Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2156
Hei, min mor har i alle år vært uføretrygdet grunnet veldig sterk ADHD. Men hun har funnet sin plass i livet, og driver en sesongdrevet bedrift. Der hun er eneste ansatt.
Siden hun er 100% uføretrygdet så får hun jo ikke så mye mer av denne bedriften. Men det er jo ikke derfor hun har startet den opp. For hun er godt etablert, og uføretrygden var god nok for hun.

Men nå har jo Nav over noen år gjort feilutbetalinger, sånn at hun nå har fått trekk i støtten fra nav. på hele 7 tusen i mnd.

Hun vurderer å ta opp lån på huset for å kunne betale hele beløpet til nav. Dette er jo en grei løsning, men hun vil jo sitte å betale renter på disse pengen. Så summen vil jo bli høyere til slutt, men hun trenger ikke å henge bakpå hver mnd.

Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg selvfølgelig hjulpet henne.


Men er det noen som har gode råd her?
Mitt forslag er å snakke med NAV mtp om de kan trekke et lavere beløp pr måned, slik at hun heller betaler over lengre tid. Min erfaring er at NAV faktisk er ganske hjelpsome.
Akkurat NAV innkreving har jeg erfaring med det motsatte. De kan være brutale der de har gjemt seg så langt nord i landet det er mulig.

Det høres ut som en bra plan å ta det på huset. Du får tvilsomt noe bedre renter noe annet sted.

Hvis NAV forlenger perioden så er det mulig renter på det også.

Tenker at det viktigste her er å unngå at det skjer igjen.
Takker begge to for svar.
Som du Dough sier så er nav vanskelig å ha med å gjøre. De ønsker ikke å trekke et lavere beløp. Siden hun på papiret skal ha nok penger til å overleve en mnd.

Hun hadde også rett før jul startet med røykeslutt, og hadde kommet godt i gang med dette. Men Økonomisk stress har gjort han hun sliter med å slutte. Og ender opp med å handle røyk. Noe som igjen er veldig dumt da hun trenger alle pengene hun får.

Men å si til ei voksen dame at hun ikke kan røyke mere er ikke lett, da hun har røyket siden hun var 12 år.
Og ja jeg har prøvd alt mulig å få hun til å slutte med røyk, selv tilbudt at jeg slutter med snus. Sagt klart i fra at jeg ikke kommer til å pleie henne om hun blir syk pga røyken. Så føler jeg ikke har så mye mer å gi rundt røykeslutt heller. .
Sikkert ikke det du vil høre, det er jo flott og fint du vil hjelpe men det går en usnynlog grense her for ansvar. Det høres for meg ut som du påtar deg litt for mye ansvar for moren din. Enn så lenge hun ikke er pleietrengende så er dette hennes anvar hun er forelder, du er avkommet. Den dagen hun faktisk blir pleietrengdene så er en ev tidligere diskusjon om røykeslutt en tom trussel da andre mekanismer "mor <-> sønn" vil trumfe det meste om ikke alt. Nikotin er en veldig sterk avhengig.
Sitat av Dough Vis innlegg
Sikkert ikke det du vil høre, det er jo flott og fint du vil hjelpe men det går en usnynlog grense her for ansvar. Det høres for meg ut som du påtar deg litt for mye ansvar for moren din. Enn så lenge hun ikke er pleietrengende så er dette hennes anvar hun er forelder, du er avkommet. Den dagen hun faktisk blir pleietrengdene så er en ev tidligere diskusjon om røykeslutt en tom trussel da andre mekanismer "mor <-> sønn" vil trumfe det meste om ikke alt. Nikotin er en veldig sterk avhengig.
Vis hele sitatet...
Jeg føler ikke ansvaret jeg har tatt på meg nå er noe spesielt stort. Jeg har tilbudt henne å hjelpe med eventuelle søknader, samt at jeg har lagt ut en status her.

Grunnen til at jeg ønsker å hjelpe henne er fordi hun sliter med å sette seg inn i ting, grunnet ADHD.

Dette er ikke noe som jeg går rundt å bekymrer meg nevneverdig for.
Er bare synd at vi har et system som kan gjøre små feil over flere år, for så å kreve summen tilbake så fort de kan.