Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 8645
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Watt er watt, så 500w led produserer like mye varme som 500w hps. Men led sender mye varme "bakover" i kjøleribber mens hps stråler mer forover. Så det perfekte oppsettet vil nok være litt anderledes.
Vis hele sitatet...
Det her er reint svada og viser til manglende forståelse av både strøm, HPS og LED. HPS er en lysbue, og de produserer også mye stråling utenom lys som infrarød stråling, LED er en semikonduktor, ikke en lysbye, som produserer elektroluminens. Det er to vidt forskjellige måter og skape lys på og å si at 500 watt produserer like mye varme blir helt feil: Hva strømmen brukes til vil påvirke hvor mye varme produseres.

Med HPS så er det et lite rør inni som har høyt trykk, her ligger Xenon, kvikkølv og sodium. Ballasten antenner pæra med en høyspenningspuls og en lysbue vil oppstå røret. Lyset er helt hvitt pga Xenon gassen, så vil kvikksølvet fordampe og man får et mer blåaktig preg på lyset før til slutt sodiumet fordamper ved ca 240 grader, og lyset går over til det mer kjente gulaktige "gatelys" fargen.

LED er en helt annen prosess, der man sender strøm igjennom en semikonduktor og skaper elektroluminens.

Så med HPS er det en høyspent lysbue igjennom gasser som skaper lyset, noe som også skaper veldig mye varme, med LED er det lav volt via en semikonduktor: Man bruker energien mye mer effektivt med LED.

LED er altså mye mer energieffektivt, men har ganske smal profil på spekteret av stråling det gir: Sola vår er en gigantisk fusjonreaktor og lyset den produserer er et ganske bredt spekter av stråling, så her er HPS mye mer lik: Bredt spekter av stråling, men så bredt at mye energi forsvinner i varme også.
Så utfordringen med LED har vært at de er for snevre på spekteret, i starten så vi "narrowband LED" dyrkelys, de som produserer lilla/blått aktig lys, fordi noen mente plantene bare trengte det snevre båndet av lys. Det fant man ut var feil og så kom LED med bredere spekter og som produserer "vanlig hvitt lys".

LED har fremdeles en vei å gå for å bli perfekt, men det er mye mer energieffektivt enn HPS.
Sorry dude, mente ikke å starte en fight her ass. Det er seff mange typer lys, og for planta spiller det stor rolle hva du bruker. Det er riktignok mye hype fra clubies i dette gamet, så ta ting med en klype salt. All LED er ikke likeverdig, og produsenter lover gjerne ofte ting de ikke kan levere. Og ingen i dette gamet kan måle noe som helst...

Men for varmens del spiller det mindre rolle. All effekt ender opp som varme uansett og må ut på en eller annen måte.
bestille fra: https://www.growland.biz/warenkorb.php
Har en handle liste på rundt 2 tusen 300 kroner men ser at Moms ikke er inkl i prisen? Hva skal jeg forvente?
Sist endret av Altazium; 11. november 2021 kl. 18:43.
Sitat av Altazium Vis innlegg
bestille fra: https://www.growland.biz/warenkorb.php
Har en handle liste på rundt 2 tusen 300 kroner men ser at Moms ikke er inkl i prisen? Hva skal jeg forvente?
Vis hele sitatet...
Moms er 25% og så blir det noe fortollingsgebyr tenker jeg. Har hørt at tollere kan beslaglegge komplette dyrkeutstyr, men om det er sant vet jeg ikke. Det er jo tross alt lovlig.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Moms er 25% og så blir det noe fortollingsgebyr tenker jeg. Har hørt at tollere kan beslaglegge komplette dyrkeutstyr, men om det er sant vet jeg ikke. Det er jo tross alt lovlig.
Vis hele sitatet...
Hva er fortollingsgebyr prisene? Rundt 300kr?
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
150kr for sendinger under 3000kr, 300 for over 3000kr: https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet
Sitat av Altazium Vis innlegg
Hva er fortollingsgebyr prisene? Rundt 300kr?
Vis hele sitatet...
Tror det stemmer ja.
"Det vil være ordinær tollbehandling og fortollingsgebyr på 299 kroner på alle varer med en verdi over 3000 kroner og på import av næringsmidler, særavgiftspliktige varer eller restriksjonsbelagte varer – uansett verdi."
▼ ... over en uke senere ... ▼
Legg ut bilde når du får satt det opp da