Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 928
Hva trenger man for å lage øl på enkleste måte?
Av ingredienser trenger du malt( spiret og tørket korn), gjær, humle og vann.
Men så trenger du så klart litt utstyr også.
Ja det kommer jo helt ann på hvor mye du vil legge i prosjektet og hvor viktig det er med smak. Hva ser du for deg å bruke av spenn og hvor komplisert vil du ha det?

Har du bryggebutikk i nærheten?
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om man bare skal brygge helt enkelt øl og ikke bryr seg så voooooldsomt om smaken så kommer man veldig langt med hva Holotropiker nevnte over samt en gjæringsbøtte i plastikk fra Europris... Og en del annet småsnacks som man rett og slett må ha (saniteringsmiddel etc).

Et godt utgangspunkt kan være å lese deg litt opp her: Nybegynnerguide.

Det er også et fantastisk bra forum tilgjengelig på Norbrygg hvor alle spørsmål du måtte ha allerede er besvart hundre ganger
På flere steder på Vestlandet (kanskje Østlandet også) ble humle helt eller delvis byttet ut med einer/einerlåg som krydder. Men vær da obs på, at einer inneholder stoffer som irriterer nyrene. Litt en gang i blant, gjør ikke noe. Men du bruker ikke slikt øl til flatfyll, om du er glad i dine nyrer. Har du nyreproblemer, så bruker du ikke einer.

En annen krydderplante er pors, denne ble mye brukt som ølkrydder før humla kom. Pors har en særdeles fin aroma, og er vanlig på mang en myr og langs mangt et vann i landet. Men det er vist historier om, at en fikk lettere skallebank dagen derpå, av pors enn humle.

Faktisk så er en ikke sikker på, om humle er en art som opprinnelig vokser i Norge. Det er for eksempel veldig få steder en finner hannplanter (humla er særbu som brennesle, vier og hamp (cannabis)). Men i dag er humle ganske vanlig langs mangt et vassdrag i Norge, men en finner så og si bare hunnplanter. Det er hunnblomstene, som brukes som krydder i øl.
Det aller enkleste er å kjøpe ekstraktsett, enten på bryggebutikk eller europris.
Av utstyr MÅ du ha gjærkar (helst 2stk) og gjærlås, hvert eg også kjekt om du ikke har tappe kran i gjærkaret. Flasker og kork maskin til å tappe på.


Støtter kommentaren om å lese seg opp på norbrygg.no sitt forum
Sist endret av Syltelabb; 21. oktober 2020 kl. 19:58.
New generation
colakork's Avatar
Bor ganske nær en bonde som dyrker korn, hvete? Kunne jeg ha gått bort dit til han å kjøpt noen kilo korn som jeg plukker selv for å så lage øl av dette? Eller trenger det noen spesial behandling før det gjæres
Sitat av colakork Vis innlegg
Bor ganske nær en bonde som dyrker korn, hvete? Kunne jeg ha gått bort dit til han å kjøpt noen kilo korn som jeg plukker selv for å så lage øl av dette? Eller trenger det noen spesial behandling før det gjæres
Vis hele sitatet...
Ja, MEN det vil du ikke, på brygge butikken får du ferdig malt til rundt 20 kr/kg. Det å malte korn er ikke noe du gjør første gang du skal brygge.
Ekstaktsett ligger vel på rundt 400? på europris, da får du alt du trenger unntatt vann og gjækar
Annbefaler øl-kitsa fra europris. Enklere får du det ikke. Vær supernøye med rengjøring og sterilisering, så blir resultatet veldig bra.
New generation
colakork's Avatar
Liker å støtte lokalt, å kverne hvete krever ikke mer enn ei skål vel? Np

Etter at hveten er kvernet er det vel good to go, yes or no?
Sitat av colakork Vis innlegg
Bor ganske nær en bonde som dyrker korn, hvete? Kunne jeg ha gått bort dit til han å kjøpt noen kilo korn som jeg plukker selv for å så lage øl av dette? Eller trenger det noen spesial behandling før det gjæres
Vis hele sitatet...
Ja. Kornet må vaskes og skylles, og så må det begynne å spire. Og etter at det har spiret noen dager må det tørkes. Da har kornet blitt til malt.
Jeg ville kjøpt ferdig malt hvis jeg var deg.

