Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1280
Har seg sånn at jeg har vært teit nok til å skrive leiekontrakt for et år. Har store planer om å flytte til Argentina, midt i leieperioden. Noen som vet åssen jeg kan lure meg unna kontrakten? Finnes det tilfeller hvor oppsigelse er gyldig på grunn av krise eller lignende? Skal prøve å få noen til å ta over leiligheten, men det er lite trolig at skjer. Takker.
prøv så godt du kan å bli kastet ut?
bråk som faen, vær for sen med husleie osv?
kanskje det fungerer..?
Da må jeg betale resten av leieperioden står det. Også eventuell rettsak, så det er nok ikke et alternativ.
Sist endret av Bananeter; 6. september 2006 kl. 02:45.
Ah, litt mer gjennomført kontrakt enn min kontrakt:P
Kan du ikke godsnakke med utleier? Er han grei lar han deg sikkert ut av kontrakten hvis du har en som kan steppe inn der du slapp i den..
Det enkle er kanskje det beste? Kan ikke du bare spørre pent om du får flytte?
Det kan være lurt å gjøre dette 3mnd før du skal flytte. Da har han tid til å finne noen nye

Dikt gjerne opp en historie så han får forståelse hvorfor du må flytte.
Sist endret av neXon; 6. september 2006 kl. 03:29.
Han kan da vel ikke gå til rettsak fordi du ikke betaler leien? Faen for noe vås, er han smart så kaster han deg ut med en gang!
Gjør som neXon sa.. Er ikke vanskelig for en huseier å skaffe nye leieboere uansett
Skaff en ny leietaker for ham eller lignende. Betal annonser. Vist du leier der så må det da vel finnes et annet menneske som kunne tenke seg å leie der du bor. Du kan gjøre det enkelt og du kan gjøre det vanskelig. ;p
Det er jo som regel en paragraf som sier at man kan si opp før det året er omme, hvis ikke har du en dårlig kontrakt.
Hør først om du ganske enkelt bare kan si opp (snakk med utleier). Eventuelt kan det vel kanskje være en grei deal om du betaler en måned ekstra (etter at du har flyttet), da rekker utleier å finne en ny en, får dekket utgiftene sine ved det, og kan til og med få dobbel leie. Å kjøpe seg ut burde funke, kunsten er bare at det ikke blir for dyrt.
hva med å fremleie kåken da? litt jobb men det funker... har jeg gjort flere ganger selv
Sitat av devotio
Det er jo som regel en paragraf som sier at man kan si opp før det året er omme, hvis ikke har du en dårlig kontrakt.
Vis hele sitatet...
Det er helt standard å ha en leiekontrakt med minimum et års leietid.
Har du ingen oppsigelsestid?
De gangene jeg har leid har det alltid vært oppsigelsestid fra 1mnd til 3mnd.. (Dette gjelder da både utleier og leietaker.)
Siden jeg selv leier ut...
Er det snakk om et rom i utleiers leilighet, er det 1 mnd oppsigelsestid, ellers er det 1 års minimum leietid, med 3mnd oppsigelse. Vil leier flytte ut før dette, så er det ganske vanlig å gå med på dette så lenge utgifter til annonse++ blir dekket, men i prinsippet så er det ingenting som tvinger utleier til å gå med på det.

Veldig kort utgave, last ned en standardkontrakt fra f.ex. dinside.no, så står det ganske godt forklart der (det meste er bestemt av husleieloven)