Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket operativsystem kjører du?
Windows (XP/2k/NT/9x) 179 71,03%
GNU/Linux 33 13,10%
Mac OS X (eller tidligere) 31 12,30%
*BSD 3 1,19%
BeOS-variant - 0%
AmigaOS - 0%
* UNIX-variant 3 1,19%
Annet (Please do enlighten me) 3 1,19%
Stemmegivere: 252. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  42 3443
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hei,

Satt å tenkte litt over statestikkene her på nFF... Hvor mange som bruker Windows vs. andre operativsytemer som gjerne ikke har like stor markedsandel. Vet at statistisk sett så er det utrolig mange som sjekker ut siden her fra Windows, da gjerne gjennom IE, men statestikk er jo ikke noe å stole på. Dessuten er det nok mange som bruker Windows i jobb- eller skolesammenheng, og det får jo naturlig nok innvirkning på statestikken.

Jeg er klar over at folk gjerne kjører forskjellige operativsystemer til forskjellige oppgaver. Jeg personlig kjører OS X på desktopmaskinen, har dual boot til Windows, og Linux kjørende på to maskiner der den ene fungerer som filserver og den andre samler støv inntil videre.

Så, hvordan ligger det ann folkens? Hva bruker DU primært som desktop? Hvis du kjører flere ting så får du bare velge ut det du bruker MEST. Eventuelt plukke en favoritt .
Dual boot mellom Ubuntu, Mac osx x86 og Windows XP Media Center
Bruker vel egentlig Windows mest tenker jeg , der jeg redigerer alt mulig, så må nok bli det ja
Sist endret av A l e x Z; 4. juni 2006 kl. 01:40.
Har to desktopmaskiner og en laptop som alle kjører Windows XP Pro i tillegg til den forrige desktopmaskina mi som er web/fil/ssh-server med Debian Sarge. Ser ingen grunn til å bruke noe annet enn Win XP som desktop.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Ja nei, jeg vil ikke starte noe OS-krig her, folk bruker det de er komfortabel med i gitte situasjoner og sånn er det :-)
Alle mine maskiner er Windows NT 5.x, men jeg skal nå prøve meg på en (k)ubuntu maskin i nær framtid.
Jeg bruker Windows XP for tiden, men jeg tror jeg skal komme meg over til Mac fordi Mac skal ha de bedre programmene til videoredigering. De fleste filmlinjene på høyskole bruker Mac, så trenger jeg å øve litt med Mac.
OS X, WinXP og Gentoo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Går nok en del i Solaris. Fint OS, med artige filsystem
Linux på jobb (svarer derfor dette), ellers kjører jeg Mac OS X hjemme, og linux på laptopen. Har også et gammelt vrak av en laptop liggende med windows xp, men den blir _lite_ brukt.
Har WinXP på bærbaren, og blir å peise inn Ubuntu på stasjonæren når jeg kommer meg til hektene.
  • OS X( dev )
  • Ubuntu( client side )
  • debian( server side )
  • QNX( dev )
  • AmigaOS( nostalgia )
  • PS2SDK( dev )
kjører
windows xp på spille maskinen
windows 2003 på torrent/fil/terminal servern
windows media center 2005 på media/filserver mot xbox 360
smoothwall på firewallen

kjører egentlig bare windows på terminal serveren siden jeg har stål kontroll der i forhold til linux.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Hehe, der kom jaggu trådens første Microkernel-OS

Virkelig ingen som kjører BeOS lengre?

Sånn som ting ligger ann nå i tråden så er resultatene mye bedre fordelt sammenlignet med statestikken, jeg mener det er rundt 90% Windows oppslutning der. Hyggelig å se, men pollen er enda ung :-)
Sitat av Tias
Hehe, der kom jaggu trådens første Microkernel-OS

Virkelig ingen som kjører BeOS lengre?
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig så tror jeg ikke det er mange som bruker det som primary desktop slik du spør om.


Selv bruker jeg for det meste iBooken min med OS X Tiger til surfing, e-post, prat og skriving. Linux kjører jeg ikke egentlig lenger på desktop etter at den ene harddisken min døde, og nå brukes desktopmaskinen kun til spilling og litt film under Windows XP. Jeg har en server i en koffert som står gjemt et eller annet sted på WLANet mitt som kjører Ubuntu.
Kjører for tiden Win XP, men har tidligere brukt ubuntu. Det er et sykt bra og raskt OS. Windows suger i forhold. Ble bare lei av wine og slikt. Ville bruke WIN Xp en stund.
Har to Silicon Graphics'er som kjører IRIX, som definitivt er favoritt OS. :-) Ingen over... Ingen ved siden... Har også en eldre HP server som kjører HP-UNIX. Den har jeg ikke boota etter at vi flytta for noen måneder siden, så om den lever enda er uvisst.

