Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1968
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Driver å følger en liten guide (her finnes den) for å lage en modell til noe visualiser software.

Modellen må følge et visst navnesett og hierarki som vi ser her:


Men, eksporterer jeg til 3ds, og henter inn modellen har hierarkiet forsvunnet:


Jeg finner særdeles lite om det ved googling, og jeg har allerede spurt i en tråd jeg fant på blenderartists.org (link til tråd)

Noen ideer? I følge blender dokumentasjonen skal parent child hierarki være støttet av 3ds pluginen.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du ønsker altså å få "konvertert" prosjektfilen som du arbeider med over til blender? Er det viktig at hele scenen er reprodusert i Blender eller er det kun modellen som er viktig å få over til Blender? Hvis sistnevnte, så har vel Blender støtte for import av FBX?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Modellen er laget i blender og må eksporteres til 3ds for så å kunne importeres av MA 3D softwaren, beklager om dette ikke kom klart frem.
Jeg importerte 3ds filen til et tomt blender prosjekt for å vise at hierarkiet blir ødelagt etter filen eksporteres.

MA 3D har følgende å si:

Kode

---: ------------------------------------------------------------------------------------
Start importing "C:\Users\blabla\Documents\Blender3Dfiles\mac_quantum.3ds" via "3ds Model Import" plugin.
---: ------------------------------------------------------------------------------------
Got data from plugin.
Starting post processing of "mac_quantum".
Tree of 3d objects:
|  Icosphere (no parameter)
|  MQWash (no parameter)
|  U_XSX (parameter: SunshadeType/ExcludeOwnBeam)
|  _XAP (parameter: Axis/Pan)
|  _XAT (parameter: Axis/Tilt)
Axis "_XAP" found.
Axis "_XAP" has no parent. -> Inserting new parent ("_XAP").
Axis "_XAP" found.
Error: Error while importing "C:\Users\blabla\Documents\Blender3Dfiles\mac_quantum.3ds".
------

Redundant axis without any child (_XAP).

---
Exception at 2015-06-05 20:32:48 @ PC70
---
MALighting.Plugin.PostProcessing.PostProcessException: Redundant axis without any child (_XAP).
---
Stacktrace:
   at MALighting.Plugin.PostProcessing.PostProcessor.ReplaceAxis(List`1 parentList, Object3D o, Boolean hasParent)
   at MALighting.Plugin.PostProcessing.PostProcessor.ReplaceAxis(Object3D[] objects, Boolean hasParent)
   at MALighting.Plugin.PostProcessing.PostProcessor.ReplaceAxis(List`1 parentList, Object3D o, Boolean hasParent)
   at MALighting.Plugin.PostProcessing.PostProcessor.ReplaceAxis(Object3D[] objects, Boolean hasParent)
   at MALighting.Plugin.PostProcessing.PostProcessor.PostProcess(String suggestedName)
   at MALighting.GrandMA3D.Import.ModelImporter.Import(ILog userLog, MediaSource dest, IImportModelsFromFile plugin, String filename)
   at MALighting.GrandMA3D.Import.ModelImporter.Import(ILog userLog, MediaSource dest, PluginContainer[] plugins, String filename)
   at MALighting.GrandMA3D.Import.ModelImporter.Run()
---
User: blabla
CommandLine: "C:\Program Files (x86)\MA Lighting Technologies\MA 3D\V_3.0.0\MA3D_import.exe" 
OS: Microsoft Windows NT 6.2.9200.0
Framework: 4.0.30319.34014
------
Sist endret av Dodecha; 5. juni 2015 kl. 20:34.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Ser ut til at blender rett å slett ikke støtter parent-child mesh hierarchy exportering til 3ds, jeg endte opp med å laste ned Autodesk 3ds max 2014 med tryout periode. Importerte 3ds filen, satte linkene rett og vips, 3ds filen vil bli importert av MA 3D.

Nå er det bare småjusteringer på modellen