Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 17534
Jeg har nå søkt på Forkurs Ingeniør i Kr.Sand og i Grimstad.
Jeg har ikke generell studiekompetanse, og mangler fagene Fysikk, Kjemi og Matte(3mx) for å komme inn på Ingeniør linja - Derfor forkurset ..

Men til spørsmålet:

Hvor vanskelig/lett er det å komme inn på forkurs til ingeniør?
Karakterene mine fra videregående er mildt sagt møkk.. (Var drittlei av skolen på den tiden..) Men nå, 2 år etterpå har jeg lyst til og studere igjen. Men uten generell studiekompetanse så er desverre ikke valgene mange

Og hvis jeg nå ikke skulle komme inn, hva annet kan jeg/bør jeg velge?

Trenger litt råd her



Sendte foresten mail angående om jeg kan komme inn uten studiekompetanse, og det kunne jeg. Men legger de stor vekt på karakterer?
Kjenner ikke til kravene ved Kr.Sand og i Grimstad, men ved Høgskolen i Bergen tok de inn alle som søkte, uansett karakter. Du må nok regne med en del jobbing om du ikke er stødig i matte og fysikk.
Det er jo enkelt å se etter hvilke krav de forskjellige skolene har på forskjellige linjer, det vil jo variere litt fra år til år, men vanligvis ikke så ekstremt. Ring og spør hvilke karakterkrav de hadde i fjor på den linja du er interessert i, det er ikke værre.

Forøvrig vil jeg bare si at grimstad er en utrolig hyggelig liten by å studere i, gikk på HiA selv for en del år siden (97-01), og satt i det første styret på Luftslottet, og nå skal det vel bli enda bedre løsninger på studenthusdelen hører jeg Husker også det var fantastisk når vi endelig fikk pol i byen og slapp å dra til Arendal!
Du sier du ikke har generell studiekopetanse ? Det vil si at du har strøket i ett eller flere fag, derfor ikke fått vitnemål? Etter det min rådgiver har sagt, går det ikke an å komme inn på universitet/høyskole før du har bestått videregående.
Kilde som bekrefter påstanden min: http://www.jobbfeber.no/artikkel.las...nse%22&-search
Jeg føkket selv opp i fysikk da skolen min valgte å ikke kjøre S matte, og jeg ble satt i stikken med biologi i stedet for matte, samt jeg måtte ta fysikk. Var ett rent helvete.
Ellers er det fullt mulig å ta forkurs i realfag på universitet uten noe problem, disse er knallharde og mange stryker tough, men de fleste kommer visst inn.
Dette er hva jeg har hørt fra rådgiveren min, har ikke noen kilder som bekrefter sistnevnte påstand tough.
Sist endret av Spelly; 26. februar 2009 kl. 00:37.
At det er knallhardt kan jeg bekrefte, du presser praktiskt talt inn 2 år med realfag inn på et kort tidsrom. Realfag er noe som modnes over tid, kombinert med mengdetrening. Det er selvsagt noen heldige som skjønner alt med en gang, men de fleste må ha litt tid til å fordøye alt sammen.

(Fått høre av venner som har gått på dette). Men realfag er gøy når du først er i gang og får det inn i systemet .

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Og hvis jeg nå ikke skulle komme inn, hva annet kan jeg/bør jeg velge?
Vis hele sitatet...
23/5-regelen eller realfagskompetanse. Men siden jeg antar at du verken er 23 eller 25 må du nok ta opp fag og bestå så du har 90 timer og et vitnemål for å kunne søke på høyere utdanning. Du kan lese mer på Samordnaopptak.
Sist endret av Melodrama; 26. februar 2009 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av spelley Vis innlegg
Du sier du ikke har generell studiekopetanse ? Det vil si at du har strøket i ett eller flere fag, derfor ikke fått vitnemål? Etter det min rådgiver har sagt, går det ikke an å komme inn på universitet/høyskole før du har bestått videregående.
Vis hele sitatet...
Man får ikke generell studiekompetanse av alle yrkesfag, så han har nok vitnemål.

