Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2226
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, er første tråd så vet ikke helt hvordan dette fungerer men ville fortelle min historie og høre andres erfaring o.l.

Rus har alltid vært en del av livet mitt, mor som var sterkt ruset på forskjellige piller og alt av opiater, samtlig en far som er alkoholiker (ingen kontakt med noen av dem lenger)
Så har vært turbulent oppvekst med mye omsorgssvikt å fikk bli med foreldrene mine på litt mere enn jeg burde i den alderen (slåsskamper, fyllekjøring og bruk av våpen)

Hadde derfor alltid problemer med barnevern og inn å ut av forskjellige beredskapshjem og institutter hvor jeg ble kjent med feil folk som introduserte meg for dop, ritalin og hasj for det meste i en alder av 11-12(ish)

Så var jeg så heldig å få flytte inn i ett fantastisk fosterhjem hvor jeg fikk mange opplevelser, lærte mye om familie og kjærlighet og trodde jeg endelig fant ‘hjem’
Har vært mye preget av sykdom i ung alder, uten å utdype for mye så er det kroniske sykdommer, mye smerter og en del operasjoner som følge av dette. (Helt rusfri utenom på resept)
Men fikk ikke en gang fullføre 9. klasse og hadde og har nesten ikke venner

Så kom tiden hvor jeg fylte 18 å måtte tenke på å flytte ut, fikk mulighet til å leie hybel fra fosterforeldre å trodde alt var bra i noen mnd, hadde fått sertifikat å bil og alt.

Jeg begynte da å selvmedisinere på hasj, kanskje litt for mye men ikke mer en 1-2 j’s dagen, å brukte mere tid med venner, noe som gjorde at fosterforeldre ble mistenksome og låste seg inn i hybelen å fant noen bags å ett askebeger med 3-4 sneipa.
Dette friket di ut over og jeg måtte flytte ut midt på natta eller dra på avrusning.
Dem tilkalte politi som stoppet meg for ‘ruskjøring’ fordi jeg hadde røyket dagen før.
Ble også en besittelse på en grei mengde hasj jeg venter på dom for + litt annet styr
Har mistet all kontakt fra etater som b.v. RoP, lege (noe grunnet angst) og sitter no med masse gjeld å uten fast bopel (mistet andre leilighet fra politiet på bursdagen min) og fosterforeldre kuttet all kontakt så har egentlig bare dama igjen.

Hadde heldigvis ei venninne som lot meg bo hos henne,
vi utviklet en sterk romanse, elsker henne mer enn noe annet, men siste halvannet året har falt veldig utpå :/

Begynte røyke mye, så begynte jeg på igjen på amfen
Har brukt det av og på en del (ikke hele tiden men fort 5-10g på ei uke) og det har bare eskalert videre etter det, tullet en del med sprøyter (ikke nål!) så en del benzo for nervene som bare har økt forbruket og alt annet jeg kan få hendene på egentlig :/

Har siden sommer hatt psykose å hele pakka å innser hva det gjør på forholdet å di rundt meg å har hatt lyst å slutte med alt men blir bare sugd mer og mer inn i det.
Har holdt meg unna opiater for jeg vet jeg elsker dem for mye, men har siste tiden vurdert forskjellig ulovelige pga. høye smerter å får bare paracet på resept

Men nok om det, jeg vil ha tilbake lappen, jeg vil ha det bra med dama, jeg vil leve ett liv verdt leve.. men finner alltid veien tilbake, å jeg vil egentlig bare slutte med alt av tull, å få en ordentlig jobb eller noe utdanning men amfetamin blir min eneste ‘venn’ å finner alltids en måte å suge
meg tilbake å vet ikke om jeg klarer dette lenger :/
Spesielt nåf jeg har ingen å snakke med det om helt ærligt

Sikkert mye mer å tilføye å rette på men er ganske tidlig på morran å tenkte sove litt å kjenner sovepillane kicka

Noen råd eller kloke ord før det blir forseint for meg og forsterforeldra hadde rett?
Anonym bruker
"Rød Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fosterforeldrene dine prøver å redde deg på den måten de tror er best for deg. De har vel sett hvordan de fleste som ruser seg ender opp.
Den eneste løsningen jeg har sett som har fungert for folk som desperat ønsker å komme seg vekk fra rus og leve et "normalt" liv er trening og hobbyer. Adrenalin er også en klar vinner om du liker slikt.
Ingen medikamenter vil hjelpe deg, du har vel kanskje merket det?

