Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7770
Igår kveld. Klokken 10 på kvelden, men la oss starte fra begynnelsen.

For ca 2 uker siden kom det ut en enooorm myntsamling ut for salgs på qxl.
Pga størrelsen ble samlingenen delt opp i 7 individuelle auskjoner, hvor jeg etter en blodig budkrig på litt over en uke klarte å ta med meg hjem ''del 3''. So far so good.

Mottok samlingen i posten for en uke siden og alt så bra ut. Tok noen bilder, vurderte litt verdier før jeg på fredag som var så hev jeg den ut for salg på finn.no. Flere viste sin interesse. Bra for meg siden videresalg og kanskje litt profitt var jo planene hele veien det.
Uansett. Kom i kontakt med kjøper som overførte penger til meg på søndag.
På Mandag (igår) hadde jeg fått pengene og jeg sendte avgårde myntsamlinga ca klokken 8 på kvelden.

Så kommer politiet inn i bildet. Klokken ti på kvelden igår så stod dem på trappa og ville dem snakke med meg angående en frimerkesamling(..?) - og henviste til annonsen jeg har av myntsamlingen på finn.no.
De viste meg også ransakelsesordreren hvor frimerkesamling var hovedordet.
Får forklart meg at det ikke er frimerker her, men får forklart hvor myntene i annonsen de har med seg ble kjøpt, samt at selgeren jeg kjøpte det ifra solgte til mange andre personer itillegg til meg, samt at han kun solgte mynt. Ikke frimerker.
Nå tror jeg de skjønte at jeg ikke var selve ransmannen, men en uheldig kjøper. Til slutt får jeg forklart at myntene i annonsen ligger på den lokale kiwien, klar til å bli sendt til neste kjøper.

Det endte jo med heisatur til Kiwi det, hvor myntsamlingen ble hentet og tatt hånd om av politiet. Jeg gav også fra meg personinformasjon av selgeren som solgte meg dette på qxl før vi dro hjem og politiet til stasjonen. Det ble aldri noen ransakelse av huset.

Så til spørsmål:

1) Hun ene politidama sa at jeg nå kan bli dømt for heleri.
Sjansen for at dette skjer? Hvordan håndtere det om jeg blir anmeldt for det?

2) Frimerker og mynter er ikke akkurat så jævlig like annet enn at de er flate og ofte dyre begge to. Det virket ikke som de politifolkene visste noe som helst om noe mynter og myntsamling overhodet. Den eneste koblingen jeg tok var at de hadde printet ut annonsen min på finn.no, og somehow koblet dette opp mot en frimerkesamling? Hvordan? hæ?

3) Jeg trodde ikke politiet pleide å komme hjem til småbarnsfamilier klokka ti om kveldene med ransaklsesordre for småting som tyveri av frimerke/myntsamling?