Forkurs er for de som ikke enda har studiekompetanse pga de ikke fikk de fagene på vgs.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke vitnemål. Strøk i bedØk i andre klasse på videregående.
men vitnemål er ikke krav til Forkurset. Jeg kan komme inn, men spørsmålet mitt var, er karakterene mine gode nok TIL at jeg kommer inn?

Men etter det jeg har skjønt så er det faktisk enkelt og komme inn på forkurs ingeniør


vet foresten at kurset er beintøft, er det ikke slik at ca 50% ikke fullfører?. Derfor jeg vil kjøpe bøkene nå og lese et halvt år i forveien
Hvis du har gjort det dårlig på skolen i løpet av de tre årene på videregående, vil du etter all sannsynlighet ikke ha den arbeidsmoralen og de strukturelle ferdighetene som kreves for å gjøre noe annet enn å samle E-er på universitetet - langt mindre fullføre et ingeniørforkurs. Mitt tips er at du tar opp 3 - 4 fag i år og får fullført vitnemålet ditt samtidig som du forbedrer noen karakterer, tar opp nyversjonene av 2FY og 3MX til høsten og prøver igjen neste år.
Sist endret av Franklin; 26. februar 2009 kl. 02:03.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Franklin Vis innlegg
Hvis du har gjort det dårlig på skolen i løpet av de tre årene på videregående, vil du etter all sannsynlighet ikke ha den arbeidsmoralen og de strukturelle ferdighetene som kreves for å gjøre noe annet enn å samle E-er på universitetet - langt mindre fullføre et ingeniørforkurs. Mitt tips er at du tar opp 3 - 4 fag i år og får fullført vitnemålet ditt samtidig som du forbedrer noen karakterer, tar opp nyversjonene av 2FY og 3MX til høsten og prøver igjen neste år.
Vis hele sitatet...
Hah.. Fant igjen tråden da jeg søkte etter bøker til forkurset på google

Men ja, Litt ripping i gammel tråd kanskje, men kan dog innformere om at jeg har kommet inn på forkurs i Kristiansand

Skal kjøpe bøkene nå, for å få lest iløpet av sommerenferien. Og forhåpentligvis få et lite forskudd når skoleåret begynner.


OT- 300 post
Sist endret av Bombasa; 4. juni 2009 kl. 16:02.
For de som ikke vet det: Du kommer inn på forkurs så lenge du har det som kreves av forkunnskaper (Fullført VK1 er en ting du kan komme inn på.)

Opptak på forkurs går fortløpende, og kurset er normalt aldri fullt.

Jeg kom inn på forkurs ved HiG et par uker før semesterstart i 2007. Dette med forholdsvis labre resultater fra VK1. Kamerat av meg søkte en uke senere og kom også rett inn.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Forconin Vis innlegg
For de som ikke vet det: Du kommer inn på forkurs så lenge du har det som kreves av forkunnskaper (Fullført VK1 er en ting du kan komme inn på.)

Opptak på forkurs går fortløpende, og kurset er normalt aldri fullt.

Jeg kom inn på forkurs ved HiG et par uker før semesterstart i 2007. Dette med forholdsvis labre resultater fra VK1. Kamerat av meg søkte en uke senere og kom også rett inn.
Vis hele sitatet...
Ja, har skjønt det nå

Men var mange i familien som trodde det kunne bli vanskelig pga finnanskrisen. Mange flere som søker skole i år enn de siste 20 årene.
Ja, forkurset er forholdsvis greit, men man må ofte ha ok karakterer for å faktisk komme inn på ingeniørstudier etterpå, så det er jo noe man må vurdere før man setter i gang prosessen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ja, forkurset er forholdsvis greit, men man må ofte ha ok karakterer for å faktisk komme inn på ingeniørstudier etterpå, så det er jo noe man må vurdere før man setter i gang prosessen.
Vis hele sitatet...
Vet.

Jeg hadde dårlige karakterer på videregående fordi jeg var _drittlei_ skole på den tiden der. Nå har jeg hatt et år på folkehøyskole og jobbet i to år. Føler meg klar for et år med hva man kan kalle tungt skole arbeid.


Tok opp igjen en eksamen i biologi tidligere i år. Leste som en helt skal jeg si meg ærlig. Noe jeg aldri hadde giddet/klart på videregående skole


Har som nevnt tidligere i tråden tenkt å kjøpe bøkene nå og lese frem til skolestart, slik at jeg i det minste får et lite forsprang
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Btw.

