Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2921
Jeg hadde en syk drøm inatt, trenger ikke gå inn så mye på detaljer, men det innebar at eieren av arbeidsplassen min ga meg en sinnsykt stor bonus på en betingelse. Betingelsen var at jeg signerte en arbeidsavtale hvor jeg ikke har muligheten til å si opp. Sjefen hadde derimot muligheten til å si meg opp.

Bonusen var en leilighet til 7,5 millioner i sentrum, og det var noe jeg selvfølgelig takket ja til.

Heldigvis, eller uheldigvis, så var det bare en drøm.

Så, i virkeligheten, ville det vært mulig / lovlig å signere en slik arbeidsavtale? En avtale jeg ikke har mulighet til å si opp noen gang? Da ville jeg måtte jobbe på arbeidsplassen til jeg blir pensjonist, med mindre jeg blir sagt opp.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei. Du har alltid lov til å si opp (med X oppsigelsesperiode) og hvis du prøver å inngå avtaler som tar vekk rettigheter du har, vil det som regel ikke være bindende. Sånn uten at jeg er advokat.
Jeg forpliktet meg til arbeidsplassen min imot en utdannelse som gjør at jeg har noen veldig ettertraktede papirer i mitt yrke. Jeg ble bundet i 5 år til min arbeidsplass der hvor jeg ikke fikk si opp / slutte på den tiden men de kunne gi meg oppsigelse. Noe jeg regner med ble brukt som en typ "skremsel" fra og gå over til konkurrerende bedrift etter og ha blitt kostet på masse penger.
Jeg tilbydde at jeg heller kunne gå ned i lønn en periode eller at jeg ikke ble inkludert i lønnsøkningen det året og årene fremover men det var kun det at jeg ikke fikk slutte som var en godkjent betingelse av høvdingene.
nei, man kan ikke kontraktsfeste seg vekk fra arbeidsmiljøloven.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Du har vel lov til å signere den. men det er nok endel rettigheter og lovverk som hadde gjort at det kravet ikke gjelder. Tror ikke det finnes noen lovverk som gjør det ulovlig for deg å signere en kontrakt, heller lovverk som sørger for at kontrakten ikke er gyldig.
I praksis ikke mulig. Hvis du ikke _kan_ si opp selv så kan du jo alltids bare få sparken ved å f.eks. ikke møte opp/gjøre jobben. Selv hvis arbeidsgiver da ønsker bonusen tilbake så har du svart på hvitt at du ikke sa opp selv, du ble sparket imot din vilje..
Du gir bort en rettighet permanent i bytte mot en økonomisk engangsgodtgjørelse. Dermed har du i prinsippet solgt deg selv inn i slaveri. Hvis det var mulig, så hadde slavekontrakter vært normen i samfunnet. Ingen arbeidsgiver hadde ønsket seg noe annet.