4) Har jeg noen som helst sjanse i havet til å få pengene mine tilbake?
Vi snakker nærmere 5 tusen her som er altfor mye penger til at jeg har lyst til å miste dem.
Sist endret av Bombasa; 19. november 2013 kl. 12:49.
så lenge du handlet i god tro og ikke hadde grunn for å ane at det var ugler i mosen så kan du neppe bli dømt for helleri.. pengene må du kreve tilbake av selger
Sitat av Bombasa Vis innlegg
1) Hun ene politidama sa at jeg nå kan bli dømt for heleri.
Sjansen for at dette skjer? Hvordan håndtere det om jeg blir anmeldt for det?
Vis hele sitatet...
Det får du beskjed om av politiet. Å bli anmeldt for noe betyr ingenting. Politiet må sannsynliggjøre at du visste at du kjøpte tjuvgods, hvis det skulle bli noen sak ut av dette.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
2) Frimerker og mynter er ikke akkurat så jævlig like annet enn at de er flate og ofte dyre begge to. Det virket ikke som de politifolkene visste noe som helst om noe mynter og myntsamling overhodet. Den eneste koblingen jeg tok var at de hadde printet ut annonsen min på finn.no, og somehow koblet dette opp mot en frimerkesamling? Hvordan? hæ?
Vis hele sitatet...
Hvordan? Missforståelser. Som du sikkert skjønner så er det ikke nødvendigvis den samme politimannen som tar i mot en anmeldelse, etterforsker saken, skaffer en ransakelseordre og drar ut for å konfiskere tjuvgods.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
3) Jeg trodde ikke politiet pleide å komme hjem til småbarnsfamilier klokka ti om kveldene med ransaklsesordre for småting som tyveri av frimerke/myntsamling?
Vis hele sitatet...
Vel, nå vet jo ikke du hvor liten eller ubetydelig det som er stjålet er da. Det kan jo være en kjempesamling av både frimerker og mynter som er delt opp i mindre deler for å lettere kunne omsettes.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
4) Har jeg noen som helst sjanse i havet til å få pengene mine tilbake?
Vi snakker nærmere 5 tusen her som er altfor mye penger til at jeg har lyst til å miste dem.
Vis hele sitatet...
Nei, det tror jeg ikke, men det må du nesten høre med selger om.
Sist endret av Mith; 19. november 2013 kl. 12:56.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så lenge du handlet i god tro og ikke hadde grunn for å ane at det var ugler i mosen så kan du neppe bli dømt for helleri.. pengene må du kreve tilbake av selger
Vis hele sitatet...
Selgeren på qxl har mange hundre positive salg på myntseksjonen av qxl over flere år. Ingen grunn til å tro han solgte stjelte samlinger nei..
Oh, shit, jeg føler med deg! Hvilke garantier kan QXL gi for at auksjonene de gjester på sin side dreier seg om reelle salgbare varer? Det er de som er videreformidleren her, som har latt en auksjon av tyvgods komme igjennom deres filter og ut på hjemmesiden. Om man går inn på QXL.no, er "mynter og sedler" listet opp som en av hovedkategoriene - så det er ikke en direkte lyssky auksjon du har deltatt på.

Jeg kan ikke forstå at du kan bli dømt for heleri, det ville vært helt på trynet, ettersom du ikke på noe som helst tidspunkt bevisst har begått et lovbrudd. Kjøp av tyvgods er selvsagt ulovlig, men når det skjer gjennom QXL, kan jeg ikke se annet enn at QXL må ta sin del av skylden for det.

Jeg ville i hvertfall ringt QXL og hørt hva slags rutiner de har for slike saker. Det er jo du som i tilfelle har blitt lurt til å kjøpe tyvgods gjennom deres kanaler. De burde definitivt ta sin del av ansvaret her, med mindre de er ute etter å markedsføre seg som en bedrift som videreformidler salg av tyvgods.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Missforstå meg rett her, dette er ingen rant mot politiet.
stod tillegg og skravlet litt med han ene utenfor Kiwi i myntsamlinger og mynter etter vi var ferdige.

Det hele gikk smertefritt for seg, de var noe 'barske' i starten, men var rolige fremover når de skjønte min egentlige rolle.
Jeg er egentlig bare ute etter noen svar.

Kontaktet qxl, som tok dette ganske seriøst virket det som.
De ba meg kontakte selger og forhøre meg. Ville han ikke betale frivillig så måtte jeg anmelde.
Qxl kunne ikke betale tapte penger.. (Bombe)
Her står det at:

Det er videre tilstrekkelig for å ha begått uaktsomt heleri at vedkommende visste eller burde ha forstått at et utbytte stammet fra en straffbar handling, uten at vedkommende behøver å vite konkret hvilken straffbar handling utbyttet stammer fra. Spørsmålet er om vedkommende har vært så aktsom som det er rimelig å kreve i en slik situasjon, utfra ytre tegn som salgssted, forklaring om opphav, tidsmoment mv.
Vis hele sitatet...
Jeg kan overhode ikke se for meg at en vanlig QXL-auksjon utgjør en slik situasjon som beskrevet her.