Vet noen hvor jeg kan få liste over bøkene jeg trenger?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ja, forkurset er forholdsvis greit, men man må ofte ha ok karakterer for å faktisk komme inn på ingeniørstudier etterpå, så det er jo noe man må vurdere før man setter i gang prosessen.
Vis hele sitatet...
Vel, man kan være heldig. Alle ingeniørstudier har en forkurskvote (http://www.hials.no/nor/hials/utdann...v/forkurskvote), og om du har elendige karakterer, men det er få søkere fra forkurs på linja kommer du inn. Men det er jo tyngre å komme inn for eksempel på datateknikk på NTNU, der det er karakterkrav for å være kvalifisert til studiet
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Btw.

Vet noen hvor jeg kan få liste over bøkene jeg trenger?
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med studiestedet og be om en litteraturliste. De er de eneste som kan svare deg på dette.
Jeg har tatt forkurset..

Hvis du allerede har kommet inn på forkurset bør du søke om fritak i fag som norsk, engelsk, historie(eller samfunnsfag, eller hva det nå er), som egentlig ikke betyr noe for din videre utdannelse, så fremt du ikke er blank i engelsk da...
eller har planer om å søke den inn et sted der de krever karakterer. I fjor kom alle som søkte seg til Grimstad inn, i år kan det bli et lavt krav på mekatronikk. De fleste ingeniørstudier er åpne!

Cluet er å konse om matte, fysikk og kjemi, og det fra begynnelsen av. Man lærer disse fagene et steg av ganga, ramler du av underveis kan det bli hardt og ta det igjen.

Forkurset i Kristiansand har undervisning på byens yrkeskole, mange anser det som et minus...

Skal du ta hele forkurset og gjøre det bra, blir det nok det hardeste året i ingeniørutdanningen din.
Men igjen, det viktigste er å få med seg mest mulig av realfaga. De andre faga er bare fill inns.

PS Har du ikke forståelse for realfag bør du droppe den retningen, da nytter det ikke uansett, fakta faen!

Jeg mener at i studentene ved Forkurset ved UIA(Kristiansand og Grimstad) er sikra opptak til ingeniørstudie ved UIA.
Jeg skal søke Ingeniør forkurset i Kristiansand i morgen, så da sees vi kanskje etter sommeren. Anser dere det som anbefalt at man søker fritak fra alle andre fag enn matte, fysikk og kjemi og fokuserer på dem på skolen og heller ta de resterende som privatist? :-)
Du må vel ha minst 30 timer i uka for at du skal regnes med i forkurskvoten på ingeniørutdanninger, tror jeg. Tror timetallet og fagtilbudet er det samme for alle forkurs.
* Fysikk 6 t/veke i haustsemesteret og 8 t/veke i vårsemesteret
* Matematikk 10 t/veke
* Norsk inkludert sidemål 8 t/veke
* Engelsk 4 t/veke
* Nytt fag fra 2009: Teknologi og samfunn
Vis hele sitatet...
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg skal søke Ingeniør forkurset i Kristiansand i morgen, så da sees vi kanskje etter sommeren. Anser dere det som anbefalt at man søker fritak fra alle andre fag enn matte, fysikk og kjemi og fokuserer på dem på skolen og heller ta de resterende som privatist? :-)
Vis hele sitatet...
Du får bare fritak hvis du har tatt tilsvarende fag tidligere, f.eks kan naturfag gi fritak i kjemi. Har du allerede gynnaset, men ikke realfaga, vil du slippe alt unntatt matte og fysikk.
Vil forøvrig ikke anbefale å frita kjemi hivs ikke du er god i det, men norsk, engelsk og samfunnsfag er gymnas-light varianter.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Du må vel ha minst 30 timer i uka for at du skal regnes med i forkurskvoten på ingeniørutdanninger, tror jeg. Tror timetallet og fagtilbudet er det samme for alle forkurs.
Vis hele sitatet...
Timeplanen er nok lagt opp litt forskjellig rundt forbi, men tror det er vanli å ha kjemi. Vi hadde bare tre kapitler i fysikk igjen av boka etter Juleferien... hadde ikke 8 uketimer da.
Vel, det er ikke kjemi verken på HiÅ eller HiST, og kjemi nevnes heller ikke i Universitets- og høgskolerådets forslag til ny revidert forkursplan .
Sitat av Myhre Vis innlegg
Vel, det er ikke kjemi verken på HiÅ eller HiST, og kjemi nevnes heller ikke i Universitets- og høgskolerådets forslag til ny revidert forkursplan .
Vis hele sitatet...
Jaggu på tide, på mange ingeniørstudier må man ta 10 studiepoeng kjemi uten at det nødvendigvis har særlig relevans for resten av utdannelsen.

