Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5254
Hei! For noen dager siden tok jeg bilder på en konsert, med planer om å bruke det til porteføljen om det ble noen bra shots. Jeg ble fornøyd med en del av dem, og vurderer nå å legge dem ut på Instagram. Jeg har ikke spurt bandet om de samtykker til dette.

Søkte litt rundt, Datatilsynet sier konserter går under som situasjonsbilder, men at det kommer an på motivet (slik jeg tolker det):
https://www.datatilsynet.no/personve...ilder-pa-nett/

Har jeg lov til å publisere hva som helst fra konserter? Eller bør jeg helst holde meg til de hvor motivet er en gruppe på minst 3/man ikke kjenner igjen personen?
Noen av dere som har opplevd lignende?
Hadde du tillatelse til å fotografere på konserten? De fleste forbyr det eksplisitt så vidt jeg har sett.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hadde du tillatelse til å fotografere på konserten? De fleste forbyr det eksplisitt så vidt jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Men det har da vel ingen ting å si angående lovligheten for å publisere disse bildene?

Jeg leser det som om at det er ok å publisere situasjonsbilder, og da iallefall som er på steder der det er alminnelig ferdsel (vet ikke om konsert er det). Du skal vel bare ikke legge ut personlige detaljer, og jeg tenker hvertfall at din person ikke er personopplysninger. Jeg ville vært forsiktig rund å publisere bilder av barn (tror det nok er lovlig i denne situasjonen men har ikke satt meg inn i lovverket).
Jeg ville publisert, også heller fjernet det om jeg fikk henvendelse fra personen i bildet om han uttrykte det ønsket, selv om loven kanskje ikke tilsier det. Men er du på en konsert og tar bilde av en konsertdeltaker så kan jeg ikke begripe hvordan det ikke er et situasjons bilde.

det som faller meg inn at kan være relevant uten at jeg har tid til å sette meg mer inn i det er åndsverkloven og personopplysningsloven (personopplysningsloven er litt far out her egt)
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hadde du tillatelse til å fotografere på konserten? De fleste forbyr det eksplisitt så vidt jeg har sett.
Vis hele sitatet...
Hadde tillatelse ja, men tror ikke det skal ha noe å si rundt publiseringen slik Absurd skrev

Sitat av Absurd Vis innlegg
Men er du på en konsert og tar bilde av en konsertdeltaker så kan jeg ikke begripe hvordan det ikke er et situasjons bilde.
Vis hele sitatet...
Burde nok spesifisert, motivene på bildene er kun bandmedlemmene. Har bilder hvor det er 2-3 av dem sammen, og andre hvor det nærmest blir portrettbilder av en og en.

Sitat av Absurd Vis innlegg
Jeg ville publisert, også heller fjernet det om jeg fikk henvendelse fra personen i bildet om han uttrykte det ønsket, selv om loven kanskje ikke tilsier det.
Vis hele sitatet...
Blir nok noe sånt, tviler egentlig på at de hadde hatt noe imot publiseringen så lenge bildene er bra. Bare greit å ha loven i ryggen!
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av plukkern Vis innlegg
Hadde tillatelse ja, men tror ikke det skal ha noe å si rundt publiseringen slik Absurd skrev


Burde nok spesifisert, motivene på bildene er kun bandmedlemmene. Har bilder hvor det er 2-3 av dem sammen, og andre hvor det nærmest blir portrettbilder av en og en.


Blir nok noe sånt, tviler egentlig på at de hadde hatt noe imot publiseringen så lenge bildene er bra. Bare greit å ha loven i ryggen!
Vis hele sitatet...
Jeg ville sagt at et arrangement som en konsert som er tilgjengelig for alminneligheten er av allmenn interesse!

Du gjør nok lurt i å forsikre deg om å være på rette side av loven ja.
Det må da være helt lovlig. Aviser gjør jo det til stadighet. Både bilder av band og publikum.
Se f.eks her https://www.itromso.no/feedback/2018...e-16107909.ece
Sitat av dggr Vis innlegg
Det må da være helt lovlig. Aviser gjør jo det til stadighet. Både bilder av band og publikum.
Se f.eks her https://www.itromso.no/feedback/2018...e-16107909.ece
Vis hele sitatet...
Nå aner jo ikke vi noe om de har avtale med konsertarenaen eller bandet angående publisering da.

