Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3550
Jeg fullførte 3-årig bachelor program, men strøk ett fag, og har derfor bare 172.5/180 studiepoeng. Ser at det faget nå er utgått, og kan ikke tas opp igjen. Hva kan man gjøre for å få de resterende 7.5 poengene? Jeg fikk jobb etter studiene og ga derfor blaffen med å ta opp dette faget, noe som i retrospekt kanskje ikke var det lureste valget...
Mulig det er forskjellig praksis mellom forskjellige studiesteder, og det mangler en del informasjon her. Hvorfor er faget utgått? Har det blitt videreført? Erstattet med et liknende fag? Er bachelorprogrammet du fulgte avsluttet/videreført? Alt ettersom må du må ta 7.5 studiepoeng for å få en bachelorgrad, så blir spørsmålet om du kan:
(1) Fullføre graden din ved å ta et emne som fullfører din originale studieplan. Enten et fag tilsvarende det du mangler, eller søke om å få et annet som godkjent erstatning.
(2) Bytte bachelor, hvis fagene du har tatt kan kombineres med ett nytt emne for å oppfylle studieplanen i et annet studieprogram.
(3) Bytte til fritt sammensatt bachelor, som har færre krav til studieplan/struktur. Dette vet jeg er mulig på UiO f.eks.

I utgangspunktet er det mange muligheter her. Det kan også hende du kan ta det manglende emnet et annet sted, og få det godkjent av lærestedet du gikk på først.

Uansett vil jeg poengtere at jeg som forumbruker kan gi deg en pekepinn, men at det enkleste og beste vil være å kontakte lærestedet du gikk på, og ta det derfra. Regner med at dette lar seg ordne uten problemer
Sist endret av Bl4derunner; 21. desember 2021 kl. 19:42.
Kontakt lærestedet.
Sannsynligvis kan de tilby et fag som likner nok til å fylle den plassen. Du er neppe den første med dette problemet.