Tror forørøvrig en del linjer fortsatt vil kreve det, også i fremtiden...
Kurset er en smal sak uansatt da...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Btw.

Vet noen hvor jeg kan få liste over bøkene jeg trenger?
Vis hele sitatet...
lurer på det samme, fant du det ut eller? hva ble prisen for alle sammen?

selv begynner jeg på forkurs i grimstad i høst.
Sitat av Thales Vis innlegg
Du får bare fritak hvis du har tatt tilsvarende fag tidligere, f.eks kan naturfag gi fritak i kjemi. Har du allerede gynnaset, men ikke realfaga, vil du slippe alt unntatt matte og fysikk.
Vil forøvrig ikke anbefale å frita kjemi hivs ikke du er god i det, men norsk, engelsk og samfunnsfag er gymnas-light varianter.
Vis hele sitatet...
Naturfag på vgs gir aldri i livet fritak for forkurskjemi, desverre!


Sitat av Myhre Vis innlegg
Vel, det er ikke kjemi verken på HiÅ eller HiST, og kjemi nevnes heller ikke i Universitets- og høgskolerådets forslag til ny revidert forkursplan .
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk forkurs så kunne jeg ta kjemi, valgfritt. Sinnsykt glad for at jeg gjorde det nå, fordi Miljø og Kjemi var et av 10 poengs grunnfagene ved HiO og ble ansett som en av de tyngste fagene første halvåret. Veldig glad for at jeg hadde et godt grunnlag!

Gikk forøvrig forkurs i Drammen, under Høyskolen i Buskerud. Alle som gikk der var sikret plass ved HiB Kongsberg (hvor ing. utdannelsen finner sted) nesten uavhengig om man strøk et par fag eller ikke. Fagene måtte selvsagt tas opp igjen.

Kom inn på Elektro-ing. på Høyskolen i Oslo, hvor jeg er ferdig med første året nå. På flere linjer, bl.a data-ing. var det ledige plasser fra dag 1, men f.eks bygg-ing. var det milelang venteliste. Et eller annet ingeniørstudie kommer du uansett inn på, og når du er ferdigutdannet vil du ha en meget bred yrkesgruppe som er relevant til utdannelsen din, uavhengig av hvilken retning du valgte på ingeniørhøyskolen. Det er fordi arbeidsgivere generelt sett ansetter personer som kan "tenke ingeniør". Du blir så klart ikke prosjektleder for et stort byggentrepenør-firma, men du trenger ikke bli programmerer fordi du går data-ing.

Man må ikke ha noe som helst vitnemål eller stud.komp. for å komme inn på forkurs, og mange forkurs blir aldri fulle. For å komme inn på ingeniørstudier må du enten ha stud.komp. med realfags"pakka" fra vgs, eller forkurs.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Denne tråden lever enda ser jeg.

SaabMannen, etter mye, mye leting fant jeg ut at det er best og vente til skolen starter og du får liste over bøkene du trenger. Du kan kjøpe bøkene fra ifjor, men sjansene er for at pensum er endret eller det er andre bøker som trengs er stor.
Jeg valgte enkelt å greit og vente til jeg får pensumlista fra skolen. Da er jeg 100% sikker på å få riktige bøker


Og så lenge du faktisk består forkurset så er du nærmest 100% sikret skoleplass videre.