Ikke at jeg sier at det er forbudt, men synes det blir litt for enkelt å regne med at det er OK bare fordi aviser gjør det, når vi ikke kjenner til hvilke avtaler avisene bruker.
Sitat av plukkern Vis innlegg
Hei! For noen dager siden tok jeg bilder på en konsert, med planer om å bruke det til porteføljen om det ble noen bra shots. Jeg ble fornøyd med en del av dem, og vurderer nå å legge dem ut på Instagram. Jeg har ikke spurt bandet om de samtykker til dette.
Vis hele sitatet...
Her ser jeg en enkel løsning på problemet.
Du kontakter bandet og forklarer situasjonen og viser dem bildene.
Foreslå følgende avtale - du bruker bildene i din portefølje mot at
bandet får låne bildene til å promotere seg selv.

Trenger ikke være verre enn det.
Hei, du har lov å publisere bilder fra offentlige arrangementer uten tillatelse fra enkeltpersoner så lenge bildet ikke er tatt nærmere enn 5 meter. Hvis motivet åpenbart er av en enkeltperson kan reglene være litt mer komplisert. Gjelder både film og bilder i Norge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Equi Vis innlegg
Hei, du har lov å publisere bilder fra offentlige arrangementer uten tillatelse fra enkeltpersoner så lenge bildet ikke er tatt nærmere enn 5 meter. Hvis motivet åpenbart er av en enkeltperson kan reglene være litt mer komplisert. Gjelder både film og bilder i Norge.
Vis hele sitatet...
Jøss.

Kor kjem den avstandsgrensa frå? Og med telelinse er jo ikkje fem meter spesielt lang avstand?

Det er sjølvsagt vas. Kriteriet for å kunne publisere bilete av enkeltpersonar utan samtykke er at det er av aktuell og almenn interesse. Det står i ÅVL §104.

Det er åpenbart ei vurderingssak om bilete har almenn og aktuell interesse, men eg vil tippe at ein konsert er noko som i svært mange tilfelle vil vere dekt av lova. Opptrer Metallica i Oslo Spectrum er det åpenbart av aktuell og almenn interesse, og du vil fritt kunne publisere bilete tatt på tre meters hold.

Om det er fjerdeklasse som opptrer på juleavslutninga på skulen er eg ikkje like overtydd om at det har aktuell og almenn interesse...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jøss.

Kor kjem den avstandsgrensa frå? Og med telelinse er jo ikkje fem meter spesielt lang avstand?

Det er sjølvsagt vas. Kriteriet for å kunne publisere bilete av enkeltpersonar utan samtykke er at det er av aktuell og almenn interesse. Det står i ÅVL §104.

Det er åpenbart ei vurderingssak om bilete har almenn og aktuell interesse, men eg vil tippe at ein konsert er noko som i svært mange tilfelle vil vere dekt av lova. Opptrer Metallica i Oslo Spectrum er det åpenbart av aktuell og almenn interesse, og du vil fritt kunne publisere bilete tatt på tre meters hold.

Om det er fjerdeklasse som opptrer på juleavslutninga på skulen er eg ikkje like overtydd om at det har aktuell og almenn interesse...
Vis hele sitatet...
Filmer en del med FPV Droner og jeg ringte til Datatilsynet. Fikk ikke høre om noe 5 meter grense. Men så lenge det er utilsiktet filming og jeg sensurerer kjennetegn kan jeg bruke den filmen som jeg vil.

Kommer litt an på bruken så klart, men det er jo ganske stor forskjell på å få med et glimt av et ansikt i noen sekunder 40-50 meter over bakken utti skogen enn på en konsert eller fotballkamp for eks

Men hvis jeg tar en kameradrone og henger over en hage eller foran soveromsvinduet kan jeg bli nektet å filme.
Sitat av 420master Vis innlegg
Filmer en del med FPV Droner og jeg ringte til Datatilsynet. Fikk ikke høre om noe 5 meter grense. Men så lenge det er utilsiktet filming og jeg sensurerer kjennetegn kan jeg bruke den filmen som jeg vil.

Kommer litt an på bruken så klart, men det er jo ganske stor forskjell på å få med et glimt av et ansikt i noen sekunder 40-50 meter over bakken utti skogen enn på en konsert eller fotballkamp for eks

Men hvis jeg tar en kameradrone og henger over en hage eller foran soveromsvinduet kan jeg bli nektet å filme.
Vis hele sitatet...
Ja, utilsiktet filming med drone er noe ganske annet enn å
ta bilder av et band som opptrer - endog med tillatelse.

TS skriver jo at h*n har til hensikt å publisere bildene
som en del av sin portefølje som fotograf.

Dette trenger ikke være et rettslig spørsmål så lenge
det er mulig for fotografen å kommunisere direkte med
bandet.
Det verste som kan skje er at du får et strengt brev som sier at du må fjerne bildene, også gjør du det.