Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2687
Så, av legen min fikk jeg beskjed om at jeg kan søke om å få tilbake lappen etter 6 mnd (negative rusprøver), mens i brevet jeg nettopp fikk der jeg ble innkalt til rettsmøte stod det at politiet ønsker at retten tar fra meg førerretten i 2 år.
Hvem bestemmer egentlig?
Det betyr at du får en sperrefrist (2år) på førerkortet før du kan kjøre opp, og legen din krever 6mnd dokumentert rusfri prøver før han gir deg helseattest.
Trådstarter
Trodde jeg kom til å miste lappen i 1-2 år, så da legen sa jeg fikk tilbake lappen etter 6mnd rusfrie prøver trodde jeg ikke helt på det.
Spurte politiet, og dama sa at det var legen som bestemte det, og at det han sa stemte.
(Mister det i 6mnd, så fornye hvert år i 3 år med rene prøver)
Så ble litt forvirret når det nå står 2 år..
New generation
colakork's Avatar
Lovens lange arm har det siste ordet.

Hvis du får på papir fra politi at du ikke får kjøre på 2 år så nytter det ikke at legen sier "jo det kan han, jeg sa jo 6 mnd"

Hilsen en simpel tenker.
Hvorfor mister du førerkortet? Og blir du dømt i en rettsak slik at du mister førerretten i 2 år så mister du den i 2 år, men må ha 6mnd rusfri prøver.
Om legen tar fra deg lappen pga at du ikke oppfyller helsekravene så er det han som bestemmer, men om politiet beslaglegger førerkortet ditt så har jeg å legen din like mye å stille opp med hva angår å få det tilbake før tiden.
Jeg tipper pilleknaskeren og colakork har rett. Legen gir helseattest etter 6mnd ren, retten kan likevel velge å gi lengre sperrefrist.

Tror nok du bør se deg om etter en grei elsykkel først som sist.
Da jeg var på avrusning etter å ha mista førerkortet for ruskjøring fikk jeg beskjed av de på behandlingssenteret at de kunne hjelpe meg med førerkortet etter jeg var 6mnd ren, og jeg fikk et falskt håp om at jeg kunne få det tilbake før tida. Men er du fradømt førerretten så hjelper de ikke at du har 6mnd rusfri sålenge sperrefristen ikke er utgått.