Har dog hørt at ca 50% av de som starter på forkurs året ikke fullfører eller består..
Sist endret av Bombasa; 21. juli 2009 kl. 00:07.
Både på HiB og HiO kan du når som helst gå inn på studieplanen, og hente ut pensumlista for de forskjellige fagene. Disse er bestemt lenge i forkant, så du vil ikke få noen overraskelser
Sitat av wanna-b Vis innlegg
For å komme inn på ingeniørstudier må du enten ha stud.komp. med realfags"pakka" fra vgs, eller forkurs.
Vis hele sitatet...
Du kommer også inn etter du har fullført teknisk fagskole. Da har du fullført alle realfagene du trenger, men det er ofte anbefalt at man tar sommerkurset med matematikk, etter som dette ikke er så veldig avansert på fagskolen.
Sant det, glemte jeg. Men det er vel uansett en tre-årig(?) utdannelse, og en litt tung vei å gå
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Denne tråden lever enda ser jeg.

SaabMannen, etter mye, mye leting fant jeg ut at det er best og vente til skolen starter og du får liste over bøkene du trenger. Du kan kjøpe bøkene fra ifjor, men sjansene er for at pensum er endret eller det er andre bøker som trengs er stor.
Jeg valgte enkelt å greit og vente til jeg får pensumlista fra skolen. Da er jeg 100% sikker på å få riktige bøker


Og så lenge du faktisk består forkurset så er du nærmest 100% sikret skoleplass videre.

Har dog hørt at ca 50% av de som starter på forkurs året ikke fullfører eller består..
Vis hele sitatet...
jeg går VG2 automasjon på kvadraturen nå til høsten, og vi får låne bøkene av skolen, alle skulle visstnok det, så vent til skolestart med en eventuell handel
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Sant det, glemte jeg. Men det er vel uansett en tre-årig(?) utdannelse, og en litt tung vei å gå
Vis hele sitatet...
Teknisk fagskole er toårig.
Men for å komme inn så må du ha svennebrev/fagbrev, så denne muligheten er bare for de som har dette allerede (eller planlegger å få det).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
F.eks høgskolen i narvik har en y-linje (eller hva det heter) hvor du kommer rett inn på ingeniørfagene, men tar realfagene over tre år (mao tar du forkurs samtidig som du tar en bachelor).

Kan sikkert være slitsomt, men det ene året jeg hadde med forkurs var året som gjorde at jeg sluttet med skole.
AtX: Skal man ta en bachelor gjennom Y-veien er man også avhengig av relevant fagbrev.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
jeg går VG2 automasjon på kvadraturen nå til høsten, og vi får låne bøkene av skolen, alle skulle visstnok det, så vent til skolestart med en eventuell handel
Vis hele sitatet...
at VG1, 2 og 3 har gratis skolebøker er noe regjeringa har endret de siste få årene. på høyere utdanning må man fortsatt betale for de.

og forkurs for ingeniør ér høyere utdanning selv om det undervises på kvadraturen.


Bombasa, har du ringt å spurt uia? om ikke så gjør jeg det i morgen.

har faktisk hørt at itillegg til at 50% slutter iløpet av året, så stryker vist ca. 50% av de gjenværende. men uia reserverer vist ca 20% av plassene på hver ingeniør linje til de som har gått forkurs ved uia. og ettersom den kvoten visstnok aldri blir fylt, er det bare å bestå forkurset ja, kan umulig vær så vanskelig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av SaabMannen Vis innlegg
at VG1, 2 og 3 har gratis skolebøker er noe regjeringa har endret de siste få årene. på høyere utdanning må man fortsatt betale for de.

og forkurs for ingeniør ér høyere utdanning selv om det undervises på kvadraturen.


Bombasa, har du ringt å spurt uia? om ikke så gjør jeg det i morgen.

har faktisk hørt at itillegg til at 50% slutter iløpet av året, så stryker vist ca. 50% av de gjenværende. men uia reserverer vist ca 20% av plassene på hver ingeniør linje til de som har gått forkurs ved uia. og ettersom den kvoten visstnok aldri blir fylt, er det bare å bestå forkurset ja, kan umulig vær så vanskelig.
Vis hele sitatet...
Interessant nok sto jeg i fire av syv fag på forkurset uten å kjøpe noen bøker.