På X86 siden går det i Slackware på serverne mine og ubuntu på laptoppen. Jeg orket ikke å sloss med lyd / grafikk drivere i Slackware til laptoppen som jobben var så snill å gi meg. Jeg har også vmware på laptoppen med både XP / 2000 og OSX tilgjengelig. Trenger dessverre å ha windows av og til i jobben... (Checkpoint smartdashboard for linux sier jeg bare.)

Har ellers jobbet en del med Solaris, Skolelinux, *BSD, Multiframe og Plan9 + en 2 x Opteron 260, 4Gb ram som kjører vmware ESX og 8 virituelle servere for tiden. Ellers har jeg jobbet såpass mye med Cisco de siste årene så jeg syns nesten jeg må nevne Cisco IOS også. Det er jo et OS det også.

<ironi> Så nå er det bare å lene seg godt tilbake og vente på Vista... </ironi>

Forresten: Jeg leste et sted at siste betaen til Vista tok ~10Gb innstallert... Ka i hællvete???
neurotor, hos meg tar Vista 6,74gb. Nettopp lakt inn uten noen ekstra programmer. Men de anbefaler en 16gb disk eller noe. Er ganske så på kanten. Oh, jeg bruker WinXp til desktop.
Sist endret av NinjaSverre; 4. juni 2006 kl. 12:47.
Bruker en iMac og en iBook og kjører derfor hovedsaklig OS X (Tiger) til så mye som mulig. Har en Windows-maskin med Win XP jeg bruker til programmer jeg ikke får kjørt i OS X, men det er heller sjelden.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Hvilke SGIer har du neurotor? Drev å bydde på en Ocatane 2 på Ebay.de for halvannet år siden, men tapte desverre auksjonen med én euro og spontankjøpte en Mac i stedet for... Kanskje like greit, men kan ikke ungå å tenke: hva om...

Edit: Synd vi ikke har offesiell poll lengre... Den hadde nok blitt mer korrekt. Nå har det kommet inn 86 stemmer, men vi har en del tusen her på forumet. Tvilsomt at alle trykker på denne tråden.
Sist endret av Tias; 4. juni 2006 kl. 12:50.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Siden det er en MacBook på vei til meg as we speak blir det OS X Tiger på meg snart. Men for tiden kjører jeg Windows XP Pro på stasjonæren.

Hvorfor XP? Har aldri vert borti noe annet og orker ikke og lære meg noe annet for tiden.
Kjører nok XP på både stasjonære og laptop'n. Men bruker Ubuntu på server'n (lett å sette opp), og ClarkConnect på firewallen (også lett å sette opp, hehe).
Noen som kan si hva og hvordan IRIX som ble nevnt i et innlegge her er?
OS X baby yeah!

- og Linux av og til.. når jeg føler for å geeke
kjører jeg Windows på privatjobb laptopen og på JobbJobb laptopen. og kjører GNU/LINUX på Desktop pc'en og "serveren" min som jeg bruker hjemme hjemme.
og her går det i Gentoo ;D
Kjører Win XP Pro, men skal selge den stasjonære og gå over til Mac.
Kommer til å kjøre OS X og en eller annen form for Linux på MacBooken
Kjører bare Windows XP nå, men skal ha Linux neste gang jeg formaterer.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Kjører Windows 2003, og er egentlig veldig fornøyd med det. Har likevel lyst å prøve meg litt på Linux igjen i nærmeste framtid for å se om jeg kan bli enda mer fornøyd med det. Problemet er at jeg har så mye annet jeg heller bruker tida på enn å lese all slags manualer og dokumentasjon til programvare, derfor er det mye lettere å holde seg til noe man kan godt fra før.
Tias: Jeg har en O2 med IRIX 6.5.28 og en Octane med 6.5.22. Driver å handler litt deler til Octanen når jeg har råd... Planen er å få den utbygget til en Dual R12000 eller R14000. (eventuelt være griseheldig å finne en Fuel til overlevelig pris.) D er en feet arkitektur. Har samlet meg en del fine programmer til SGI i sjangeren video redigering / 3D animasjon.