Politiet har jo en tendens til å ymte frempå at dette kan bli svært alvorlig for deg hvis du ikke legger alle kortene på bordet. De prøver vel å fiske etter om du i det hele tatt har noen kort å legge på bordet, så jeg tviler sterkt på at det kommer noen anmeldelse i dette tilfellet.

Det er mulig å få erstatning for varer som viste seg å være tyvegods. Men da må du tydeligvis ha gjort litt papirarbeid før kjøpet...

EDIT: Dette faller inn under Godtroervervloven. Slik jeg tolker det, er du fucked med mindre eieren selv har skyld (har lagt den fra seg utendørs, e.l.):

§ 3. 2. Dersom godtroende mottaker må levere tingen tilbake og eieren kan lastes for at den er kommet på avvege, har mottakeren krav på å få dekket sine utgifter til erverv og utbedringer av tingen, men likevel ikke mer enn hva den er verdt ved tilbakeleveringen. Er eierens skyld liten, kan hans ansvar etter denne bestemmelse lempes for så vidt det ville virke urimelig tyngende.
Vis hele sitatet...
Men jeg vet ikke 100% hvordan dette er i praksis. Spør politiet.
Sist endret av Ramaskrik; 19. november 2013 kl. 16:15.
very impotent freak
Delusional's Avatar
1. Det aktuelle rettsgrunnlaget er strl. § 317 (6) dvs. "[u]aktsom overtredelse av første [...] ledd".

Etter første ledd dømmes man for heleri dersom man "mottar [...] del i utbytte av en straffbar handling ".

Etter den nye strl. av 2005 § 23 (ikke ikr.) er uaktsomhet beskrevet slik:
"Den som handler i strid med kravet til forsvarlig opptreden på et område, og som ut fra sine personlige forutsetninger kan bebreides, er uaktsom."

Bevistema for politiet må da være at du, som en som handlet på en nettauksjon, burde visst at du mottok del i utbytte av en straffbar handling.

Slik jeg ser det er det ikke en gang nok grunnlag for å sikte deg. QXL er en nettauksjon du stort sett må stole på at er legitim, ved mindre du handler en vare eller fra en selger som gir deg grunn til å mistenke at ikke handler lovlig. Samlergjenstander er så vidt jeg vet vanlig å handle over nettauksjoner, og selgeren din hadde et godt rykte. Jeg ser ikke hvordan du kunne handlet stort mer aktsomt.

4. Etter strl. § 34 skal utbyttet av en straffbar handling inndras. Din beste mulighet for å få pengene dine tilbake er å rette et krav mot selger. Likevel tror jeg at mulighetene dine for å få pengene tilbake er liten. Men du kan eventuelt snakke med politiet i forhold til selgeren. Dersom han blir dømt for heleri, så har du nok en enklere sak i å få pengene tilbake.
Sikkerhetsklarert
Er det i det hele tatt sikkert at myntene er stjålet da?

Om politiet har fått inn anmeldelse på frimerker så skjønner jeg ikke hvorfor de skulle ta myntene dine.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Er det i det hele tatt sikkert at myntene er stjålet da?

Om politiet har fått inn anmeldelse på frimerker så skjønner jeg ikke hvorfor de skulle ta myntene dine.
Vis hele sitatet...
Kontaktet selgeren tidligere idag via telefon.
Fikk en noe uventet reaksjon etter jeg kort fortalte hva som hadde skjedd med myntsamlingen jeg kjøpte fra ham. "Hvah? Du tuller?? Haha herregud.." Med en type lattermild og noe oppgitt tone. Ingen tegn på frykt eller stress. Spurte også om han var personen som solgte denne myntsamlingen før jeg forklarte hva som var skjedd, noe han bekreftet med en gang.

Han sa at hvis disse var stjelt så var de stjelt for herrens år siden.
Dette var en samling som hadde vært i familien i noen titalls år.
Frimerkene hadde han også fint lite (absolutt ingen) kjennskap til.

Hyggelig fyr i grunn..