Grunnen til at jeg ikke fikk ståkarakter i de gjenværende fagene var dog pga fravær, og ikke dårlig arbeid.
Sitat av SaabMannen Vis innlegg
men uia reserverer vist ca 20% av plassene på hver ingeniør linje til de som har gått forkurs ved uia. og ettersom den kvoten visstnok aldri blir fylt, er det bare å bestå forkurset ja, kan umulig vær så vanskelig.
Vis hele sitatet...
Alle ingeniørstudier har 20% forkurskvote, uansett hvor forkurset ble tatt. Du kan, med forkurs ved UiA, søke deg inn på kvoten på for eksempel NTNU eller HiÅ. Forkurset er så å si likt, det har i hvert fall blitt slik de siste årene, og derfor kan du kryssøke så mye du vil.
Det som teller hvis man vil bli ingeniør er mattekunnskapene, som er det mest vanskelige. Kjemi og fysikk kan man få bra karakter i ved å lese og resonnere. Samfunnsfag og norsk, som også er en del av forkurs -består man lett dersom man er flink til å snakke for seg og lage powerpoint-presentasjoner. Jeg kjenner en som har tatt forkurs ingeniør ved en høgskole, og han sier matematikken var verst. Og det er matematikk på videregående miljø. Jeg har fulgt ham gjennom året, og notert at i norsk og samfunnsfag så kreves det svært lite. Da jeg gikk på allmenn så måtte jeg kunne Peer Gynt, fabler og mye av litteraturhistorien. På forkurs holder det med samtidslitteratur og en evne til å holde foredrag. Min kompis måtte holde foredrag ca fem ganger i både norsk og samfunnsfag. Da jeg gikk på videregående slapp jeg heldigvis sånn drit, men kom gjennom med toppkarakter.
Det er meg bekjent ikke forkurskvoter på NTNU lenger. Finner ingenting i studiekatalogen om det heller.
Læreplanen anno 2002 for Forkurs for ingeniørutdanning og maritim høgskoleutdanning sier i hvert fall at
Inntaksregler til ingeniørutdanning og kvoter

Fra tidligere har det vært kvoteinntak til ingeniørutdanning fra forkurs når det har vært flere søkere til ulike linjer enn det har vært studieplasser. Tilsvarende mener Forkursutvalget det også må være for det nye forkurset:
  • Minst 20% av studieplassene ved alle ingeniørlinjer i norsk ingeniørutdanning reserveres for kandidater fra forkurs, og det tas inn til disse plassene etter poengberegning basert på resultater fra bestått fullt forkurs.
Vis hele sitatet...
Forslag til revidert forkursplan anno 2008 gjentar nesten ordrett det samme. Om NTNU har spesialordninger når det gjelder dette aner jeg ikke, og det er godt mulig. Satser på å ta en telefon til Trondheim i morgen for å få avkreftet eller bekreftet dette.
Spørsmålet er jo om det gjelder sivilingeniørstudier/master of science.
Samordna opptaks statistikk ser ut til å bekrefte det jeg sier, hvor du ikke finner forkurskvote (FOR) på noe annet enn treårige ingeniørgrader: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/s...ara_hoved.html
Det virker logisk, ja. Alternativet da er vel å skaffe seg bachelor på kvote, og så søke seg inn på påbygning til master, som sikkert har lavere søkertall på grunn av kvalifikasjonskravene?

Om man ikke har lyst på/kommer inn på master med en gang, selvsagt.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
jeg går VG2 automasjon på kvadraturen nå til høsten, og vi får låne bøkene av skolen, alle skulle visstnok det, så vent til skolestart med en eventuell handel
Vis hele sitatet...
Tar jeg ikke helt feil, så er det Kvadraturen jeg kommer til å gå på til høsten
*Mener det er der vi fysiskt kommer til å studere, selv om linja ligger under Høyskolen*

Rett meg hvis jeg tar feil.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
vet at tråden er litt gammel, men jeg har samme problem nå, strøyk på siste eksamen, og har ikke studiekompetanse. Lurte på om du gikk yrkesfag eller hadde noen andre grunner til at du kom inn uten studiekompetanse?

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg har nå søkt på Forkurs Ingeniør i Kr.Sand og i Grimstad.
Jeg har ikke generell studiekompetanse, og mangler fagene Fysikk, Kjemi og Matte(3mx) for å komme inn på Ingeniør linja - Derfor forkurset ..

