Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2486
Hu hei! Lurer på en sak, Jeg har en 9,9hk 4takt påhengs moto jeg ønsker og kunne lade fra, Suzuki skal ha 1100kr plus moms for dette. og det eneste man trenger et likeretteren. Kan jeg da bruke en fra en 100cc 4takt moped? eller er likeretterene spessielle på forskjellige motorer. begge lager jo 13-14v
"Øko-Terrorist"
Jau, bare toleransen for strøm er innafor(Ampere), påhengeren gir vel gjerne litt mer en 100ccen?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
dette er kun ren gjetting men vil tippe den 100cc en er ca 13hk. men igjen, mopeden er jo bare en oppgradert 50cc og lager fortsatt lite strøm.
"Øko-Terrorist"
Om du er litt nevenyttig kan du "lage" din egen med en slik likeretter: https://www.ebay.com/itm/2-Pcs-Squar...itleDesc=0%7C0

Og en kondensator, f.eks denne på 10uF koblet paralellet med batteriet etter likeretteren: https://www.ebay.com/itm/Start-and-R...itleDesc=0%7C0

Med disse slipper du å lodde så lenge du kan lage egne kabler med spadekoblinger(fås billig på Biltema), og det bør være mer en nok for 9,9HK motoren din.
Sist endret av tr80r; 20. juli 2018 kl. 00:42.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
har sett på dette med og lage en selv men hvordan takle varmen. de blir jo rimelig varme
"Øko-Terrorist"
Usikker på hvor varm den vil bli, men om du har gjengesett kan du jo kjøpe en varmespreder og borre hull, likeretteren jeg lenket til har hull tvers igjennom for å boltes fast.

noe ala dette? https://www.ebay.com/itm/150x69x36mm...LH_TitleDesc=0

Du kan evt. kjøpe en likeretter med høyere toleranse, den vil ikke bli like varm da, jo høyere toleranse jo mindre blir det problemet(25A jeg linket til i tidligere post er litt overkill fra før).
Sist endret av tr80r; 20. juli 2018 kl. 01:03.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
så jeg kan ikke har forstor A likeretter bare forliten?
"Øko-Terrorist"
Stemmer, eneste er at jo større Amp rating, jo større blir de i fysisk størrelse.
Nja, nå har det seg slik at disse boksene til motorsykler/påhengsmotorer ofte har spenningsstabilisator og, i tillegg til likeretter. Selve likeretteren pleier ikke å bli spesielt varm, dette er en simpel krets bestående av 4 dioder. Spenningsstabilisatoren der i mot kan bli veldig varm, og da tenker jeg på linære spenningsstabilisatorer, noe som er hyppig brukt i mopeder o.l.

Spenningen ut fra dynamoen vil variere, mens spenningen til å lade batteriet må være konstant. Så med andre ord, så må den linære spenningsstabilisatoren kvitte seg med den overflødige spenningen, og det gjør den ved å omdanne den til varme.

Hvis du der i mot ønsker en mer effektiv å moderne spenningsstabilisator til påhengsmotoren din, som ikke sløser bort strømmen i varme, så skal du leite etter Switched mode stabilisatorer, antagelig er en buck konverter midt i blinken. Disse har en mye høyere effektivitet, med andre ord mindre varme, og kan gi mer strøm ut.
Sist endret av 0xFF; 20. juli 2018 kl. 02:00.
"Øko-Terrorist"
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Nja, nå har det seg slik at disse boksene til motorsykler/påhengsmotorer ofte har spenningsstabilisator og, i tillegg til likeretter. Selve likeretteren pleier ikke å bli spesielt varm, dette er en simpel krets bestående av 4 dioder. Spenningsstabilisatoren der i mot kan bli veldig varm, og da tenker jeg på linære spenningsstabilisatorer, noe som er hyppig brukt i mopeder o.l.

Spenningen ut fra dynamoen vil variere, mens spenningen til å lade batteriet må være konstant. Så med andre ord, så må den linære spenningsstabilisatoren kvitte seg med den overflødige spenningen, og det gjør den ved å omdanne den til varme.

Hvis du der i mot ønsker en mer effektiv å moderne spenningsstabilisator til påhengsmotoren din, som ikke sløser bort strømmen i varme, så skal du leite etter Switched mode stabilisatorer, antagelig er en buck konverter midt i blinken. Disse har en mye høyere effektivitet, med andre ord mindre varme, og kan gi mer strøm ut.
Vis hele sitatet...
Du har selvsagt helt rett, er ikke vandt til å jobbe med varierende spenning på AC.

Men da kan han vel fortsatt bruke det jeg linket til som likeretter, så bruke f.eks noe slikt som han setter til 14.4V.

https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Conve...LH_TitleDesc=0
Sitat av tr80r Vis innlegg
Du har selvsagt helt rett, er ikke vandt til å jobbe med varierende spenning på AC.

Men da kan han vel fortsatt bruke det jeg linket til som likeretter, så bruke f.eks noe slikt som han setter til 14.4V.

https://www.ebay.com/itm/DC-DC-Conve...LH_TitleDesc=0
Vis hele sitatet...
Likeretteren bro vil bare snu den negative spenningen om til positiv spenning, som vist på under på bildet (Midterste):



Så spenningen vil fortsatt variere mellom 0V og Umax. I tillegg til likeretter bro og spenningsstabilisator, så trenger man kondensatorer i mellom for å glatte ut spennigen, vist på bildet ovenfor (Nederst).

Dette er spesielt viktig for buck konvertere, da buck konvertere bare kan redusere spennning, ikke booste den.
"Øko-Terrorist"
Det vet jeg da godt, derfor jeg også anbefalte og linket til en kondensator i tidligere post
Sist endret av tr80r; 20. juli 2018 kl. 13:17.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Det ligger ikke en ferdig løsning en plass på ebay?
"Øko-Terrorist"
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det ligger ikke en ferdig løsning en plass på ebay?
Vis hele sitatet...
Har jo faktisk litt å velge mellom...

https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=...tifier&_sop=15
Prøv å få likeretteren fra England, søk på ebay. De norske forhandlerne vet å ta seg betalt for deler... beste er å kjøpe ferdig så vet du at det funker... kjøper endel deler fra england til båt og bil, som regel 1/2 pris