Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2277
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Jeg er i full prosess med å lage egen agar..

Når den er ferdig og helles i glass, tenker jeg å gjøre to forskjellige ting med dem:

Nr 1: forsøke å hive kvernet tørket sopp i noen av dem
Nr 2: hive sporer fra et sporeprint i de andre.

Det eneste som er grei er:

Sporeprinten jeg hadde har ligget på et ark inne på kortet i ca tre måneder. Selv om det ikke er mye aktivitet der, betyr det at sporeprinten min ikke har ligget særlig isolert og trygt.

Kan vel angre sykt på dette nå. Er derfor jeg også tar en rå-yolo med kvernet opptørket sopp, i et håp om at det evt finnes litt sporer der som forhåpentligvis ikke lider av kontaminasjon.


Hva tenker dere, dødfødt prosjekt? Jeg tenker selv at jeg kanskje er heldig med én eller to av agar-platene mine?

Forslag? Hvis jeg ser at det sprer seg friskt enkelte plasser på agaren min, kan jeg skjære den ut og "redde" den fra evt annen kontaminasjon på platen?

Jeg har vaska kjøkkenet og har ventilasjon på maks. Er dette en optimal nok omgivelse for å hive sporene oppi agar, eller er det noe jeg evt bør gjøre annerlede som er "lett nok" for dette som er mitt førstegangsproskekt?


Er det forresten andre kjekke ting å prøve ut med agar utover qtips tester på overflater?
Anonym bruker
"Nyfiken Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, skjære ut og flytte til ny agar virker helt fint. Bruker selv en stor boks med hull til arma når jeg jobber med slikt (SAB)
Det er mulig å legge en bit sopp i agar. Det finnes en tråd på shroomery, prøvde å finne med fant ikke. Mener å huske at det var RogerRabbit.
Du må mest sannsynlig skjære den ut å flytte det over på agar mange, mange ganger for å bli kvitt alt. Har mye mer tro på printet.

SKRU AV VENTILASJON! Lukk vindu. Har du tenkt å gjøre det rett på kjøkkenbenken? Du må lage en SAB.. søk på shroomery.
Du må også lage mange flere en en eller to plater med agar. 10-15 kanskje.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Det er mulig å legge en bit sopp i agar. Det finnes en tråd på shroomery, prøvde å finne med fant ikke. Mener å huske at det var RogerRabbit.
Du må mest sannsynlig skjære den ut å flytte det over på agar mange, mange ganger for å bli kvitt alt. Har mye mer tro på printet.

SKRU AV VENTILASJON! Lukk vindu. Har du tenkt å gjøre det rett på kjøkkenbenken? Du må lage en SAB.. søk på shroomery.
Du må også lage mange flere en en eller to plater med agar. 10-15 kanskje.
Vis hele sitatet...
Jeg lagde syv stykker. Så vi får se
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei igjen.

Da har jeg lagd ferdig "agar-platene" på bokser i en boks! Jeg har egentlig ikke store forventninger rundt til hvor vellykket dette kommer til å bli. Sporeprinten jeg hadde var mikroskopisk liten, og den har som sagt ligger ubeskyttet i kontakt med luften i boden min i flere måneder. Men vi får se!

Har lagt ved bilde:

De som ligger stablet inneholder småbiter av knust tørket sopp, som ble fuktet i ca 15 minutter i batterivann, for å så tømme vannet,.og så smale prosess to ganger til.

"BIS"-esken er den beste Den har fått majoriteten av sporeprinten jeg hadde igjen. Jeg prøvde så godt jeg kunne å prøve å gi sporene flere startpunktet oppi agaren, i et håp om at hvert startpunkt er én ekstra sjanse for et kontamineringsfritt område.

Den store runde merket rester, inneholder smårester fra BIS esken.

Jeg klarte å fucke opp og helle oppi vann fra vasken for den siste runden med rester jeg hadde.... Så jeg lagde en eske for disse også! Det er den midterste.

Til sist så har vi den bittelille som heter hailmary. Det er rett og slett restene på mikroskopisk nivå av sporene som jeg ikke klarte å se engang, dette er bare et rent skudd i mørket med å gnure siste del av sporeprinten etter alt det synlige av den er borte.


Sååå... Vi får se!

Skulle alt gå dårlig så kan jeg jo uansett bare prøve å skaffe meg sporer på nytt... I tillegg til at jeg får noen spennende å følge med på de neste ukene fremover!


Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du bør sjekke ut det som kalles nopour på shroomery, enkleste måten for nybegynnere å lage rene agar plater. Mye enklere enn å helle.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er waste med de store beholderne imo, kjøp Stavland tomatpure glass og sett filter på dem. Vil tilogmed se penere ut enn dette. Steriliser glassene med lokket ikke-helt-skrudd til, skru de til når tas ut av trykkoker (nopour)
Se der ja. Vanlig at det går til helvete de første gangene, så ikke gi opp.

Litt off topic, men vil bare benytte sjansen til å fortelle om når jeg fikk mine første sporer. Jeg skulle få de på en betingelse; at jeg gir de bort til minst en person til og denne personen får samme beskjeden, han må gro det og han må gi det bort til minst enda en person. Gratis såklart.

I fellesskapets ånd! Spre det!
Anonym bruker
"Viss Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Litt off topic, men vil bare benytte sjansen til å fortelle om når jeg fikk mine første sporer. Jeg skulle få de på en betingelse; at jeg gir de bort til minst en person til og denne personen får samme beskjeden, han må gro det og han må gi det bort til minst enda en person. Gratis såklart.

