Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4429
Har lite erfaring med politikk, så skjønner ikke helt når dette skal tas opp? Det har jo vært særdeles mye snakk om legalisering/avkriminalisering før valget, og nå har det gått en stund. Dermed lurer jeg på når dette skjer eller eventuelt hvordan er prosessen? Skjer det bare plutselig en dag at "Ja, nå skal vi avgjøre denne saken"?

Sidespørsmål: hvorfor skriver ikke NRK noe om legalisering i Tyskland (og Luxembourg)? Dette er vel en ganske stor sak når et av de mektigste landene i Europa velger å legalisere. Skal da være mulig å skrive en kort og nøytral artikkel om faktaene som blir presentert?
Den avkriminaliseringa det ble snakk om ble det vell ikke noe av. Det var en periode i år eller i fjor pga corona at besittelse til eget forbruk ble avkriminalisert men det har vell gått tilbake til slik det var før.
Trådstarter
32 6
Jeg forstår ikke hvordan det da bare kan gå i glemmeboka når det var flere av partienes høyst relevante punkter? Hva stopper de fra å ta det opp igjen når det er dagsaktuelt? Eller er det bare en felles enighet om at "Okei, nå har vi snakket om dette. Da orker vi ikke ta det opp igjen før om 5 år?"
Sist endret av dozzz; 20. november 2021 kl. 23:45.
Flesteparten av de som sitter å bestemmer nå er vell delvis imot en avkriminalisering. Iallfall den som ble foreslått.
Du kan takke AP. De kastet rusbrukerene under bussen fov å slikke seg innpå SP.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det var en periode i år eller i fjor pga corona at besittelse til eget forbruk ble avkriminalisert men det har vell gått tilbake til slik det var før.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Har besittelse vært "lov" i Norge?
Sitat av Fun-Light Vis innlegg
Seriøst? Har besittelse vært "lov" i Norge?
Vis hele sitatet...
Nei, det var aldri lov men man fikk det som het "påtaleunnlatelse".
Det var for at politiet skulle kunne prioritere annerledes under corona, men om det faktisk ble praktisert vet jeg ikke men de hadde muligheten en viss periode.
Sist endret av NokErNok; 21. november 2021 kl. 01:48.
Legalisering har aldri vært oppe til forslag på Stortinget. Ikke bland begrepene legalisering og avkriminalisering. Det som var oppe til stemming var om brukerdoser skulle avkriminaliseres, dvs ikke gå gjennom rettssystemet lenger. Forslaget om avkriminalisering av de foreslåtte dosene og stoffene ble nedstemt i sommer, mens andre ting ble stemt for og vedtatt. Les mer om hva som ble bestemt i sommer hos Foreningen for Tryggere Ruspolitikk .

Vi har akuratt fått en ny regjering og avkriminalisering er ikke en sak noen regjering har prioritert som første på agendaen så det går nok en liten stund til vi hører noe om det igjen. Her kan man bidra med å legge politisk press og engasjere seg i de partiene som ønsker avkriminalisering (F.eks Rødt, SV, eller MDG, hvor sistnevnte faktisk ønsker legalisering av cannabis og ikke bare avkriminalisering)

Den nye regjeringen har utformet et nytt forslag som du kan lese i Hurdalsplattformen der det lyder at de vil "Utrede og fremme forslag til nødvendige endringer i lovverket som sikrer at bruk og
besittelse av mindre brukerdoser for rusavhengige møtes med god helsehjelp og oppfølging
istedenfor straffereaksjoner."


