Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7255
Hei. Har et kamera som går på vmount batteri.

Den kabelen som går fra batteri til kabel har blitt litt sliten og kamera kortslutter om ledningen blir bøyd for mye.

Siden jeg trenger kamera på mandag og ikke har tid til å kjøpe ny batteripakning tenkte jeg at jeg klippe ledningene og skjøte de bedre.

Spørsmålet er hvordan gjør jeg det best mulig ? Er 4 forskjellige kabler inni ledningen.

https://imma.gr/103040x62596

Sist endret av Malaguena1; 21. mai 2021 kl. 11:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kommer helt ann på hva du har tilgjengelig (siden du nevner en frist på mandag). Har du Wago 221 klemmer tilgjengelig? Bruk de. Har du loddetinn og krympestrømpe tilgjengelig? Bruk de? Har du krympestrømper med loddetinn allerede inni? Bruk de. Har du kun el-tape liggende, fest de så godt du kan og tape el-tape rundt så de forskjellige lederene ikke kommer i kontakt med hverandre.
Sukkerbit eller wago! Og elektrikker teip
Tips: Kutt lederne med forskjellig lengde så ikke alle skjøtene kommer på samme sted.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Har du kun el-tape liggende, fest de så godt du kan og tape el-tape rundt så de forskjellige lederene ikke kommer i kontakt med hverandre.
Vis hele sitatet...
Og i så fall: "Så godt som mulig" er en såkalt Western Union splice:
Sist endret av Myoxocephalus; 21. mai 2021 kl. 14:02.
Selvfølgelig, men jeg antok nivået var såpass grunnleggende når det i det hele tatt ble spurt om hjelp til noe så enkelt at jeg unnlot å nevne hva NASA bruker som sin standard på kabelspleis med last. Før du vet ordet av det så har stakkaren prøvd og feilet så mange ganger at det ikke er mer kabel igjen på noen av endene..
Trådstarter
Takk for tips. Jeg er ganske grønn på elektronikk.

Jeg fikk strøm til kamera. Men ente med at jeg klarte å kortslutte batteriet? Så en liten gnist også var batteriet helt flatt. Regner med at batteriet er ødelagt. Så da var man like langt. Men takk for hjelp
Vil anbefale deg å lære deg grunnleggende elektronikk. Og kjøp et multimeter, slik at du kan måle deg fram til hvilke ledninger du bør koble sammen.
Eller at du ikke eksperimenter mer med dette. Du kunne ha startet en liten brann.
Sist endret av Arex_x; 21. mai 2021 kl. 19:08.
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vil anbefale deg å lære deg grunnleggende elektronikk. Og kjøp et multimeter, slik at du kan måle deg fram til hvilke ledninger du bør koble sammen.
Eller at du ikke eksperimenter mer med dette. Du kunne ha startet en liten brann.
Vis hele sitatet...
Yes. Var et desperat på å fikse det til tirsdag. Pleier ikke eksperimentere med elektronikk..men var en dyr lekse. Da Vmount batterier koster 4-5k. Så gjør ikke dette igjen kan du si
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Malaguena1 Vis innlegg
Takk for tips. Jeg er ganske grønn på elektronikk.

Jeg fikk strøm til kamera. Men ente med at jeg klarte å kortslutte batteriet? Så en liten gnist også var batteriet helt flatt. Regner med at batteriet er ødelagt. Så da var man like langt. Men takk for hjelp
Vis hele sitatet...
Om det var liten gnist er det neppe batteriet i seg sjølv som er skada, men muligens elektronikk eller så enkelt som ei sikring.

Lithiumbatterier inneheld ganske mykje energi, og alle skikkelege pakker har ei form for sikring mot kortslutning.

Om det er eit batteri til fleire tusen ville eg fått nokon som kan litt om elektronikk og batteri til å sjå på det. Om du held til i Bergen, kan eg sikkert sjå på det.

NB: Ikkje send det i posten; det er generelt sett ikkje lov. Og skada batterier er farleg gods.
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om det var liten gnist er det neppe batteriet i seg sjølv som er skada, men muligens elektronikk eller så enkelt som ei sikring.

Lithiumbatterier inneheld ganske mykje energi, og alle skikkelege pakker har ei form for sikring mot kortslutning.

Om det er eit batteri til fleire tusen ville eg fått nokon som kan litt om elektronikk og batteri til å sjå på det. Om du held til i Bergen, kan eg sikkert sjå på det.

NB: Ikkje send det i posten; det er generelt sett ikkje lov. Og skada batterier er farleg gods.
Vis hele sitatet...
Bor i Oslo. Men takk 😊

Vet du om noen som reparer batterier i Oslo? Eller blir dette like dyrt som å kjøpe nytt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Malaguena1 Vis innlegg
Vet du om noen som reparer batterier i Oslo? Eller blir dette like dyrt som å kjøpe nytt?
Vis hele sitatet...
Om du skal gå til næringsdrivande så er desverre fort svaret ja. Men om du kan betale nokon eit par hundre svart er det fort billegare, så ville sjekka ut i ymse facebookgrupper som omhandler elektronikk (søk), og spurt der om nokon ville sjå på det og ev. bytte litt komponenter i bytte mot ein neve hundrelapper.
Selv så har jeg bygget og bygget om tonnevis av Li-Polymer batterier og selv de er overraskende tålbare når det kommer til kortslutninger mest sannsynelig bare et skrubbsår