis hele sitatet...
I samme opptaksprogram? Det høres i så fall veldig merkelig ut, iaf. om de er koblet til samme lydinngang. Er headsetet f.eks. tilkoblet med USB, så er det et eget innebygget lydkort i pluggen der, som kan behandle lydsignalet annerledes, og f.eks. splitte mono over to kanaler.
Sitat av Kråketær Vis innlegg
I samme opptaksprogram? Det høres i så fall veldig merkelig ut, iaf. om de er koblet til samme lydinngang. Er headsetet f.eks. tilkoblet med USB, så er det et eget innebygget lydkort i pluggen der, som kan behandle lydsignalet annerledes, og f.eks. splitte mono over to kanaler.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev jo at det var en vanelig minijack 3.5 mm plugg. IKKE US B
du må sette sporet du tar opp i til mono