Nå til spørsmål 5.
Hvis dette er en misforståelse, noe det tyder på at det er, hvor lenge er det til jeg får myntsamlinge tilbake? Snakker vi dager, uker, år..?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Syntes det er litt klønete å komme sent på kvelden for noen "frimerker" som ikke finnes eller du har hatt kontakt med.
Det jeg stusser litt på er den ransakelsesordreren.

Betyr det ingen ting hva som står på den? Om politiet kommer på døren din med ransakelsesordre på jakt etter frimerker og ikke finner noen, kan de da bare ta med seg myntsamlingen din i stedet?

Er ikke en ransakelsesordre et rettslig dokument som skal følges til punkt og prikke?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignotum Vis innlegg
Det jeg stusser litt på er den ransakelsesordreren.

Betyr det ingen ting hva som står på den? Om politiet kommer på døren din med ransakelsesordre på jakt etter frimerker og ikke finner noen, kan de da bare ta med seg myntsamlingen din i stedet?

Er ikke en ransakelsesordre et rettslig dokument som skal følges til punkt og prikke?
Vis hele sitatet...
De var på jakt etter frimerker, men hadde jo med finn-annonsen min som gjaldt salg av mynter. Det var disse myntene dem tok med seg, eller kjørte ned på Kiwi og hentet ut av posten. De brydde se lite om myntene i starten, men fokuset gikk over til myntene når dem skjønte at jeg ikke hadde kjennskap til noe frimerkesamling overhodet. Pluss det faktum at Kiwi var nær stengetid så det hastet litt med å hente ut myntene.

Skal forøvrig inn til avhør imorgen på formiddagen.
Blir så morro atte!
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De var på jakt etter frimerker, men hadde jo med finn-annonsen min som gjaldt salg av mynter. Det var disse myntene dem tok med seg, eller kjørte ned på Kiwi og hentet ut av posten. De brydde se lite om myntene i starten, men fokuset gikk over til myntene når dem skjønte at jeg ikke hadde kjennskap til noe frimerkesamling overhodet. Pluss det faktum at Kiwi var nær stengetid så det hastet litt med å hente ut myntene.

Skal forøvrig inn til avhør imorgen på formiddagen.
Blir så morro atte!
Vis hele sitatet...
Det høres veldig rart ut. Politiet bør vite hva de er ute etter når de kommer på døren til en småbarnsfamilie kl. 10 på kvelden. Men jeg skjønner ikke hvorfor de har med seg annonsen din angående salg av mynter og bruker en ransakelsesordre angående frimerker for å få tak i dem.

Håper alt er en misforståelse og at alt ordner seg for deg i morgen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Update folkens.

Klokken 8 idag tidlig fikk jeg telefon fra Skanfil, et stort auksjonshus i lokert i Oslo angående disse myntene som var beslaglagt.
Det viser seg at selgeren som solgte meg myntene har kjøpt denne samlingen hos Skanfil for en god stund siden gjennom flere auksjoner til forskjellige tider. Det ble også presisert av Skanfil at disse albumene finnes i mange hundretusen opplag og at et par album er på ingen måte nok til en ransakelsesordre.

Skanfil har kontaktet samtlige involverte politidistrikt og forklart at disse myntene er solgt hos dem til oppgitte datoer, datoer som da er satt tidligere enn tyveriet. Både jeg og han som solgte meg myntene var planlagt å bli arrestert, men jeg tror saken ble klart opp i før selgeren min fikk politiet på døra.

Fikk telefon fra politiet i Buskerud at det hele var en stor missforståelse og at myntene vil komme tilbake til meg fortløpende.
Jeg ble også oppfordret av politibetjenten til å kreve tapte penger/arbeidstid fra politiet Hedmark.

Så til det trolig siste spørsmålet fra meg i denne tråden:

Denne myntsamlingen var postet og frakt på 370,- var betalt.
Dette er da tapte penger da pakkene aldri ble sendt, men hentet ut av politiet.
Med unntak at de kom hjem til meg så var også innom meg på jobb igår kveld for å hente en siste mynt som var tatt ut av albumene. Prøvde å få meg inn til avhør da, men jeg sa det passet jæævlig dårlig så det ble utsatt til idag.