Først kom deg vekk fra tyngre stoffer. Er du i miljøet så er dette nesten umulig. Hva er viktigst? Henge med rusa folk eller skape en framtid for deg selv og damen? Bruk hasjen til å ta evt abstinenser. Kommuniser med damen hva du ønsker for framtiden. Er du heldig så ønsker hun det samme og dere kan hjelpe hverandre!

Du må bare akseptere at livet er tøft for alle. For noen er livet mer brutalt enn for andre og dette må du bare bruke som motivasjon. Du har en erfaring ikke mange har og om du kan klare å reflektere rundt oppveksten din, avhengighet osv så har du jobb bare der feks. Her er det viktig at du er ferdig med rus og har et avklart forhold til egen psyke osv. Kanskje dette kan motivere litt?

https://www.nav.no/no/person/arbeid/...brukererfaring

Det tar ikke mange måneder uten rus før ting begynner å falle på plass. NAV kan fikse utdanning og kurs om du er villig og klar.

Lykke til!
Kicka du sovepillene kicka? Trodde du kun fikk paracet på resept?
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fosterforeldrene dine prøver å redde deg på den måten de tror er best for deg. De har vel sett hvordan de fleste som ruser seg ender opp.
Den eneste løsningen jeg har sett som har fungert for folk som desperat ønsker å komme seg vekk fra rus og leve et "normalt" liv er trening og hobbyer. Adrenalin er også en klar vinner om du liker slikt.
Ingen medikamenter vil hjelpe deg, du har vel kanskje merket det?

Først kom deg vekk fra tyngre stoffer. Er du i miljøet så er dette nesten umulig. Hva er viktigst? Henge med rusa folk eller skape en framtid for deg selv og damen? Bruk hasjen til å ta evt abstinenser. Kommuniser med damen hva du ønsker for framtiden. Er du heldig så ønsker hun det samme og dere kan hjelpe hverandre!

Du må bare akseptere at livet er tøft for alle. For noen er livet mer brutalt enn for andre og dette må du bare bruke som motivasjon. Du har en erfaring ikke mange har og om du kan klare å reflektere rundt oppveksten din, avhengighet osv så har du jobb bare der feks. Her er det viktig at du er ferdig med rus og har et avklart forhold til egen psyke osv. Kanskje dette kan motivere litt?

https://www.nav.no/no/person/arbeid/...brukererfaring

Det tar ikke mange måneder uten rus før ting begynner å falle på plass. NAV kan fikse utdanning og kurs om du er villig og klar.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Ja tusen takk for støtte, er bare at av og til så kan det bli veldig mye, å all usikkerheten osv.
Har som mål å få tilbake lappen samma faen, brenner broer med alle i miljøet, å prøver prioritere det som er viktig for meg, men kan bli litt ensomt

Fosterforeldre gjorde det dem følte ble riktig å holder ingenting imot dem, men ting kunne vært gjort annerledes kanskje mere støtte, ikke kaste meg på gata å kutte kontakt pga. bare ei lita bønne
Ble stemplet som narkoman å var vel det som fikk meg litt utfor, og området jeg måtte flytte til ikke var det beste for meg

Vet at dette ikke er store greiene, men om jeg ikke tar tak i det no, kommer alt til å gå gale, å ville høre her hva dere kan ha å si til godt, men også bare for å fortelle min historie, en start hvertfall

Skal sjekke ut den linken din men har allerede noe kontakt med nav, går på aap og holder på å søke ufør, men har heller lyst til kunne jobbe
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Kicka du sovepillene kicka? Trodde du kun fikk paracet på resept?
Vis hele sitatet...
Ja har endt opp med å måtte ty til andre ting no men brukte få imovane og div. Smertestillende på resept men sist jeg skulle fornye fikk jeg mye angst for det ble bare skrevet opp som rusmisbruk
Anonym bruker
"Blind Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bryte kontakt med alle som ruser seg, snakker om rus, minner deg om rus er #1
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bryte kontakt med alle som ruser seg, snakker om rus, minner deg om rus er #1
Vis hele sitatet...
Lettere sagt enn gjort når alle man kjenner og hele miljøet man bor i oppfordrer til rus, som fører til pengeproblem, som fører til mer dop for å få råd til at alt skal gå rundt
Ingen som tvinger deg til å være i ett miljø. Ingen som tvinger deg til å kjøpe?