Men til spørsmålet:

Hvor vanskelig/lett er det å komme inn på forkurs til ingeniør?
Karakterene mine fra videregående er mildt sagt møkk.. (Var drittlei av skolen på den tiden..) Men nå, 2 år etterpå har jeg lyst til og studere igjen. Men uten generell studiekompetanse så er desverre ikke valgene mange

Og hvis jeg nå ikke skulle komme inn, hva annet kan jeg/bør jeg velge?

Trenger litt råd her



Sendte foresten mail angående om jeg kan komme inn uten studiekompetanse, og det kunne jeg. Men legger de stor vekt på karakterer?
Vis hele sitatet...


Sitat av Forconin Vis innlegg
For de som ikke vet det: Du kommer inn på forkurs så lenge du har det som kreves av forkunnskaper (Fullført VK1 er en ting du kan komme inn på.)

Opptak på forkurs går fortløpende, og kurset er normalt aldri fullt.

Jeg kom inn på forkurs ved HiG et par uker før semesterstart i 2007. Dette med forholdsvis labre resultater fra VK1. Kamerat av meg søkte en uke senere og kom også rett inn.
Vis hele sitatet...
hvor var det du søkte?

håper dere svarer hadde hjupet enormt mye. Tusen takk på forhånd.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Du kommer inn
Tilnærmet alle som søker kommer inn.
Jeg kom inn, og da strøk jeg i 2 fag på vgs og hadde rundt 30 dagers fravær.

Så betvil ikke, du kommer nok inn. Vedder jeg en hundrelapp på
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Nå skal de bare ha inn 30 elever i år da, og en del av disse er elever fra i fjor, inkludert meg selv. De gikk jo på en smell av dimensjoner i fjor med 120 elever...
Ingen krav!
RIng og ta en prat med en som heter Geir.(uia i grimstad)
Sist endret av weritas478; 28. juni 2010 kl. 00:13.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er krav om at du enten har fullført yrkesfaglig linje eller at du har toårig videregående skole, som også er nevnt en halv zillion ganger tidligere...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå skal de bare ha inn 30 elever i år da, og en del av disse er elever fra i fjor, inkludert meg selv. De gikk jo på en smell av dimensjoner i fjor med 120 elever...
Vis hele sitatet...
UiA pleier å ta inn ca 100 elever vært år selv om de ikke har plass til mer enn ca 70.
Det er så ekstremt mange som ikke gidder mer enn et par dager
Sist endret av Bombasa; 28. juni 2010 kl. 11:24.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er krav om at du enten har fullført yrkesfaglig linje eller at du har toårig videregående skole, som også er nevnt en halv zillion ganger tidligere...
Vis hele sitatet...
Enten fullført toårig yrkesfaglig eller treårig allmennfaglig er det vel(sistnevnte gir rett på fritak fra norsk, engelsk og samfunn og teknologi)? ev. 23/5-regelen, dvs at man er minst 23 år og har vært yrkesaktiv eller under utdanning i 5 år.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
UiA pleier å ta inn ca 100 elever vært år selv om de ikke har plass til mer enn ca 70.
Det er så ekstremt mange som ikke gidder mer enn et par dager
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer at det er en del som trekker seg. Siste jeg hørte fra UiA er at de har endret helt i reglene for hvordan forkurset holdes. Det skal inn færre elever og elever som har gått ett år blir prioritert. Det skal inn rundt 30 stk. i hver klasse og undervisningen skal legges om til mer tradisjonell undervisning kontra forelesninger slik det var 09/10. Kravene for å stå blir også skjerpet.

Sitat av Myhre Vis innlegg
Enten fullført toårig yrkesfaglig eller treårig allmennfaglig er det vel(sistnevnte gir rett på fritak fra norsk, engelsk og samfunn og teknologi)? ev. 23/5-regelen, dvs at man er minst 23 år og har vært yrkesaktiv eller under utdanning i 5 år.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ganske bra ja! Jeg har ikke fullført VGS men fikk fritak fra Engelsk, Samfunn og Teknologi. Det er stort sett bare norsk man mangler hvis man har fullført to år.