Gjør det enklest mulig første gangen. Etterhvert kan man heller prøve å lage alt fra bunnen av, både dyrke sitt eget korn og sin egen humle.
Sitat av colakork Vis innlegg
Liker å støtte lokalt, å kverne hvete krever ikke mer enn ei skål vel? Np

Etter at hveten er kvernet er det vel good to go, yes or no?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at en skal støtte lokale men det kreves Mye mer enn å bare kverne malten.
Hei! aktiv ølbrygger her

denne har jeg god erfaring med. Kjøp to bokser av denne på 20 l
muntons nut brown ale.
https://www.europris.no/p-muntons-nut-brown-ale-156611

i tillegg kjøper du gjæringskar og gjærlås samt ballong og flaskerens for desinfisering.
av gjæringskar. Vær NØYE med desinfeksjon.
Kok opp 4 liter vann og rør ut maltekstrakten i dette. bruk en slikkepott for å få ut alt.

tilsett kaldt vann fra springen til det er nådd 22 l.

Tilsett ølgjær, anbefaler safeale S-05. Du får mye igjen for å bruke skikkelig ølgjær så anbefaler dette.

Her har du min komplette handleliste:

1stk
https://www.europris.no/p-gjaeringskar-30-l-125377
1stk
https://www.europris.no/p-gjaerlas-125400
1stk
https://www.homebrew.no/fermentis/44...c3%b8lbrygging
1stk
https://www.europris.no/p-rens-for-b...-flaske-125399
2stk
https://www.europris.no/p-muntons-nut-brown-ale-156611

viss du ønsker for smakens skyld så ville jeg også tilsatt ekstra humle. Er uansett ikke nødvendig da maltekstrakten i ølsettet inneholder humlekonsentrat.

1 pakke humle er mer enn nok. Anbefaler cascade.
https://www.homebrew.no/pellets/1349...-humle-pellets
bare send PM om du lurer på noe.
Hoff, nå har jo ikke TS svart enda, men her er det mye humbugg ass. Den såkalte nybegynner linken er en grei kilde til utstyr, men noe utover det er den helt ute å kjører.. 30 til 60 minutter mesk, 19 til 22 grader under gjæring. Hoff.. håpløst ass. Gjæringsprosessen er eksotermisk som betyr at gjæringen produserer varme, skal man gjære en ale på 19 grader burde romtemperaturen være rundt 15 grader. Videre så virker de som at TS ikke er interessert i å brygge all grain. Og det er forståelig, hard start.

Og man trenger absolutt ikke kjøre all grain for å brygget godt øl.

Å brygge med einer er for viderekomne, så det er jo et høl i haue råd til en nybegynner, ikke bare er det mer komplisert, men vi er straks i november... Hoff, hvorvidt humla har opprinnelse fra norge eller ei er jo i beste fall langt fra hva TS spør om, hvem bryr seg lissom? Klart man kan dyrke sin egen humle, og klart den gror greit i norge, men ikke tro, for et sekund, at villhumle kan brukes til ølbrygging, det meste av humleplanter du får kjøpt i norge er prydhumle, og den er ubrukelig til ølbrygging, ja med mindre man elsker løksmak i ølet sitt.

Syltelabb er den første med noe vettug å si, du trenger 2 gjæringskar, et til fermentering og et til omstikk når du skal flaske ølet. Og kran på karet er en bedre løsning enn hevert så også hær treffer han spikeren på hodet. Og ikke minst at den beste plassen for god informasjon er norbrygg sitt forum.