Jeg har forståelse for at det er vanskelig når alle som du kjenner er involvert. Men jeg har troa på at du klarer det om du tar deg selv vekk fra miljøet
Damn dude Du har en god historie som du garantert kommer til å inspirere en ung gutt med en dag.. Jeg ble inspirert av "samme" fortelling fra en gamling når jeg var langt nede.

Pga hans tidligere smerte og min kommende smerte ble det håp og motivasjon til oss begge.

Kortvarig men effektivt, jeg skjerpa meg nok til å ikke miste alt.

Du har en gyllen mulighet til å gjøre det rette nå. Bygg deg opp fra dette og gjør det til en historie du kan fortelle til den som en dag trenger å høre den.

Du vet hva du må gjøre og det du ikke enda vet skal du nok finne ut av. Du har kommet såpass langt at du har mer enn lov til å ha troen på deg selv. Lykke til.
Anonym bruker
"Blind Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lettere sagt enn gjort når alle man kjenner og hele miljøet man bor i oppfordrer til rus, som fører til pengeproblem, som fører til mer dop for å få råd til at alt skal gå rundt
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvor vanskelig det er å innse hvor lett det er. Det tok meg mange år men da jeg først bestemte meg var det dritlett å kutte ut omgangskretsen. Er ikke værre enn å bytte nummer og slutte å henge i de områdene man pleier, slutte å gå på de utestedene man møter på dem, ikke svare mer på facebook eller forklare situasjonen om at man prøver å komme seg på rett kjøl og kan ikke være sosial på en stund.
Man blir mye alene men etterhvert er man klar for å finne nye venner og i mellomtida kan man bli bedre kjent med familien sin eller få seg en bikkje å henge med, starte i no frivillig jobb

Ekke så vanskelig som man tror men man må være hundre prosent innstilt på å holde seg unna alt med rus og at nå er det nok samme hva du mister når du kvitter seg med ruslivet så er det verdt det for å få kvitta seg med ruslivet. Hvis du lager unnskyldninger for deg selv med masse "men", men venna mine er der, men jeg har ikke noe å gjøre, men det er dårlig gjort å ditche venna mine, men jeg kjeder meg, men jeg trenger penger blabla alle men da funker det ikke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Ekke så vanskelig som man tror men man må være hundre prosent innstilt på å holde seg unna alt med rus og at nå er det nok samme hva du mister når du kvitter seg med ruslivet så er det verdt det for å få kvitta seg med ruslivet. Hvis du lager unnskyldninger for deg selv med masse "men", men venna mine er der, men jeg har ikke noe å gjøre, men det er dårlig gjort å ditche venna mine, men jeg kjeder meg, men jeg trenger penger blabla alle men da funker det ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er møkk vanskelig selv om jeg er hundre prosent innstilt. Hver jævla dag, nærmest hvert minutt går jeg og har lyst på rus.
Jeg flyttet fra alt og jeg har aldri vært så ensom som jeg er her nå. Trøster meg med at dette er bedre enn alternativet (rus og dårlige folk rundt meg. Døden) men fy faen det er så tungt. Gråter ofte og er lei meg. Flere ganger har jeg kledt på meg og vært halveis til å stikke ut og kjøpe meg noe, men jeg har stoppet og gått hjem. Etterfulgt av mer gråt og følelse av ren skjær håpløshet. Savner å prate med noen som har klart det og vet hvor hinsides jævlig prosessen er, hvilken styrke som kreves. Men her inne blir innleggene mine bare slettet hver gang jeg prøver å finne noen. Nok en dør slamra i trynet liksom.
Det er en kamp fra du står opp om morgenen til du omsider sovner på kvelden. Jævlig tungt..
Sist endret av her men ikke he; 22. februar 2022 kl. 18:32.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kun langtidsbehandling er et trygt kort å spille. Å behandle seg selv er hverken lett eller pålitelig . Særlig med både psykoser og eskalerende, til tider tungt, blandingsmisbruk

Det er vanskelig i starten, og så gradvis lettere. Et år uten rus og du vil se massiv bedring.
Sist endret av meaculpaUIO; 22. februar 2022 kl. 18:47.