Med unntak av de 370,- for frakt, burde jeg kreve noe mer for ubehag og stress?..
Det var ikke mye kult å få dem på døra klokken 10 om kvelden. Dama spesielt fant ikke dette på noe vis morsomt overhodet.

Er det noe vits i å kreve erstatning i det hele tatt, eller er dette som i 99/100 tilfeller faller inn under henlagt, etc?
Sist endret av Bombasa; 20. november 2013 kl. 13:56.
Hvem skulle tro at det ble mer action med å samle på mynt/frimerker enn å henge i Oslo på nattestid.
Sist endret av SkyMarshal; 20. november 2013 kl. 14:03.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Kan legge til at det er en eldre mann som har dødd og det er hans samling som er forsvunnet/stjelt.
Eller solgt av han selv før han døde.. Hvem vet.

Uansett så har noen arvinger gjenngjent noen av albumene gjennom finn-annonsen min, samt at håndskriften var lik den avdødes(!). Gjenkjente album + bekreftelse på at dette er hans håndskrift = politet på døra.
Trolig er da dette litt eldre personer selv som ikke helt har forstått volumet av myntsamlinger som blir kjøpt/solgt på internett itillegg til at de neppe visste at myntalbumene som jeg solgte er laget i mangfoldige hundretusen eksemplarer.
Sist endret av Bombasa; 20. november 2013 kl. 14:11.
Wow.. er selv aktiv myntsamler, og har aldri hørt om noen lignende historier som din. Ser nå også at jeg kjenner igjen nicket ditt fra samlerforum.

Jeg hadde krevd erstatning uansett hva sjansen for at det blir henlagt skulle være. Frakt ville vært en selvfølge, men noe ytterligere mer enn det ville bare vært om politiet hadde gjort noe de ikke hadde lov til.
Sist endret av Proggy; 20. november 2013 kl. 14:42.
For en syk historie. Altså minimal kunnskap om samlerobjekter og internett hos både arvingene og politiet! Om ikke annet kan du jo selge historien til de som skriver manus for Olsenbanden...

Men seriøst: Krev tilbake frakten, pluss en liten håndfull (tapte) arbeidstimer. Det er det "tort og svie" egentlig er.
Du kan vel kreve refusjon av saksomkostningene (ink din arbeidstid) i henhold til forvaltningsloven om jeg ikke tar feil? Da er det rimelig rett frem. 500 kr timen * 1,5 for kveld, 750 * antall påbegynte klokketimer: www.conta-faktura.no
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Da kan jeg meddele at myntsamlingen er hentet på politistasjonen i Kongsberg tidligere idag.

Brev til Hedmark politidistrikt sendes iløpet av få dager hvor jeg skal be om erstatning for tapte utgifter samt skriftelig beklagelse for den feilaktige siktelsen og håndteringen av saken generelt.
Et greit tips er å ta kontakt med en advokat for å få et råd du faktisk kan stole på med tanke på hva du bør gjøre videre. (Erstatning/Klage til SEFO). Kan sikkert få noen ok råd her, men en god advokat er absolutt best med tanke på en eventuell erstatning av timer brukt osv. Bør ikke koste mye å få tatt en rask prat.
Til spm. 3:
Nei, vanligvis pleier de å komme på døra ved 3-4-tiden på natten, da du mentalt er mest forsvarsløs & medgjørlig. Denne taktikken brukes også ovenfor asylsøkere som skal sendes ut. Praksisen har lange tradisjoner, både fra Gestapo og Stalins Sovjet.
Sist endret av Sander; 22. november 2013 kl. 22:07.
Det er noe som heter advokatvakt, finnes i mange bibliotek rundt i landet.
Uheldig hendelse det her, og ikke minst kjipt for deg. Tror og håper det ikke blir noe sak på deg. Ang. erstatning så er jeg ikke sikker. Spør politiet...?

Edit: Så det løste seg. Så bra
Sist endret av Mr.NicePrice; 23. november 2013 kl. 00:20.