Og tilbake til Vista... 6,74Gb... Er ikke akkurat småtterier det heller. :-D
*Huske tilbake til da win95 kom... På Disketter.*
Ministry of Love
sptz's Avatar
Gentoo linux de siste 3 åra. Skal kjøpe meg en macbook (pro) når jeg får reist pengene. Det skumle er at jeg begynner og glemme windows triks. :/ Pcen blir stort sett brukt til film, musikk og nettbruk.
Windows XP Pro. (Stasjonær)
Mac OS X Tiger (Laptop iBook)
Ubuntu (Server)
GNU/Linux. Har Windows XP på en harddisk et sted for å spille spill (skjer veldig sjeldent).
Slik det er nå kjører jeg Windows XP på begge PC'ene mine. Har hatt endel annet også. Fedora Core, Debian, så har jeg prøvd FreeBSD. Jo jeg hadde faktisk Redhat engang i tiden

Men da jeg begynte å spille WoW tok Windows XP over, mulig jeg går over til no Linux varer nå som jeg ikke spiller mer
Her går det nok mest i xp.
Har også en gammel maskin med MacOS 8.6 og en gammel bærbar med dos på som jeg er litt innpå en gang i blant(blir vel ikke oftere enn en gang i måneden)
Hvorfor har UNIX-variant og BSD en stjerne forran seg i pollen foresten?
XP for det meste, slackware på privat server
Stasjonær PC med Windows XP, laptop (iBook G4) med Mac OS X og for en noen uker siden hadde jeg en server med Debian.
Win XP her, har også Ubuntu installert og trives veldig godt med det egentlig, men er noen småting som gjør at jeg bruker windows. Trives i grunn med det også, siden alt er tilrettelagt
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Henriken: Stjerne forran BSD representerer at det er flere forskjellige, f.eks. FreeBSD, NetBSD eller OpenBSD som er de mest vanlige. Jeg kunne godt ha skrevet BSD-variant... Stjerne forran UNIX er bare en leif.

neurotor: Nice nice
Sist endret av Tias; 4. juni 2006 kl. 20:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Stjerne forran UNIX er bare en leif.
Vis hele sitatet...
Og det finst ikkje meir enn en UNIX? Stjerna er nok wildcard der også, skjønt det vanlige er å snakke om *NIX. Av UNIXer er vel dei vanligeste SCO OpenUNIX, AIX fra Big Blue, Solaris fra SUN Microsystems og BSD.

Men BSD er en genetisk UNIX, så den burde strengt tatt ikkje stått som eige punkt, sidan t.d Solaris ikkje står som eige punkt...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Trådstarter Crew
Jeg mener ikke at det bare fins én UNIX, men at det ikke skal være asteriks der siden jeg skrev "UNIX-variant", dvs. wildcard blir smør på flesk. Det var først *NIX, men så skrev jeg det om til UNIX-varianter uten å fjerne stjernen - ergo stjernen er en leif .

BSD-familien er et såpass mye brukt UNIX-system blant desktopbrukere at jeg valgte å sette den som eget punkt, noe SCO UNIX, HP-UX, IRIX og tilsvarende IKKE er, i alle fall ikke på det private marked. Selv om de alle har sine fans, så er det neppe mange som bruker disse som desktop her på forumet, og det blir derfor unaturlig å ha med i en poll (er bare mulig med 10 alternativer).
WinXP serverpack 2 osv osv på gayming & whatev maskinen
Debian Sarge på en gammel kasse som står med ssh, irssi, apache med php & mysql
Win2003 server på den gamle maskinen min som filserver med vnc osv
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjører Ubuntu på en sliten laptop, men skal kjøpe meg en Macbook slik at jeg får prøvd ut OS X. Kommer antageligvis til å kjøre Windows på den i tillegg.
Jeg bytte for ikke så lenge siden til ubuntu. Har før det kun brukt diverse Windows'er.
Skjønner ikke helt hvorfor jeg ikke har byttet før. Har alt jeg trenger i ubuntu, og kan ikke akuratt si jeg savner noe særlig fra windows.

Skjønt jeg har windows XP innstalert også, men bruker det aldri lenger...
Bruker både XP og OS X, men stemte OS X, siden det er det jeg liker best.