Det kommer til å skje noe i forbindelse med straff vs. helsehjelp, men vi vet ikke eksagt hva eller når. Det eneste vi kan konstatere per nå er at det går fremover bit for bit selvom det ikke blir full avkriminalisering med det første.
Sist endret av celtseus; 21. november 2021 kl. 02:21.
Men dette med at tunge narkomane skal få hjel istedet for straff, har dette vært vanlig? Altså å straffe folk som er dypt inne i tung rusmisbruk?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men dette med at tunge narkomane skal få hjel istedet for straff, har dette vært vanlig? Altså å straffe folk som er dypt inne i tung rusmisbruk?
Vis hele sitatet...
Hei! 10.000 i bot for et halvt gram hasj om du er på feil sted til feil tid kan godt skje - selv om du bommer penger og sover ute.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men dette med at tunge narkomane skal få hjel istedet for straff, har dette vært vanlig? Altså å straffe folk som er dypt inne i tung rusmisbruk?
Vis hele sitatet...
Ja, både med bøter og fengsel, evn soning i rusinstitusjon. Ingen tvil om at ruspolitikken har gjort livet værre for veldig mange rusavhengige. Bot som f eks fører til at man må selge istedet for å bare bruke, eller gjeld som gjør en hjemløs eller mer vinningskriminell osv.
Sist endret av celtseus; 21. november 2021 kl. 04:19.
Jeg venter straff for ruskjøring og viltyveri. Er tung rusmisbruker. Forventer å få straff for kjøringa, og er i litt motsatt situasjon som de fleste her. Min erfaring er at det meste løses greit i rettssystem i norge. Og er glad jeg bor her!

Men straff for brukerdoser er tåpelig, det har aldri hjulpet noen. Gi folk hjelp før de plutselig er i kontant med tungt kriminelle, og er avhengig av stoffer og krim før det er for sent. Blir man tatt med rusmidler synes jeg et møte med rus/psyiatri i kommunen er grei reaksjon. Gir mulighet til å ta tak i problem fra hvor man står i, uavhengig av hvilke stoff og alder.
Det har kommet et forslag om å prøve ut det som skulle være rusreformen i Oslo bare. Mener jeg har lest at Arbeiderpartiet stilte seg positive til dette. Litt merkelig da, hvis du kjøper noe i Oslo og tar bussen til Bærum, Lillestrøm eller noe rett utafor så er det plutselig straff og drit igjen.

Og dette med å skille mellom tunge og «de som bare skal tøffe seg» som noen politikere sa. Hvem skaø gjøre denne vurderingen? Politiet? De har jo ikke kunnskapen, ikke i nærheten engang.

For en som meg da. Normalt velstelt, rene klær, og oppholder meg ikke i Brugata. Men allikevel LAR pasient og benzoavhengig. Jeg er da i prinsipppet en tung misbruker, men allerede i hjelpeapparatet. Skjønner ikke hvordan de skal kunne gjennomføre det i praksis.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det har kommet et forslag om å prøve ut det som skulle være rusreformen i Oslo bare. Mener jeg har lest at Arbeiderpartiet stilte seg positive til dette. Litt merkelig da, hvis du kjøper noe i Oslo og tar bussen til Bærum, Lillestrøm eller noe rett utafor så er det plutselig straff og drit igjen.

Og dette med å skille mellom tunge og «de som bare skal tøffe seg» som noen politikere sa. Hvem skaø gjøre denne vurderingen? Politiet? De har jo ikke kunnskapen, ikke i nærheten engang.

For en som meg da. Normalt velstelt, rene klær, og oppholder meg ikke i Brugata. Men allikevel LAR pasient og benzoavhengig. Jeg er da i prinsipppet en tung misbruker, men allerede i hjelpeapparatet. Skjønner ikke hvordan de skal kunne gjennomføre det i praksis.
Vis hele sitatet...
Det var noe av det tåpeligste at AP kom på banen med korrigeringen at det bare skulle gjelde tunge misbrukere. Det gir ingen mening, og det er vanskelig å si at en gitt mengde/stoff skal definere om man er tung misbruker eller ikke; for slik er ikke verden.

At AP stemte i mot dette forslaget vitner mer om et ønske om å være i regjering enn å gjøre det beste for landets innbyggere.

Per nå er den ballen lagt død regner jeg med. Dersom den reformen eventuelt kommer på bordet igjen; er jeg veldig spent på hvilken form den vil ha.