Så kommer colakorka, tipper den var passe full av GHB, og tenker at det bare er å hente noe hvete og meske det, hoff.... noen prøver å fortelle vedkommende at joda hvete kan brukes, men den må spire og tørkes, og det er en vitenskap i seg selv, men neida colakorta vil støtte det lokale hvetesamfunnet, ja jøss da, kjør på, oppdater oss gjerne på åssen det gikk.

Så dukker syltelabb opp igjen og prøver å si at å dyrke egen humle og malte sitt eget korn blir noe stress for en førstegangsbrygger, og det eneste han bommer på er at du får det meste på europris, jeg ville faen ikke tatt i en gjærpose som har stått i romtemperatur med en pølseklype ass

Og nei, colakork, du må spire hveten, tørke den langsomt, for så å knuse den med en kverningsgrad som er tilpasset ølbrygging, og helt ærlig, om du tror din lokale støtte betyr noe som helst er du laaaaaangt ute å kjører, det betyr kanskje noe for deg, og det er jo mer enn nok, men for bonden utgjør du nada... Med det sagt syns jeg du skal kjøre på, og poste resultatet her ass, episk.

Holotropiker er vag, men er i det minste direkte, det er ingenting som er verken galt eller misvisende med det han sier, det er bare vagt.

dødskadaver er vel det nærmeste man kommer til et svar... Ja om man ser bort ifra at en "aktiv ølbrygger" burde komme seg vekk fra europris sett, han treffer såikeren på hode med flere ting, kast gjæra fra europris og bytt ut med US-05, kjøp en pose hume, Cascade er jo en klassiker, så blir ølet friskere, men seriøst.... Hoff, vil du ha billig og enkel alkorus er ikke ølbrygging veien å gå...

om du derimot vil ha godt øl, så er veien lang og passelig dyr, og Norbrygg forumet er plassen du vil finne svaret ass...
Sist endret av Kloakk; 22. oktober 2020 kl. 02:12.
Trådstarter
Kan man bruke maltekstrakt som man kjøper i dagligvarehandelen, den mørke sirupen som man smører på skivene?
Klimafiendtlig troll
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Kan man bruke maltekstrakt som man kjøper i dagligvarehandelen, den mørke sirupen som man smører på skivene?
Vis hele sitatet...
Du trenger mye mer maltekstrakt enn den dyre og relativt dårlige, uhumla ekstrakten der. Hvorfor ønsker du å bruke den?

Gjør som foreslått over. Kjøp gjæringskar, gjærlås, hevert, ballongrens og ekstraktkit fra europris. Evt bryggselv.no eller en av butikkene deres.

Du MÅ ikke bruke 2 gjæringskar selv om det er å foretrekke. Er dette kun et testprosjekt kan du tappe på 1.5l flasker så lenge de er reine og sterilisert.

Mange gode tips her i tråden forøvrig!

PS: Dette er min personlige mening, men Munton's Nut Brown Ale smaker helt jævlig. Skal du handle ekstraktsett hos europris, må du handle St. Peters eller det dyreste fra Munton's. Bruwmart og Munton's er jævlig dårlige utgangspunkt for øl i det hele tatt.
Sist endret av Taert; 22. oktober 2020 kl. 06:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Kan man bruke maltekstrakt som man kjøper i dagligvarehandelen, den mørke sirupen som man smører på skivene?
Vis hele sitatet...
Ja du kan, men den er ganske dyr. Skal du bruke dette må du ha minimum 6 stk. Problemet er at du ikke vil få noe humlebitterhet. Dette kan imidlertid løses ved å erstatte humle med feks limeskall. Som nevnt over kan du bruke coopers. Denne inneholder også gjær. Men er en del dyrere. Har brygget mye avanserte brygg, men har også lykkes bra med europrisvarianter med en liten vri👍 bare å prøve seg fram. Bruker du skikkelig ølgjær så blir det som regel ganske bra.