Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5251
Hei. Jeg kjøpte for nesten to år siden en motorsykkel i deler. Det var ikke skilt på kjøretøyet når jeg fikk det, og handelen ble gjort av en bekjent av meg.
Nå har jeg hatt en gjennomgang av div ting i forbindelse med økonomi og sånt på privaten, og nøster opp i en del gammelt og forsømte krav. Oppdager at jeg har et krav på 30 000 i dagbøter pga manglende ansvarsforsikring på dette kjøretøyet. Finnes det noen måte å slippe unna dette på? Det er jo en haug med deler, som absolutt ikke er i kjørbar stand så føles jo ergelig å skulle betale dette selv om jeg burde sjekket opp i dette i forbindelse med kjøpet…
Har vært å meldt skiltet tapt hos politiet da tidligere eier ikke vet hvor det er.
Ble den omregistrert på deg da?
Tipper det er et relativt ufravikelig krav. Er den registrert, selv om den ligger i deler, så må du betale trafikkforsikringsavgift.

Trafikkforsikringsavgift

Trafikkforsikringsavgift betaler du til forsikringsselskapet ditt, sammen med forsikringen på bilen din.

Årsavgiften ble i 2018 lagt om til en trafikkforsikringsavgift. Det er påbudt å ha gyldig forsikring for alle registrerte kjøretøy. Hvis du ikke betaler forsikring og trafikkforsikringsavgiften (årsavgift) for kjøretøyet ditt, vil du få et gebyr for hver dag kjøretøyet er uforsikret.

Har du spørsmål om trafikkforsikringsavgiften (årsavgift), ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. Du kan også lese mer om trafikkforsikringsavgift på Trafikkforsikringsforeningens nettsider.
Vis hele sitatet...
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie...ikringsavgift/
Sist endret av loppetrusa; 27. september 2021 kl. 19:52.
den kan være registrert på deg og omregistreringsavgiften kan være betalt, men du trenger ikke forsikring så lenge du ikke har skilter på den. Kort og greit, har du skilter på knallerten, så skal du ha forsikring. Leveres skiltene inn så trenger du ikke forsikring.
Har du ikke skilter på sykkelen eller bekreftelse på at de er innlevert, så må du melde skiltene tapt.
Om du har betalt omreg må du betale dersom du ikke har meldt skiltene tapt, ingen vei rundt dette, er tross alt staten du skylder penger da så det kravet vil forhølge deg til du enten betaler eller dauer
Burde forsøke spore opp hva som skjedde med skiltet.
Kan det ha blitt levert inn uten å blitt registrert riktig f.eks ?