I fellesskapets ånd! Spre det!
Vis hele sitatet...
Det er eksakt dette jeg pleier å si til de jeg gir sporer til.
Vi trenger flere ildsjeler det ute som gror og gir bort sporer gratis til mennesker med de rette intensjonene.
Anonym bruker
"Nyfiken Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er eksakt dette jeg pleier å si til de jeg gir sporer til.
Vi trenger flere ildsjeler det ute som gror og gir bort sporer gratis til mennesker med de rette intensjonene.
Vis hele sitatet...
Problemet blir vel for mange å finne de rette å gi bort til?
Anonym bruker
"Engstelig Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En liten oppdatering!

Det var myyyye contam/bakterier, men det virket til at jeg fikk overranskende mye som jeg potensielt klarer å sile ut til noe brukbart!

Jeg tror jeg blandet agaren litt for tynn, den smuldrer ekstremt lett opp. Om jeg eller du som leser i fremtiden skulle av xyz grunn prøve meg på agar med tørket sopp vil jeg kanskje prøve å hatt litt mindre vann enn hva de vanlige oppskriftene foreslår, slik at det blir lettere å kutte områdene som det kryr bakterier på.

Ganske kult var det også at det vokste puffete små baller på toppen av der de tørkede soppbitene ble lagt!

Jeg har enda litt blandet tanker om dette enda kan bli en suksess, men jeg ihvertfall til å la noen få klatter med det jeg tror mycelium skilt ut.



Jeg har fjerner bakteriene fra bildet over. Jeg lar det stå et par dager til, og ser om det vokste ut stabilt og bakteriefritt.

Tenker så å forsøke å transplantere på et nytt og ferskt syltetøyglass og se om jeg muligens klarer å få til 100% ren og vellykket agar!



Jeg innser også i etterkant å ha vasket ut og spylt bakteriene i kjøkkenvasken kanskje ikke var så lurt. Har skurt vasken med Zalo og sprayet antibac...


Tanker?
Det der ser jævelig ut, men det ser ut som du har mycelium. Du bør transplantere mye tidligere før muggsoppen produserer sporer. Nå kommer det til å følge mugg med til neste transplantasjon. Blir nok noen transplantasjoner til før du lykkes. Kjøp petriskåler tilsett en kul konditorfarge. Bra tiltak!
Anonym bruker
"Engstelig Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren


meaculpauio, er det dette glasset du refererer til, eller er det en annen størrelse eller fasong? For meg virker dette glasset litt trangt i både diameter samt trang flaskehals....


Ellers kan jeg meddele at det virker til at det går bra med mycelet på flere steder! Mye av agaren måtte bli kuttet opp pga bakterier, men jeg har godt over ti dotter som koloniserer rent og pent


Klarer dessverre ikke å poste fine bilder, men her er et eksempel:



Håper dette kan være til inspirasjon for andre som sitter med tørket sopp og ønsker å prøve seg på å dyrke fra dette. Det er fullt mulig med litt flaks og viljestyrke!
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
En uke siden jeg opprettet tråden, og jeg har gode nyheter!



Mye fin vekst her, men også to klatter som ikke er så kraftige. Tilsynelatende rolig contam på høyre side? Den er ihvertfall hvit og ikke så aggresiv!


Samme bilde som over, men litt mer zoomet inn:




Bilde over, bare litt nærmere: Litt contaim i etterkant, men superfin rhizo!



Alt i alt er jeg veldig fornøyd, skal prøve å lage substrate i morgen. Dette startet som et hail-mary forsøk på lage mycelium fra finmalt tørket sopp kjøpt fra dealer, og selv om jeg hadde mye contam var det bare å prøve å plante materialet litt forskjellige steder i agaren, multiplisert med flere plater.

Kjøpte forresten et brukt og billig mikroskop her om dagen, så skal ta meg med litt av myceliumet + contam, og studere det. Blir spennende : )
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg kjøpte forresten denne idag!

https://www.skousen.no/hus-hage/klim...E&gclsrc=aw.ds

Tror dere denne kan fungere som et alternativ til flowhood? Den har hepafilter og pusher luften ut fra toppen, så tanken er at jeg legger den på langs slik at luften kan pushes på ønsket område.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Siste ting jeg kom på til å spørre: Hvor bra fungerer vanlig havregryn som spawn? Var innom flere helsekost butikker og ingen av dem hadde hverken rug eller brunt rismel :?
Coop mega hadde brunt rismel før iallfall. Visst ikke kan du bestille på nett. Rugkorn er litt værre å finne I fysisk butikk. Det finnes en I Oslo, men husker ikke navn. Bor du der så kan jeg grave det frem. Har ikke brukt flow hood selv, men tviler veldig på at den luftrenseren funker.

Vanlig havregryn har jeg ikke hørt om, men det er mulig å bruke alt mulig rart som nearing, f.eks andre typer mel. Men ikke gjør det I første omgang. Følg metodene som er godt utprøvd. Rismel og vermikulitt.

Selvom det ser rent og pent ut på agar så kan det være contams allikevel. Ville ha flyttet det over på nye plater med agar, flere ganger.

Har du trykkoker?

Ble litt rotete svar. Men tror ikke det er de krukkene han mener. Du far ikke klekt kakene ut av de. Jernia har eller hadde noen som het "la parfait".

Edit: Ser nå at glassene var ment til agar, ikke substrat.
Sist endret av kastrertHankatt; 9. juni 2022 kl. 14:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.